Permalänk
Medlem

Dator vägrar starta, felsökning

Tjenare då tyckte datorn att det var dags att leka frågesport då...

Edit (lösning trasigt moderkort)

Satt igår och nätet slutade fungera som det skulle, fick ladda om webbsidor flera gånger, samt att blizzards battle net client fick error frekvent, kollar upp aktivitetshanteraren och den ligger på 300+ processer, mestadels battlenet grejer, startar om datorn.

och då händer ingenting, eller ja datorn går igång och surrar ( alltså ingen loop eller liknande ) men den sitter bara där, får varken bild eller ljud så den kommer inte vidare.

på moderkortet lyser felkoden FF vilket betyder "reserverat för framtida errors" enligt handboken, till problemet som jag trodde det var, lyser en röd Dram lampa på moderkortet, jag byter runt ram / använder en sticka från min gamla tänker jag, nepp fortfarande samma symptom.

kopplat ur allt utan nån hårddisk just nu, annars bara det viktigaste inkopplat.

det som är störande är att jag har en liten högtalare inkopplad o den ger inte ifrån sig några signaler överhuvudtaget, kan det vara moderkortet som tackat för sig tro :s?

ni har specs i sign, uppskattar verkligen all hjälp med detta, fråga på om jag missat nåt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Testat o koppla in bildkabeln i moderkortet (om det går)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Testat o koppla in bildkabeln i moderkortet (om det går)?

det går inte, och den kommer inte ens så långt i boot ändå, inget grafikkort i ens nu

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

okej, tog en lite close up här

tolkar jag den här bilden rätt?

Edit: följdfråga, om jag tolkar bilden rätt är det alltså CPU_LED som lyser rött... är det i så fall en bra eller usel idé att trycka in en Phenom II 965 processor för att testa? den stödjs

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Alla pinnar hela på 8350'n, sen inte brännt ut nånstans ska ha i andra nu o se.

updaterar då under tiden, tips :)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

kabeln sitter som den skall.

jahapp, samma problem med cpu nummer 2, moderkortet som tackat för sig då eller några fler tips?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

och en update till då.

Testat
2x processorer
6x ram stickor
2x nätagg

med allt onödigt urkopplat, kan väl inte vara något annat då?
självklart den dyraste delen i datorn

Edit, laptop kopplad till 1080p skärm / tangentbord / mus / ljud medans inet får kika på detta ärende
http://www.youtube.com/watch?v=ZBR2G-iI3-I
tack för hjälpen folk

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Update då, fick hem moderkortet idag o ska trycka ihop allting igen o se om den lever då.

gjorde slut på min kylpasta så jag bad dom skicka med en http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...
samt faktura / eller kortbetalning på något sätt, fick då svar att dom skickar ut en tub pasta kostnadsfritt till mig i goodwill.

lät ju jättebra och schysst tycker jag, tyvärr när jag öppnar nu har jag fått en sån här tub https://www.inet.se/produkt/5322256/kylpasta-silver-grease-0-...

dels 0.5g som då inte alls räcker så länge som jag ville ha en till och dels är detta resultatet jag hittar om den.

http://i130.photobucket.com/albums/p250/4ryan6/TRAC2.png

tredje nerifrån, markant sämre änn de flesta andra / de jag ville ha.

vill inte låta gnällig här vet att inet är schyssta och menar väl men jag kommer inte kladda på den här pastan på min cpu, jag ville faktiskt beställa något bra samt med stor mängd, nu blev det bara omständigt :/ hoppas jag har tillräckligt pasta kvar av min andra så det kanske räcker till en montering.

Edit: datorn funkar nu, moderkortet var trasigt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

yay

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |