Permalänk
Medlem

99% load GTX 770

Hallå folket
Hoppas någon kan hjälpa mig få svar på vad som ligger bakom det problemet jag har...
Problemet är den att mitt gainward gtx 770 4gb phantom går upp helt slumpartat till 99% load och höga temperaturer men värmen är inte det som har påverkat mitt användande.
Jag kan lika gärna spela bf4 som LoL utan problem och allt flyter på helt underbart, till nästa sekund då jag inte kan använda datorn.
Datorn fryser aldrig helt men det är helt omöjligt att spela.
Kortet har överklockats lite grann men var återställd innan jag fick problemet.
Har prövat 5 olika drivrutiner och säkert installerat dem 5 gånger vardera utan någon förrändring.
Problemet kan lika gärna komma efter 5 min från att jag har slagit på burken utan att något program är igång till efter 6 timmars spelande av bf4.
(Kollat att bägge fläktarna snurrar)

Det här är det som driver allt.
ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150
2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen
I7-4770K 3.9 ghz
Cooler master v8 (äldre version)
XFX ProSeries Black Edition 750W PSU
Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Samt en ssd och en äldre 3.5"

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem

Du har inte kikat om du har någon miner som ligger och tuggar?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Defekt på kortet, lämna tillbaka den (om du har kvar kvittot)

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSquidCZ:

Defekt på kortet, lämna tillbaka den (om du har kvar kvittot)

Vad baserar du det på? Finns ju massvis med potentiella anledningar till problemet.

Testat kortet i en annan dator?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har du Gainwards egna överklockningsprogram eller typ MSI afterburner så att du kan kolla exakt när/hur graffet går upp/beter sig?

Och som sagt, testa kortet i en annan dator!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Du har inte kikat om du har någon miner som ligger och tuggar?

De har jag tyvärr inte, får göra det.

Skrivet av DatorMuppen:

Har du Gainwards egna överklockningsprogram eller typ MSI afterburner så att du kan kolla exakt när/hur graffet går upp/beter sig?

Och som sagt, testa kortet i en annan dator!

Msi afterburner använde jag när jag höll på med det. Vad menar du att jag ska kolla upp?? Allt beter sig som jag skrev helt slumpartat, finns liksom inget mönster på hur kurvorna stiger

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem

Laddar du ner spel från T.ex piratebay? Folk brukar gömma bitcoin miners i sådana. Och det låter som att du är del utav någons botnet.

Visa signatur

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. - T.S. Eliot

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hano009:

Laddar du ner spel från T.ex piratebay? Folk brukar gömma bitcoin miners i sådana. Och det låter som att du är del utav någons botnet.

Spelar bara Lol och Bf4, så jag har inte tankat ner något annat spel. Har laddat ner ett par program i det sista men dem är bara till för olika tester och liknande.

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindq:

Spelar bara Lol och Bf4, så jag har inte tankat ner något annat spel. Har laddat ner ett par program i det sista men dem är bara till för olika tester och liknande.

Finns fler sätt att få minervirus. Jag hade ett för några månader sedan, identifierades genom att kika i Task Manager, dom är trots allt ganska lätta att urskilja

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Finns fler sätt att få minervirus. Jag hade ett för några månader sedan, identifierades genom att kika i Task Manager, dom är trots allt ganska lätta att urskilja

Jag ska vara ärlig, jag hittar inget och jag är osäker på vad jag kolla efter. Något tips?

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindq:

Jag ska vara ärlig, jag hittar inget och jag är osäker på vad jag kolla efter. Något tips?

Jag hade en sån grej och tror jag fann det genom att köra malwarebytes. testa att tanka det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag hade en sån grej och tror jag fann det genom att köra malwarebytes. testa att tanka det.

Bugar och bockar. Programmet hittade fyra skadliga delar. Drar igång Bf4 så återkommer jag om det gjorde någon skillnad

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindq:

Jag ska vara ärlig, jag hittar inget och jag är osäker på vad jag kolla efter. Något tips?

Kolla om det är något annorlunda som drar väldigt mycket kraft

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp folket!! Efter att jag tankade hem programmet någon rekommenderade flyter datorn lika lent och fint som innan

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem

Kanon, Malwarebytes Anti-Malware är grejor det...fixar allt:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd