Permalänk
Medlem

temperaturstyrd fläcktkontroller

Hej Sweclockers

Jag behöver hjälp jag har letat lite efter en kontroller eller program:) som kan styra fläcktarna då det numera klagas på ljudnivån. (Jag var en sån noob som lät alla fläcktar gå i full hastighet hela tiden) Så jag är inte så haj på det här, mina fläcktar är iaf:

2 X 120 på en tornkylare (3pin)
5 X 140 i chassit (3pin) (3 ut och 2 inblås)

Så skulle vara fint med en fläcktkontroller som sköter sig sj lite, så man slipper vrida på rattar och dyligt.

Det jag fått fram i mitt sökande är att många rekomenderar speedfan funkar det med 3pins eller måste det vara pwm då?

Jag kan tänka mig en display i fronten med som visar lite kul fakta som rpm och temps:)

Tack för alla svar på förhand
MVH

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? De flesta har tempstyrning och med en splitter som tar ström från nätaggregatet men styr via en separat kabel till moderkortet kan du styra alla fläktar med bara två kontakter på moderkortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

http://www.bitfenix.com/global/en/products/accessories/recon/

Läste om den här kontrollen i en annan tråd här på SweC, tror den borde vara värd att undersökas iallafall.

Av vad jag har hört så vill man helst ha övertryck i chassit. Så jag skulle nog ändra 1 utav 140fläktarna till att dra in luft så att 3 drar in luft och 2 skyfflar ut.

Permalänk
Medlem

Ja jag har kollat in denna med:) den ser bra ut och funkar till mina behov hoppas jag det får bli en sådan:)

Skrivet av Santrik:

http://www.bitfenix.com/global/en/products/accessories/recon/

Läste om den här kontrollen i en annan tråd här på SweC, tror den borde vara värd att undersökas iallafall.

Av vad jag har hört så vill man helst ha övertryck i chassit. Så jag skulle nog ändra 1 utav 140fläktarna till att dra in luft så att 3 drar in luft och 2 skyfflar ut.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Schythe Kaze Server.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |