Asus presenterar nya moderkort med Intel Z97 för Haswell Refresh

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar nya moderkort med Intel Z97 för Haswell Refresh

Inför lanseringen av processorerna Intel Haswell Refresh premiärvisar Asus en uppsjö nya moderkort för sockel LGA 1150, däribland entusiastmodeller i ROG-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

meh vill ha en updatering på Asus Maximus VI Impact

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Entusiast

Deras serie med guldiga moderkort är snygga. De känns eleganta på något vis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Asus är bra på design men vart är m-ITX modellerna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Asus är bra på design men vart är m-ITX modellerna?

De har visat upp en m-ITX bräda (Asus Z97I-Plus Mini), vet inte riktigt varför den inte kommit med i denna artikeln, lite info om den finns här: http://thepcenthusiast.com/asus-z97-legacy-motherboards-revea...

Permalänk
Medlem

Onödigt eller?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

"The most instinct power saving!" & "World's nominated innovation"

Känns som riktigt konstiga uttryck

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Asus garanti på 5 år är inte värt ett skit. Har läst så många trådar på nätet om att asus har extremt dålig support. Kör på gigabyte eller asrock. Aldrig haft problem med dem.

Permalänk
Medlem

Snygga och säkert bra brädor men jag väntar till Broadwell innan jag byter ut min Sandy Bridge.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tur att man inte skall ha nytt på ett bra tag.. Moderkorten blir man ju spyfärdig på. Ny affärsidé, kylflänsar till nordbrygga, och sydbrygga för moderkort.. Någon som nyttjar det?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en gammal q6600 @3.2 4Gb ddr2 och HD5850 1gb så nu är det dags att uppdatera
Support for Broadwell är ett stort plus då jag kan byta upp mig om det är enormt bättre.

Permalänk
Medlem

Funderar ochså på att upgradera men det är ett jungel av nya CPU som kommer till 9 serie moderkort...
först kommer Haswell refresh (4th gen) kommer i Maj
sen kommer Devils Canyon (4th Gen) den klockbara version av Haswell refresh kommer i Juni
sen kommer Intel Pentium Anniversary Edition (Låg budget billigt exakta specifikationerna är ännu inte kända) kommer I mitten av 2014 ?
och sist Broadwell (5th Gen) kommer 1Q 2015 eller i slutet av 2014

Permalänk
Skrivet av #enbom:

Snygga och säkert bra brädor men jag väntar till Broadwell innan jag byter ut min Sandy Bridge.

Fast Broadwell har väll inte heller något som verkar överdrivet intressant på workstation fronten, mest till bärbara och surfplattor?

Räknar med att få byta ut min 2600k när Skylake kommer om det inte blir alldeles för mycket barnsjukdomar med DDR4 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

"The most instinct power saving!" & "World's nominated innovation"

Känns som riktigt konstiga uttryck

Jaha, så har man ett Z97-kort från ASUS så försvinner all koldioxid? Kanske lyckas ha ihjäl mina växter ännu snabbare med ett sånt här kort då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen kommentar om det "surr" som har förekommit att Asus, och de andra som ev. hakar på Asus, bryter Intels embargo före 11 maj? Orsaken till tidigare visning sägs vara de läckta bilder som förekommit (även om de ej visade samtliga moderkort; även dessa är inte så tydliga).

Nämnt här t.ex.
http://wccftech.com/major-aib-asus-break-embargo-push-intel-9...

En video med vad som verkar vara nya UEFI BIOS för Deluxe (egentligen mainstream-serien) poppade också upp härom dagen.
http://www.youtube.com/watch?v=50qziHraZBs

Somliga kommentarer är verkligen väntade, men det är inte alla som redan sitter på en processor som enbart är högst två år gammal, och därmed kan vänta på något som kanske kommer i början av 2015 eller i början av 2016.

Permalänk
Medlem

Asus Z97-A serien var ju läckra med den runda nordbryggekylaren. Den guldiga färgen tilltalade mig också!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Nu presenterar Asus en mängd nykomlingar med entusiastkretsen Z97.

Är det inte lite väl generöst att kalla Z97 för entusiastkrets? Skulle säga att det epitetet är exklusivt för X-serien. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det inte lite väl generöst att kalla Z97 för entusiastkrets?

Kanske det är.

Nu måste alla moderkortstillverkare gå ut och uppmana ägare till Z-serien att vara något mindre entusiastiska.

Dessutom är hänryckningens tid i början av juni i år; tänka sig, det sammanfaller med uppdaterade K-serien och Pentium Anniversary Edition.

Permalänk
Medlem

Bara jag som funderar lite hur det nu var tänkt med NFC och Qi?

Man kan ju hoppas att det är något tillbehör eftersom det skulle se jäkligt underligt/ghetto moddat att behöva tejpa fast telefonen på sidan av chassit för att använda NFC/Qi

(för att inte prata om hur ineffektivt det skulle vara med en plåtskiva emellan som dämpar all möjlighet för överföring...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Bara jag som funderar lite hur det nu var tänkt med NFC och Qi?

Man kan ju hoppas att det är något tillbehör eftersom det skulle se jäkligt underligt/ghetto moddat att behöva tejpa fast telefonen på sidan av chassit för att använda NFC/Qi

NFC Express är väl ett tillbehör, har jag missat något?

ASUS Z87 Feature Overview: NFC Express
http://www.youtube.com/watch?v=KHgWUjAc80M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

NFC Express är väl ett tillbehör, har jag missat något?

ASUS Z87 Feature Overview: NFC Express
http://www.youtube.com/watch?v=KHgWUjAc80M

Misstänkte något sådant men det står med i slidzen som om det vore inbyggt på mamma brädorna, tolkade jag det som. Eftersom jag inte kunde se någon *särskilt tillbehör måste finnas... men lät ju bara för underhållande dumt för att komma igenom Q&A...

Permalänk

Fan va jävla snygga brädor, nästan så man blir gråtfärdig!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Vid sidan av sådant som M.2, 5-way optimisation med "turbo app", Crystal Sound 2 etc. kan man konstatera att de justerar versionsnamnen något marginellt. Z97-Pro verkar inte ha Wi-Fi; ungefär som tidigare, en Pro-version utan men då med något annat namn. Z87-Pro har Wi-Fi-modul (802.11n precis som snäppet över, Z87-Expert), medan den något mindre vanliga Z87-Pro V Edition saknar Wi-Fi-modul. Deluxe-modellerna, Z87-Deluxe etc. har 802.11ac.

Nu ser det som sagt ut som att "Z97-Pro" saknar och "Z97-Pro (Wi-Fi ac)" har, just det, ac Wi-Fi. Vissa finesser flyttas nedåt i hierarkin, ljudet uppgraderas, om man så vill, över hela linjen, som det verkar. Det är fullt möjligt att man även har, eller tänker lansera, något ytterligare kort, som t.ex. Z87-Plus, nu mellan Z87-A och Z87-Pro V Edition.

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/04/asus-z97-mo...

Något mer nördigt kan den skarpögde konstatera att Z97-A numera verkar ha 9 skruvhål; tidigare hade ATX-korten Z87-A och Z87-Plus 6 skruvhål, medan Z87-Pro V Edition och uppåt hade 9 skruvhål.

(Kan konstatera att Asus länge har haft vissa svårigheter med texten i manualerna avseende just detta. För Z87-A säger man "Place eight screws into the holes ...", och för Z87-Plus säger man "Place nine screws into the holes ..." fast bägge har sex skruvhål. I en gammal manual för ett AMD-kort säger man dessutom "Place nine (6) screws into the holes ...". Hur som helst är det trevligt med stöd i kanten av brädan.)

Edit:
Jag hade inte information om det tidigare, men det verkar dessutom som Asus har försett Z97-A med ett Intel NIC, I218-V, vilket är trevligt; något som tidigare fanns i Z87-Plus och uppåt, men inte i Z87-K, Z87-C och Z87-A.

Sedan har man stuvat om lite på baksidan, PS/2-kontakten sitter längre ned. Z97-A verkar riktigt välförsett, och det gäller förstås de andra med. En annan sak som kan vara användbar är BIOS Flash back, men vet inte om det är inkluderat i A-versionen, som hos Z87-Plus och uppåt, däremot har Z97-A försetts med en dedikerad startknapp, som fanns på versionerna ovanför.

Permalänk

Asus gör snygga moderkort som vanligt,
Doc är Z97 inte den mest upphetsande styrkretsen som har lanserats...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag får gratulera dig, på någon höger måste du ha gjort avtryck i mig, för när jag gick in på den här tråden fick jag typ som vibrationer.
Varpå tanken kom, hm här måste HurMycket ha skrivit.
Och vad får man se?:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/