Router RT-N66U med 4G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGreenbaum:

Tack! Intressanta kommentarer. När du säger att din N66U inte har hängt sig på månader menar du då också att uppkopplingen inte går ner heller? Med min Dovado 4GR så hänger sig modemet/uppkopplingen varannan dag i snitt och det blir till att plocka ur modemet, starta om och stoppa i det igen. Detta kan ju naturligtvis bero på modemet men jag har på känn att dovadon är boven i det hela. Verkar så om man läser kommentarerna på prisjakt iaf. De har på de nyare produkterna en funktion som startar om modemet vilket verkar smart men det kanske inte behövs längre...

Med mobilt bredband så är verkligheten tyvärr att det kopplar/kopplas ner med jämna och ojämna mellanrum av alla möjliga anledningar. I de flesta fall så klarar routrarna av att känna av att de inte har kontakt med internet och återuppta kontakten. Så gör min Asus N66U, den kopplar ner när den inte har kontakt och sen kopplar den upp igen. Det är ett par minuter som man inte har kontakt med internet då. Så fungerar även Dovados routrar men med den lilla extra featuren på de modeller som de säljer nu att de har "smart USB" dvs att om modemet hänger sig och inte vill svara på routerns kommandon längre så bryts spänningen på USB-porten så modemet får göra en "cold boot". Värt att nämna i sammanhanget är att Open-WRT ROOter har denna funktion också. Jag vet inte om Asus eller DD-WRT har denna funktion.

Vad som också kan vara intressent är att i Dovadon så har man lite information om uppkopplingen, signalstyrka osv. Det saknas i Asus och DD-WRT. I Open-WRT ROOter så är informationen väldigt bra.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av =dorf=:

Med mobilt bredband så är verkligheten tyvärr att det kopplar/kopplas ner med jämna och ojämna mellanrum av alla möjliga anledningar. I de flesta fall så klarar routrarna av att känna av att de inte har kontakt med internet och återuppta kontakten. Så gör min Asus N66U, den kopplar ner när den inte har kontakt och sen kopplar den upp igen. Det är ett par minuter som man inte har kontakt med internet då. Så fungerar även Dovados routrar men med den lilla extra featuren på de modeller som de säljer nu att de har "smart USB" dvs att om modemet hänger sig och inte vill svara på routerns kommandon längre så bryts spänningen på USB-porten så modemet får göra en "cold boot". Värt att nämna i sammanhanget är att Open-WRT ROOter har denna funktion också. Jag vet inte om Asus eller DD-WRT har denna funktion.

Vad som också kan vara intressent är att i Dovadon så har man lite information om uppkopplingen, signalstyrka osv. Det saknas i Asus och DD-WRT. I Open-WRT ROOter så är informationen väldigt bra.

Ja så är det ju verkligen med mobila bredband. Upp och ner. Blev dock mycket bättre med antennen vi köpte i somras. Klart mycket stabilare. Läste på något forum att det även kan ha att göra med strömförbrukningen på modemet. Att modemet drar mer än var routern kan leverera. Någon som vet något mer om det i verkligheten? Hade ju varit en sjukt enkel grej att fixa om man kommer fram till att instabiliteten beror på det också...

Överlag är det ju jävligt roligt att experimentera med mobila bredband eftersom man själv får fixa tills man får den hastigheten man vill ha. Just nu ligger jag på 35-38 mbit ner och tele2 visar att max är 60 där jag bor men sändaren är en bra bit bort. Jag har dock fri sikt till sändaren så jag är lite sugen på att se vad två riktantenner på 13 db ger istället för en Poynting xpol mimo på 8-9 db ger istället. Målet är ju att ligga stabilt över 50 mbit ner. Uploaden är inga problem, där ligger jag redan på 22-25 som är en bit över angivna 20 mbit som max. Verkar dock inte vara ovanligt att man faktiskt kan ligga över angivna maxvärden, varför vet jag inte. Någon får gärna förklara det.

Om man inte fixar att komma över 50 mbit med ett modem, finns det någon möjlighet att koppla ihop två? Jag har ett gratis abonnemang från jobbet som jag kan använda också. Hade ju varit ett sätt att lösa det också.

Permalänk
Medlem

Jag testade shibby, merlin och fyra olika Asus-versioner. Den som funkar bäst för mig är den nya Asus betan 2239. Kör den nu i dual wan load balance mode med e3276 HiLink och adsl. Helt stabilt.

Visa signatur

/Micke

Permalänk
Skrivet av mickelin:

Jag testade shibby, merlin och fyra olika Asus-versioner. Den som funkar bäst för mig är den nya Asus betan 2239. Kör den nu i dual wan load balance mode med e3276 HiLink och adsl. Helt stabilt.

Ok, de har alltså löst problemet med hastigheten på 4G? Hade ju varit kung...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mickelin:

Jag testade shibby, merlin och fyra olika Asus-versioner. Den som funkar bäst för mig är den nya Asus betan 2239. Kör den nu i dual wan load balance mode med e3276 HiLink och adsl. Helt stabilt.

Utmärkt! Merlin har fått in 2239-koden inatt.

Har du provat någon VPN-tjänst utifrån med HiLinken igång, släpper den igenom trafiken?

Sen debatteras det här just nu angående HiLink!
https://3vildata.com/?p=837

Så jag skulle föredra att vi fick in drivaren i routermjukvaran på traditionellt sätt, men nu har även jag frågat ASUS-supporten och då blir man mest irriterad över det dåliga svar man får.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGreenbaum:

Ok, de har alltså löst problemet med hastigheten på 4G? Hade ju varit kung...

Nej, men nu när Merlin har den nya koden kan man kanske lägga in drivaren själv. Med Merlin 38x funkade inte HiLink. Modemet kopplade upp, men gick inte att nå. Network Map visade disconnected fast modemet kopplat upp. Med Shibby funkade inte HiLink alls, vilket plunn redan påpekat. Med asus 2239 kopplar den upp snabbt och fint. Fortfarande osäker på om jag har tillräcklig 4g signal för att kunna testa höghastighet, återkommer.

Visa signatur

/Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Utmärkt! Merlin har fått in 2239-koden inatt.

Har du provat någon VPN-tjänst utifrån med HiLinken igång, släpper den igenom trafiken?

Nej, har inte provat VPN ännu. Läste om någon som fått till dyndns med HiLink, men begriper inte riktigt hur. Ip som rapporteras till dns-tjänsten är ju 192.168.1.100

Visa signatur

/Micke

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mickelin:

Nej, men nu när Merlin har den nya koden kan man kanske lägga in drivaren själv. Med Merlin 38x funkade inte HiLink. Modemet kopplade upp, men gick inte att nå. Network Map visade disconnected fast modemet kopplat upp. Med Shibby funkade inte HiLink alls, vilket plunn redan påpekat. Med asus 2239 kopplar den upp snabbt och fint. Fortfarande osäker på om jag har tillräcklig 4g signal för att kunna testa höghastighet, återkommer.

Njau nu blev det lite fel... ett HiLink-modem behöver inga drivare för modemet sköter sig helt själv. Det man behöver göra är att routern måste ha en annan IP-adress än 192.168.1.1 för den adressen använder HiLinken.

Nu har det då uppdagats hur usel säkerheten är med HiLink (se tidigare länk) och jag föredrar då ett traditionellt modem som behöver drivare endera från en PC eller från routern.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ah, så klart. Men innebär det då att det inte går att få upp ett HiLink i full hastighet? Eller att det borde gå för fullt även utan cdc-drivaren? Eller att det kräver att Asus får till det i sin kod? Nåja, får väl överväga att flasha om modemet trots allt. Den där säkerhetsluckan var ju heller ingen höjdare. Kanske ingen stor sak i en laptop, men onödig risk i en fast installation.

Visa signatur

/Micke

Permalänk

Eftersom det verkligen är oklart hur bra 4g i högre hastigheter fungerar köpte jag en http://www.cradlepoint.com/support/enterprise/cba750b på ebay. Då kan man även ha i ett kontantkort från en annan operatör som redundans och lastdelning om ena uppkopplingen går ner. Nu måste jag förvisso köpa en nu router också men då får man ju lite fler alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mickelin:

Ah, så klart. Men innebär det då att det inte går att få upp ett HiLink i full hastighet? Eller att det borde gå för fullt även utan cdc-drivaren? Eller att det kräver att Asus får till det i sin kod? Nåja, får väl överväga att flasha om modemet trots allt. Den där säkerhetsluckan var ju heller ingen höjdare. Kanske ingen stor sak i en laptop, men onödig risk i en fast installation.

Du är den andre med dålig mottagning, spärren ligger vid cirkus 22 Mbits utan höghastighetsdrivare och med ett HiLink så ska det bara funka ändå men vi behöver någon med bra signalstyrka som testar, samt ett riktigt 80 Mbits abb.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U + Huawei E3276 = Inte sant!

Har ett 4G abonnemang hos Tele2 med ett olåst huawei e3276 samt en Asus RT-AC66U. Har laddat ned senaste FW ifrån Asus, och följt mickelins instruktion. Se nedan. Får det inte att fungera ändå. Använder Mobile Broadband applikationen vid uppkoppling ifrån Macen.
"Enablade Dual WAN, med WAN som primary, USB som secondary i Fail over läge.
Enablade USB modem i auto-läge (E3276 finns ju inte i listan)
Satte routerns IP till 192.168.1.2

Satte modemet i en annan pc och satte det i auto-uppkopplingsläge och låst till 4G.
Satte sedan in modemet i routern och bootade om.
När den kom igång ville den ändra sitt IP till 192.168.2.2 och ändra dhcp-range vilket jag sade OK till.
Därefter kopplade den fint upp!
"

Finns det något mer som jag kan testa som jag missat? Jag har googlat mycket i ämnet och det verkar som vissa inte har några problem alls och det är bara att koppla upp trots att modemet inte finns i listan ifrån Asus. Oerhöt tacksam om någon kan hjälpa mig att få ordning på mitt trådlösa hemma. Har varit utan i 3 månader nu. Har haft ett ärende hos Asus där jag bifogade loggar ifrån routern vid uppkopplingen, men jag fick ingen direkt hjälp. De tyckte at jag skulle reklamera routern!
Verkar vara mera kompetent folk här än i deras support!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhilding:

Har ett 4G abonnemang hos Tele2 med ett olåst huawei e3276 samt en Asus RT-AC66U. Har laddat ned senaste FW ifrån Asus, och följt mickelins instruktion. Se nedan. Får det inte att fungera ändå. Använder Mobile Broadband applikationen vid uppkoppling ifrån Macen.
"Enablade Dual WAN, med WAN som primary, USB som secondary i Fail over läge.
Enablade USB modem i auto-läge (E3276 finns ju inte i listan)
Satte routerns IP till 192.168.1.2

Satte modemet i en annan pc och satte det i auto-uppkopplingsläge och låst till 4G.
Satte sedan in modemet i routern och bootade om.
När den kom igång ville den ändra sitt IP till 192.168.2.2 och ändra dhcp-range vilket jag sade OK till.
Därefter kopplade den fint upp!
"

Finns det något mer som jag kan testa som jag missat? Jag har googlat mycket i ämnet och det verkar som vissa inte har några problem alls och det är bara att koppla upp trots att modemet inte finns i listan ifrån Asus. Oerhöt tacksam om någon kan hjälpa mig att få ordning på mitt trådlösa hemma. Har varit utan i 3 månader nu. Har haft ett ärende hos Asus där jag bifogade loggar ifrån routern vid uppkopplingen, men jag fick ingen direkt hjälp. De tyckte at jag skulle reklamera routern!
Verkar vara mera kompetent folk här än i deras support!

Jag är inte riktigt med...

"Därefter kopplade den fint upp!" skrev du... du har HiLink-varianten av E3276 och den innehåller då en egen router i mjukvaran för modemet. Ska funka precis som du beskriver. HiLinken använder 192.168.1.1 och din ASUS måste då använda en annan IP-adress.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

plunn:
"Därefter kopplade den fint upp!" var ett citat ifrån mickelin som fanns med i den text jag klippte in.
Kanske är det så att Asus supporten har rätt då. Att det är fel på routern.
Som sista försök så skulle jag vilja att någon hjälpte mig med en step by step guide på hur det bör funka.
Bara för att checka av att jag inte missat något. Kan du hjälpa mig med detta plunn?

Permalänk
Avstängd

OK, steg 1 är att vi måste vara helt säker på vilken typ av E3276 du har.

Om du stoppar in modemet i en PC/laptop, startar installationen av Mobile partner eller startar en webläsare och du kan via adressen 192.168.1.1 komma till modeminställningarna ??

Återkom när du kollat. (har strulat i annat forum där någon var spiksäker på att de hade ett HiLink men det visade sig efter en massa bökande att så var inte fallet utan ett standard E3276)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Mobile partner installation, första gången jag pluggade in.

Tack för hjälpen, plunn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhilding:

Mobile partner installation, första gången jag pluggade in.

Jo då är du beroende av drivare och ASUS egen drivare stödjer då bara upp till 22.5 Mbits. Shibbys Tomato-firmware stödjer då full fart via cdc_ncm-drivaren som ASUS av någon outgrundlig anledning inte vill plocka in trots att E3276 är spritt överallt i världen.

Eller hoppas man att HiLink-modemen är framtiden men jag själv tycker inte alls om den tekniken, troligen främst framtagen för att minimera supportbehovet hos en operatör (i många datorer är det ju rena rama röran och Mobile Partner-installationen ink drivare är ju lite mer krävande och renderar nog i en massa kostsam support) HiLinkmodemen innehåller ju sedan en egen mjukvarurouter som spökar till det för en riktig router inkl att man upptäckt stora säkerhetsbrister med HiLink-modem.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ok, verkar inte som Asus är med på 4G trenden. Trodde att jag köpt en suverän setup med både bra modem och router.
Vad blir nästa steg?

Permalänk
Medlem

Jag har läst överallt så att ögonen blöder just nu, så ursäkta om svaret på min fråga är helt uppenbart.

Ni säger att ni sätter på load balancing och att ni inte bara kopplar in modemet i usb-porten, utan ni kopplar in något på WAN också. Varför load balancing, och vad kopplar ni in på WAN?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bwoy:

Jag har läst överallt så att ögonen blöder just nu, så ursäkta om svaret på min fråga är helt uppenbart.

Ni säger att ni sätter på load balancing och att ni inte bara kopplar in modemet i usb-porten, utan ni kopplar in något på WAN också. Varför load balancing, och vad kopplar ni in på WAN?

I Wan-porten är det tomt och man väljer "Fail over" (inte load-balancing) så fattar mjukvaran att det är USB-modemet som ska kopplas upp.

Om du nu har ett Huawei-modem så är de just nu utslagna pga firmware-brister, att köra äldre firmware är inte att rekommendera pga alla säkerhetshål som florerat och täppts igen med nyaste firmwaren.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

I Wan-porten är det tomt och man väljer "Fail over" (inte load-balancing) så fattar mjukvaran att det är USB-modemet som ska kopplas upp.

Om du nu har ett Huawei-modem så är de just nu utslagna pga firmware-brister, att köra äldre firmware är inte att rekommendera pga alla säkerhetshål som florerat och täppts igen med nyaste firmwaren.

OK, det låter ju sisådär.. hur länge har dessa brister varit aktuella? Görs det något åt det tror du? Vad menar
du med utslagna förresten? Jag är sjukt less på tele2's 4G modem (inte usb) eftersom varken port forwarding, dmz eller upnp fungerar som det ska. Det blir sjukt begränsande för någon som använder pc'n till mer än Youtube och Facebook... Har beställt ett Huawei USB (låst till tele2) från Dustin i hopp om att fixa detta, och bara köra med rt-n66u men det kanske inte kommer gå då. Vi får se om merlin eller ddwrt har stöd för pinnen.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bwoy:

OK, det låter ju sisådär.. hur länge har dessa brister varit aktuella? Görs det något åt det tror du? Vad menar
du med utslagna förresten? Jag är sjukt less på tele2's 4G modem (inte usb) eftersom varken port forwarding, dmz eller upnp fungerar som det ska. Det blir sjukt begränsande för någon som använder pc'n till mer än Youtube och Facebook... Har beställt ett Huawei USB (låst till tele2) från Dustin i hopp om att fixa detta, och bara köra med rt-n66u men det kanske inte kommer gå då. Vi får se om merlin eller ddwrt har stöd för pinnen.

För N66U har jag inte koll för jag kör mitt som repeater just nu mot in AC68U och ASUS bökade till connect-scriptet plus troligen fler filer i de senaste två firmwareversionerna.

Merlin har inget USB-modem att labba med så han kan inte lösa detta, sen är firmwaret "read-only" så man kan inte labba själv.

dd-wrt har stöd men deras firmware är inte stabilt än, Shibby/Tomato har likaså ett firmware men känns inte heller stabilt än.

Shibbys lösning tidigare beskriven i tråden funkar hursomhelst utmärkt med N66U.

Men det är ju ingen "rocket-sciense" det här med USB-modem så det är mycket märkligt att inte ASUS får ihop det här??
(frågar man ASUS svenska support så får man mycket dåliga svar)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag gav mig i kast med att testa min router idag med de USB-modem som jag har.

Internetanslutning telenor

Internetanslutning telia

Dual WAN

Asus RT-N66U HW B1
Firmware: 3.0.0.4.374_5517

Jag har uppdaterat firmware och sen gjort en factory reset.
Pin-kod inaktiverad på båda sim-korten. Modemen sitter direkt i routern.

3G modem
Huawei E367u-1 (telenor) - Fungerar
ZTE MF190 (telenor) - Fungerar

4G modem
Huawei E392u-12 (telia) - Fungerar
Huawei E3276s-150 (telia) - Fungerar
ZTE MF820D (telia) - Fungerar
Sierra Wireless 320U (telstra) - Fungerar

Loggen ser likadan ut för alla fem modem:

Jan 1 02:01:43 pppd[694]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB3
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: local IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: remote IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: primary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: secondary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 kernel: nf_conntrack_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:44 kernel: nf_nat_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_upnp
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[344]: received signal 15, good-bye
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_upnp
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[814]: HTTP listening on port 48730
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[814]: Listening for NAT-PMP traffic on port 5351
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_ntpc
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_ntpc
Jan 1 02:01:45 WAN Connection: WAN was restored.

Så jag skulle nog vilja säga att det finns möjligheter att använda N66U med mobilt bredband. Med 4G modemen så begränsas hastigheten som sagt men kan man leva med det så fungerar det fint.
Jag har däremot sett att min router bootar om mellan 1-3 dagar utan egentlig anledning...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett huawei e3276 med hilink. Det var verkligen plug n play i merlin, blev riktigt förvånad och jämfört med B593 så får jag riktigt höga hastigheter. Förstår att den saknar höghastighetsdrivarna hittills men där jag bor spelar det ingen roll, kommer inte komma upp högre än 20 mbit hur som helst.

Däremot - port forwarding! Hur... i... hela... friden, ska man få till det egentligen? Det är omöjligt om jag förstått det rätt? Skulle det då fungera med ett icke-hilink modern? Hmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Jag har ett huawei e3276 med hilink. Det var verkligen plug n play i merlin, blev riktigt förvånad och jämfört med B593 så får jag riktigt höga hastigheter. Förstår att den saknar höghastighetsdrivarna hittills men där jag bor spelar det ingen roll, kommer inte komma upp högre än 20 mbit hur som helst.

Däremot - port forwarding! Hur... i... hela... friden, ska man få till det egentligen? Det är omöjligt om jag förstått det rätt? Skulle det då fungera med ett icke-hilink modern? Hmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en VPN-server som står innanför routern och har kört portforward med E367u-12. Det fungerar bra.
Hur det fungerar med hi-link vet jag inte.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Jag gav mig i kast med att testa min router idag med de USB-modem som jag har.

Internetanslutning telenor
http://www.forumbilder.se/DCP3J/internetanslutning.jpg?width=...

Internetanslutning telia
http://www.forumbilder.se/DCP3J/internetanslutning-telia.jpg?...

Dual WAN
http://www.forumbilder.se/DCP3J/dubbel-wan.jpg?width=150

Asus RT-N66U HW B1
Firmware: 3.0.0.4.374_5517

Jag har uppdaterat firmware och sen gjort en factory reset.
Pin-kod inaktiverad på båda sim-korten. Modemen sitter direkt i routern.

3G modem
Huawei E367u-1 (telenor) - Fungerar
ZTE MF190 (telenor) - Fungerar

4G modem
Huawei E392u-12 (telia) - Fungerar
Huawei E3276s-150 (telia) - Fungerar
ZTE MF820D (telia) - Fungerar

Loggen ser likadan ut för alla fem modem:

Jan 1 02:01:43 pppd[694]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB3
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: local IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: remote IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: primary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 pppd[694]: secondary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:44 kernel: nf_conntrack_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:44 kernel: nf_nat_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_upnp
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[344]: received signal 15, good-bye
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_upnp
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[814]: HTTP listening on port 48730
Jan 1 02:01:44 miniupnpd[814]: Listening for NAT-PMP traffic on port 5351
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_ntpc
Jan 1 02:01:44 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_ntpc
Jan 1 02:01:45 WAN Connection: WAN was restored.

Så jag skulle nog vilja säga att det finns möjligheter att använda N66U med mobilt bredband. Med 4G modemen så begränsas hastigheten som sagt men kan man leva med det så fungerar det fint.
Jag har däremot sett att min router bootar om mellan 1-3 dagar utan egentlig anledning...

Merlin har släppt en ny version, 374.42, som han ger följande kommentar på:
The 3G/4G USB support should work better in this build than the 374.41 build in the case of MIPS-based routers (N16/N66/AC66). That's because I didn't have the latest kernel code for these routers for 374.41, which means I was missing the new cdc_ncm driver which is now used by various devices. Let me know if you get better luck with this release with 3G/4G devices if they stopped working in 374.41.

Jag har testat den ikväll med E3276s-150 (Telia). Modemet kopplar upp och loggen visar följande:
Jan 1 02:01:22 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Serial connection established.
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Using interface ppp0
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB0
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: local IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: remote IP address 10.64.64.64
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: primary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: secondary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: using nameserver 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: using nameserver 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 kernel: nf_conntrack_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:31 kernel: nf_nat_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_upnp
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_upnp
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_ntpc
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_ntpc
Jan 1 02:01:31 miniupnpd[817]: HTTP listening on port 47652
Jan 1 02:01:31 miniupnpd[817]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 1 02:01:32 WAN Connection: WAN was restored.

Så som sagt tidigare så fungerar det, men inte med 4G hastighet. Intressant tycker jag skulle vara att få en officiell kommentar på om Asus jobbar på vidare stöd för 4G modem.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =dorf=:

Merlin har släppt en ny version, 374.42, som han ger följande kommentar på:
The 3G/4G USB support should work better in this build than the 374.41 build in the case of MIPS-based routers (N16/N66/AC66). That's because I didn't have the latest kernel code for these routers for 374.41, which means I was missing the new cdc_ncm driver which is now used by various devices. Let me know if you get better luck with this release with 3G/4G devices if they stopped working in 374.41.

Så som sagt tidigare så fungerar det, men inte med 4G hastighet. Intressant tycker jag skulle vara att få en officiell kommentar på om Asus jobbar på vidare stöd för 4G modem.

Jo ASUS stoppade in cdc_ncm drivaren (ett måste då för E3276, icke HiLink) de ändrade även anslutningsscriptet med nya huawei-loopar, Merlin stppdade in cdc_ncm drivaren i senaste version men med AC68 funkar det inte, för lat att växla till min N66U som körs som repeater mot AC68an.

Sen kör du Merlin så kan du detaljstudera loggen för just USB, WinSCP funkar utmärkt (eller då Putty om du är duktig på linuxkommandon) SSH då aktiverat i systeminställningarna. SCP i klienten och filerna ligger under /tmp
http://winscp.net/eng/index.php

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Merlin har släppt en ny version, 374.42, som han ger följande kommentar på:
The 3G/4G USB support should work better in this build than the 374.41 build in the case of MIPS-based routers (N16/N66/AC66). That's because I didn't have the latest kernel code for these routers for 374.41, which means I was missing the new cdc_ncm driver which is now used by various devices. Let me know if you get better luck with this release with 3G/4G devices if they stopped working in 374.41.

Jag har testat den ikväll med E3276s-150 (Telia). Modemet kopplar upp och loggen visar följande:
Jan 1 02:01:22 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Serial connection established.
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Using interface ppp0
Jan 1 02:01:29 pppd[709]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB0
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: local IP address 10.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: remote IP address 10.64.64.64
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: primary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:30 pppd[709]: secondary DNS address 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: using nameserver 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 dnsmasq[309]: using nameserver 195.xxx.xxx.xxx
Jan 1 02:01:31 kernel: nf_conntrack_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:31 kernel: nf_nat_rtsp v0.6.21 loading
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_upnp
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_upnp
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc stop_ntpc
Jan 1 02:01:31 rc_service: ip-up 766:notify_rc start_ntpc
Jan 1 02:01:31 miniupnpd[817]: HTTP listening on port 47652
Jan 1 02:01:31 miniupnpd[817]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 1 02:01:32 WAN Connection: WAN was restored.

Så som sagt tidigare så fungerar det, men inte med 4G hastighet. Intressant tycker jag skulle vara att få en officiell kommentar på om Asus jobbar på vidare stöd för 4G modem.

Verkar som om detta inte är helt lätt. Provade med senaste firmware 3.0.0.4.376.1071 och mitt Telia Huawei E3276s-150

Från loggen...
Jan 1 01:01:51 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jan 1 01:02:06 pppd[774]: Connect script failed

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Verkar som om detta inte är helt lätt. Provade med senaste firmware 3.0.0.4.376.1071 och mitt Telia Huawei E3276s-150

Från loggen...
Jan 1 01:01:51 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jan 1 01:02:06 pppd[774]: Connect script failed

Nu har jag kört på mitt E367 modem som fungerar med senaste firmware, men idag hände en märklig sak som jag inte sett innan. Modemet mountades ur! Detta har jag inte råkat ut för innan.
Sen har jag förmodligen kommit på varför den bootar om och det beror på vad jag tror är när kontakten med nätet försvinner. Då bootar hela routern om. Väldigt irriterande om man sitter och streamar film eller något internt på nätverket.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Geeks
Säljchef

Asus RT-N66U fungerar med HiLink Tele2 Huawei E3276

Skrivet av mickelin:

Jodå, det var ett E3276 HiLink jag har och jag fick det att funka.

Började med att uppgradera till senaste ASUS fw, 3.0.0.4.374.979.
Enablade Dual WAN, med WAN som primary, USB som secondary i Fail over läge.
Enablade USB modem i auto-läge (E3276 finns ju inte i listan)
Satte routerns IP till 192.168.1.2

Satte modemet i en annan pc och satte det i auto-uppkopplingsläge och låst till 4G.
Satte sedan in modemet i routern och bootade om.
När den kom igång ville den ändra sitt IP till 192.168.2.2 och ändra dhcp-range vilket jag sade OK till.
Därefter kopplade den fint upp!

Kollar man på Network Map på Secondary WAN så ser man följande:
WAN IP: 192.168.1.100
DNS: 192.168.1.1 192.168.1.1
Gateway: 192.168.1.1

dvs stickan agerar router

Testade sedan att koppla i wan-sladden och ställa om dual wan mode till Load balance. Det gick fint, den kopplade upp båda wan samtidigt.

Kopplade sedan en annan laptop till routern och den får korrekt IP, DNS och gateway från ASUS:en

Nu är bara frågan vilken hastighet jag får på 4G, samt om de problem jag hade med Port Forward med denna fw-version tidigare finns kvar. Samt att ändra alla mina IP reserveringar och port forwards från 192.168.1 till 192.168.2! Men det får vänta till i morgon, återkommer.

Skulle bara vilja tacka för bland annat detta inlägg i tråden som hjälpte även mig att få mitt HiLink 4G-modem ifrån Tele2 att lira med min Asus router. Nu har jag möjlighet till en fin backup-lina vid avbrott på fibern (om det nu någonsin händer). Men framförallt ges möjlighet till smidigt nät på sommarstället.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com