Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig haft strömkabeln i när jag mekar, men har man ett jordat uttag borde det vara ok att ha det i, men som sagt verkar det funka ändå?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ur ESD-synpunkt spelar det ingen som helst roll om kontakten är i eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emobat:

Krabbigt att veta vad som är rätt och fel när det gäller ESD. I trådstarten står det att "Antistatarmband ska kopplas till chassit
och strömkabeln får ej vara ansluten till datorn." men MBY skriver i sitt inlägg på första sidan att "Vettiga människor har respekt för el, i stället för rädsla, och lämnar strömkontaken i. Dessutom är det mer lämpligt eftersom man tenderar att slå på och av datorn med täta intervall när man meckar."
Vilket är rätt? ska man eller ska man inte ha sin dator inkopplad i ett jordat eluttag när man meckar?

Har även hört att diskbänkar är jordade. Detta borde väl betyda att chassit på diskbänken och esd armband kopplat till chassit borde vara ganska optimalt. Eller?

Det viktigaste är att man har samma potential eller så liten skillnad som möjligt så du behöver inte ha i strömkabeln.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

om jag kopplar mitt armbant till chassit har jag samma spänning som chassit, men det finns ju fortfarande en skillnad mellan mig och de nya delarna jag ska sätta in. Hur blir jag av med denna potentialskilllnad utan att röra vid delarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emobat:

om jag kopplar mitt armbant till chassit har jag samma spänning som chassit, men det finns ju fortfarande en skillnad mellan mig och de nya delarna jag ska sätta in. Hur blir jag av med denna potentialskilllnad utan att röra vid delarna?

Här måste jag ändå säga, hur trist det än låter: Läs tråden - det är närmast fullkomligt utrett sedan lång tid tillbaka!

Men kortversionen: Det är det som är poängen med ett ESD-armband, att man ska kunna jämna ut potentialer. I armbandet sitter ett motstånd på 1-10 Mohm, som gör att potentialer utjämnas långsamt, vilket är hela grejen. Problemet med ESD är snabba urladdningar. Långsamma urladdningar/potentialutjämningar är okej och själva förutsättningen.

Så, den superkorta versionen: Du SKA jämna ut potentialen GENOM ATT RÖRA vid delarna, eftersom du har en armlänk kopplad till chassit med ett stort motstånd i. Det är precis så utjämningen ska gå till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emobat:

Vilket är rätt? ska man eller ska man inte ha sin dator inkopplad i ett jordat eluttag när man meckar?

Ingen av metoderna är "fel". Är det praktiskt att ha datorn inkopplad, har man den inkopplad. Är det opraktiskt har man det inte. Om man meckar i själva nätagget ska naturligtvis inte sladden vara i - absolut inte - men annars är det okej.

Skrivet av emobat:

Har även hört att diskbänkar är jordade. Detta borde väl betyda att chassit på diskbänken och esd armband kopplat till chassit borde vara ganska optimalt. Eller?

Som har upprepats gång på gång, det är inte jord som är den "heliga graal", utan potentialutjämningen. Diskbänken är ett dåligt val just därför att den är jordad. Så fort du lägger någon komponent som INTE är jordad och uppladdad på en jordad yta så zap - ESD!

Potentialutjämningen ska vara långsam - det är hela poängen. Jord är en praktisk referenspunkt, men "naken" jord med lågt motstånd är lika illa som vilken annan potential som helst. Det är inget magiskt med jord.

Så, jobba inte på diskbänken - åtminstone inte utan ett isolerande antistatiskt mellanskikt. Använd vilken yta som helst som inte leder ström för bra eller är en isolator som laddas upp för lätt. Komponenter förvaras förslagsvis i sina ESD-påsar så länge som möjligt och när de tas ut läggs de sina påsar. När man hanterar komponenterna har man armbandet kopplat till dit man ska föra komponenten - vanligen chassit.

Detta är väl ändå utrett i tråden redan?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Ingen av metoderna är "fel". Är det praktiskt att ha datorn inkopplad, har man den inkopplad. Är det opraktiskt har man det inte. Om man meckar i själva nätagget ska naturligtvis inte sladden vara i - absolut inte - men annars är det okej.

Som har upprepats gång på gång, det är inte jord som är den "heliga graal", utan potentialutjämningen. Diskbänken är ett dåligt val just därför att den är jordad. Så fort du lägger någon komponent som INTE är jordad och uppladdad på en jordad yta så zap - ESD!

Potentialutjämningen ska vara långsam - det är hela poängen. Jord är en praktisk referenspunkt, men "naken" jord med lågt motstånd är lika illa som vilken annan potential som helst. Det är inget magiskt med jord.

Så, jobba inte på diskbänken - åtminstone inte utan ett isolerande antistatiskt mellanskikt. Använd vilken yta som helst som inte leder ström för bra eller är en isolator som laddas upp för lätt. Komponenter förvaras förslagsvis i sina ESD-påsar så länge som möjligt och när de tas ut läggs de sina påsar. När man hanterar komponenterna har man armbandet kopplat till dit man ska föra komponenten - vanligen chassit.

Detta är väl ändå utrett i tråden redan?

Hohoho. Hittade en site som nog kan trycka på dina knappar :). Psudovetenskap när den är som bäst.
http://www.earthingpeople.se/sv/styled-5/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hohoho. Hittade en site som nog kan trycka på dina knappar :). Psudovetenskap när den är som bäst.
http://www.earthingpeople.se/sv/styled-5/

Hehe, jo, jag känner till de där fåntrattarna. Eller förresten inte fåntrattar, utan samvetslösa skurkar som lurar folk på pengar. Jag kan fortfarande inte förstå hur lurendrejeri och bedrägeri är lagligt bara man klär det i pseudovetenskapliga termer...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av emobat:

Krabbigt att veta vad som är rätt och fel när det gäller ESD. I trådstarten står det att "Antistatarmband ska kopplas till chassit
och strömkabeln får ej vara ansluten till datorn." men MBY skriver i sitt inlägg på första sidan att "Vettiga människor har respekt för el, i stället för rädsla, och lämnar strömkontaken i. Dessutom är det mer lämpligt eftersom man tenderar att slå på och av datorn med täta intervall när man meckar."
Vilket är rätt? ska man eller ska man inte ha sin dator inkopplad i ett jordat eluttag när man meckar?

Har även hört att diskbänkar är jordade. Detta borde väl betyda att chassit på diskbänken och esd armband kopplat till chassit borde vara ganska optimalt. Eller?

Nej, en diskbänk är INTE optimal. Visst, den är kopplad till jord. Men samtidigt har den nästan noll i kontaktresistans och kan därför orsaka gnistor oavsett detta. Diskbänken har så mycket massa att energin som överförs från tex ett kretskort är fullt tillräcklig för att knäcka kortet, trots att diskbänken är jordad. Man ska arbeta på ett högohmigt material (typ 1-100 Mohm), då är man säker.

Här ska ytterligare en missuppfattning undanröjas. Motståndet på ca 1 Mohm i handledsbandet är inte till för att sakta ner avledningen av statisk elektricitet utan som ett skydd för personen som bär bandet. Kommer man i direkt kontakt med strömförande kabel (typ 230 volt) så är man åtminstone skyddad via ett motstånd och får inte mer ström än vad hjärtat klarar av. Däremot så har kroppen/huden bara ett ytmotstånd på någon, några kOhm och vi har dessutom tillräcklig massa för att suga upp mycket energi. Även med handledsband kan vi knäcka ett uppladdat kort! Tricket är här att se till att kortet inte blir uppladdat eller om det är så, tömma energin på ett högohmigt underlag. En metallpåse är förresten bra på detta, insidan består av ett högohmigt material och om kort och påse är uppladdad så har ni omgående samma potential, utan skador på kortet.

OM man har datorn kopplad till ett jordat uttag så är det en fördel om strömsladden sitter i. I så fall kommer datorn/chassit att ha en nollpotential och det är ju jättebra. Kopplad till ett ojordat uttag gör varken till eller från - ur ESD-synvinkel.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att jorda sig mot t.ex. ett element eftersom själva komponenten, låt oss säga moderkortet har troligtvis en helt annan elektrisk laddning än elementet, så om man tar på moderkortet efter att ha tagit i elementet så slår det gnistor hursomhelst.
Är det bara jag i hela världen som har insett detta eller? Ingen annan nämner det.

Skrivet av nME:

Ja, det är bara du i hela världen som insett detta. Skriv en artikel om det och bli världsberömd!

HAHAHAH!!! Alltså detta är äkta Sweclockers-humor.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hehe, jo, jag känner till de där fåntrattarna. Eller förresten inte fåntrattar, utan samvetslösa skurkar som lurar folk på pengar. Jag kan fortfarande inte förstå hur lurendrejeri och bedrägeri är lagligt bara man klär det i pseudovetenskapliga termer...

Det ligger dock en hel del i det dom säger, electriciteten uppfanns ju knappast av människan direkt, alla arter <---(ja även människan är ett djur^^)
bär ju på electricitet. Så det där med gjordningen från deras sida är nog inte skitsnack direkt, bara man tänker lite längre än tunnelseéndes-svensson.
Produkterna ger jag däremot inte mycket för.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

HAHAHAH!!! Alltså detta är äkta Sweclockers-humor.

Skrivet av Lifooz:

Det ligger dock en hel del i det dom säger, electriciteten uppfanns ju knappast av människan direkt, alla arter <---(ja även människan är ett djur^^)
bär ju på electricitet. Så det där med gjordningen från deras sida är nog inte skitsnack direkt, bara man tänker lite längre än tunnelseéndes-svensson.
Produkterna ger jag däremot inte mycket för.

Vilka produkter? Menar du de som är avsedda för att skydda mot statisk elektricitet? Jo, precis som med allt annat så finns det bra och dåliga produkter. Och så finns det bra och dåliga användare. Utan kunskap om hur man skyddar sig och vilka produkter man behöver, hur man använder dem, så riskerar man ändå att förstöra sina kretskort och/eller komponenter. Det räcker ju med att läsa vad som skrivs här för att inse att okunskapen är monumental i vissa avseenden. Sorry, men så är det. Å andra sidan kan man trösta sig med att många av världens duktiga tekniker som försöker prata ihop sig om standarder för industrin osv är precis lika dåliga

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det ligger dock en hel del i det dom säger, electriciteten uppfanns ju knappast av människan direkt, alla arter <---(ja även människan är ett djur^^)
bär ju på electricitet. Så det där med gjordningen från deras sida är nog inte skitsnack direkt, bara man tänker lite längre än tunnelseéndes-svensson.
Produkterna ger jag däremot inte mycket för.

Hur är det något annat än skitsnack och bedrägeri dom pysslar med? Förklara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det ligger dock en hel del i det dom säger, electriciteten uppfanns ju knappast av människan direkt, alla arter <---(ja även människan är ett djur^^)
bär ju på electricitet. Så det där med gjordningen från deras sida är nog inte skitsnack direkt, bara man tänker lite längre än tunnelseéndes-svensson.
Produkterna ger jag däremot inte mycket för.

Va? Vad menar du med "bär på elektricitet" (ja, det finns elektriska potentialer i celler och kroppen, det är så kroppen arbetar)? På vilket sätt följer det att vi bör jorda oss? Tror du potentialer i kroppen, t.ex. aktionspotentialer, är skadliga? Tror du de försvinner om vi jordade oss? Då skulle vi _dö_ av att gå barfota.

Du får nog ta och förklara dels vad du menar med "bär på elektricitet" och hur detta gör att det inte är skitsnack att vi bör jorda oss.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Va? Vad menar du med "bär på elektricitet" (ja, det finns elektriska potentialer i celler och kroppen, det är så kroppen arbetar)? På vilket sätt följer det att vi bör jorda oss? Tror du potentialer i kroppen, t.ex. aktionspotentialer, är skadliga? Tror du de försvinner om vi jordade oss? Då skulle vi _dö_ av att gå barfota.

Du får nog ta och förklara dels vad du menar med "bär på elektricitet" och hur detta gör att det inte är skitsnack att vi bör jorda oss.

HAHAH!!! hur visste jag innan jag tryckte på "gå till tråden" att det var du?
Nåväl, vi vet ju att kroppen använder sig av el, vilket du nyss erkände.
Vad jag fattat för så är den elen negativt laddad.
Men hela tiden laddas vi ju av positiv el.
Vrid dig lite så har du redan fått.
Blandannat därför som vi måste vara försiktiga när vi handskas med datorkomponenter.
Eftersom att jordklotet har negativ statisk el.
Det dom pratar om på den där hemsidan är ju att jorda sig så att man blir av med den positiva elen.
Med andra ord så att vi återgår till det stadiet det var tänkt från allra första början.
För varken sten-ålders-människor eller andra arter hade ju skor eller liknande redan från evolutionen.
Så det är ju det dom menar.
Gör dig av med den positiva elen som ej hör hemma i din kropp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

HAHAH!!! hur visste jag innan jag tryckte på "gå till tråden" att det var du?
Nåväl, vi vet ju att kroppen använder sig av el, vilket du nyss erkände.
Vad jag fattat för så är den elen negativt laddad.
Men hela tiden laddas vi ju av positiv el.
Vrid dig lite så har du redan fått.
Blandannat därför som vi måste vara försiktiga när vi handskas med datorkomponenter.
Eftersom att jordklotet har negativ statisk el.
Det dom pratar om på den där hemsidan är ju att jorda sig så att man blir av med den positiva elen.
Med andra ord så att vi återgår till det stadiet det var tänkt från allra första början.
För varken sten-ålders-människor eller andra arter hade ju skor eller liknande redan från evolutionen.
Så det är ju det dom menar.
Gör dig av med den positiva elen som ej hör hemma i din kropp.

"Redan från evolutionen" wut? Evolutionen är en pågående process för allt liv.

Det fanns inget stadie som var tänkt från första början, om du nu inte är religiös och talar om Edens lustgård.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

"Redan från evolutionen" wut? Evolutionen är en pågående process för allt liv.

Det fanns inget stadie som var tänkt från första början, om du nu inte är religiös och talar om Edens lustgård.

Hahah klart jag är det, hur visste du?
Nåväl skämt-åsido jovisst pågår den, men det finns ju en start också.
Det är den jag menar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

ESD. "Snacka om att göra en höna av en fjäder!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

ESD. "Snacka om att göra en höna av en fjäder!"

Nej?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hahah klart jag är det, hur visste du?
Nåväl skämt-åsido jovisst pågår den, men det finns ju en start också.
Det är den jag menar.

När våra förfäder var bakterier menar du? Då gör vi ganska många saker fel numer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

HAHAH!!! hur visste jag innan jag tryckte på "gå till tråden" att det var du?
Nåväl, vi vet ju att kroppen använder sig av el, vilket du nyss erkände.
Vad jag fattat för så är den elen negativt laddad.
Men hela tiden laddas vi ju av positiv el.
Vrid dig lite så har du redan fått.
Blandannat därför som vi måste vara försiktiga när vi handskas med datorkomponenter.
Eftersom att jordklotet har negativ statisk el.
Det dom pratar om på den där hemsidan är ju att jorda sig så att man blir av med den positiva elen.
Med andra ord så att vi återgår till det stadiet det var tänkt från allra första början.
För varken sten-ålders-människor eller andra arter hade ju skor eller liknande redan från evolutionen.
Så det är ju det dom menar.
Gör dig av med den positiva elen som ej hör hemma i din kropp.

Oklart om du bara trollar men nu tog tråden visst en oväntad vändning. Det är uppenbart att du inte förstår det där med "el". "El" är samlingsnamnet eller trivialnamnet på fenomenet som består av just laddningar. Det är rent nonsens att tala om "positiv" eller "negativ" "el". Menar du spänning? Då handlar det om ett relativt begrepp som beror på vilken referens vi väljer. Menar du ström? Då är positiv eller negativ ström helt beroende på hur vi vänder mätinstrumentet? Menar du negativ effekt? Då är det bara nonsens.

Sedan, vad tror du det är för något magiskt med skor? Hovdjur har hovar, fåglar flyger, hud, hull och hår leder ström dåligt och alldeles självklart kan djur bli statiskt uppladdade. Jorden är dessutom inte alls "negativ" och det finns inget sådant som negativ eller positiv "el". Du talar helt och hållet i nattmössan. Laddning är relativ, iaf ur ett makroskopiskt perspektiv och det är meningslöst att säga att jorden är negativt laddad. Normalfallet när det gäller åska är precis tvärt om, joniseringsförloppet sker i atmosfären och åskcellernas nedansida bli negativ laddad. När det handlar om markblixtar är då alltså jorden, relativt sett, den positiva polen. Men vanligast är att åska sker mellan olika delar i ett moln där ovansidan är positivt laddad. Det finns ingen statisk, kontinuerligt laddning som råkar vara negativ på jordytan utan det är ett dynamiskt förlopp som sker av väderfenomenen. Ämnen på jordytan som inte är lösta har ingen nettoladdning alls, men kan vara polära. Lösta ämnen är antingen positiva eller negativa joner och det handlar inte om någon "statisk laddning".

Ingenting var "tänkt från början", rent nonsens. Evolutionen är en ständigt pågående process och den tänker inte, har ingen framförhållning och vi har varken adapterats för eller mot makroskopisk laddning av något speciellt slag. Det verkar som du blandar ihop biokemi, evolution, statisk elektricitet och cellbiologi här friskt utan att veta någonting om något av dessa ämnen.

Som jag har sagt gång på gång i denna tråd, jord är ingen speciell potential med magiska egenskaper. Vilken nettoladdning en människa får genom statisk uppladdning beror på materialet och kan utläsas ur en triboelektrisk tabell, den måste inte bli positiv.

Förutom att du bara pratar snömos har du inte ens förklarat varför din premiss, att positiv nettoladdning skulle vara skadligt på ett sätt som inte negativ är. Det spelar ingen som helst roll vilken nettoladdning du har jämfört med ett referensobjekt så länge som dina celler kan upprätthålla sina membranpotentialer där sådana behövs, t.ex, i andningskedjan och i nervceller. Skulle förmågan att bygga upp denna laddning försvinna skulle du dö i princip omgående.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Oklart om du bara trollar men nu tog tråden visst en oväntad vändning. Det är uppenbart att du inte förstår det där med "el". "El" är samlingsnamnet eller trivialnamnet på fenomenet som består av just laddningar. Det är rent nonsens att tala om "positiv" eller "negativ" "el". Menar du spänning? Då handlar det om ett relativt begrepp som beror på vilken referens vi väljer. Menar du ström? Då är positiv eller negativ ström helt beroende på hur vi vänder mätinstrumentet? Menar du negativ effekt? Då är det bara nonsens.

Sedan, vad tror du det är för något magiskt med skor? Hovdjur har hovar, fåglar flyger, hud, hull och hår leder ström dåligt och alldeles självklart kan djur bli statiskt uppladdade. Jorden är dessutom inte alls "negativ" och det finns inget sådant som negativ eller positiv "el". Du talar helt och hållet i nattmössan. Laddning är relativ, iaf ur ett makroskopiskt perspektiv och det är meningslöst att säga att jorden är negativt laddad. Normalfallet när det gäller åska är precis tvärt om, joniseringsförloppet sker i atmosfären och åskcellernas nedansida bli negativ laddad. När det handlar om markblixtar är då alltså jorden, relativt sett, den positiva polen. Men vanligast är att åska sker mellan olika delar i ett moln där ovansidan är positivt laddad. Det finns ingen statisk, kontinuerligt laddning som råkar vara negativ på jordytan utan det är ett dynamiskt förlopp som sker av väderfenomenen. Ämnen på jordytan som inte är lösta har ingen nettoladdning alls, men kan vara polära. Lösta ämnen är antingen positiva eller negativa joner och det handlar inte om någon "statisk laddning".

Ingenting var "tänkt från början", rent nonsens. Evolutionen är en ständigt pågående process och den tänker inte, har ingen framförhållning och vi har varken adapterats för eller mot makroskopisk laddning av något speciellt slag. Det verkar som du blandar ihop biokemi, evolution, statisk elektricitet och cellbiologi här friskt utan att veta någonting om något av dessa ämnen.

Som jag har sagt gång på gång i denna tråd, jord är ingen speciell potential med magiska egenskaper. Vilken nettoladdning en människa får genom statisk uppladdning beror på materialet och kan utläsas ur en triboelektrisk tabell, den måste inte bli positiv.

Förutom att du bara pratar snömos har du inte ens förklarat varför din premiss, att positiv nettoladdning skulle vara skadligt på ett sätt som inte negativ är. Det spelar ingen som helst roll vilken nettoladdning du har jämfört med ett referensobjekt så länge som dina celler kan upprätthålla sina membranpotentialer där sådana behövs, t.ex, i andningskedjan och i nervceller. Skulle förmågan att bygga upp denna laddning försvinna skulle du dö i princip omgående.

Då får jag väl krypa till korset och be om ursäkt.
Jag verkar ha missuppfattat det hela, men det dom snackade om på den där sidan lät väldigt logiskt. Bara man sätter sig in i deras tankesätt.
Det är något jag alltid gör, vad som än händer, så sätter jag mig in och försöker se saken från den andres tankesätt och synvinkel.
Det är nog just det som gjorde att jag gick in ganska stenhårt på deras ämne, just för att det lät så logiskt och jag såg saken på deras sätt.
Nåväl det kan mycket väl vara så att dom snackar skit.
Jag ställer mig neutral.
Dom har inte rätt,
men,
dom har inte heller fel.

Nåväl åter en gång ber jag om ursäkt och föreslår att vi försonas och återgår till trådämne.:)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Snömos, skitsnack osv tycker jag är ett trist sätt att föra ett resonemang. Många här vet vad de pratar om, andra inte alls. Men om någon "snackar i nattmössan" så har man två val. Antingen att försöka rätta till den bristande kunskapen - eller att raljera över den denna. Vilket tror ni fungerar bäst när man vill försöka övertyga någon?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Snömos, skitsnack osv tycker jag är ett trist sätt att föra ett resonemang. Många här vet vad de pratar om, andra inte alls. Men om någon "snackar i nattmössan" så har man två val. Antingen att försöka rätta till den bristande kunskapen - eller att raljera över den denna. Vilket tror ni fungerar bäst när man vill försöka övertyga någon?

/ B

Jag tyckte att MBY gav en ypperlig förklaring av vad som faktiskt var snömos och varför det var det, helt utan att gå till personangrepp. Tycker nog att din kritik i det här fallet är helt missriktad.

Om något är helt galet så bör det också påpekas, annars riskerar man att andra som läser tråden tror att det ligger någonting i det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Då får jag väl krypa till korset och be om ursäkt.
Jag verkar ha missuppfattat det hela, men det dom snackade om på den där sidan lät väldigt logiskt. Bara man sätter sig in i deras tankesätt.
Det är något jag alltid gör, vad som än händer, så sätter jag mig in och försöker se saken från den andres tankesätt och synvinkel.
Det är nog just det som gjorde att jag gick in ganska stenhårt på deras ämne, just för att det lät så logiskt och jag såg saken på deras sätt.
Nåväl det kan mycket väl vara så att dom snackar skit.
Jag ställer mig neutral.
Dom har inte rätt,
men,
dom har inte heller fel.

Nåväl åter en gång ber jag om ursäkt och föreslår att vi försonas och återgår till trådämne.:)
/Lifooz

Sånt här gör mig alldeles glad! Förlåt om jag var barsk, men det var väldigt mycket flum. Men det är riktigt roligt att höra att du själv kunde se och förstå det!

Det "tankesätt" som de på sidan företräder sorteras in under New Age, och påminner mer om religion än om vetenskap, där allting ska vara lite mystiskt, flummigt och där faktiska kunskaper inte räknas. "Alla får tycka/tro vad de vill om elektromagnetism" ungefär. Det finns gott om företeelser där folk och organisationer inom New Age och liknande tar något naturvetenskapligt som t.ex. kvantmekanik, energi eller fält och gör "sin egna" flumgrej av det. Det låter så bra när man kan klä saker i en massa ord man snott från naturvetenskapen för att ge auktoritet till just sin egna sekteristiska grej.

Det finns ingen universell vaccin mot sådana dumheter, men faktiskt kunskaper om naturvetenskapliga begrepp räcker en bit.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

OM man har datorn kopplad till ett jordat uttag så är det en fördel om strömsladden sitter i. I så fall kommer datorn/chassit att ha en nollpotential och det är ju jättebra. Kopplad till ett ojordat uttag gör varken till eller från - ur ESD-synvinkel.

/ B

Borde inte en dator kopplad även till ett ojordat uttag vara bättre, än en icke kopplad ?

Tänker så här:
Datorn har ett nätfilter med små kondensatorer, dessa sammanbinder nolla, fas och jord, för att filtrera bort högfrekventa störningar, en dator kopplad till ett ojordat uttag får en "virtuell" jord som ligger mellan fas och nolla, ca 110V.

Detta borde förhindra att datorn kan laddas upp med statisk elektricitet.

Däremot finns risken att man förstör komponenter om man vidrör delar inne i datorn samtidigt som man är i kontakt med jord av annan potential, pga spänningsskillnaden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Nej, en diskbänk är INTE optimal. Visst, den är kopplad till jord.

Nej, inte alltid. Det dras med inte alltid med metallrör så man kan inte alls räkna med att en diskbänk _alltid_ är i kontakt med sann jord. Dessutom så kan även metallrör visa sig vara kopplade till något annat än sann jord vilket också kan ställa till det om man utgår ifrån att den är att räkna som sann jord, detsamma gäller för element osv. Vill man vara på den säkra sidan gör man en mätning mellan objekten och skyddsjorden i centralen.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Borde inte en dator kopplad även till ett ojordat uttag vara bättre, än en icke kopplad ?

Tänker så här:
Datorn har ett nätfilter med små kondensatorer, dessa sammanbinder nolla, fas och jord, för att filtrera bort högfrekventa störningar, en dator kopplad till ett ojordat uttag får en "virtuell" jord som ligger mellan fas och nolla, ca 110V.

Detta borde förhindra att datorn kan laddas upp med statisk elektricitet.

Däremot finns risken att man förstör komponenter om man vidrör delar inne i datorn samtidigt som man är i kontakt med jord av annan potential, pga spänningsskillnaden.

Du ska inte arbeta i datorn med strömmen tillslagen, det är vi förhoppningsvis överens om.
Strömbrytaren är två-polig, dvs den bryter både fas och nolla. Har du ojordat vägguttag och slår från strömmen blir resultatet detsamma som att du drar ur strömkabeln.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du ska inte arbeta i datorn med strömmen tillslagen, det är vi förhoppningsvis överens om.
Strömbrytaren är två-polig, dvs den bryter både fas och nolla. Har du ojordat vägguttag och slår från strömmen blir resultatet detsamma som att du drar ur strömkabeln.

På många nätaggregat är nätfiltret integrerat i nätkontakten på baksidan, då bryts det ej.

Sen finns även nätagg som inte har någon mekanisk brytare på baksidan, dessa går inte koppla ifrån som du beskriver.

Sen kan man dra ut strömmen till moderkortet om man inte vill ha det spänningssatt, om man har ett nätagg utan brytare på baksidan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Sånt här gör mig alldeles glad! Förlåt om jag var barsk, men det var väldigt mycket flum. Men det är riktigt roligt att höra att du själv kunde se och förstå det!

Det "tankesätt" som de på sidan företräder sorteras in under New Age, och påminner mer om religion än om vetenskap, där allting ska vara lite mystiskt, flummigt och där faktiska kunskaper inte räknas. "Alla får tycka/tro vad de vill om elektromagnetism" ungefär. Det finns gott om företeelser där folk och organisationer inom New Age och liknande tar något naturvetenskapligt som t.ex. kvantmekanik, energi eller fält och gör "sin egna" flumgrej av det. Det låter så bra när man kan klä saker i en massa ord man snott från naturvetenskapen för att ge auktoritet till just sin egna sekteristiska grej.

Det finns ingen universell vaccin mot sådana dumheter, men faktiskt kunskaper om naturvetenskapliga begrepp räcker en bit.

1: Det är lungt vad gäller din barskhet för den upplevde jag inte ens.:) Jag brukar få rena utskällningar när jag går in och briljerar med mitt HD-6990 på fanboy-sidor för Nvidia. så jag gissar på att jag är stålsatt.

2: Ja det är ju det där som är så konstigt, för man har ju själv upplevt det dom snackar om.
T.ex att hela kroppen fylls av ro när man går barfota på gräs, men nu när jag tänker efter så ÄR DET JUST DÄR DET FALLERAR FÖR DOM.
För om du går på gräs, så är du INTE jordad.
Det är du först när du går på grus/jord.
Iallafall säger min logik att det är så.
Så då snackar dom ju emot sig själva, när dom säger att det känns skönt när man går på gräset just för att man blir jordad.
Nåväl det är ett helvetes vel om kring det där känns det som.
Lika bra att vi tar dom som ett skämt för det verkar just vara det dom är.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!