Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Hejsan!

Fått tag på en CPU nu. Mer specifikt en 4930k, känns som det enda vettiga valet för X79. Blir dock inte många nya bilder.

http://abload.de/img/p2280403v1xa1.jpg

Sökt runt lite och det verkar som att batchen ska vara grym baserad på det jag har läst, men det känns osäkert då jag inte har hittat tillräckligt många för att se en tydlig trend. Vi får se hur den klockar helt enkelt.
Då när jag hade CPUn så ville jag ju såklart starta upp och se till att allt fungerade! Fick dock inte ens igång systemet på något vis, det var helt dött.
Efter lite sökande så kom jag fram till att det troligtvis är moderkortet som är defekt. Har dock igen möjlighet att prova en annan CPU, så det skulle kunna vara den. Har i vilket fall som helst felanmält moderkortet så det ska in till inet. I annat fall hade jag kunnat polera lite caps på moderkortet nu om allt hade funkat som det skulle, men icke. Borde dock inte vara något större problem att få det fixat! Får ursäkta att det inte har blivit nån riktig update på ett tag, det kommer i sinom tid.

4930k är en riktigt bra processor och jag tror att du kommer att bli nöjd, speciellt med en tillsynes bra batch. Synd bara att moderkortet var dött.

Stressa absolut inte med uppdateringarna, det får bara oönskade konsekvenser. Ta din tid och gör hellre allting noggrant än snabbt så kommer slutresultatet att bli fantastiskt.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Luiyt:

Hejsan!

Fått tag på en CPU nu. Mer specifikt en 4930k, känns som det enda vettiga valet för X79. Blir dock inte många nya bilder.

http://abload.de/img/p2280403v1xa1.jpg

Sökt runt lite och det verkar som att batchen ska vara grym baserad på det jag har läst, men det känns osäkert då jag inte har hittat tillräckligt många för att se en tydlig trend. Vi får se hur den klockar helt enkelt.
Då när jag hade CPUn så ville jag ju såklart starta upp och se till att allt fungerade! Fick dock inte ens igång systemet på något vis, det var helt dött.
Efter lite sökande så kom jag fram till att det troligtvis är moderkortet som är defekt. Har dock igen möjlighet att prova en annan CPU, så det skulle kunna vara den. Har i vilket fall som helst felanmält moderkortet så det ska in till inet. I annat fall hade jag kunnat polera lite caps på moderkortet nu om allt hade funkat som det skulle, men icke. Borde dock inte vara något större problem att få det fixat! Får ursäkta att det inte har blivit nån riktig update på ett tag, det kommer i sinom tid.

Fint! Hoppas den klockar bättre än min, jag hade lite otur.
Du har gjort custom kablar va? Om du inte redan gjort det kan det vara värt att kolla så att kablarna är OK. Tänk på att alla pins måste sitta lika som på originalkablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

4930k är en riktigt bra processor och jag tror att du kommer att bli nöjd, speciellt med en tillsynes bra batch. Synd bara att moderkortet var dött.

Stressa absolut inte med uppdateringarna, det får bara oönskade konsekvenser. Ta din tid och gör hellre allting noggrant än snabbt så kommer slutresultatet att bli fantastiskt.

Tackar! Hoppas verkligen att det inte är CPUn som är död då jag förhoppningsvis har ett bra exemplar.

Ska verkligen inte stressa, uppdateringar får komma när de kommer helt enkelt.

Skrivet av MisterX:

Fint! Hoppas den klockar bättre än min, jag hade lite otur.
Du har gjort custom kablar va? Om du inte redan gjort det kan det vara värt att kolla så att kablarna är OK. Tänk på att alla pins måste sitta lika som på originalkablarna.

Tack! Såg ditt resultat i överklockningstråden, tråkigt när man får ett dåligt exemplar!

Angående kablarna så har jag varit väldigt nogrann med att alla pins ska sitta rätt från början då jag verkligen inte vill bränna något. Har provat kablarna i datorn jag använder dagligen och de funkade utmärkt. Började dock med att prova allt utanför chassit med ett TX850w jag har liggandes för att driva pumpar när jag ska läcktesta och annat. Funkade inte med det så jag provade med X1250t, gick inte bättre det.

Permalänk
Medlem

Update!

Var ett tag sen sist nu. Jag kan börja med att nämna att det visade sig att moderkortet visst fungerade. Det var så att nätaggen jag provade med båda hade problem. På X1250t så hade jag lyckats göra fel på 8-pins kontakten, vilket inte var så svårt att fixa när jag hade listat ut det.
Problemet med det andra nätaggregatet var dock lite mer udda. Jag har använt det nätagget för att prova saker utanför datorn rätt många gånger vid det är laget och problemet var alltså att de pins man "tjuvkopplar" hade separerat så att säga. De fick inte optimal kontakt med kontakten på moderkortet. Detta då jag har "tjuvkopplat" agget med för tjock ståltråd för många gånger helt enkelt!
Jag hittade felet när jag skulle dra ut 24 pins kontakten när jag satt och felsökte. De sitter ju i såpass hårt att man måste vicka på dem lite för att få ut dem. När jag vickade blev det alltså kontakt vilket ledde till att allt startade. Tog ett tag att lista ut varför det var så, men det blev bra till slut. Helt klart felsökning på hög nivå. Nu funkar allt bra iallafall.

Vidare mot dagens update!

Har äntligen fått paket från highflow.nl, mer specifikt en hel del fittings från Bitspower! Helnöjd med dessa.

Använder Bitspower EML (enhanced multi link) för röranslutningarna istället för de gamla C47. Föredrar dem helt klart.

Blev totalt 26 stycken EML fittings.

Här är de 3 delar som EML består av. Det är alltså mer likt en kompressionsfitting jämfört med de gamla C47. De är lite som en hybrid mellan Primochills röranslutningar och C47/EK-HD.

Vanlig 90-gradare med en EML.

Dräneringsvalv! Ska användas för att ja, dränera looparna. Har således två stycken.

En Q-fitting och en plugg. Q-fittingen ska användas för dräneringensventilen för grafikkortsloopen.

Slängde ihop lite delar och fick det som lär bli dräneringen till övre loopen.

Som tidigare nämnt så är jag mycket nöjd med anslutningarna. Det finns dock ett problem, som ni kanske har sett.

Här ser vi skillnaden! De gröna o-ringarna funkade verkligen inte, så de är allihop bytta mot svarta. Var inte så pilligt som jag hade trott.

Mycket bättre.

Dold text

Tack för att ni tittade in! Mer följer relativt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Skönt att det löste sig.
Ett väldigt udda problem måste jag säga. Tur att man kan felsöka sådant.

Riktigt fint med svarta o-ringar till dina anslutningar! Bitspower borde sluta med sina gröna till förmån för snyggare svarta. EML länkarna ser väldigt lovande ut och blir nog väldigt bra.
Återigen riktigt fint bygge! Som innan ta det lungt och satsa på kvalité så väntar jag gärna på uppdateringarna oavsett tiden emellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

Skönt att det löste sig.
Ett väldigt udda problem måste jag säga. Tur att man kan felsöka sådant.

Riktigt fint med svarta o-ringar till dina anslutningar! Bitspower borde sluta med sina gröna till förmån för snyggare svarta. EML länkarna ser väldigt lovande ut och blir nog väldigt bra.
Återigen riktigt fint bygge! Som innan ta det lungt och satsa på kvalité så väntar jag gärna på uppdateringarna oavsett tiden emellan dem.

Tackar! Kan inte annat än hålla med angående o-ringarna, har aldrig förstått varför de har färgade o-ringar på sina svarta fittings.
Skönt att någon faktiskt uppmuntrar mig att ta det lugnt! Att ta det lugnt och göra saker i min takt har alltid väldigt viktigt för mig då jag anser att det skulle vara väldigt ovärt om man bara känner stress över något som det här. Det är bland annat därför jag helt vägrar att ens försöka få sponsorer, det är helt enkelt mitt projekt helt på mina villkor vilket jag är glad över.

Permalänk
Medlem

Update!

Rört sig lite framåt. För det första blev jag klar med frontpanelen för ett tag sen, men det såg så dåligt ut att den gick i graven direkt. Genomskinlig akryl passade verkligen inte fronten vilket jag hade aningar om från början. Nu är iallafall radiatorn i frontpanelen tillbaka. Det passar även bättre på insidan då det blev mycket dött utrymme utan den.

Gammal bild på hur det ser ut med radiatorn.

En av de två böjar jag har gjort hittills! Först tänkte jag ha två böjar på denna sektion men det visade sig att avståndet var på tok för litet. Det blev alltså en 20mm förlängare istället. Jag tyckte att det blev bra oavsett.

Den andra böjen! Här syns även luftkylaren som jag använder för att testa systemet innan det är dags för vatten.

Dräneringsventilen gömd under radiatorn. Man kan enkelt vrida ut den när man vill dränera den övre loopen.

24 pins kontakten är klar men inte organiserad än. Det är på gång!

Det är allt för idag, tack för att ni tittade in.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Det är allt för idag, tack för att ni tittade in.

Otroligt fint!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Otroligt fint!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Fick nyligen hem två stycken Sapphire 290X Tri-X som jag fick till ett bra pris. Planen var från början att köra på 290X Lightning men jag anser att de är på tok för dyra för vad man får om man inte håller på med extremöverklockning. Eftersom att jag ska vattenkyla så är ju egentligen referensmodell den bästa idén, men jag körde på Tri-X då de har minnen från Hynix allihop samt att jag nu kan börja leka med överklockning även fast jag inte har vattenblock än.

Snabb bild på korten. Hade direkt problem med dålig prestanda i relation till sweclockers test när jag började bencha dem, och det visade sig alltså att ett av korten bara är ett 290! Det åkte direkt ner i lådan igen och ska skickas tillbaka snarast. Jag kunde dock köra lite med det andra kortet och fick upp det till 1160/1600 utan bråk. När de är vattenkylda ska jag se till att fixa så att de kan få mer än bara +100mV.

Poäng i Unigine Valley vid 1160/1600. Glömde ta screenshot på GPU-Z, det får bli till nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Hej igen!

Fick nyligen hem två stycken Sapphire 290X Tri-X som jag fick till ett bra pris. Planen var från början att köra på 290X Lightning men jag anser att de är på tok för dyra för vad man får om man inte håller på med extremöverklockning. Eftersom att jag ska vattenkyla så är ju egentligen referensmodell den bästa idén, men jag körde på Tri-X då de har minnen från Hynix allihop samt att jag nu kan börja leka med överklockning även fast jag inte har vattenblock än.

http://i.imgur.com/MIoWlZ3.jpg

Snabb bild på korten. Hade direkt problem med dålig prestanda i relation till sweclockers test när jag började bencha dem, och det visade sig alltså att ett av korten bara är ett 290! Det åkte direkt ner i lådan igen och ska skickas tillbaka snarast. Jag kunde dock köra lite med det andra kortet och fick upp det till 1160/1600 utan bråk. När de är vattenkylda ska jag se till att fixa så att de kan få mer än bara +100mV.

http://puu.sh/8reXs.png

Poäng i Unigine Valley vid 1160/1600. Glömde ta screenshot på GPU-Z, det får bli till nästa gång!

Nu börjar det verkligen likna något!
De grafikkorten ska tydligen vara bra, får se hur de presterar när det löser sig med 290-kortet.
Lite konstigt att du fick ett 290 när du beställde ett 290X. Låg 290-kortet i ett 290X paket är det ju ännu konstigare.
Det kort som blev rätt verkar vara ett bra kort, så det är ju alltid något bra. Det kommer så klart att bli svårare att överklocka dessa korten extremt jämfört med lightning-kort men eftersom att det inte var det du var ute efter känns det som att du gjorde ett klokt beslut med sapphire-korten.
Som jag sagt otaliga gånger tidigare, fantastiskt bygge. Jag ser fram emot resultatet oavsett hur lång tid det tar innan bygget blir klart.

Permalänk
Medlem

Update!

Kör på med en snabb liten update idag. Inget speciellt men någon gång nästa vecka kommer en hel del delar att anlända vilket verkligen kommer sätta mig i arbete!

Har inte gjort så mycket då jag mest har suttit och väntat på att få lön. Har dock gjort en del som jag tänkte dela.

Drog av kylaren på kortet för att kunna göra rent det samt polera lite kondensatorer.

Nakna kortet i systemet med de kablar jag har gjort från grunden för det övre grafikkortet. Kortet sitter endast i för att forma kablarna till den form de ska ha.

De kondensatorer jag lyckades polera! De rosa kondensatorerna till höger var omöjliga att få bort färgen från, iallafall med aceton.

Har även polerat alla kondensatorer på moderkortet.

En rad med kondensatorer vid moderkortets mosfets.

Avslutar med ännu en bild på kablarna.

Nästa update bör komma upp om ungefär 1.5 veckor och det blir en rejäl update om allt går som det ska!

Dold text

Kul att ni tittade in, lämna gärna en kommentar om ni har frågor eller tankar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Fick du tillbaka ditt 290X som du skickade in?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Fick du tillbaka ditt 290X som du skickade in?

Fick tillbaka pengar och köpte ett nytt då det hade tagit tid att få ett nytt Tri-X. Det nya kortet är på väg.

Permalänk
Medlem

Ny update!
Kör updates i spoilers från och med nu så att tråden blir lite trevligare.

Har fått hem ett roligt paket innehållande ett par vattenblock. Alla vattenblock förutom grafikkortsblocken är från EK då jag kände att det blev enhetligt då. Gillar även designen överlag. Körde på Acetal/Nickel på alla block förutom CPU blocket. Känner så här i efterhand att det var helt rätt val. Grafikkortsblocken har inte kommit än så det blir en annan update angående dem, om någon känner sig manad så kan ni ju gissa vad det blir för block!

Först ut är iallafall EK-FB R4BE! Två block i kitet, ett för mosfet och ett för chipset.

Kontaktytan för chipsetblocket. Kyler endast X79 kretsen.

RAM-block! Bytte toppar på dem för att bli av med cirklarna, lite tråkigt att EK dröjer med att ändra standard till clean CSQ.

Dubbelt upp!

CPU-Blocket! Körde på full nickel, mycket nöjd med valet. Var lite rädd att det inte skulle passa in men det passade perfekt även fast det inte är så mycket silver i övrigt i bygget.

Monterade alla block och satte i lite anslutningar för att visa hur rören ska dras. Vattnet kommer alltså in i det högra RAM-blocket och vidare chipset->CPU->mosfet-> RAM. Preliminärt iallafall. Kommer behöva lite fler anslutningar, främst förlängningar då till exempel CPU->mosfet inte går då monteringsanordningen för CPU-blocket är ivägen. Sen är CPU och chipset blocken inte på samma höjd, så där behövs det också. Mellan RAM och moderkortsblocken (båda) så ska rören böjas istället.

Satte in moderkortsplåten i systemet lite snabbt.

Allt för idag! Nu i dagarna ska jag böja ett par rör och fortsätta på kablaget. Det jag väntar på nu är grafikkortet och vattenblock till korten samt lite annat smått. Sedan behöver jag antagligen bara köpa till ett par anslutningar om det inte dyker upp något mer. Kan även nämna att jag ska fixa så att plåten som döljer I/O kan användas med vattenblocken. Och så är det med det!

Dold text

Tack för att ni tittade in!

Permalänk
Medlem

Nice!
Letar själv efter helplana RAM kylare fast genomskinliga :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Nice!
Letar själv efter helplana RAM kylare fast genomskinliga :/

Tack!
Är väl så vitt jag vet bara EK och Bitspower som har någorlunda cleana RAM-block.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Luiyt:

Tack!
Är väl så vitt jag vet bara EK och Bitspower som har någorlunda cleana RAM-block.

Har exakt samma typ fast du har silver CPU block

Riktigt nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/28UGEsc.jpg

Har exakt samma typ fast du har silver CPU block

Riktigt nice

Sett din setup förut, grymt nice! Övervägde att köra på svart CPU block också men jag är nöjd så här.

Permalänk
Medlem

Kanske nämts men varför två loopar?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Kanske nämts men varför två loopar?

I stort sett bara för att jag kan så att säga, har inte direkt några funktionella skäl. Kände att det kunde vara roligt att prova på det, sen tror jag att det kommer bli snyggare så också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

I stort sett bara för att jag kan så att säga, har inte direkt några funktionella skäl. Kände att det kunde vara roligt att prova på det, sen tror jag att det kommer bli snyggare så också.

Tack för snabbt svar! Glömde nästan att säga att det verkar bli grymt snyggt!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Tack för snabbt svar! Glömde nästan att säga att det verkar bli grymt snyggt!

Haha, bara nästan! Tackar tackar, det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Det är inte bra vara arbetslös! Vill ha helt ny rigg och vattenkylning. Räknat lite och jag skulle behöva runt 60 000kr....
Ironiskt nog köpte jag allt nytt i min sign i Januari.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Det är inte bra vara arbetslös! Vill ha helt ny rigg och vattenkylning. Räknat lite och jag skulle behöva runt 60 000kr....
Ironiskt nog köpte jag allt nytt i min sign i Januari.

Ja du, uppgraderingssug försvinner väl aldrig! Blir väl dock mer problematiskt som arbetslös.

Permalänk
Medlem

Liten, liten update.

Har nu fått det nya grafikkortet, gjort klart kablarna till det och böjt lite rör.

Kablarna och grafikkorten här då! Är nöjd med hur PCI-E kablarna blev.

Här är de tre rören jag har böjt hittills. Var tvungen att slänga bort röret mellan 480n i botten och pumpen då det hade en liten spricka som jag inte hade upptäckt. Är iallafall helnöjd med dessa böjar. Fläckarna ni ser i röret längst ner är vattendroppar som inte dunstant än då röret var bearbetat nyligen när jag tog bilden. Tog även tag i att fixa skyddet för I/On som RIVBE har, enkel mod som ger mycket. Bara att kapa heatpipen och se till att änden är fin.

Väntar fortfarande på grafikkortsblock, visade sig att det kan ta upp emot 6 veckor om jag har otur. Det är dock som det är, tänker inte byta märke. Det är block från Aquacomputer jag ska använda. Backplates är det som dröjer, blocken är klara att levereras.
Jag ska dock snart köpa fler anslutningar så att jag iallafall kan göra klart CPU-loopen.

Dold text

Kul att ni tittade in!

Permalänk

kommer bli snyggt

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Stödjer ditt bios den proppen ?
Annars är ju update av bios med annan propp eller köp av bios på ebay för en 70lapp ett tips !
Moderkortet kanske är helt, helt enkelt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilluminati:

kommer bli snyggt

Tackar!

Permalänk
Skrivet av Luiyt:

Hur beställer man från caselabs till sverige? har alltid undrat

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni