Hemmainternet spelservrar?

Permalänk
Medlem

Hemmainternet spelservrar?

Kan man driva spelservrar som företag gör fast hemmifrån med sitt egna internet? Om man har t.ex. 100/100 eller 1000/1000 mbit om det spelar stor roll.

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det beror ju på vilket spel du tänker på. En OpenTTD-server tex lär ju knappast vara ett problem. Kommer ihåg att jag lirade Star Wars: Battlefront 2 på server i hemmanätet med några kompisar (i samma kommun dock, hade då en 10/5 lina).

Oftast lär väl server-hårdvaran vara det största problemet.

Betänk dock att vissa ISPer inte tillåter en att driva den sortens grej i deras nät.

Permalänk
Medlem

Kan kan du, så länge din ISP tillåter. Däremot är det inget du borde göra, i och med att linan kommer flaskhalsa relativt snabbt efter du hyrt ut x antal servrar.

Dessutom lär det bli svårt att få detta lönsamt i en så pass liten utsträckning.

Edit: Insåg att du inte skulle hyra ut, utan driva egna servar, behöver nog gå och lägga mig. Detta bör inte vara några problem så länge din ISP tillåter som sagt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

Kan man driva spelservrar som företag gör fast hemmifrån med sitt egna internet? Om man har t.ex. 100/100 eller 1000/1000 mbit om det spelar stor roll.

Vill du som företag köra servrar och hyra ut det eller vill du ha server hemma och spela?

Första får du inte göra om du har internet som privatperson utan behöver då köpa in internet som företag vilket priset är bra större. Det senare kan du utan problem göra så länge det finns serverfiler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt göra det. Eller, om det hade varit tillåtet och möjligt hade jag kanske funderat på det. Om vi nu säger att man som företag köper in internet och sedan hyra ut servrar. Vilka pengar pratar vi om då om vi räknar med internet, serverhårdvara samt andra kostnader. Hur många servrar kan man driva? Om vi nu tar ett välkänt spel som exempel, Battlefield 4, 64 players. Hur många sådana servrar kan en skaplig burk klara av?

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Skrivet av zazze1:

Om vi nu tar ett välkänt spel som exempel, Battlefield 4, 64 players. Hur många sådana servrar kan en skaplig burk klara av?

Det vet vi inte. EA tillåter inte vem som helst att köra en BF4 server, det finns alltså ingen dedicated server-programvara tillgänglig. De säljer hosting-licenser till f öretag, dessa deals är dock inte offentliga och inte systemkraven heller.

I allmänhet kan man dock säga att det beror på spelet. Vissa spel är väldigt CPU-beroende, då krävs en riktig monsterprocessor men man kan spara in på andra delar. Andra spel använder mycket minne. Då kan det vara bra med en 32 eller 64 GB RAM. För gamla spel funkar dedicated servers på de flesta nya datorer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Det vet vi inte. EA tillåter inte vem som helst att köra en BF4 server, det finns alltså ingen dedicated server-programvara tillgänglig. De säljer hosting-licenser till f öretag, dessa deals är dock inte offentliga och inte systemkraven heller.

I allmänhet kan man dock säga att det beror på spelet. Vissa spel är väldigt CPU-beroende, då krävs en riktig monsterprocessor men man kan spara in på andra delar. Andra spel använder mycket minne. Då kan det vara bra med en 32 eller 64 GB RAM. För gamla spel funkar dedicated servers på de flesta nya datorer idag.

Arma 3 då? Tillåts hosting där då? Eller Dayz standalone? Om så, vad behövs vid dessa fall? Hur många servar klarar ett påkostat monster (Pris?) av?

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem

Är väl lättare att du googlar än att vi ska googla åt dig. Det varierar *väldigt* mycket. Arma 2/3 är extremt tunga på bandbredd men en Starbound-server kan du nog köra 10+ instanser av på en inte allt för bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Är väl lättare att du googlar än att vi ska googla åt dig. Det varierar *väldigt* mycket. Arma 2/3 är extremt tunga på bandbredd men en Starbound-server kan du nog köra 10+ instanser av på en inte allt för bra dator.

Saken är att jag har googlat men alla svar är inte klara på grund av det. Alla svar finns säkert någonstans ute på google men jag har svårigheter att hitta dem tyvär. Lite lat blev jag och frågade här istället. Skillnaden i tid jag har lagt ner på sweclockers jämfört med den tid jag har spenderat att googla är gigantisk ändå har jag fått mer och bättre (förhoppningsvis, är inte så källkritisk) svar än på google.

Nu vet jag tyvär inte vad starbound är för något så jag vet inte om det är någon som spelar det ens.. :/ Men.. ehm.. minecraft då? Är det liknande? Hur många sådana servar klara ett påkostat monster av? Ungefär.

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zazze1:

Kan man driva spelservrar som företag gör fast hemmifrån med sitt egna internet? Om man har t.ex. 100/100 eller 1000/1000 mbit om det spelar stor roll.

Enkla svaret: I 99% av fallen så nej.
Längre svaret; Du säger hemifrån så tolkar jag det som att du har en konsument lina, och i dem avtalen så finns det oftast villkor om att man inte får driva kommersiella tjänster på uppkopplingen. Men däremot så får man oftast driva "servrar för privat bruk", dvs för ditt egna bruk (som ex. webbserver, eller en spelserver) så länge du inte på något sätt tar betalt för att andra ska få spela, eller t.ex. får intäkter via reklam eller liknande.

Skrivet av zazze1:

Jag hade inte tänkt göra det. Eller, om det hade varit tillåtet och möjligt hade jag kanske funderat på det. Om vi nu säger att man som företag köper in internet och sedan hyra ut servrar. Vilka pengar pratar vi om då om vi räknar med internet, serverhårdvara samt andra kostnader. Hur många servrar kan man driva? Om vi nu tar ett välkänt spel som exempel, Battlefield 4, 64 players. Hur många sådana servrar kan en skaplig burk klara av?

Tja, hur långt är ett snöre?

Det går inte på rak arm att säga en exakt summa, men om vi räknar lite lätt så:
Colocation 1U (1 höjdenhet, rackserver) inkl 100 Mbit/s bandbredd och 200W el går på ca 2000 kr + moms/månad.
Och då har vi inte ens räknat in vad servenr kostar, om du ska driva större spel / flera spelservrar så får du satsa på rätt kraftfull hårdvara då förslagsvis med dubbla 6 kärniga cpuer och MINST 64GB minne, skulle snarare säga att 128GB eller 192GB skulle vara "standard" i det fallet. Men så klart helt beroende på vilka sorters spelservrar du ska driva, hur mycket cpu/minne som nyttjas. Använder dem lite cpu men mycket RAM så kan man klämma in rätt många spelservrar på varje fysisk hårdvara om man bara har tillräckligt med minne. Och en server med 64GB minne, 2 x 6 kärniga cpuer inkl 4 st 15 000 rpm diskar (600GB/disk) går på lite över 32 000 + moms/maskin.

Och nu har vi bara räknat i nederkant på 1 ensam fysisk maskin i kalkylen för inköp och colocation, vill man öka till 1000 Mbit/s så blir det närmare 10 000 kr/mån + moms.

Och räkna med att behöva flera fysiska maskiner, både för att dela upp belastningen på dem olika fysiska maskinerna, men dels också för redundans/ feltolerans så att tjänsterna kan fortsätta drivas även om en fysisk maskin går sönder.

Nu så är det här en rätt "lös" kalkyl, utan man får ju räkna närmare på det när man väl vet vilka spelservrar som ska drivas, hur mycket prestanda dem drar, hur många spelservrar man kan "trycka in" på samma fysiska server, hur mycket bandbredd etc som behövs.

Men nu har du i alla fall ett hum vad det skulle kosta

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enkla svaret: I 99% av fallen så nej.
Längre svaret; Du säger hemifrån så tolkar jag det som att du har en konsument lina, och i dem avtalen så finns det oftast villkor om att man inte får driva kommersiella tjänster på uppkopplingen. Men däremot så får man oftast driva "servrar för privat bruk", dvs för ditt egna bruk (som ex. webbserver, eller en spelserver) så länge du inte på något sätt tar betalt för att andra ska få spela, eller t.ex. får intäkter via reklam eller liknande.

Tja, hur långt är ett snöre?

Det går inte på rak arm att säga en exakt summa, men om vi räknar lite lätt så:
Colocation 1U (1 höjdenhet, rackserver) inkl 100 Mbit/s bandbredd och 200W el går på ca 2000 kr + moms/månad.
Och då har vi inte ens räknat in vad servenr kostar, om du ska driva större spel / flera spelservrar så får du satsa på rätt kraftfull hårdvara då förslagsvis med dubbla 6 kärniga cpuer och MINST 64GB minne, skulle snarare säga att 128GB eller 192GB skulle vara "standard" i det fallet. Men så klart helt beroende på vilka sorters spelservrar du ska driva, hur mycket cpu/minne som nyttjas. Använder dem lite cpu men mycket RAM så kan man klämma in rätt många spelservrar på varje fysisk hårdvara om man bara har tillräckligt med minne. Och en server med 64GB minne, 2 x 6 kärniga cpuer inkl 4 st 15 000 rpm diskar (600GB/disk) går på lite över 32 000 + moms/maskin.

Och nu har vi bara räknat i nederkant på 1 ensam fysisk maskin i kalkylen för inköp och colocation, vill man öka till 1000 Mbit/s så blir det närmare 10 000 kr/mån + moms.

Och räkna med att behöva flera fysiska maskiner, både för att dela upp belastningen på dem olika fysiska maskinerna, men dels också för redundans/ feltolerans så att tjänsterna kan fortsätta drivas även om en fysisk maskin går sönder.

Nu så är det här en rätt "lös" kalkyl, utan man får ju räkna närmare på det när man väl vet vilka spelservrar som ska drivas, hur mycket prestanda dem drar, hur många spelservrar man kan "trycka in" på samma fysiska server, hur mycket bandbredd etc som behövs.

Men nu har du i alla fall ett hum vad det skulle kosta

Väldigt uppskattat svar, tack för det! Självklar förstod jag att jag inte kunde få ett exakt svar på alla mina frågor, det här var faktiskt över förväntningarna.
Så med andra ord så behövs det ganska stort startkapital för att få ett sånt här att gå runt om man nu skulle satsa på det. Bara för att klara av månadskostnaderna så behövs väl ett antal maskiner antar jag.
Då vet jag det, tack för alla svar!

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB