Permalänk
Medlem

ett sådant ska det vara
en gammal goding som tåls att visas igen

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Hmmmmm.... verkar nog vara jävligt suspekta uppgiter.. Och så är det ju över ett år tills det KANSKE släpps

Dessutom så sku ju GeForce FX vara "världens snabbaste gkort" åxå så man kan nog ta dom här ryktena med en nypa salt

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Hmmmmm.... verkar nog vara jävligt suspekta uppgiter.. Och så är det ju över ett år tills det KANSKE släpps

Dessutom så sku ju GeForce FX vara "världens snabbaste gkort" åxå så man kan nog ta dom här ryktena med en nypa salt

Med en snabb processor så är GFFX världens snabbaste grafikkort.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

vad tråkigt... kan de inte hålla lite på sakerna.... hade just bestämt mig för 9900pro kortet men man hinner nog tänka om nån gång,,, ATI eller NVIDIA INTEL eller AMD??? Tur att det finns corsair som man kan va´ säker på att ingen slår... eller...

Visa signatur

1. >Vapochill Premium< >ASUS P4G8X< >Corsair XMS 3500-1024MB< >P4 3066@4150MHz< >ATI 9700Pro< >WDC 100GB<
2. >Acer 272XC Bärbar P4@1600Mhz DVD+CD-RW
3. >Intel P3 800@920Mhz - 46GB - DVD - RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Yeah and??

GFFX såg mäkta imponerande ut på pappret, verkligheten blev en annan...

Dock har vi ju inte sett verkligheten ännu, men inte heller jag är speciellt optimistisk...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Den dagen dem gör/tillverkar/producerar en ÄKTA GPU då kan man höja på ögonbrynen.

Då kan man sitta med sin AMD/Intel xGhz o spela allt som fan vill utan att behöva bry sig om uppgraderingar.

Mycket av ansvaret ligger på spelutvecklarna. Ett kort som Radeon 9700 Pro gör inte så mycket nytta när det flesta av dagens spel bygger på Quake3-motorn eller en viss uråldrig motor som gjordes för Glide och som de nu försökt hacka för att få den att se modernare ut *host*unreal2*host*.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats få fram en bild av några nödvändiga tillbehör som följer med kortet

. Det är värt att kolla in.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Yeah and??

GFFX såg mäkta imponerande ut på pappret, verkligheten blev en annan...

Kanske GfFX kortet är gjort för att användas i andra miljöer än det vi ser idag...??...Kanske när vi får se riktiga DX9 miljöer.

Men som jag skrev "där uppe" så undrar jag när en ÄKTA GPU kommer, GfFX verkar vara ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
http://w1.250.telia.com/~u25012060/bitchin.jpg

ett sådant ska det vara
en gammal goding som tåls att visas igen

LOL :D:D:D

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin

Mycket av ansvaret ligger på spelutvecklarna. Ett kort som Radeon 9700 Pro gör inte så mycket nytta när det flesta av dagens spel bygger på Quake3-motorn eller en viss uråldrig motor som gjordes för Glide och som de nu försökt hacka för att få den att se modernare ut *host*unreal2*host*.

Men fortfarande så "lider" kortet(n) om du har en seg prolle -1GHz.

Det jag vill se är en "äkta GPU" men den dagen kommer nog aldrig, för då är marknaden körd.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Spekulera i kort som kommer 2004...löjligt!
Köp det som var värst på marknaden för 1,5-2 månader sedan, då brukar det ligga 30% lägre än introduktionspris. ( Typ

Permalänk
Hedersmedlem

SRAM använder 6 transistorer för varje bit, så 512kB L2 cache använder lite drygt 25 miljoner transistorer + lite styrkretsar.
DRAM använder som sagt 1 transistor + 1 kondensator för varje bit, nu vet jag inte om de verkligen har en kondensator för varje bit eller om de kan använda transistorns inbyggda kapacitans (kanske göra transistorn på ett speciellt sätt så den får mer kapacitans ), 16MB DRAM använder lite drygt 134 miljoner transistorer. 512MB DRAM behöver 4.2 miljarder transistorer.

Så ni ska inte tänka transistorer = värme, för 512MB DDR SDRAM blir inte speciellt varmt, men en processor med 50 gånger färre transistorer blir mycket varmare.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

hehe tack sundelin

brukar inte alltid hålla med dig

men för en gångs skull så gör jag det, fattar inte varför folk hackar på gf fx, kortet är bevisligen en klar förbättring av nvidias lineup, och framförallt, kortet är snabbare än radeon 9700, dock inte särskilt mycket snabbare, men iaf snabbare (med en bra cpu).

angående finanser, så går nvidia bättre än vanligt ekonomiskt, dom har iofs gått bra förut med, men dom har gått lite bättre än väntat.

och nej någon nvidia fan boy är jag inte, tycker att det är kul att se att ati fått några % mer på marknadsandelarna.

en annan sak angående gffx som folk verkar missa, det är helt och hållet 128 bussen som håller nere prestandan på kortet, när nvidia går över till 256 så försvinner den flaskhalsen, och med en 256 buss på gffx så skulle prestandan ha varit grymmt mycket bättre så något fel på kortet är det inte, bara ett för stunden dumt val av nvidia att satsa på 128 istället för 256 buss.

nefyfan ser fram emot slutet på året, ska bli kul att få se lite nya kort från ati och nvidia, för att inte tala om en ny cpu familj från amd och intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Med en snabb processor så är GFFX världens snabbaste grafikkort.

Ja men om ati klockar upp sin lite och släpper den till några få gamers så har de världens snabbaste....ultra variariamten kommer ju bara släppas till de som förbeställt....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

DRAM använder som sagt 1 transistor + 1 kondensator för varje bit, nu vet jag inte om de verkligen har en kondensator för varje bit eller om de kan använda transistorns inbyggda kapacitans (kanske göra transistorn på ett speciellt sätt så den får mer kapacitans ), 16MB DRAM använder lite drygt 134 miljoner transistorer. 512MB DRAM behöver 4.2 miljarder transistorer.

När jag läste om detta i skolan vilket var 2-3 år sen, och så var boken ett par år gammal. I alla fall så bestod de av en transistor och en diod i backriktningen har jag för mig. Men nu när allt är mycke mer packat kan det ju vara som du säger att de använder transistorernas interna kapacitans. I vilket fall som helst så blir det en jävla massa transistorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran

Ja men om ati klockar upp sin lite och släpper den till några få gamers så har de världens snabbaste....ultra variariamten kommer ju bara släppas till de som förbeställt....

Om man då klockar upp GFFX en bit då?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

tror coppermine (först med l2 cache i cpukärnan) hade ~28M transistorer mot ~9 för Katmai alltså skulle 256 kb = cache kosta runt ~19M transistorer vilket effektivt skulle motsvara 8-9 transistorer per bit ...

Unrealmotorn är inte nån plast-Q3A

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av war2
hehe tack sundelin
en annan sak angående gffx som folk verkar missa, det är helt och hållet 128 bussen som håller nere prestandan på kortet, när nvidia går över till 256 så försvinner den flaskhalsen, och med en 256 buss på gffx så skulle prestandan ha varit grymmt mycket bättre så något fel på kortet är det inte, bara ett för stunden dumt val av nvidia att satsa på 128 istället för 256 buss.

Du har säkert rätt i att det är det som saknas men jag tror inte alltid det är så lätt, jag menar självklart blir prestandan bättre med högre busshastighet det fattar de på Nvidia också. Tror nog att de finns vissa ganska sluga där, det lär nog kanske finnas någon bra anledning till att det inte blev 256.

Jag tror att nvidia strax kommer tillbaka och att FX är ett superkort, dock lite sent och trorligen lite väl dyrt, OM det kommer ut nu då.

Permalänk
Medlem

"NV40 will be after NV35, but before NV45."

Ha! klockren.

Kan man inte börja gissa på vad NV50, 55, 60 och 65 har för specs så man har något att fundera på under de närmaste åren.

Tycker att nVida och alla tillverkare borde ta det ligt lungt nu. Vad sägs om en produktcykel på 12 istället för 6 månader? Så att ett kort hinner bli inkört innan det är värdelöst...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

kommer säkert vara skitdåligt

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
"NV40 will be after NV35, but before NV45."

Ha! klockren.

Kan man inte börja gissa på vad NV50, 55, 60 och 65 har för specs så man har något att fundera på under de närmaste åren.

Tycker att nVida och alla tillverkare borde ta det ligt lungt nu. Vad sägs om en produktcykel på 12 istället för 6 månader? Så att ett kort hinner bli inkört innan det är värdelöst...

hm. då kommer det ju bara vara dubbelt så värdelöst efter 12 månader eller om du tycker att de ska göra samma framsteg fast på dubbel så lång tid så är det ju bara dumt.

men jag tycker verkligen de kan göra korten lite svalare, så man inte behöver ha öronproppar eller höja volymen till max för att överrösta grafikkortet. så de kan spendera lite mer tid på att utveckla grafikkorten än att höja klockfrekvenserna, sätta mer minne och sånt.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrutalDeLuxe

Minnen består oftast av många fler transistorer. Exempelvis DRAM byggsupp av åtta transistorer har jag för mig så dina spekulationer håller nog inte riktigt.

Mja alltså vad jag menade var att minnet inte kan vara inräknat i den totala summan av 350 miljoner som nåon ansåg..... att det krävs 2st i teorin och en konding för att lagara en ett eller nolla, det är ju minimum alltså minst 1000 miljoner transistorer för 512Mb ram sedan tillkommer självklart mer men alltså det räcker ju för att fatta att minnet inte kan vara medräknat i det totala transistorantalet så coren innehåler nog 350 miljoner själv. Det var poängen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Mja alltså vad jag menade var att minnet inte kan vara inräknat i den totala summan av 350 miljoner som nåon ansåg..... att det krävs 2st i teorin och en konding för att lagara en ett eller nolla, det är ju minimum alltså minst 1000 miljoner transistorer för 512Mb ram sedan tillkommer självklart mer men alltså det räcker ju för att fatta att minnet inte kan vara medräknat i det totala transistorantalet så coren innehåler nog 350 miljoner själv. Det var poängen.

ramminnet sitter ju inte i coren... och 512MB cache är ganska ovanligt i dagsläget

Permalänk
Medlem

ta bort

eftersom uppdateringen på denna "nyhet" säger att ryktet är fejk, kan man inte ta bort hela inlägget?
Vad är det för vits att ha en spekulation, som visats sig vara falsk, uppe efter att man insett den vara falsk?

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Get real

Man hittar mer relevanta fakta i "Se & Hör" eller i "I en ding ding värld"

Visa signatur

One love!

Permalänk
Medlem

Jag tycker de ska börja lägga ner mer tid på drivrutiner. De behöver inte klämma fram kort med så många hz och byte som möjligt på så kort tid som det går. Korten blir ju också för varma och högjudda pågrund av det.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka

ramminnet sitter ju inte i coren... och 512MB cache är ganska ovanligt i dagsläget

Det var ju snack om att det skulle vara intergreat med coren för att öka banbräden mm... vad som fins i dag är orelevant då.
Sedan att minnet skulle vara medräknat i dom 350Miljoner transistorerna men det är ej möjligt.

Permalänk
Avstängd

Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nukelas
För att klara kylningen så kommer den att bestå av två turbomatade flygplansmotorer.

Det är jävligt varmt bakom jetmotorer. Turbopropp vet jag inte riktigt, men jag har för mig att det är varmt bakom även dom.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Re: Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen

Det är jävligt varmt bakom jetmotorer. Turbopropp vet jag inte riktigt, men jag har för mig att det är varmt bakom även dom.

Räcker med en liten 1500mm fläkt

Permalänk
Medlem

jahapp, och här sitter jag å funderar på ett ti4200 igen.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Det var ju snack om att det skulle vara intergreat med coren för att öka banbräden mm... vad som fins i dag är orelevant då.
Sedan att minnet skulle vara medräknat i dom 350Miljoner transistorerna men det är ej möjligt.

16MB som skulle vara integrerat delvis 128Mb desutom så stod det att 134M transistorer till minnet delvis så skulle det bara gå åt en trissa för varje bit , och desutom skulle styr logicen inte vara med räknat då 16 * 8 * 1024 *1024 = 134217728 stycken bitar....

I praktiken så DRAM till räkligt snabbt för GPU.....
Då den går i så pass lågngsam hastighet (ja den gör det) utan istället utnyttjar flera parrallel steg på grund av det är en bättre lösning.... bland annat är det lättare att gå från typ VHDL till ASIC samt när en Pixel Rendering Pipelines så är det i princip bara att copa den och då att är "känt" går det bra oxå att kör parralella oprationer....

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."