Får inte "open ports" med Telia Smart Thomson TG789vn

Permalänk

uTorrent är inte ett bra program för att testa portar på, då det endast öppnar efter behov.
Testa en SSH session, en mumble server, vad som helst som kräver en konstant uppkoppling.

Citat:

Testa med att läs vad jag testat innan du är ohyfsadl!

Skrattretande. Jag är inte den första i tråden som kommenterat på att du inte läser vad vi skriver. Kanske dags att rannsaka dig själv nu om så många andra håller med... Har gått igenom det du skrivit igen, ingen av mina punkter besvarades innan mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag vet inte hur det programmet fungerar eller vad det ger för meddelanden vid olika fel. Jag vet dock hur portforward fungerar och att det kommer att bete sig som jag nämnde ovan om du testar på den sidan. Dvs, din portforward fungerar som den ska.

För att åter ta telefonanalogin.

Du öppnar ett abonnemang och någon ringer till det, du svarar. Abonnemanget är igång och någon svarar (port är öppen).
Du lägger ifrån dig telefonen hemma och går ut och när någon ringer så svarar ingen längre (port är stängd).
Det betyder inte att abonnemanget helt plötsligt inte fungerar, bara att ingen svarar på det numret (porten).

Jag har följt denna guide med samma modem med portforward checker

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

8:10 min in får killen GRÖNT på PORT OPEN med portforward checker men jag får inte det fast jag gjort PRECIS som han gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

På steg 9, vad väljer du för "enhet"?

Jag får fram 2 enheter, jag misstänker felet kan ligga där, dock verkar det inte ha någon betydelse vilken enhet jag väljer

På youtube clip har jag sett andra har sina 192.168.xx.xx jag har inget sånt utan annat

Tack för du tog dig tid att läsa i alla fall

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp lite screenshots på hur din config ser ut i routern?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag får fram 2 enheter, jag misstänker felet kan ligga där, dock verkar det inte ha någon betydelse vilken enhet jag väljer

På youtube clip har jag sett andra har sina 192.168.xx.xx jag har inget sånt utan annat

Tack för du tog dig tid att läsa i alla fall

Enheten måste vara den dator du ska köra applikationen på. Öppna cmd och kör ipconfig /all och se vad din lokala IP är på datorn.

När du vet det så behöver du välja den enheten som motsvarar den IPn.

Om du kör linux kan du köra ifconfig

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det har jag ju använt hela tiden i den här diskussionen?

Och ja den får min external IP adress (Telia) vad ska jag göra med den?

Sen fick jag ett annat tips gå in på cmd och där får jag 192.165

Det här är första gången du talar om att det är pfportchecker du använder.
Och det är bra att du använder den, den har en inbyggd server som lyssnar på portarna.

Menar du att din PC har din external IP adress? Det låter ju lite fel.
Och 192.165 låter ännu mera fel.

Logga in på din router, gå till hemmanätverk, klicka på din PC och läs av din PC's ip-adress.
Öppna ett cmd-fönster på din PC och kör ipconfig, kolla att det är samma ip som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det här är första gången du talar om att det är pfportchecker du använder.
Och det är bra att du använder den, den har en inbyggd server som lyssnar på portarna.

Menar du att din PC har din external IP adress? Det låter ju lite fel.
Och 192.165 låter ännu mera fel.

Logga in på din router, gå till hemmanätverk, klicka på din PC och läs av din PC's ip-adress.
Öppna ett cmd-fönster på din PC och kör ipconfig, kolla att det är samma ip som ovan.

Det är det här jag använt mig av hela tiden

1. Jag lägger in port 10000 i Utorrent

2. Jag följer steg 5-6-7-8-9 enligt Telia där jag lägger in port 10000 så det ska matcha (korrekt?)

http://www.telia.se/privat/support/t...naportarismart

Är du med så långt?

3. Med utorrent igång och portforward scannar port 10000 protesterar den att en applikation förhindrar skanningen

4. Med utorrent avstängd och portforward scannar port 10000 får jag rött meddelande inga portar öppna

Jag går in på http://www.portcheckers.com/

Får svaret

Port 10000 is not available on server xx.xxx.xx.xx

Var ligger felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kan du lägga upp lite screenshots på hur din config ser ut i routern?

Ingen verkar ta till sig av denna

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Hur ska de då veta vad jag gjort vad som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det här är första gången du talar om att det är pfportchecker du använder.
Och det är bra att du använder den, den har en inbyggd server som lyssnar på portarna.

Menar du att din PC har din external IP adress? Det låter ju lite fel.
Och 192.165 låter ännu mera fel.

Logga in på din router, gå till hemmanätverk, klicka på din PC och läs av din PC's ip-adress.
Öppna ett cmd-fönster på din PC och kör ipconfig, kolla att det är samma ip som ovan.

Har gjort precis så enligt denna 3 min in

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger mig. Lycka till.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det är det här jag använt mig av hela tiden

1. Jag lägger in port 10000 i Utorrent

2. Jag följer steg 5-6-7-8-9 enligt Telia där jag lägger in port 10000 så det ska matcha (korrekt?)

http://www.telia.se/privat/support/t...naportarismart

Är du med så långt?

3. Med utorrent igång och portforward scannar port 10000 protesterar den att en applikation förhindrar skanningen

4. Med utorrent avstängd och portforward scannar port 10000 får jag rött meddelande inga portar öppna

Jag går in på http://www.portcheckers.com/

Får svaret

Port 10000 is not available on server xx.xxx.xx.xx

Var ligger felet?

Varför går du in på www.portcheckers.com? Där har du inget att göra.
Stäng av utorrent, starta pfportchecker på din dator och testa.

Funkar det inte så förslår jag en factory reset på din router:
https://www.telia.se/privat/support/aska/fabriksaterstallsmar...

Testa även att ta upp din dator i felsäkert läge med nät och testa med pfportchecker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Varför går du in på www.portcheckers.com? Där har du inget att göra.
Stäng av utorrent, starta pfportchecker på din dator och testa.

Funkar det inte så förslår jag en factory reset på din router:
https://www.telia.se/privat/support/aska/fabriksaterstallsmar...

Testa även att ta upp din dator i felsäkert läge med nät och testa med pfportchecker.

Får nog prova ett factory reset

Det spelar ingen roll om jag går in på portcheckers eller annan online service som kan scanna av utvald port oavsett port

Följer jag ex med TEST jag lägger in som program i modemet och lägger in 8080 få hittar den inte det i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Får nog prova ett factory reset

Det spelar ingen roll om jag går in på portcheckers eller annan online service som kan scanna av utvald port oavsett port

Följer jag ex med TEST jag lägger in som program i modemet och lägger in 8080 få hittar den inte det i alla fall

Använder du detta program http://portforward.com/help/portcheck.htm Programmet svarar på den port du väljer eller försöker du med nån onlinetjänst som kräver att du har nån tjänst igång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Får nog prova ett factory reset

Det spelar ingen roll om jag går in på portcheckers eller annan online service som kan scanna av utvald port oavsett port

Följer jag ex med TEST jag lägger in som program i modemet och lägger in 8080 få hittar den inte det i alla fall

Låter skumt.
Är 100% säker på att du inte har någon aktiv firewall i din PC?
Har du verifierat din ip?
Logga in på din router, gå till hemmanätverk, klicka på din PC och läs av din PC's ip-adress.
Öppna ett cmd-fönster på din PC och kör ipconfig, kolla att det är samma ip som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det är det här jag använt mig av hela tiden

1. Jag lägger in port 10000 i Utorrent

2. Jag följer steg 5-6-7-8-9 enligt Telia där jag lägger in port 10000 så det ska matcha (korrekt?)

http://www.telia.se/privat/support/t...naportarismart

Är du med så långt?

3. Med utorrent igång och portforward scannar port 10000 protesterar den att en applikation förhindrar skanningen

4. Med utorrent avstängd och portforward scannar port 10000 får jag rött meddelande inga portar öppna

Jag går in på http://www.portcheckers.com/

Får svaret

Port 10000 is not available on server xx.xxx.xx.xx

Var ligger felet?

Gör ett försök att förklara.

EN APPLIKATION FÖRHINDRAR SKANNINGEN = Ett program använder porten vilket visar att det FUNGERAR!

INGA PORTAR ÖPPNA = Inget program använder portarna.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Gör ett försök att förklara.

EN APPLIKATION FÖRHINDRAR SKANNINGEN = Ett program använder porten vilket visar att det FUNGERAR!

INGA PORTAR ÖPPNA = Inget program använder portarna.

Förklara 8 min in här mannen om port forward check

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

Det är ju det jag försökt förklara på 3 sidor, jag får inte upp oavsett port jag försöker oavsett guider jag följt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Förklara 8 min in här mannen om port forward check

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

Det är ju det jag försökt förklara på 3 sidor, jag får inte upp oavsett port jag försöker oavsett guider jag följt

Om jag förstår dig rätt så använder du inte programmet som killen i den där videon gör(se 8:03 i videon)? Det är ett ganska kritiskt steg eftersom programmet(som både madtop och mrqaffe nämnt tidigare) lyssnar på den port man väljer och kan därför avgöra om det fungerar eller inte. Ladda ner det om du inte redan gjort det och testa igen på den port du har öppnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Förklara 8 min in här mannen om port forward check

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

Det är ju det jag försökt förklara på 3 sidor, jag får inte upp oavsett port jag försöker oavsett guider jag följt

Har du lagt till undantaget i brandväggen för PFPortChecker så att trafiken inte blockeras då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Om jag förstår dig rätt så använder du inte programmet som killen i den där videon gör(se 8:03 i videon)? Det är ett ganska kritiskt steg eftersom programmet(som både madtop och mrqaffe nämnt tidigare) lyssnar på den port man väljer och kan därför avgöra om det fungerar eller inte. Ladda ner det om du inte redan gjort det och testa igen på den port du har öppnat.

Det är ju det programmet jag utgått ifrån på 4 sidor nu? Men i videon får killen grönt på open port jag får rött nekad port

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Det är ju det programmet jag utgått ifrån på 4 sidor nu? Men i videon får killen grönt på open port jag får rött nekad port

Har du provat att köra "netstat -a -b" så du vet vad som lyssnar på porten det kan kanske vara så att det krockar med din utorrent om du håller på växlar.
Har du provat direkt efter en omstart av både smart och dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av UPnP i din router. Funkar inte det gör en fabriksåterställning och börja om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Stäng av UPnP i din router. Funkar inte det gör en fabriksåterställning och börja om.

Har fabriksåterställt modemet bockat av UPnP i modemet

På enhet får jag nu

Unknown-00-1f-d0-a1-38-c5

Unknown-00-02-9b-62-2c-65

Tror det är enheten som strular för här

Se 06.20 in om enhet här

http://www.youtube.com/watch?v=v6w1ks_Fzrc

Det är det som strular för mig

Permalänk
Medlem

första macen hör till Gigabyte
andra till Kreatel Communications

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

första macen hör till Gigabyte
andra till Kreatel Communications

//E

Jag har uppdaterat se gärna videon ovan som förklarar vad jag tror strular med enhet

Ska pröva kontakta Telia support om dom kan se portar som är öppna idag helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har uppdaterat se gärna videon ovan som förklarar vad jag tror strular med enhet

Ska pröva kontakta Telia support om dom kan se portar som är öppna idag helt enkelt

Varför ska jag tillbringa 14:47 med att lyssna på en förvirrad tysk som sitter och yrar?
Det är bättre du förklarar vad du har för problem.

Vad är det som "strular med enhet"?
Du ska tilldela ditt skapade spel till "Unknown-00-1f-d0-a1-38-c5" som jag gissar är din PC.
Men som jag sagt två gånger tidigare (och som du skitit i att göra):
Logga in på din router, gå till hemmanätverk, klicka på din "Unknown-00-1f-d0-a1-38-c5" och läs av ip-adress.
Öppna ett cmd-fönster på din PC och kör ipconfig, kolla att det är samma ip som ovan.

Och varför ska du ringa Telia? Det är mycket enklare om du själv kollar vilka port-forwards som finns, det är bara att gå in i routern och kolla.

Permalänk

Tänkte bara dela med mig mina erfarenheter ang Telias "underbara" Thompson modem/router.

Ändrade allt, följde alla guider mm och fick till sist det att fungera, några veckor, innan det slutade fungera och jag fick aldrig mer det att fungera.
Köpte en egen router, bad Telia brygga modemet och sen har allt fungerat felfritt sedan dess.
En ren bonus var att alla trådlösa enheter numera fungerar hela tiden utan problem...

Så min rekommendation till alla som har problem med Teliaroutern är att brygga och koppla in en egen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Tänkte bara dela med mig mina erfarenheter ang Telias "underbara" Thompson modem/router.

Ändrade allt, följde alla guider mm och fick till sist det att fungera, några veckor, innan det slutade fungera och jag fick aldrig mer det att fungera.
Köpte en egen router, bad Telia brygga modemet och sen har allt fungerat felfritt sedan dess.
En ren bonus var att alla trådlösa enheter numera fungerar hela tiden utan problem...

Så min rekommendation till alla som har problem med Teliaroutern är att brygga och koppla in en egen...

Tack för bekräftelse om man inte är idiotförklarad, med "följt guider"

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Har länkat denna guide och upprepat jag följt steg 5-6-7-8-9, misstänker det är kring punkt 9 problemet för mig gäller

Ska dock höra med Telia om de kan se om några utvalda portar är öppna eller inte då får jag det bekräftat definitivt

Om man ska be Telia brygga modemet exakt vad innebär det? Att brygga så det blir enklare öppna portar eller annat?

Jag har fått svar av Telia jag inte ska behöva en router för att öppna portarna

#14484857

Känns något bekant från svaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack för bekräftelse om man inte är idiotförklarad, med "följt guider"

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Har länkat denna guide och upprepat jag följt steg 5-6-7-8-9, misstänker det är kring punkt 9 problemet för mig gäller

Ska dock höra med Telia om de kan se om några utvalda portar är öppna eller inte då får jag det bekräftat definitivt

Om man ska be Telia brygga modemet exakt vad innebär det? Att brygga så det blir enklare öppna portar eller annat?

Jag har fått svar av Telia jag inte ska behöva en router för att öppna portarna

#14484857

Känns något bekant från svaren?

Jaha, varför misstänker du det?
Får du ett felmeddelande eller vet du inte vilken enhet du ska använda?

Jag tror det bästa du kan göra är att be Telia brygga din TG7x9 och skaffa en egen router i stället.
Att "brygga" din TG7x9 innebär att den för internettjänsten kommer att fungera som ett modem, dvs ingenting i den hindrar några paket eller blockar "portar".

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst mer de allra första inläggen:
Du har alltså en router i modemet. Har du dessutom en separat router efter modemet ska du brygga den (routern) i modemet så passerar allt rakt igenom denna som genom en switch.
Gör sedan Port forward i den separata routern.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha, varför misstänker du det?
Får du ett felmeddelande eller vet du inte vilken enhet du ska använda?

Jag tror det bästa du kan göra är att be Telia brygga din TG7x9 och skaffa en egen router i stället.
Att "brygga" din TG7x9 innebär att den för internettjänsten kommer att fungera som ett modem, dvs ingenting i den hindrar några paket eller blockar "portar".

4 sidor senare... oavsett port, oavsett port scanner får den INTE kontakt med någon utvald port jag velat öppna

Du har inte läst mitt inlägg om telias svar från chatten va?

#14484857