Hjälp med 'localstorage' HTML / JS

Permalänk

Hjälp med 'localstorage' HTML / JS

Hejsan alla!

Jag försöker förstå mig på och använda 'Localstorage' på en webbsida, men jag har stött på flera problem som jag ej förstår mig på.

Problem 1:

HTML:

<div id="form"> <fieldset> <input id="firstName" type="text" name="firstname" value="Ditt förnamn"> <input id="secondName" type="text" name="lastname" value="Ditt efternamn"> <button onClick="saveNames()">Spara ditt namn!</button> <p id="writeName"><i>Ditt namn visas här</i></p> </fieldset> </div>

Javascript:

function saveNames(){ var inputFirstName = document.getElementById("firstName").value; var inputSecondName = document.getElementById("secondName").value; alert("Du heter "+inputFirstName+" "+inputSecondName+"!"); localStorage.setItem("storedName", inputFirstName + " " + secondName); document.getElementById("writeName").innerHTML=localStorage.getItem("storedName"); }

Innan jag kallat på funktionen:

efter jag tryckt på knappen och kallat funktionen:

fråga 1:
Varför skriver den inte ut resten av namnet, utan istället "[object HTMLInputElement]"?

fråga 2:
När jag trycker på knappen kommer alert rutan upp, men när jag trycker mig förbi den skriver den inte ut namnet, utan det är bara där i mindre än en sekund innan det försvinner och ersätts med "Ditt namn visas här" igen.. någon som kan förstå varför?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

fråga 1: Du har skrivit secondName där det borde stå inputSecondName(rad 4 i saveNames())
fråga 2: Jag förstår inte riktigt vad du menar där, jag provade själv och för mig står namnet kvar.

Permalänk
Skrivet av Villor:

fråga 1: Du har skrivit secondName där det borde stå inputSecondName(rad 4 i saveNames())
fråga 2: Jag förstår inte riktigt vad du menar där, jag provade själv och för mig står namnet kvar.

Ah, mitt fel Tack för att du såg det!

Nej, inte för mig heller när jag har den på en fristående webbsida, men dock när jag hade den på min sida med en HTML5 video på också, så höll den på så, tack för hjälpen dock!

EDIT: löste alla problem, tack för allt