Permalänk
Medlem

ADSL fundering.

Jag har nu en vecka på mig att bestämma mig om jag ska ha kvar mitt mobila bredband 3maxfart 100GB. Det har fungerat bra och stabilt den veckan jag använt det med hastigheter mellan 10-20Mbit/sek. Anledningen till att jag provar 4g (try and buy) är att jag haft telia smart ADSL 8 i flera år och trots flertalet förfågningar om möjlighet till snabbare hastighet så är det omöjligt eftersom jag bor för långt ifrån telestationen.
Det jag nu undrar är hur andra leverantörer kan erbjuda mig ADSL 12-24 ( Banhof, T3 ) medan Telia "bara" kan erbjuda mig 8? Är det så att Telia är mest trovärdiga och att dom andra leverantörerena lovar för mycket?

Permalänk
Rekordmedlem

Operatörerna kan ha egen utrustning i telestationen och då kan det skilja i fart, men du kan väl fråga om det, om Telia inte är begränsad till adsl i utan i stället har adsl 2 så är det pga avståndet, då lär det ju inte bli bättre med nån annan operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är längd och kvalitet på din telelina som avgör på vilken hastighet adsl synkar in.
Och din telelina är samma oavsett operatör.

Eftersom Telia har mest koll på adsl och teleledningarna och de inte vill leverera 24-tjänsten så kan jag lova att du kommer får en ganska dålig 24-tjänst från de andra operatörerna, skulle tro att du kommer få ut max 10-12Mbps.