Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Ingen K serie?

Och släpper ett dussintals moderkort fler än vad Haswell med "K" märkta inte har!?

Jag tänker fan klocka min för att visa, japp här kan jag gö nåt som en nyare inte kan.

Ja tyvärr så glömde intel laga en K-serie den här gången

"Då lanseringen av de upplåsta modellerna i familjen Haswell Refresh senarelagts till sommaren är det istället de multipellåsta processorerna Core i7‑4790 samt Core i5-4690 som tar plats i testlabbet".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Avstängd

kändes som mjölknings cpuér som sagts tidigare
hade även varit trevligt med 9370 i testerna då många som kör amd brukar lägga sig ungefär där med 212 kylare och 8320/8350 på omkring 4400mhz som lite universal budget oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mina Phenom ii bröder är ni nöjda på investeringen ni gjorde på X6 för några år sedan ?. 2014 och x6 ligger bra 3 små frames efter med ett r9 290X. Aså den här prestandan så sent är sjukt nöjd med mitt köp dock ligger min på 69 fps där som 2600k (1090t4GHZ):D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Alla Intelfans borde stödja AMD ett tag nu: Konkurrens är det enda som kan få Intel att leverera.

2016 kan vara året vi får vänta på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag förstår att ni inte kan ha med varenda CPU som gjorts, men varför är inte 2500k med?

Också intresserad då 2600k är med.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem

På tweaktown.com finns temp test men vet inte om det är korrekt.

temp för nya Intel Core i7-4790
Idle: 27
Load: 57

Och för Intel i7 4770k
Idle: 45
Load: 67

Permalänk
Medlem

Ska erkännas att det känns ganska bra att min 3770k ligger så bra till som den gör fortfarande efter så pass lång tid. Köpte den vid release, fortfarande bland det bästa man kan få tag på utanför entusiast-processornerna.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Sen väldigt lång tid tillbaka har vi inte med temperaturmätningar och med tanke på hur utveckling ser ut kommer vi inte ha det framöver heller... Avläsning av temperaturer blir mer inkorrekta för varje generation som kommer och AMD har mer eller mindre "gett upp" med att försöka återge korrekta mätningar i mjukvara. Problematiken ligger i att vi inte rättvist kan mäta temperaturer och jämföra mellan olika CPU:er då de integrerade sensorerna är kalibrerad annorlunda, det är helt enkelt värden vi inte kan lita på och kan vi inte lita på värdena är det ingenting vi kommer presentera.

Tack för trevlig recension. Ett sätt att komma runt att de integrerade sensorerna visar fel vore att titta på tidskonstant till steady-state. Vad jag förstår har det varit lite problem med temperaturavledningsförmågan på Haswell.

Följande borde approximativt gälla
dT_cpu/dt = - A * k * (T_cpu-T_kylare).

Där A är arean och k någon konstant som representerar avledningsförmågan, vilket ger en vanlig exponentialfunktion.

Låt datorn vara i idle och nå jämvikt. Starta prime95 och mät tiden tills 63% av temperaturskillnaden är uppnådd.

Med samma kylare borde Haswell refresh ha en mindre tidskonstant. Tidsförloppet borde vara betydligt mindre känsligt än den absoluta temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ungefär lika intressant som en påse skridskor...

Inte många procent snabbare vid samma klockfrekvens än Sandy Bridge... Absolut ingen anledning att ens fundera på ett byte innan 2015... Skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1ng3n:

Också intresserad då 2600k är med.

Ja, 2600k/2500k måste ju vara de vanligaste cpu'erna i gaming/prestanda riggar som börjar bli intressanta att byta ut.
Eller inte intressant att byta ut, skillnaden mellan 2600k och 4790 var ju inte imponerande direkt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja, så underligt att K-modellerna lanseras så långt efter resten. Tycks ju vara konstigt ifall förseningen beror på problem. Vad kan ha gått fel, jag menar?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ja, så underligt att K-modellerna lanseras så långt efter resten. Tycks ju vara konstigt ifall förseningen beror på problem. Vad kan ha gått fel, jag menar?

Absolut inget som har gått fel, snarare är Intel lyckliga över den bristande konkurrensen. Dem ser givetvis ingen anledning att pusha ut mer än nödvändigt, tråkigt för konsumenterna men suveränt för företaget i sig.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Att följa utvecklingen på cpu idag när skillnaden är så liten mellan olika modeller är rätt så tråkig. Om det blir samma sak på GPu sidan så blir det inte kul...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I väntan på Broadwell blåser Intel nytt liv i fjärde generationens Core-processorer med högre klockfrekvenser och nya styrkretsar. Det är dags att sätta klorna i Haswell Refresh.

Läs artikeln

Shit vicken radda test, måste tagit galet lång tid.
Jag är impregnerad (inte av Haswell RF utan redaktionens jobb).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Ja tyvärr så glömde intel laga en K-serie den här gången

K-serien kommer ju ha en aningens annorlunda tillverkningsteknik, jag antar att det är delvis det som gör att det tar lite mer tid.

Skrivet av Danmyr:

Absolut inget som har gått fel, snarare är Intel lyckliga över den bristande konkurrensen. Dem ser givetvis ingen anledning att pusha ut mer än nödvändigt, tråkigt för konsumenterna men suveränt för företaget i sig.

Nja, om de inte uppgraderar sina CPU:er i lagom takt kommer folk sluta upgradera sina datorer. Så de säljer mindre.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse. Hade ju hoppats på en uppgradering, men det här... inte värt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om man äger en marknad så behöver man inte bry sig. Intel äger PC-marknaden och behöver inte ha för bråttom: De lägger därmed hellre krutet på marknader som de inte ännu äger. Precis som med Microsoft som äger samma marknad men inom OS. De rumphumpade oss PC-användare med Win8 i ett försök att försöka få ett OS som passar alla plattformar så att de kan låsa in kunderna i ett och samma OS.

Mer konkurrens åt både Intel och MS så att de behöver bry sig.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Så jävla skönt att se. Då kan man köra vidare på sin i7 920. Den processorn var fanimaj värt sina pengar. 3 tusen bara. Haft den i 6 år nu. Den ser ut till att klara minst 2 år till. Jävligt nice.

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte åtminstonde ha synkat Devil's Canyon launchen till z97 launchen?

Dessa prestanda är ju sömniga minst sagt.

Permalänk
Medlem

I sedvanlig ordning ser vi jämförelser i trådarna med vad folk f.n. äger och hur ointressant det är att uppgradera för stunden. Så bra, då får ägarna till dessa äldre processorer verkligen valuta för pengarna! Men vad som händer, eller inte, på processorfronten är inte bara av intresse för de som redan har en 1-3 år gammal processor. Å andra sidan, har man en 5-10 år gammal processor, med färre kärnor därtill, spelar det knappt ingen roll vad man väljer från Sandy Bridge till Haswell Refresh inkl. kommande Devil's Canyon från prestandasynpunkt; ökningen kommer att vara så omfattande att skillnaderna dem emellan närmast försvinner.

Skillnaderna gentemot Haswell var väl de förväntade, och blev man besviken av det så måste man antingen vara dåligt underrättad eller ha orimliga förväntningar på en refresh.

Redaktionen verkar ha gjort ett omfattande arbete med testen.

Skrivet av fark:

Känns som ren mjökning i min mening och/alternativt allt för att hålla sin Tick/Tock strategi i liv?

"Mjölkning" blir det väl endast om de lyckas lura någon med en 4670 att lura sig själv att köpa en 4690. För alla som är i tankar att skaffa en ny processor är det relevant att titta på vad som lanseras och ställa det mot vad som redan finns att erhålla.

Skrivet av fark:

Men antar att stora butikskedjor m.f kommer sälja iaf, det är ju ändå en "ny" Intel right, av senaste, bästa etc slag och alla köpare är inte så särskilt insatta..

I all den stund du har att betala samma pris, för en låst processor som dessa, varför ska man då välja fjolårets, 4670 före 4690; och skulle kedjorna undvika att ta in processorerna med motivering att de redan har en likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Temperaturmätningar med mjukvara är förrädiska, inte minst då variationer i hur olika mjukvaror läser av temperaturer ger olika siffror, men även då resultaten varierar enormt mellan olika processorer, moderkort samt BIOS/UEFI – det är helt enkelt för många parametrar som kan sabba resultaten. Sådana värden är därför framförallt ungefärliga riktmärken snarare än hårda fakta. Det är främst av denna anledning vi inte presenterar siffror för varken stationära CPU:er eller recensioner av bärbara enheter.

Det borde finnas extern mätutrustning/mätdon etc?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nu uppfattade jag aldrig om Sweclockers bara har tillgång till ett enda exemplar av vardera modell, men annars så borde det gå att få ganska exakta temperaturmätningar genom att mäta på flera stycken processoror av samma modell och ta medelvärde, sedan göra detsamma för den gamla versionen. Självklart identiskt uppsättning i övrigt. Har svårt att se att själva temperatursensorn är ändrad i refreshen.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Som förväntat jag tror dock inte Intel sprider så mycket reklam om denna. Och elektronikbutiker brukar ligga någon generation efter i deras färdigmonterade burkar, så det blir nog inget större reklam där efter.

Frågan är om dessa nya processorer och de kommande inom samma generation är värt att vänta på ifall man i dagsläget har behov av en ny dator?

Sist så förstår jag mig inte på argumentet att det är bra med trög utveckling för då kan man behålla sitt nuvarande system, visst det kanske man kan, man men blir som entusiast tvungen att skaffa fler maskiner för att kunna arbeta. Där det enklaste steget är att ha en dator som gör whatever (film, kompileringar etc) och en annan som man arbetar/spelar på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Frågan är om dessa nya processorer och de kommande inom samma generation är värt att vänta på ifall man i dagsläget har behov av en ny dator?

Ifall du väljer mellan Haswell och Haswell Refresh, och tänker överklocka, så känns det värt att vänta på K-modellerna i juni då dom nu ska vara bättre på det (dock upp till bevis). Så resonerar åtminstone jag, som själv har gjort det valet. Däremot har jag inte så stor lust att vänta till nästa sommar och Broadwell. Ifall man ser på Sandy Bridge->Haswell så verkar det inte som om skillnaden mellan Haswell och Broadwell kommer att vara tillräckligt stor för att det ska vara värt att vänta.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hugozeberg:

Tack för trevlig recension. Ett sätt att komma runt att de integrerade sensorerna visar fel vore att titta på tidskonstant till steady-state. Vad jag förstår har det varit lite problem med temperaturavledningsförmågan på Haswell.

Följande borde approximativt gälla
dT_cpu/dt = - A * k * (T_cpu-T_kylare).

Där A är arean och k någon konstant som representerar avledningsförmågan, vilket ger en vanlig exponentialfunktion.

Låt datorn vara i idle och nå jämvikt. Starta prime95 och mät tiden tills 63% av temperaturskillnaden är uppnådd.

Med samma kylare borde Haswell refresh ha en mindre tidskonstant. Tidsförloppet borde vara betydligt mindre känsligt än den absoluta temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast för att det ska vara relevant måste du fortfarande anta att temperaturen du mäter är hyfsat exakt. Du kan ju ha hur avancerad modell du vill för värmeavledningen men den blir inte bättre så länge du stoppar in felaktiga mätdata. Kan du inte lita på att start och sluttemperatur är rätt så kan du heller inte lita på att start och sluttemperatur multiplicerat med några konstanter är rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bud_bundy:

Som förväntat jag tror dock inte Intel sprider så mycket reklam om denna. Och elektronikbutiker brukar ligga någon generation efter i deras färdigmonterade burkar, så det blir nog inget större reklam där efter.

Frågan är om dessa nya processorer och de kommande inom samma generation är värt att vänta på ifall man i dagsläget har behov av en ny dator?

Sist så förstår jag mig inte på argumentet att det är bra med trög utveckling för då kan man behålla sitt nuvarande system, visst det kanske man kan, man men blir som entusiast tvungen att skaffa fler maskiner för att kunna arbeta. Där det enklaste steget är att ha en dator som gör whatever (film, kompileringar etc) och en annan som man arbetar/spelar på.

Om utvecklingen är trög så kan man slå ut kostnaden på t.ex. en i7-4930k eller en 8, 10 eller 12 kärnors Xeon E5 på väldigt många års användning, tillhör man den ytterst smala grupp användare som faktiskt har nytta av dessa CPU-modeller så blir en sådan dyr CPU-modell ändå rätt överkommlig när den håller väldigt lång tid.

Det som skrivs i denna tråd är helt sant, sitter man på Sandy Bridge eller senare så är det rätt meningslöst att uppgradera. Detta borde också få de som tror att Intel inte släpper snabbare modeller i brist på konkurrens, inte p.g.a. att det helt enkelt inte är möjligt att tillverka en snabbare CPU-modell med 2-4 kärnor, att inse att för Intels del är detta absolut inte en önskvärd situation då det betyder att få användare uppgraderar -> färre sålda CPU-chip för Intel som redan har problem med överkapacitet i vissa fabriker.

Få användare har nytta av mer än två CPU-kärnor, statiskt sett ingen behöver mer än 4 CPU-kärnor när man tittar på desktop-marknaden. För de kvarvarande har Intel redan modeller med upp till 15 kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tyckte AMDs lanseringar den sista tiden har varit "lackluster"... Men denna var nog bland de tråkigaste jag har varit med om.

Edit:
När chipset är mer intressant än själva processorn så är det illa.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Ifall du väljer mellan Haswell och Haswell Refresh, och tänker överklocka, så känns det värt att vänta på K-modellerna i juni då dom nu ska vara bättre på det (dock upp till bevis). Så resonerar åtminstone jag, som själv har gjort det valet. Däremot har jag inte så stor lust att vänta till nästa sommar och Broadwell. Ifall man ser på Sandy Bridge->Haswell så verkar det inte som om skillnaden mellan Haswell och Broadwell kommer att vara tillräckligt stor för att det ska vara värt att vänta.

Ok, men om man inte så kan man nog köpa nu. Jag funderar på att skaffa en ny märkesdator åt farsan, vill dock ha windows 8.2 eller vad den ska heta så han hittar startmenyn.

Skrivet av Yoshman:

Om utvecklingen är trög så kan man slå ut kostnaden på t.ex. en i7-4930k eller en 8, 10 eller 12 kärnors Xeon E5 på väldigt många års användning, tillhör man den ytterst smala grupp användare som faktiskt har nytta av dessa CPU-modeller så blir en sådan dyr CPU-modell ändå rätt överkommlig när den håller väldigt lång tid.

Även om cpuutvecklingen har stagnerat så har inte folks behov av beräkningskraft gjort detta. Nu har dock priserna sjunkit på budgetdatorerna så folk i allmänhet har också mer beräkningskraft idag än förr. Minns när jag kollade på en billig märkesdator till farsan förra året och såg typ ingen i5 i någon butik alls som hade USB 3.0.

För oss entusiaster så räcker som sagt inte en dator till utan man får skaffa flera vilket inte alls blir billigare. (finns flera sätt att fördela resurser på och mer avancerade program har ofta stöd för uppdelning av kluster, där även dessa kluster kan vara redundanta, vilket fördubblar hårdvarukostnaden)
Angående de populära 12 kärniga Xeons så används de enligt min uppfattning mest i snikmaskiner, där de lägger in hur mycket dritt som helst på en burk som får dela på denna cpu. T.ex. en maskin jag arbetade med på en större myndighet hade en värsting 12kärnig xeon, men de gav mig bara en kärna och 2GB ram till min virtuella maskin.

Jag har även sett maskiner där jag kraftigt kan ifrågasätta att en lågt klockad 12kärnig cpu är det bästa valet. (priset för datorhårdvara är ofta "försumbar" jämfört emot utvecklingskostnaden varför de ej snålar in någon tusenlapp på sämre hårdvara.)

*edit*

Nå som sagt, jag tror att jag struntar i att denna generation har kommit när jag köper en ny märkesdator åt farsan. Utan jag väljer det bästa som jag hittar för rimligt pris då jag gör valet utan att invänta något.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Vad hände med temperatur och RAM-Speed tester?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Min i7 950 var värt sina dyra slantar still going strong!

Samma med min överklockade i7 920 , ingen anledning att byta än.