SK Hynix gör DDR4-modul på 128 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Menar du med permanent minne i ramstickor eller med hjälp av script av nån sort?

I am intrigued.

Finns lösningar med ramdisk och ett batteri eller extren strömkälla så även om du stänger av datorn så behåller minnena spänningen och när du sedan bootar din 0,3 sekundersdator så har du allt där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns lösningar med ramdisk och ett batteri eller extren strömkälla så även om du stänger av datorn så behåller minnena spänningen och när du sedan bootar din 0,3 sekundersdator så har du allt där

Skickades från m.sweclockers.com

Artikel på STH om NVRAM som har ett par stickor under testning i sitt labb: http://www.servethehome.com/lab-nvram-solution-agigatech-micr...

Permalänk
Medlem

Antar att det handlar om RDIMM och inte UDIMM? (Googlat lite, men hittar ingen detaljerad information)
Är ju inte så överraskande. 64 GB moduler till DDR3 har ju funnits ett par år nu. Dock kommer de antagligen säljas väldigt få ex, då de brukar vara löjligt dyra. Det är bara till servrar där alla slottar fyllda med 64GB moduler inte är tillräckligt mycket.
Gissar att priset blir över 100k per styck...

(ECC-minnen är fullt kompatibla med moderkort och CPU utan stöd för ECC, fast då utan ECC-funktionen. RDIMM kräver dock ett moderkort med stöd för RDIMM, vilket är ovanligt även till WS-kort, utan bara brukar vara vanligt till lite bättre server-moderkort.)

Skrivet av Flamso:

[ECC] är rätt mycket långsammare på grund av felkontrollen.

"ECC may lower memory performance by around 2–3 percent on some systems, depending on application and implementation, due to the additional time needed for ECC memory controllers to perform error checking. However, modern systems integrate ECC testing into the CPU, generating no additional delay to memory accesses." Källa

Så om man ska lita på wikipedia så är prestandaskillnaden i princip 0% i moderna system, och bara 2-3 % på gamla system där minneskontrollern ej var inbyggt i processorn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Layon:

ECC funkar väl rätt bra till AMD o bland annat bulldozer, plus att man ofta kan köra 16-moduler, eller?

Menar du 16 GB moduler?
Mitt moderkort Sabertooth klarar tyvärr bara max 8GB, lustigt nog klarar mitt moderkort till HTPC:n (Kaveri), moduler på 16GB.
ECC brukar fungera till AMD moderkort men för att vara säker, bör man kolla upp det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

workstation.
4x 128GB DAMMM
Ramdisk whole another level

Snart ser man 4x 128GB i Tvelanders signatur?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Snart ser man 4x 128GB i Tvelanders signatur?

Haha nej, men hoppas kommer 32GB stickor till konsumenter i X99

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Wow, är det verkligen 128 Gigabyte på en minnes sticka?
Så om jag har två stickor, så är det 256 Gigabyte RAM i datorn?

Wow! Vad mycket!
Helt sjukt mycket!
Hoppas dessa kommer ner till konsumentdatorer också.

Jag har 16 GB RAM i min dator, men använder vanligtvis mindre än 2 GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

När man kommer upp i de storlekarna är det kanske säkrast att köra med ECC, jag valde ECC nu när jag plockade ihop en ny burk med 32 GB.

Helt rätt tänk, jag har 16GB dock men skulle jag stoppa in mer skulle jag köra på ECC, för ju mer minne desto större risk att det blir fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns lösningar med ramdisk och ett batteri eller extren strömkälla så även om du stänger av datorn så behåller minnena spänningen och när du sedan bootar din 0,3 sekundersdator så har du allt där

Skickades från m.sweclockers.com

Typ... Strömsparläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SIC_(disambiguation)

Borde inte denna länken vara bättre. Svårt att veta varför han skrev det från början, alla wikis tolkningar är ju möjlig

Ont: på serverminnen verkar det finnas olika "rank" single dual och quad. Jag förstår inte riktigt vad det innebär men har hört att man helst vill ha single för prestanda och de flesta minnen med riktigt mycket plats har quad rank så dessa minnen kanske också faller under den kategorin? Men fortfarande så är 128GB imponerande hoppas ddr4 faller fort i pris efter lansering så man kan köpa ny server 2015

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Typ... Strömsparläge?

Typ....Ja

Kan dock bli problematiskt när man startar om datorn?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska dock vara fixat
Snart

Det är ju arbetsminne så de borde inte stämma, då en dram bit utgörs en transistor som "minns" pga av en kondensator effekt som uppstår i materialet. Ett minne som verkligen minns kräver betydligt mer komplexa strukturer vilket också gör dem betydligt dyrare.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Halfow:

Det är ju arbetsminne så de borde inte stämma, då en dram bit utgörs en transistor som "minns" pga av en kondensator effekt som uppstår i materialet. Ett minne som verkligen minns kräver betydligt mer komplexa strukturer vilket också gör dem betydligt dyrare.

Säger bara att dom håller på att jobba på det tydligen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snart ser man 4x 128GB i Tvelanders signatur?

Hah jaa och 4st dödsmoddade Titaner på 200gb Vram.
Sen du Tvelander....Så är det bara att börja redigera hela sagan om ringen samtidigt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!