Permalänk

fx-8350 funkar dåligt i bf4

Hej, Jag har testat en massa olika inställningar i bf4 för jag trodde det var mitt grafikkort det var fel på men det visade sig vara något annat, tex processorn?
Jag får mellan 28-56 i fps med 32 spelare på rush, vad kan felet vara?

det är msi afterburner mätarn på hur mycket grafikkortet jobbar under ca 3 minuter.
Tacksam för svar!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Någon processor kärna som jobbar i 100%?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Byt till windows 8.1, det utiliserar alla kärnor mycket bättre än windows 7 och det kommer med directx 11.1 och 11.2. Du kan se en skillnad upp mot 30 fps.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

En 8350 är FORTFARANDE bra nog för BF4(och mer). Det är något annat från din sida som spökar.
124 processer t.ex; Något utav dem kan du säkert stänga av.

Edit: T.ex din Resolution Size i BF4, vad står den på?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Byt till windows 8.1, det utiliserar alla kärnor mycket bättre än windows 7 och det kommer med directx 11.1 och 11.2. Du kan se en skillnad upp mot 30 fps.

Jag tycker inte om windows 8, har redan testat det men det var inget för mig. Tyvärr så är det inget alternativ :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tycker inte om windows 8, har redan testat det men det var inget för mig. Tyvärr så är det inget alternativ :/

Då får då väl testa att stäng av lite processer. Finns dock flera videos på Youtube med 8350 där folk får drops ner till 30-40 FPS.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av solomon:

En 8350 är FORTFARANDE bra nog för BF4(och mer). Det är något annat från din sida som spökar.
124 processer t.ex; Något utav dem kan du säkert stänga av.

Vad är det för fel på dig?
Jag har väl inte sagt att 8350 inte är bra nog för bf4, men det funkar inte och jag behöver hjälp, om det är något i det du inte fattar så kan du dra.
Dom andra processerna tar max 2% från cpu:n, har redan kollat det. Men om den nu är bra nog så undrar jag varför den sjönk ner till 48 fps i sweclockers tester, och jag litar mer på videos och benchmarks på internet än vad jag gör på dig ska du veta!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Då får då väl testa att stäng av lite processer. Finns dock flera videos på Youtube med 8350 där folk får drops ner till 30-40 FPS.

Har redan testat att stänga av dom och det hjälper inte, dom drar max 2% från cpun enligt aktivitesthanteran. Jo jag vet tyvärr det, jag funderar på att uppgradera mig till i7 4770k men jag vet inte när dom nya kommer...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är det för fel på dig?
Jag har väl inte sagt att 8350 inte är bra nog för bf4, men det funkar inte och jag behöver hjälp, om det är något i det du inte fattar så kan du dra.
Dom andra processerna tar max 2% från cpu:n, har redan kollat det. Men om den nu är bra nog så undrar jag varför den sjönk ner till 48 fps i sweclockers tester, och jag litar mer på videos och benchmarks på internet än vad jag gör på dig ska du veta!

Det är helt normalt för en FX-8350 att få så låga drops i BF4, kolla bara på Youtube. Om du ska konstant ligga över 60 fps så skaffar du en I5 4670k eller bättre.
Eller, så kör du med Mantle. Då får du garanterat över 60 FPS på Ultra konstant. Det får nästan jag, med en 6350.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tycker inte om windows 8, har redan testat det men det var inget för mig. Tyvärr så är det inget alternativ :/

Meh, om du inte vill ha ett modernt OS så får du väl spela äldre spel som inte kräver ett nya OS för full prestanda. Problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tycker inte om windows 8, har redan testat det men det var inget för mig. Tyvärr så är det inget alternativ :/

Windows 8 går att fixa till så att det är mer likt Windows 7.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Det är helt normalt för en FX-8350 att få så låga drops i BF4, kolla bara på Youtube. Om du ska konstant ligga över 60 fps så skaffar du en I5 4670k eller bättre.
Eller, så kör du med Mantle. Då får du garanterat över 60 FPS på Ultra konstant. Det får nästan jag, med en 6350.

Jo jag vet.

Skrivet av skurtbert:

Meh, om du inte vill ha ett modernt OS så får du väl spela äldre spel som inte kräver ett nya OS för full prestanda. Problemet löst

vadå modernt? Det må vara nyare men inte så mycket bättre iaf inte enligt kompisar och tester. Har kollat på youtube och dom som kör med windows 8 får också sådana problem..

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Windows 8 går att fixa till så att det är mer likt Windows 7.

Okej, tack för tipset. får se hur jag gör

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är det för fel på dig?
Jag har väl inte sagt att 8350 inte är bra nog för bf4, men det funkar inte och jag behöver hjälp, om det är något i det du inte fattar så kan du dra.
Dom andra processerna tar max 2% från cpu:n, har redan kollat det. Men om den nu är bra nog så undrar jag varför den sjönk ner till 48 fps i sweclockers tester, och jag litar mer på videos och benchmarks på internet än vad jag gör på dig ska du veta!

Du är mitt fel. Du är en dryg liten jävla snorunge som inte borde sitta och klaga hela jävla dagarna på ett system som inte borde ha något problem med ett spel som BF4, speciellt med tillgång till Mantle. Och det handlar inte om vad processerna drar utav processorn, utan vad de gör mot ditt system, din dumma jävel.

När jag spelade BF4 satt jag på en 8350 @ 4.8GHz, men även på casual OC som VEM SOM HELST kan göra, på 4.5GHz utan att droppa under 85fps.
Kör med Beta drivers också så du får tillgång till Mantle.

Edit: Dessutom så tänker du på denna bild:

Sänk ner grafiken från ultra, Problem solved.
En 4770k ligger ELVA fps högre än en 8350 som minimum FPS. ELVA.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Byt till windows 8.1, det utiliserar alla kärnor mycket bättre än windows 7 och det kommer med directx 11.1 och 11.2. Du kan se en skillnad upp mot 30 fps.

Har du en källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du en källa på det?

Inget som jag kan ta fram just nu men jag har läst lite här och där om att Windows 7 har "problem" att utilisera många kärnor på "rätt" sätt, speciellt FX serien, då dom har 6-8 kärnor. Windows 8 kom med en förbättring.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av solomon:

Du är mitt fel. Du är en dryg liten jävla snorunge som inte borde sitta och klaga hela jävla dagarna på ett system som inte borde ha något problem med ett spel som BF4, speciellt med tillgång till Mantle. Och det handlar inte om vad processerna drar utav processorn, utan vad de gör mot ditt system, din dumma jävel.

När jag spelade BF4 satt jag på en 8350 @ 4.8GHz, men även på casual OC som VEM SOM HELST kan göra, på 4.5GHz utan att droppa under 85fps.
Kör med Beta drivers också så du får tillgång till Mantle.

Edit: Dessutom så tänker du på denna bild:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4972?k=e8aa42172467c...

Sänk ner grafiken från ultra, Problem solved.

LÄSTE DU INTE VAD JAG SKREV DIN IDIOT!
DET SPELAR INGEN ROLL VILKA INSTÄLLNINGAR!!!!!!!!
ÄNDÅ SAMMA JÄVLAR LÅGA FPS SÅ STICK!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

LÄSTE DU INTE VAD JAG SKREV DIN IDIOT!
DET SPELAR INGEN ROLL VILKA INSTÄLLNINGAR!!!!!!!!
ÄNDÅ SAMMA JÄVLAR LÅGA FPS SÅ STICK!

DÅ ÄR DET NÅGOT ANNAT SOM ÄR FEL. Hur jävla svårt är det att förstå?
Jag har för i helvete livestreamat BF4 utan några som helst jävla problem i 720p@60fps. Förklara det då. Gör det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är det för fel på dig?
Jag har väl inte sagt att 8350 inte är bra nog för bf4, men det funkar inte och jag behöver hjälp, om det är något i det du inte fattar så kan du dra.
Dom andra processerna tar max 2% från cpu:n, har redan kollat det. Men om den nu är bra nog så undrar jag varför den sjönk ner till 48 fps i sweclockers tester, och jag litar mer på videos och benchmarks på internet än vad jag gör på dig ska du veta!

Tycker du borde vara lite trevligare,han försöker ju hjälpa dig.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Det flyter då på fint för mig på Ultra med lite supersampling så nog klarar en 8350 av BF4 allt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tvivlar på något hårdvaru eller mjukvaru fel. Det var väldigt många som fick dålig prestanda i BF4 och när dom upgraderade sig till windows 8 så fick de flesta en rejäl prestanda boost. Om du inte vill byta till Windows 8 så får du spela med låg FPSm helt upp till dig.

Du kan ju även testa hur andra krävande spel flyter på, om dom också flyter på dåligt så ska man börja fundera över hårdvaru/mjukvaru fel.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av solomon:

DÅ ÄR DET NÅGOT ANNAT SOM ÄR FEL. Hur jävla svårt är det att förstå?
Jag har för i helvete livestreamat BF4 utan några som helst jävla problem i 720p@60fps. Förklara det då. Gör det.

Är du helt dum i huvudet eller JAG HAR ALDRIG SAGT ATT INGEN 8350 KLARAR AV DET MEN MIN VERKAR FAN INTE GÖRA DET OCH JAG KOM HIT FÖR ATT BE OM HJÄLP INTE FÖR ATT FÅ sådana dumma kommentarer som du ger mig "det funkar för mig" joo men vad FAN hjälper det mig! säg det gör det ... -.- är du 3 år eller?!

Skrivet av ronz:

Det flyter då på fint för mig på Ultra med lite supersampling så nog klarar en 8350 av BF4 allt

Jo men vad bra, men det funkar inte för mig :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Tvivlar på något hårdvaru eller mjukvaru fel. Det var väldigt många som fick dålig prestanda i BF4 och när dom upgraderade sig till windows 8 så fick de flesta en rejäl prestanda boost. Om du inte vill byta till Windows 8 så får du spela med låg FPSm helt upp till dig.

Du kan ju även testa hur andra krävande spel flyter på, om dom också flyter på dåligt så ska man börja fundera över hårdvaru/mjukvaru fel.

Det är inte pga windows 7! funkar för mina kompisar!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

Och vadå bortskämd snorunge? vet du hur många i min ålder det är som har gaming datorer?! ne precis så säg inget!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Det är inte pga windows 7! funkar för mina kompisar!

Gå in i BIOS/UEFI och kolla om du kör med Power Saving settings enabled. Det gjorde en kompis till mig och hans processor underklockades till 1.4GHz.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är det för fel på dig?
Jag har väl inte sagt att 8350 inte är bra nog för bf4, men det funkar inte och jag behöver hjälp, om det är något i det du inte fattar så kan du dra.
Dom andra processerna tar max 2% från cpu:n, har redan kollat det. Men om den nu är bra nog så undrar jag varför den sjönk ner till 48 fps i sweclockers tester, och jag litar mer på videos och benchmarks på internet än vad jag gör på dig ska du veta!

Boy, that esculated quickly!
OT:
Som andra säger, kolla Mantle (Om du inte har det) eller testa byt till Windows 8. (Med nya uppdateringen så är den mycket mer användarvänlig för en Stationär)

Annars installera om windows 7 eller nåt. Nåt konstigt äre som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du en källa på det?

Att windows 8 utnyttjar kärnorna bättre eller inte har jag ingen aning om, argumentet för W8 när man kör BF4 borde isf vara dx11.1 som kan hjälpa om man har CPU flaskhalls, typ mantle light “We use DX11.1, there are some optimizations in it (constant buffer offsets, dynamic buffers as SRVs) that we got in to the the API that improves CPU performance in our rendering when one runs with DX11.1. This will be in BF4.” http://www.guru3d.com/news_story/battlefield_4_gets_dx11_1_dx...

"A lot of people were right that BF4 is faster, and performs smoother in Windows 8.1 versus Windows 7. A lot of people were wrong that it was a large difference, or changed the gameplay quality settings. It gives a small boost in framerates, it helps the minimum FPS (the most advantageous to hardcore gamers), and it provides a smoother experience. We will continue to use Windows 8.1 as our operating system for GPU reviews as it does allow our video cards to shine a bit brighter." http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...
Detta är med en 3770k 4.8Ghz, har man en klenare CPU så kan det nog göra större skillnad. Lite konstigt test dock, de borde provat med en klen CPU.

Angående 8350 så låter det absolut inte helt otroligt att den kan flaska i vissa situationer i BF4 om den här oklockad men 28-56 låter väldigt lågt, loaden ser ju märklig ut också då den typ aldrig ligger på 100%, varken GPU eller CPU. Har du provat mantle ts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Är du helt dum i huvudet eller JAG HAR ALDRIG SAGT ATT INGEN 8350 KLARAR AV DET MEN MIN VERKAR FAN INTE GÖRA DET OCH JAG KOM HIT FÖR ATT BE OM HJÄLP INTE FÖR ATT FÅ sådana dumma kommentarer som du ger mig "det funkar för mig" joo men vad FAN hjälper det mig! säg det gör det ... -.- är du 3 år eller?!

Japp! Jag är absolut 3 år gammal.
Ge dig för i helvete. Du har klagat om samma sak i flera jävla månader nu och du blir aldrig nöjd med svaren du får. Ditt problem är inte hårdvaran, utan snarare allt skit du har på datorn. Om inte det; 80% av folket vid BF4 Beta hade problem med Windows 7, vilket löste sig med Windows 8.

Väx upp eller stick från Sweclockers. Folk har försökt hjälpa dig men du käftar alltid emot.
Jag har sagt att INGET är fel på din dator och du käftar emot att det är fel på den, istället för att bara se det från en annan vinkel, t.ex "Oh, då kanske det är något med mina drivrutiner, eller kanske något korrupt i windows eller varför inte virus?"

Det finns SÅ många saker som kan orsaka FPS drops men INGEN kan hjälpa dig när du käftar emot varje jävla gång.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Gå in i BIOS/UEFI och kolla om du kör med Power Saving settings enabled. Det gjorde en kompis till mig och hans processor underklockades till 1.4GHz.

Japp ska kolla det imorgon bitti! tack!
tror faktiskt jag har det på det, nu när du säger det..

Skrivet av Shitpommfrit:

Boy, that esculated quickly!
OT:
Som andra säger, kolla Mantle (Om du inte har det) eller testa byt till Windows 8. (Med nya uppdateringen så är den mycket mer användarvänlig för en Stationär)

Annars installera om windows 7 eller nåt. Nåt konstigt äre som spökar.

Jag har mantle, men ska testa att installera om det!
Jag ska testa att installera om spelet också, jag ska försöka skaffa en 240gb ssd och ha alla origin spel på
Då kanske det funkar bättre, vet iaf folk som rekommenderar att ha bf4 på en ssd.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-