Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

I väntan på Broadwell blåser Intel nytt liv i fjärde generationens Core-processorer med högre klockfrekvenser och nya styrkretsar. Det är dags att sätta klorna i Haswell Refresh.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat kanske men man har sett mer spännande produkter!

Något speciellt med processorlanseringar dock

Permalänk
Hedersmedlem

Galenskap att vänta med lanseringen av K-modellerna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Min i7 950 var värt sina dyra slantar still going strong!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

Inget temperatur test?

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

Core i7-4771?
Men ungefär vad jag förväntade mig

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Snälla, lägg till temperatur test.

Det är ju det som är mest intressant, eftersom intel lovade bättre kontakt mellan CPU och IHS :/

På K-modellerna, ja. Som det här inte var ett test av.

Permalänk
Snusfri

Lite som förväntat, inge spektakulära förändringar direkt.

Känns som att min 2600K kommer hålla ett bra tag till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Snill3t:

Snälla, lägg till temperatur test.

Det är ju det som är mest intressant, eftersom intel lovade bättre kontakt mellan CPU och IHS :/

Skrivet av Chibi Yumi:

Inget temperatur test?

Temperaturmätningar med mjukvara är förrädiska, inte minst då variationer i hur olika mjukvaror läser av temperaturer ger olika siffror, men även då resultaten varierar enormt mellan olika processorer, moderkort samt BIOS/UEFI – det är helt enkelt för många parametrar som kan sabba resultaten. Sådana värden är därför framförallt ungefärliga riktmärken snarare än hårda fakta. Det är främst av denna anledning vi inte presenterar siffror för varken stationära CPU:er eller recensioner av bärbara enheter.

Skrivet av cardeci:

På K-modellerna, ja. Som det här inte var ett test av.

Bra poäng! Precis som cardeci skriver är det enda som har sagts att K-modellerna "Devil's Canyon" ska få ny IHS med nytt TIM, att det ska gälla hela processorfamiljen Haswell Refresh är vad jag vet inget annat än spekulationer och övertolkningar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Man vill ju veta om de verkligen har åtgärdat IHS problemet.

Jag tvivlar mycket starkt på att de har ändrat något alls, varför skulle de göra det för de här modellerna? De gamla var ju helt problemfria om man inte överklockar, och de här går inte att överklocka, och är inte designade för det.

Varför kosta på mer när det är helt onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Temperaturmätningar med mjukvara är förrädiska, inte minst då variationer i hur olika mjukvaror läser av temperaturer ger olika siffror, men även då resultaten varierar enormt mellan olika processorer, moderkort samt BIOS/UEFI – det är helt enkelt för många parametrar som kan sabba resultaten. Sådana värden är därför framförallt ungefärliga riktmärken snarare än hårda fakta. Det är främst av denna anledning vi inte presenterar siffror för varken stationära CPU:er eller recensioner av bärbara enheter.

Bra poäng! Precis som cardeci skriver är det enda som har sagts att K-modellerna "Devil's Canyon" ska få ny IHS med nytt TIM, att det ska gälla hela processorfamiljen Haswell Refresh är vad jag vet inget annat än spekulationer och övertolkningar.

Så du vet inte? Va fan fram med rakbladet då!
Sen när slutade man med temperaturmätningar?
Klart det skiljer sig men menar ni att dagens processorer skiljer sig så extremt mycket att man inte kan jämföra dom överhuvudtaget?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni inte kan ha med varenda CPU som gjorts, men varför är inte 2500k med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jag tvivlar mycket starkt på att de har ändrat något alls, varför skulle de göra det för de här modellerna? De gamla var ju helt problemfria om man inte överklockar, och de här går inte att överklocka, och är inte designade för det.

Varför kosta på mer när det är helt onödigt?

Eftersom de näst intill inte erbjuder något nytt i den här lanseringen vore det kanske ett billigt sätt att öka försäljningen. Lär ju finnas en hel del entusiaster som drar sig för att delida men ändå vill få ner temperaturerna för att pressa sin överklockning längre. Att byta till lödtenn på K-modellerna kan antagligen kränga en del extra enheter till denna kundgrupp.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det va synd att det inte va någon temperatur test, det va därför jag läste artikeln från början för att se om det va någon skillnad på tempen. Eftersom 4771/4770 och 4790 bör väll kunnas köras i samma moderkort och kunna använda samma cpu kylare?

Nu vill jag ju inte klaga men jag hoppas någon kunde göra det testet, därför det vore intressant om intel har ändrat justerat något så tempen är lägre. 4770 vs 4820 är ju som natt och dag tack vare fast lödningen av ihs på kärnan, jag fick en chock när jag installerade en polares 4820 och drog upp den till 4,5ghz 1.3v tempen höll sig under 60c i load utan några större problem.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tommy_h:

Så du vet inte? Va fan fram med rakbladet då!
Sen när slutade man med temperaturmätningar?
Klart det skiljer sig men menar ni att dagens processorer skiljer sig så extremt mycket att man inte kan jämföra dom överhuvudtaget?!

Sen väldigt lång tid tillbaka har vi inte med temperaturmätningar och med tanke på hur utveckling ser ut kommer vi inte ha det framöver heller... Avläsning av temperaturer blir mer inkorrekta för varje generation som kommer och AMD har mer eller mindre "gett upp" med att försöka återge korrekta mätningar i mjukvara. Problematiken ligger i att vi inte rättvist kan mäta temperaturer och jämföra mellan olika CPU:er då de integrerade sensorerna är kalibrerad annorlunda, det är helt enkelt värden vi inte kan lita på och kan vi inte lita på värdena är det ingenting vi kommer presentera.

Det enda vi kan göra är att mäta temperaturerna på en enskild CPU när vi lagt vantarna på K-serien och sedan se hur temperaturen för den enskilda processorn skalar i kombination med frekvens-/spänningsökning. Det ger en bra indikation på hur mycket bättre/sämre värmeavledningen är, men går fortfarande inte jämföra mot fjolårets modeller eftersom de integrerade sensorerna kan vara kalibrerade annorlunda.

TL;DR: Att jämföra temperaturer från mjukvara mellan olika CPU:er är värdelöst.

Jag vet att många vill veta om det är ny IHS och nytt TIM, men faktum kvarstår att Intel aldrig sagt någonting om Haswell Refresh som lanseras idag. Punkt. Det enda som sagts rör kodnamn Devil's Canyon och den nya K-serien som anländer i sommar.

Skrivet av Snill3t:

Citat från sida 2 av recensionen:

"Intel berättar för SweClockers att den största förändringen i Haswell Refresh är att de "möblerat om" i kislet. Syftet med detta är att minimera antalet värmefläckar (eng. hot spots), vilket ska leda till överlag lägre temperaturer och möjligheten till högre klockfrekvenser. Andra parametrar som strömförbrukning och prestanda ska enligt uppgift vara oförändrade gentemot Haswell."

http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...

Det är mer onödigt att testa överklockning på en icke K modell i recensionen än att testa om intels förändringar verkligen ledde till lägre temperaturer. Det står klart och tydligt i artikeln att detta är den största förändringen, varför inte testa den?

Det hade varit mer intressant än 20 test på vad 100Mhz kan göra, eller överklockning på en icke K modell.

Eftersom " Andra parametrar som strömförbrukning och prestanda ska enligt uppgift vara oförändrade gentemot Haswell." och " att den största förändringen i Haswell Refresh är att de "möblerat om" i kislet. Syftet med detta är att minimera antalet värmefläckar (eng. hot spots), vilket ska leda till överlag lägre temperaturer och möjligheten till högre klockfrekvenser. ", varför inte testa den största förändringen då?

Läs svaret på citatet ovan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer ni testa överklockning av de nya K modellerna när de släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sen väldigt lång tid tillbaka har vi inte med temperaturmätningar och med tanke på hur utveckling ser ut kommer vi inte ha det framöver heller... Avläsning av temperaturer blir mer inkorrekta för varje generation som kommer och AMD har mer eller mindre "gett upp" med att försöka återge korrekta mätningar i mjukvara. Problematiken ligger i att vi inte rättvist kan mäta temperaturer och jämföra mellan olika CPU:er då de integrerade sensorerna är kalibrerad annorlunda, det är helt enkelt värden vi inte kan lita på och kan vi inte lita på värdena är det ingenting vi kommer presentera.

Det enda vi kan göra är att mäta temperaturerna på en enskild CPU när vi lagt vantarna på K-serien och sedan se hur temperaturen för den enskilda processorn skalar i kombination med frekvens-/spänningsökning. Det ger en bra indikation på hur mycket bättre/sämre värmeavledningen är, men går fortfarande inte jämföra mot fjolårets modeller eftersom de integrerade sensorerna kan vara kalibrerade annorlunda.

TL;DR: Att jämföra temperaturer från mjukvara mellan olika CPU:er är värdelöst.

Jag vet att många vill veta om det är ny IHS och nytt TIM, men faktum kvarstår att Intel aldrig sagt någonting om Haswell Refresh som lanseras idag. Punkt. Det enda som sagts rör kodnamn Devil's Canyon och den nya K-serien som anländer i sommar.

Läs svaret på citatet ovan.

Tyvärr tycker jag som har hållit på med datorer och överklockat i över 16 år att det här va ett tråkigt svar, du menar att det är bättre att går till någon annan överklocknings sida och kollar tester på tempen eftersom det inte är relevant längre.

Tempen är jävligt relevant vid överklockning!!även om dessa temp sensorer är miss visande ibland, ihs lödd och icke lödd är ju som natt och dag på intel just nu. Att ta bort Temp test är att som att sluta överklocka cpus i testarna också. Sen att Amd har gett upp är inte relevant!!!, vi vill ha temp test för att se förbättringar m.m, visst intel kan ha flyttat temp dioderna men är det så, så är det så.

Om tempen nu är så miss visande varför inte ta det ett steg längre då vad kan vi göra för att komma åt det problemet, ta en vanligt temp senor och tejpa fast nära ihs på kylaren eller dylikt(Problem löst!), visst det kommer skilja mellan lödd ihs och icke.

Ta inte åt dig av kritiken på fel sätt!! , vi gör det här för att förbättre sweclockers och inte försämra!!

JAG säger temp tester ska VA med det är jätte relevant!!

Jag läser testerna för att slipa köpa alla cpus själv för att göra testerna själv!, det blir dyrt i längden!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

...
Om tempen nu är så miss visande varför inte ta det ett steg längre då vad kan vi göra för att komma åt det problemet, ta en vanligt temp senor och tejpa fast nära ihs på kylaren eller dylikt(Problem löst!), visst det kommer skilja mellan lödd ihs och icke.
...

Vad hoppas du se på processor med uppgraderad IHS/TIM? Lägre temperatur?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Absolut inget att hurra över, haswell med 0.1Mzh högre frekvens ger 0.1% mer prestanda,

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
ASUS Nordic

Jämförbara temperaturmätningar går tyvärr inte att göra med inbyggda sensorer. Detta gäller för i stort sett allt på PC DIY-marknaden idag. Grafikkort är inte heller ett undantag. Anledningen att ni ser media ha med temperaturer för grafikkort, är att det blir relevant p.g.a diverse tekniker (boost t.ex.) som är beroende av dessa. Man behöver även ha referenser för partnertillverkade kort, vilket är fullt möjligt så länge man jämför kort med identisk GPU.

Att media väljer att inte inkludera data som inte går att säkerställa är bra. Testerna finns där för att ge läsaren möjligheten att själv skapa en uppfattning om produkterna som testas. Då är det en förutsättning att data kan säkerställas som jämförbar och relevant för testet i sin helhet.

För att processorns egenrapporterade temp ska bli relevant måste man testa specifikt för en enskild CPU eller något helt annat som CPU-kylare. När det är dags för en upplåst variant blir det förstnämnda delvis relevanta. Just för att kunna jämföra skillnad mellan kisel och kylgods. För att identifiera potentiella flaskhalsar i materialet mellan kisel och kylare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stealthbomb:

Kommer ni testa överklockning av de nya K modellerna när de släpps?

Absolut! Devil's Canyon (K-serien) och Pentium Anniversary Edition är tanken att vi ska recensera/överklocka. Det förutsätter självklart att vi får processorerna från Intel, men det har historiskt inte varit några större problem.

Skrivet av Lastviking:

Om du läste det inlägg du citerade vet du exakt varför vi inte presenterar temperaturvärden och troligtvis aldrig kommer göra det. Att vi inte har med temperaturvärdena i recensioner är förresten ingenting nytt, senaste gången de siffrorna presenterades var i recensionen av Sandy Bridge (2011-01-03). Det var över tre år sedan. Jag har aldrig sagt att temperaturvärden inte är relevant, men vi kommer inte presentera siffror som vi vet är grovt felaktiga.

Med det jag skrivit tidigare (och nu även Marcus Hultin från Asus, en av de mest insatta individerna inom komponent och DIY i Sverige) i åtanke, vill ni fortfarande ha temperaturmätningar? Ja, då rekommenderar jag faktiskt er att besöka en annan sida som presenterar detta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sen väldigt lång tid tillbaka har vi inte med temperaturmätningar och med tanke på hur utveckling ser ut kommer vi inte ha det framöver heller... Avläsning av temperaturer blir mer inkorrekta för varje generation som kommer och AMD har mer eller mindre "gett upp" med att försöka återge korrekta mätningar i mjukvara. Problematiken ligger i att vi inte rättvist kan mäta temperaturer och jämföra mellan olika CPU:er då de integrerade sensorerna är kalibrerad annorlunda, det är helt enkelt värden vi inte kan lita på och kan vi inte lita på värdena är det ingenting vi kommer presentera.

Det enda vi kan göra är att mäta temperaturerna på en enskild CPU när vi lagt vantarna på K-serien och sedan se hur temperaturen för den enskilda processorn skalar i kombination med frekvens-/spänningsökning. Det ger en bra indikation på hur mycket bättre/sämre värmeavledningen är, men går fortfarande inte jämföra mot fjolårets modeller eftersom de integrerade sensorerna kan vara kalibrerade annorlunda.

TL;DR: Att jämföra temperaturer från mjukvara mellan olika CPU:er är värdelöst.

Jag vet att många vill veta om det är ny IHS och nytt TIM, men faktum kvarstår att Intel aldrig sagt någonting om Haswell Refresh som lanseras idag. Punkt. Det enda som sagts rör kodnamn Devil's Canyon och den nya K-serien som anländer i sommar.

Läs svaret på citatet ovan.

Kör in en termometer på CPUn då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad hoppas du se på processor med uppgraderad IHS/TIM? Lägre temperatur?

Jag hoppas att slipa se sånt här

4770K 90C with H100i @ stock speeds

Kinc har en poäng i det han skriver men jag anser fortfarande att temp testerna ska va med i testerna än hur miss visande de är, så man kan bilda sig en liten uppfattning, temperaturerna kan variera pågrund av många olika anledningar "kylare,kylpasta, kylpasta applicering, temp sensorer , moderkort, rums temp m.m"

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jag hoppas att slipa se sånt här

4770K 90C with H100i @ stock speeds

Kinc har en poäng i det han skriver men jag anser fortfarande att temp testerna ska va med i testerna än hur miss visande de är, så man kan bilda sig en liten uppfattning, temperaturerna kan variera pågrund av många olika anledningar "kylare,kylpasta, kylpasta applicering, temp sensorer , moderkort, rums temp m.m"

Du klarade dig undan fällan
Mäter man på kylaren betyder sval kylare dålig kontakt med cpu och varm kylare bra kontakt med cpu.
Många skulle förmodligen bara kika på diagrammen och se högre temperatur med uppgraderad IHS säga sämre än tidigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu när man har svart på vitt tycker jag synd om redaktionen som lagt ner så mycket tid på att testa allting

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Absolut! Devil's Canyon (K-serien) och Pentium Anniversary Edition är tanken att vi ska recensera/överklocka. Det förutsätter självklart att vi får processorerna från Intel, men det har historiskt inte varit några större problem.

Om du läste det inlägg du citerade vet du exakt varför vi inte presenterar temperaturvärden och troligtvis aldrig kommer göra det. Att vi inte har med temperaturvärdena i recensioner är förresten ingenting nytt, senaste gången de siffrorna presenterades var i recensionen av Sandy Bridge (2011-01-03). Det var över tre år sedan. Jag har aldrig sagt att temperaturvärden inte är relevant, men vi kommer inte presentera siffror som vi vet är grovt felaktiga.

Med det jag skrivit tidigare (och nu även Marcus Hultin från Asus, en av de mest insatta individerna inom komponent och DIY i Sverige) i åtanke, vill ni fortfarande ha temperaturmätningar? Ja, då rekommenderar jag faktiskt er att besöka en annan sida som presenterar detta.

Som jag skrev innan Marcus har en poäng i det han skriver han har ju hållit på nästan lika länge som mig och jag vet vad han har gjort för överklockningen i sverige m.m, men om det är många som vill ha temp tester i testerna är det inte värt att fundera på det då? , jag jobbar som säljare om man har tillräckligt med kunder som vill ha en produkt och man vet att det kommer generera mera kunder är det inte värt att fundera på att ta in den produkten då?, istället för att tappa kunderna till någon annan. Jag har börjat se en utveckling på att överklocknings sidorna börjar dö ut och det är jävligt trist och varför är det så då? , det kan finnas många orsaker men nu vill jag försöka hjälpa de sidor som finns med förbättringar genom att säga till om jag saknar något som jag tycker bör finnas med.

Nu vet jag att temp tester tar tid m.m men vissa kunder vill ju ha temp tester ska man då ignorera dessa

Nu ska jag inte skriva något mera , gör som ni vill jag lyckas väl hitta temp test på någon annan sida till slut om någon redan har gjort det skicka upp en länk i intel forumet

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Folk som sitter på 2700k / 3770k verkar ha gjort en bra deal om dom fick ett bra chip.

ser absolut ingen anledning att upgradera annat än snyggare moderkort / mer val.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Lite som förväntat, inge spektakulära förändringar direkt.

Känns som att min 2600K kommer hålla ett bra tag till.

Men ack så tråkigt. Jag sitter även på en 2600k och undrar NÄR det är värt att byta CPU.
Skulle jag idag märka någon skillnad, isåfall när? Spel/surfande/Officearbete?
Om jag tittar på testet i BF4 så har jag 2fps lägre, det märker jag inte av.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lastviking:

Som jag skrev innan Marcus har en poäng i det han skriver han har ju hållit på nästan lika länge som mig och jag vet vad han har gjort för överklockningen i sverige m.m, men om det är många som vill ha temp tester i testerna är det inte värt att fundera på det då? , jag jobbar som säljare om man har tillräckligt med kunder som vill ha en produkt och man vet att det kommer generera mera kunder är det inte värt att fundera på att ta in den produkten då?, istället för att tappa kunderna till någon annan. Jag har börjat se en utveckling på att överklocknings sidorna börjar dö ut och det är jävligt trist och varför är det så då? , det kan finnas många orsaker men nu vill jag försöka hjälpa de sidor som finns med förbättringar genom att säga till om jag saknar något som jag tycker bör finnas med.

Nu vet jag att temp tester tar tid m.m men vissa kunder vill ju ha temp tester ska man då ignorera dessa

Nu ska jag inte skriva något mera , gör som ni vill jag lyckas väl hitta temp test på någon annan sida till slut om någon redan har gjort det skicka upp en länk i intel forumet

Vi brukar försöka vara tillmötesgående och vi hade gärna sett temperaturmätningar själva, men vi kommer inte presentera värden vi vet är felaktiga. Enklare än så är det inte. Innebär det att några av våra läsare känner behovet att läsa en recension på en annan sida får det bli så. Vi kommer inte kompromissa och sprida halvsanningar/lögner för att behålla "kunder".

Som jag skrev tidigare kan vi göra mätningar på en enskild CPU, någonting vi kan göra när Devil's Canyon och Pentium Anniversary Edition anländer. Där kan vi, återigen med en enskild CPU, mäta hur temperaturen skalar uppåt i förhållande till frekvens- och spänningsökning. Att jämföra temperaturer mellan olika CPU:er är och förblir fortsatt uteslutet av den anledning Marcus "kinc" Hultin skrev i sitt inlägg:

Skrivet av kinc:

Att media väljer att inte inkludera data som inte går att säkerställa är bra. Testerna finns där för att ge läsaren möjligheten att själv skapa en uppfattning om produkterna som testas. Då är det en förutsättning att data kan säkerställas som jämförbar och relevant för testet i sin helhet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Lite som förväntat, inge spektakulära förändringar direkt.

Känns som att min 2600K kommer hålla ett bra tag till.

Jag känner exakt samma sak.

Snygg OC förresten! Kör min på endast 4.2Ghz