Ny android smartphone till sommarn.

Permalänk
Medlem

Ny android smartphone till sommarn.

Tjotjo

Kan ju börja med att säga att jag inte är särskilt insatt i smartphones...

Har funderat lite över vad jag ska välja för smartphone nu när mitt abonnemang går ut i juli men har lite svårt att bestämma mig.

Är rätt sugen på Xperia Z1 compact, då den inte är så stor. Finns det några alternativ i den storleken som är lika kraftfulla? Samtidigt känns det som att Z1 compact börjar bli gammal...

Jag tycker att 5" är något stort, det fungerar väl men det är lite på gränsen så större än 5" är inte så värst intressant, det beror iofs på hur bra enheten är, det går alltid att kompromissa

Jag har inga direkta måsten eller krav utan ser hellre en bra helhet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

nexus 5

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är antagligen det bästa alternativet om du kan tänka dig en skärm i 5"-klassen.
Fri från bloatware, rent Android, uppdateringar direkt från Google,

Annars är det nog Z1 compact, eventuellt Z2 compact om du orkar vänta lite.

Permalänk
Medlem

Z1 Compact är väl riktig bra, men det kommer gissningsvis en Z2 Compact inom kort.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

&

Skrivet av Sears:

Nexus 5 är antagligen det bästa alternativet om du kan tänka dig en skärm i 5"-klassen.
Fri från bloatware, rent Android, uppdateringar direkt från Google,

Annars är det nog Z1 compact, eventuellt Z2 compact om du orkar vänta lite.

Jag kollade lite på den efter jag sett LGs G2a, jag verkligen älskar utseendet G2an har, minimalt med dödyta, nästan bara skärm Tyvärr så fick jag intrycket om att LG hade alldeles för mycket bloat & att de var dåliga på att uppdatera sina telefoner så jag hoppade den.

Nexusen har ett snarlikt utseende som G2an, bättre material dock tror jag (gummiplast vs högblankt). Storleken är ju också relativt bra, Har en S3a just för tillfället och tycker den är på gränsen till för stor. Som visiualiseringen på länken nedan visar så är den ju inte särskilt mycket större än S3an

http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Google-Nex... (notera att man måste "kalibrera" skärmen för att det ska bli rätt storlek på telefonerna)

Det enda som avskräckte mig från Nexus 5an var att skärmen verkade lite sämre? Jag kollade på Swedroids recension och det var väl det enda som inte var attraktivt med telefonen, det och att batteriet var ganska klent, 2300mAh medan G2an har 3000. Fast det kan ju vara svårt att avgöra något utifrån en recension, har ni erferenheter med Nexusen och hur bra skärmen/batteritiden är?

Skrivet av Hulle:

Z1 Compact är väl riktig bra, men det kommer gissningsvis en Z2 Compact inom kort.

/hulle.

Tror jag skippar Z2 compact pga att jag vill hålla nere abonnemangskostnaden lite det och att mitt abonnemang har 3 månaders uppsägningstid så jag vill passa på nu då min bindningstid upphör om 3 månader, så jag väntar ogärna.

Det lutar starkt mot Z1 compacten, det tråkigaste med den är att du får ganska liten skärm sett till hur stor den är. Den eller Nexus 5 då om någon kan övertyga mig om att skärmen är acceptabel, batteriet kan jag nog överleva, men skärmen är ganska viktig

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

&

Jag kollade lite på den efter jag sett LGs G2a, jag verkligen älskar utseendet G2an har, minimalt med dödyta, nästan bara skärm Tyvärr så fick jag intrycket om att LG hade alldeles för mycket bloat & att de var dåliga på att uppdatera sina telefoner så jag hoppade den.

Nexusen har ett snarlikt utseende som G2an, bättre material dock tror jag (gummiplast vs högblankt). Storleken är ju också relativt bra, Har en S3a just för tillfället och tycker den är på gränsen till för stor. Som visiualiseringen på länken nedan visar så är den ju inte särskilt mycket större än S3an

http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Google-Nex... (notera att man måste "kalibrera" skärmen för att det ska bli rätt storlek på telefonerna)

Det enda som avskräckte mig från Nexus 5an var att skärmen verkade lite sämre? Jag kollade på Swedroids recension och det var väl det enda som inte var attraktivt med telefonen, det och att batteriet var ganska klent, 2300mAh medan G2an har 3000. Fast det kan ju vara svårt att avgöra något utifrån en recension, har ni erferenheter med Nexusen och hur bra skärmen/batteritiden är?

Tror jag skippar Z2 compact pga att jag vill hålla nere abonnemangskostnaden lite det och att mitt abonnemang har 3 månaders uppsägningstid så jag vill passa på nu då min bindningstid upphör om 3 månader, så jag väntar ogärna.

Det lutar starkt mot Z1 compacten, det tråkigaste med den är att du får ganska liten skärm sett till hur stor den är. Den eller Nexus 5 då om någon kan övertyga mig om att skärmen är acceptabel, batteriet kan jag nog överleva, men skärmen är ganska viktig

Vet inte om jag förstod rätt men är det om tre månader du ska köpa så kan du ju ligga lågt. Annars är den inte dum Z1 Compact, har den som jobbtelefon. Har bara haft Nexus innan som referens ända sedan Nexus One. Jag är allmänt nöjd med den, batteritiden är riktigt fin enligt mina referensramar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Jag kollade lite på den efter jag sett LGs G2a, jag verkligen älskar utseendet G2an har, minimalt med dödyta, nästan bara skärm Tyvärr så fick jag intrycket om att LG hade alldeles för mycket bloat & att de var dåliga på att uppdatera sina telefoner så jag hoppade den.

Nexusen har ett snarlikt utseende som G2an, bättre material dock tror jag (gummiplast vs högblankt). Storleken är ju också relativt bra, Har en S3a just för tillfället och tycker den är på gränsen till för stor. Som visiualiseringen på länken nedan visar så är den ju inte särskilt mycket större än S3an

Det enda som avskräckte mig från Nexus 5an var att skärmen verkade lite sämre? Jag kollade på Swedroids recension och det var väl det enda som inte var attraktivt med telefonen, det och att batteriet var ganska klent, 2300mAh medan G2an har 3000. Fast det kan ju vara svårt att avgöra något utifrån en recension, har ni erferenheter med Nexusen och hur bra skärmen/batteritiden är?

G2 har inte mer bloat än Samsung telefoner. Dock så har de båda oändligt mer bloat än Nexus 5 då den helt saknar bloat

Jag har faktiskt en Nexus 5 så jag kan kommentera på lite olika delar av den.
Jag tycker precis som du att Nexus 5 (som är lika stor som SGS3) är precis på gränsen till för stor, men den kliver åtminstone inte över den gränsen för mig.

N5 har ju som du vet standard Android och det flyter otroligt bra. I klass med iOS skulle jag nog vilja säga.

Känslan av så kallad soft-touch plast är helt underbar. Den är liksom len men samtidigt inte svår att greppa.
Jag skulle till och med välja det över aluminium för att det känns så bra och inte ökar vikten lika mycket som aluminium gör (HTC One M8 väger 160g mot N5s 130g).
Det är värt att tänka på att den vita versionen inte har soft-touch på kanterna, om du vill ha det. (det ville jag, så det blev den svarta)

Högtalaren är inte speciellt bra. Den är inte dålig och den når en hyfsad volym, men det är inget jag skulle spela musik med. Men det kan man ju inte riktigt vänta sig med nuvarande mobiler ändå. Det finns ju bara typ en telefon som faktiskt har bra högtalare på marknaden just nu: HTC One&M8.

Skärmen är riktigt bra. Den är definitivt i klass med andra flaggskepp (bättre på vissa punkter, sämre på andra). Den största skillnaden mellan den och andra flaggskepp är att Google faktiskt kalibrerar sina skärmar till att visa så realistiska färger som möjligt. De flesta andra flaggskepp har övermättade (överdrivna) färger och oftast för kall färgtemperatur. Tyvärr verkar de flesta recensenter inte förstå skillnaden mellan olika sorters skärmkalibrering och tro att mer mättade färger tyder på en bättre skärm. Det är vanligt att se recensenter kalla andra skärmar "more vivid" i jämförelse med Nexus 5 trots att Nexus 5 har mer realistiska färger.
Min N5 har en liten grön ton på skärmen vid lägre ljusttyrkor, men med tanke på hur blåa de flesta andra flaggskeppen är så är detta ändå bättre. Den har även lite backlight-bleed i kanterna, men ytterst lite.

Batteritiden har varit en väldigt blandad påse för min del. Först var den urusel och jag kunde knappt få två dagar ut av den utan laddning med runt 4timmar skärmtid.
Men just nu så är jag på 2dagar, 19h30m utan laddning och jag har 1,5timmar skärmtid och har trots detta 45% laddning kvar. Det tycker jag är mycket imponerande. Jag tror detta var delvis för att jag satte den på 2G läge istället för 4G. Jag använder knappt mobilt internet ändå.
Jag måste dock notera att jag misstänker att det är något fel på mitt batteri då det kom med över 80% laddning ur lådan. Min power-knapp går även att vicka lite på så jag ska skicka efter ett nytt exemplar. Jag hoppas även på bättre tur i kisel-lotteriet (fick en bin 2 av 6)

Permalänk
Inaktiv

Motorola Moto G kanske kan vara något. Motorola var fram till nyss Google-ägt och jag tror den kör stock Android och du får Android 4.4 (=senaste versionen):

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/mot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Motorola Moto G kanske kan vara något. Motorola var fram till nyss Google-ägt och jag tror den kör stock Android och du får Android 4.4 (=senaste versionen):

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/mot...

Den är bra, men det är en budget telefon.
TS funderar på flaggskeppsteleoner och skillnaden i hårdvara på prisvärda flaggskepp som Nexus 5 är ju minst lika stor som skillnaden i priset mellan den och Moto G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vet inte om jag förstod rätt men är det om tre månader du ska köpa så kan du ju ligga lågt. Annars är den inte dum Z1 Compact, har den som jobbtelefon. Har bara haft Nexus innan som referens ända sedan Nexus One. Jag är allmänt nöjd med den, batteritiden är riktigt fin enligt mina referensramar.

Jag har 3 månaders uppsägningstid & 3 månaders bindningstid kvar, dvs säger jag upp abonnemanget idag så upphör det om 3 månader. Det är rätt så viktigt att jag får abonnemanget bytt snarast då det är rätt så dyrt, kan begränsa kostnaden med 100kr/månad om jag byter från Telia till Halebop. Det och att min S3a börjar kännas gammal

Skrivet av Sears:

Har bytt mitt bakskydd på min S3a pga att den plasten känns tråkig, hur är det med smuts, fastnar det lätt eller blir avlagningar? Är det lätt att rengöra? Högtalaren är verkligen inte ett intressant aspekt för mig personligen, likaså kommer kameran i andrahand.

Här är testet jag kollat på http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo... & bilderna som får mig att bli lite negativ mot skärmen http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... och http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... Nexusen är i mitten.

Batteriet är ju ganska viktigt, känns som att man måste kunna klara 1 dag utan problem även vid lite tyngre användning Iofs har min S3a 2100 mAh och den puffar på bra under 1 dag utan problem, så det känns väl som att 2300 är acceptabelt då.

Har du haft någon möjlighet att kolla på en G2a? Och har du detta hur skulle du jämföra de båda?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Jag har 3 månaders uppsägningstid & 3 månaders bindningstid kvar, dvs säger jag upp abonnemanget idag så upphör det om 3 månader. Det är rätt så viktigt att jag får abonnemanget bytt snarast då det är rätt så dyrt, kan begränsa kostnaden med 100kr/månad om jag byter från Telia till Halebop. Det och att min S3a börjar kännas gammal

Har bytt mitt bakskydd på min S3a pga att den plasten känns tråkig, hur är det med smuts, fastnar det lätt eller blir avlagningar? Är det lätt att rengöra? Högtalaren är verkligen inte ett intressant aspekt för mig personligen, likaså kommer kameran i andrahand.

Här är testet jag kollat på http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo... & bilderna som får mig att bli lite negativ mot skärmen http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... och http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... Nexusen är i mitten.

Batteriet är ju ganska viktigt, känns som att man måste kunna klara 1 dag utan problem även vid lite tyngre användning Iofs har min S3a 2100 mAh och den puffar på bra under 1 dag utan problem, så det känns väl som att 2300 är acceptabelt då.

Har du haft någon möjlighet att kolla på en G2a? Och har du detta hur skulle du jämföra de båda?

Tänk på att N5 har en större skörm, som dessutom är LCD (gämfört med oled i SGS3) Starkare processor 4G osv... har inte själv haft en N5 men hade en HTC one med 2300mAh. Denna har ganska likvärdiga specs mot N5 och jag fick kämpa för att hålla den vid liv 1 dag (tung användning), är batteritiden väldigt viktig skulle jag absolut rekomendera LG G2 om du kan leva med den skärmstorleken, min sambo bytte precis sin N4 mot G2 och är väldigt inponerad av batteritiden.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Har bytt mitt bakskydd på min S3a pga att den plasten känns tråkig, hur är det med smuts, fastnar det lätt eller blir avlagningar? Är det lätt att rengöra? Högtalaren är verkligen inte ett intressant aspekt för mig personligen, likaså kommer kameran i andrahand.

Här är testet jag kollat på http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo... & bilderna som får mig att bli lite negativ mot skärmen http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... och http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/11/n4-n5-g2-sc... Nexusen är i mitten.

Batteriet är ju ganska viktigt, känns som att man måste kunna klara 1 dag utan problem även vid lite tyngre användning Iofs har min S3a 2100 mAh och den puffar på bra under 1 dag utan problem, så det känns väl som att 2300 är acceptabelt då.

Har du haft någon möjlighet att kolla på en G2a? Och har du detta hur skulle du jämföra de båda?

Det fastar inte lätt smuts i telefonen i min erfarenhet. Min gamla Nexus S var betydligt värre, men den hade även avtagbar baksida.

Som du ser på de två bilderna så har inte N5an speciellt bra betraktningsvinklar sett från snedden. Vertikala och horisontala betrakningsvinklar är bättre dock.
Du ser även att de andra två skärmarna är tydligt blåa i nyansen: de har för kall färgtemperatur, medan Nexus 5 har mycket nära korrekt färgtemperatur.
Jag vet inte vilken ljusstyrka de körde med, men det ser ut som att Nexus 5 skärmen kör på en högre ljusstyrka än de andra två. De borde använda skärmkalibreringsverktyg för sådana test..

Jag glömde nämna kameran, men den är faktiskt riktigt bra. Den kan ta riktigt högkvalitativa bilder. Kamera appen är ganska simpel dock, det finns inte många alternativ att ändra.

Batteritiden är inte bara beroende på batteriets storlek. Nexus 5 har optimerats mycket och den kan kränga ut bättre batteritid än flera telefoner som har större batterier. Bara man inte sätter på inställningar som att skanna efter Wi-Fi i bakgrunden (Inställningar->Wi-Fi->Avancerat) och ställer in platstjänster på batterispar-läge så ska du sannolikt få bättre batteritid än med både Galaxy S3 och S4 (S4an har 300mAh större batteri).

Jag har inte tillgång till en G2a just nu, men jag har testat en lite tidigare.
Den största skillnaden är ju självklart mjukvaran. Sedan kommer nog batteriet och utsidan. Nexus 5 känns något så mycket bättre i handen just pga soft-touch plasten och den är i min åsikt otroligt mycket snyggare(bilder gör den inte rättvisa). G2 har ju helt otroligt lite död-yta på framsidan dock.
Power och volymknapparna sitter ergonomiskt bättre till på Nexus 5, men hörlursuttaget sitter bättre till på G2an.
Jag installerar själv ROMs så mjukvaran var inte en stor anledning för mitt val, men ska du inte grotta ner dig i ROMs så tycker jag att Nexus 5 är det självklara valet.