Permalänk
Medlem

Uppgraderading av dator

Hejsan!

Jag har en tre år gammal burk som var hyfsat fräsch när jag köpte den. Nu har jag tröttnat på lagg i spel och vill känna den där flytande känslan igen
Jag uppgraderade mitt grafikkort igår genom att köpa ett Radeon R9 280x från gigabyte med hopp att det skulle lösa mina problem då jag fått för mig att grafikkortet är det som gör mest.
Jag kommer hem och pluggar in skiten och även om det förbättrats något när jag spelar så har jag fortfarande kvar rätt mycket "smålagg". Jag misstänker att processorn inte hänger med eller minnet sviker. Vad tror ni? Räcker det med att köpa ny processor eller minne för att det ska hjälpa? Kan jag ha kvar moderkortet eller måste jag byta ut det också?

Spec:

Intel Core i5 Processor I5-750 2,667 MHz
Minne: 4,096 MB
Module 1: 2,048 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2: 2,048 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P7P55D DELUXE

Permalänk
Medlem

kika hur varmt processorn går i hög belastning t ex prime 95 tror det är problemet mer än grafikkortet om det inte var ett hd 5750 typ
kan vara damm eller kylpastan som torkat. (blir den torr så har du kass kontakt mellan cpu och kylaren.)
monterar du av kylaren till processorn så är det bäst att byta efter du gjort det och även damma ur kylaren en del.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Gejmade en stund nu och såg att processorn låg på 97grader... Inte så bra antar jag?

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte bra, Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Intel E41759-002 Socket 1156 Copper Core/Aluminum Heat Sink & 3.5" Fan w/4-pin Connector up to Core i5 2.66GHz

Permalänk
Medlem

Köpte pasta idag och bytte den gamla. Fick ner temperaturen till 31grader viloläge och 42grader i gaming-mode :). Prestandan höjdes avsevärt. Från 2800 poäng på firestorm benchmark till 6900 woop woop!
Kul!