VM-server, spelprestanda

Permalänk
Medlem

VM-server, spelprestanda

Hej alla Clockers, funderade på att göra mitt nästa bygge till en VM-server, med tillräckligt med prestanda för att spela. Efter att ha undersökt landskapet lite grand förstår jag att man behöver använda något likt QEMU-KVM med PCI-passthrough.

Mjukvaran blir nog inget problem (min första distro var Arch ) men vilken hårdvaruväg skall man gå?

Tänkte AMD så att man får en integrerad GPU som klarar lättare saker (Source-spel, 2D osv) som man kan köra attached till host-OSet i en container. AMD verkar vara grymt mycket mer generösa med sin hårdvaruvirtualisering än Intel också, och Intel verkar inte erbjuda unlocked processorer med hårdvaruvirtualisering alls?

Någon som har erfarenhet av vilken sorts hårdvara som krävs för att köra sisådär 2-5 VMs, varav 2 skall ha spelgrafik?

Teorier och spekulationer välkomna...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tagit reda på att det verkligen går att ha passthrough till två olika VM's?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vore coolt. Men jag tror mer på något som OnLive, etc. Som är byggt för spelande, finns det något öppet projekt som gör liknande?

Edit: http://www.overclock.net/t/1205216/guide-create-a-gaming-virt...

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara passthrough till flera VMs, hade tänkt köra en Linux Container för Steam på host OSet, med den integrerade grafiken.

Open source drivers är ju alltid att föredra, om inget annat blir kernel updates mer problemfria.

Edit: Läste länken, verkar tyvärr vara baserat på Xen, vilket ger en prestandaförlust jämfört med QEMU-KVM (vad jag kan se i jämförelser, motbevisa mig gärna).