Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Credde:

Finns det inte en bagatel gräns? Jag tänker mer om det i såfall inte kan räknas in under att vara en hobbyverksamhet?

Annars bör man väl kunna starta upp ett enskild företag för att minera ("producera") kryptovalutor, om man ska skattas som var det en vara och därved också kunna dra av för strömförbrukning och inköp av mining utrustning.

Punkt 3 är väl en paragraf som kan utnjutas om man ska räkna ut förlusten på en minerad Bitcoin vid att dra bort strömförbrukning och inköp av miner.

Hobby
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).
En hobby är
något du utövar på din fritid
något som inte är din huvudsakliga försörjning.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Att starta ett företag går bra men det innebär ju lite kostnader innan det är igång och sedan ska bokföringen skötas löpande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Credde:

Finns det inte en bagatel gräns? Jag tänker mer om det i såfall inte kan räknas in under att vara en hobbyverksamhet?

Annars bör man väl kunna starta upp ett enskild företag för att minera ("producera") kryptovalutor, om man ska skattas som var det en vara och därved också kunna dra av för strömförbrukning och inköp av mining utrustning.

Punkt 3 är väl en paragraf som kan utnjutas om man ska räkna ut förlusten på en minerad Bitcoin vid att dra bort strömförbrukning och inköp av miner.

Läs länken jag postade. Det är skatteverkets genomgång för hur man beskattar andra tillgångar som nu kryptovalutor klassas som.

El är inte en förlust. Förlust är om du köper dyrt och säljer billigt. Då får du dra av på skatten. Annars hade du kunnat dra av 70 % på skatten på allt du köpte vilket är helt orimligt. Ska du trassla med att dra av moms på inköp av utrustning får du starta företag med affärsidén att gräva kryptovalutor. Det är inte så svårt att sätta upp en enskild firma idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/allt-det-senaste-om-bitco...

"”Det förefaller som Mt Gox insåg att vi var nära och beslöt att erkänna att det ägde dessa 180 000-200 000 bitcoin”, skrev en jurist vid firman Edelson till Reuters."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/allt-det-senaste-om-bitco...

"”Det förefaller som Mt Gox insåg att vi var nära och beslöt att erkänna att det ägde dessa 180 000-200 000 bitcoin”, skrev en jurist vid firman Edelson till Reuters."

Hahaha, de "hittade". Är det någon som tror på ett enda ord som kommer från fd mt Gox?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MultiMan:

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/allt-det-senaste-om-bitco...

"”Det förefaller som Mt Gox insåg att vi var nära och beslöt att erkänna att det ägde dessa 180 000-200 000 bitcoin”, skrev en jurist vid firman Edelson till Reuters."

Smidigt. Det är fortfarande skitmycket som saknas men herregud vad dåligt skött det är av Mt.Gox.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att folk inte lär sig att INTE ha sina besparingar på exchanges..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zedong:

Att folk inte lär sig att INTE ha sina besparingar på exchanges..

Men verkligen...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

510$ nu, china som håller på att få bort bitcoins eller vad berodde det på ?
I så fall är det bara US kvar sedan är bitcoins ett minne blått

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

510$ nu, china som håller på att få bort bitcoins eller vad berodde det på ?
I så fall är det bara US kvar sedan är bitcoins ett minne blått

Kina har "bannat" BTC flertalet gånger, för att en vecka efteråt acceptera det igen.
Det går att tracka till vilket land BTC som säljs går, de flesta var till Kina under dumpen.

Kina pump&dumpar BTC... Då vet man att det är något stort på gång

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem

Känns som några pers gör stora pengar för tillfället!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparkzor:

Kina har "bannat" BTC flertalet gånger, för att en vecka efteråt acceptera det igen.
Det går att tracka till vilket land BTC som säljs går, de flesta var till Kina under dumpen.

Kina pump&dumpar BTC... Då vet man att det är något stort på gång

Visst känns det som bitcoin bannas varannan vecka i kina. Den här gången verkar det aningen allvarligare än tidigare dock. Jag hittar inte källan just nu, men jag har fått för mig att kina bestämt sig för att ta allt hårdare tag i penga-flöde ut ur landet i allmänhet. Så givetvis påverkas kryptovaluta-kurser av det.
Jag antar att det återstår att se hur mycket detta påverkar kursen om det är den du är intresserad av, men en sak som är säkert är att oavsett vad som händer framöver så är bitcoin (tekniken) inte ett minne blott.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Visst känns det som bitcoin bannas varannan vecka i kina. Den här gången verkar det aningen allvarligare än tidigare dock. Jag hittar inte källan just nu, men jag har fått för mig att kina bestämt sig för att ta allt hårdare tag i penga-flöde ut ur landet i allmänhet. Så givetvis påverkas kryptovaluta-kurser av det.
Jag antar att det återstår att se hur mycket detta påverkar kursen om det är den du är intresserad av, men en sak som är säkert är att oavsett vad som händer framöver så är bitcoin (tekniken) inte ett minne blott.

Saken är dock att jag läste vilka exchanges som blev påverkade, en av de större blev inte påverkad av detta. Kommer inte ihåg vad den heter, börjar på H.
Jag köpte tidigare idag för 3k/btc.

Allt jag kan säga är, under motgångar så växer gemenskap och styrka!

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparkzor:

Saken är dock att jag läste vilka exchanges som blev påverkade, en av de större blev inte påverkad av detta. Kommer inte ihåg vad den heter, börjar på H.
Jag köpte tidigare idag för 3k/btc.

Allt jag kan säga är, under motgångar så växer gemenskap och styrka!

Påverkad på vilket vis? Vad jag förstått så har de inte vänt sig till någon bitcoin-exchange explicit, då det de bestämt över är på en bredare skala och påverkar många fler brancher än de som hanterar kryptovalutor.
Huobi är förmodligen den du tänker på för övrigt, och dess kurs ser såklart ut som alla andras.
Lycka till med investeringen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Påverkad på vilket vis? Vad jag förstått så har de inte vänt sig till någon bitcoin-exchange explicit, då det de bestämt över är på en bredare skala och påverkar många fler brancher än de som hanterar kryptovalutor.
Huobi är förmodligen den du tänker på för övrigt, och dess kurs ser såklart ut som alla andras.
Lycka till med investeringen.

Jag läste det precis när det hände, tror det är ca 37 timmar sedan nu.
Då var det typ att Kina "bannade" exchanges som inte var reglerade. På listan där alla exchanges som det gällde, fanns inte Houbi med!
Sen är det klart att kursen blev påverkad, det blev alla exchanges!

Tack! Kanske behövs lite tur nu när marknaden är väldigt instabil, även fast Blackcoin verkar någorlunda stabil!

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk

Vilka bolag kan man köpa ifrån på helger ?

Permalänk
Avstängd

Nu är jag här och skriver i denna tråd igen.

380$, vad händer och när kommer ni som tror på bitcoin ge er :D?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Nu är jag här och skriver i denna tråd igen.

380$, vad händer och när kommer ni som tror på bitcoin ge er :D?

Dags att köpa snart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gabriel15:

Nu är jag här och skriver i denna tråd igen.

380$, vad händer och när kommer ni som tror på bitcoin ge er :D?

Det är bara tydliga konjunkturer. Kolla på alla "riktiga" valutor och skaffa dig lite kött på benen pojk!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är bara tydliga konjunkturer. Kolla på alla "riktiga" valutor och skaffa dig lite kött på benen pojk!

Nja i vanliga valutor hade detta klassats som en ekonomisk kris. Bara de vanliga variationerna i pris när bitcoin var stabil hade klassats som ovanligt i en vanlig valuta. Att en valuta rasar från 900 till 380 dollar på tre månader är ovanligt. Kanjunkturer är variationer på några procent. Bitcoin har mer än halverats på tre månader. Det var nere på en tredjedel av toppnoteringen från december.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Nja i vanliga valutor hade detta klassats som en ekonomisk kris. Bara de vanliga variationerna i pris när bitcoin var stabil hade klassats som ovanligt i en vanlig valuta. Att en valuta rasar från 900 till 380 dollar på tre månader är ovanligt. Kanjunkturer är variationer på några procent. Bitcoin har mer än halverats på tre månader. Det var nere på en tredjedel av toppnoteringen från december.

Sedan är ju överföringshastigheterna flera tiotal gånger snabbare över landsgränserna och börsen (exchanges) öppna dygnet runt, skalar ju bara upp konjunkturernas variation. Se bara på bitcoin och litecoin graferna. Man ser tydligt att de svänger upp och ned kraftigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Nu är jag här och skriver i denna tråd igen.

380$, vad händer och när kommer ni som tror på bitcoin ge er :D?

Tror på vad då? De som tjänar pengar på börsen, gillar upp och ner. Så även med BTC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lolight:

Tror på vad då? De som tjänar pengar på börsen, gillar upp och ner. Så även med BTC.

Absolut, ha USD när BTC faller, Ha BTC när BTC stiger. Simple, jag har ökat med 15-20% vissa gånger i total omsättning när man befinner sig helt rätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan är ju överföringshastigheterna flera tiotal gånger snabbare över landsgränserna och börsen (exchanges) öppna dygnet runt, skalar ju bara upp konjunkturernas variation. Se bara på bitcoin och litecoin graferna. Man ser tydligt att de svänger upp och ned kraftigt.

Tycker fortfarande att det är lite saftigt att kalla en halvering på ett par månader konjunktur. Så länge variationerna är så stora kommer det aldrig bli ett seriöst alternativ. Sen vet jag inte om jag håller med om att hastigheterna är så höga. Titta på high frequency trading och ultra-low latency direct market access så ska du få se på grejer. Det handlas med aktier ner på millisekunder och vi snackar volymer som är många gånger större än alla världens bitcoins är värda totalt. Bitcoin har ju en gräns på 10 minuter innan transaktionerna går igenom ordentligt eftersom det är så lång tid det tar att uppdatera blockchain. Tittar vi på antalet transaktioner så kan en ensam firma enkelt köra fler transaktioner per minut än hela bitcoin kör per dag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Tycker fortfarande att det är lite saftigt att kalla en halvering på ett par månader konjunktur. Så länge variationerna är så stora kommer det aldrig bli ett seriöst alternativ. Sen vet jag inte om jag håller med om att hastigheterna är så höga. Titta på high frequency trading och ultra-low latency direct market access så ska du få se på grejer. Det handlas med aktier ner på millisekunder och vi snackar volymer som är många gånger större än alla världens bitcoins är värda totalt. Bitcoin har ju en gräns på 10 minuter innan transaktionerna går igenom ordentligt eftersom det är så lång tid det tar att uppdatera blockchain. Tittar vi på antalet transaktioner så kan en ensam firma enkelt köra fler transaktioner per minut än hela bitcoin kör per dag.

Right, du har gjort din åsikt hörd och jag håller med dig på många plan, BTC måste bli stabilare för att bli en trovärdig och pålitlig plattform.

Dock tror jag nog att värdet på High Frq och ULow Latancy trading är många gånger mindre procentuellt mot resterande marknaden. Eller har jag helt fel? Syftar på att den stora kärnan är långsam och stabil, hela BTC är relativt våldsam och volatil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bitcoinen har åkt upp och ner den senaste tiden men man ska komma ihåg vad den var värd innan bubblan, runt 100-150$. Det bådar gott inför nästa bubbla, då hoppas vi att den når 2000$ sträcket!

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Bitcoinen har åkt upp och ner den senaste tiden men man ska komma ihåg vad den var värd innan bubblan, runt 100-150$. Det bådar gott inför nästa bubbla, då hoppas vi att den når 2000$ sträcket!

Nu är inte jag världens mest insatta i BTC och dess värdeökningar, men nog var det väl faktumet att allmänheten (media) fick upp ögonen för Bitcoin som gjorde att värdet stormade upp mot $1000 första svängen då nya spekulanter investerade? Vad är det du anser borde kunna driva upp värdet till $2000 om media tappat intresset för valutan? Det tror jag personligen redan börjat hända eftersom det varit väldigt tyst om valutan i allmän media ett bra tag.

BTC är en spekulationsvaluta, men om intresset hos spekulanter försvinner så kommer det aldrig att bli några $2000/BTC "bara av sig själv".

Permalänk
Hedersmedlem

The Willy Report: proof of massive fraudulent trading activity at Mt. Gox, and how it has affected the price of Bitcoin — En nypublicerad analys av de affärer som pågick hos Mt. Gox som verkar ha styrt värdeutvecklingen genom falska transaktioner av bottar. Om artikelförfattaren har rätt så är detta en stor anledning till varför priset rusade så till den grad det gjorde innan det kollapsade.

Artikeln anser sig också ha en välgrundad spekulation i exakt var de där 650 000 BTC som "försvann" tog vägen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu är jag här och skriver i denna tråd igen.

380$, vad händer och när kommer ni som tror på bitcoin ge er :D?

€478 oj vad händer ^^