Vana dataspelare avtrubbade inför våld [Forskningsrapport]

Permalänk
Medlem

Vana dataspelare avtrubbade inför våld [Forskningsrapport]

Citat:

Debatten om våldsamma dataspel är skadliga eller inte har rasat under många år. En ny avhandling har studerat hur tonårskillar reagerar rent fysiologiskt på spel med – och utan – våld.

Forskaren Malena Ivarsson vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet har valt en annan väg. Hon lät ett antal tonårspojkar spela dataspel i sina hem under några vardagkvällar mellan klockan 20 och 22.

Malena Ivarsson tolkar resultaten som att de som spelar mycket våldsspel helt enkelt har blivit avtrubbade inför våldet.

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5858483

Debatten har som sagt funnits ett tag och folk har ofta slängt med olika argument men forskningen är som bekant en aningen begränsad på området. Hur reagerar ni på de här resultaten?

Jag tänker även på hur vi fostrar våra barn, jag fick spela det mesta under mina unga år och var sällan brydd av åldersgränser eftersom att mina föräldrar inte var intresserade av spel. Det här är något jag (även innan den här rapporten kom) ska se till att mina barn inte upplever. Jag ska spela med dem och jag ska se till att jag vet vad de spelar och vad de vill spela.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad.
Hur skulle en person må av att utföra en operation på en levande människa mot en docka.
Troligen så blir man mer stressad av att göra det på en levande människa

Permalänk
Medlem

Det är rätt uppenbart att folk blir avtrubbade av våldsspel och våldsfilmer lika mycket. Det är en av anledningarna till att det finns åldersgränser för båda två. Hur mycket det trubbar av en person inför verkligt våld kan jag inte säga. Finns få sådana studier. När jag får barn kommer jag att se till att det är mogna för det som de ser på både på nätet och på TV. Även vilka spel etc som de spelar kommer att vara begränsade beroende på hur mogna de är. Att vara med dem när de spelar för att veta vad de spelar är också en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5858483

Debatten har som sagt funnits ett tag och folk har ofta slängt med olika argument men forskningen är som bekant en aningen begränsad på området. Hur reagerar ni på de här resultaten?

Jag tänker även på hur vi fostrar våra barn, jag fick spela det mesta under mina unga år och var sällan brydd av åldersgränser eftersom att mina föräldrar inte var intresserade av spel. Det här är något jag (även innan den här rapporten kom) ska se till att mina barn inte upplever. Jag ska spela med dem och jag ska se till att jag vet vad de spelar och vad de vill spela.

Sålänge mina barn kan skilja på spel och verklighet så får de spela lite vad de vill. (Tänker på framtiden här, då jag är barnlös just nu)
Tycker spel kan vara ett riktigt kul sätt att umgås med sina barn på.
Jag vet att bland mina bästa minnen när jag var ung var när jag och min pappa satt och köra Mariokart på mitt gamla N64, det är något jag minns bättre än resor utomlands eller "lek" utomhus.

Jag kommer spela med mina barn, tjejen vet redan att jag kommer "geekifiera" dem

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig.
Jag hade föräldrar som kollade blint på åldersrekommendationen på spel och jag fick bara köpa spel om jag uppnådde åldersrekommendationen, undantaget var counter-strike. Nu är det troligtvis ett bra tag innan jag själv skaffar barn men, jag tror att om en 15-åring får gå på barnförbjuden på bio, så kan nog denne även spela GTA.

Eftersom jag själv är spelintresserad så kommer jag med spela spel med mina barn, och därigenom kunna reglera vad mina barn spelar. Problemet ligger inte i att det finns våldsamma spel, utan att föräldrar inte kan sätta sig in i sina barns hobbys och skaffa sig en förståelse om vilka spel som är våldsamma och inte, och även graden våldsamhet.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Vad man än gör mycket av så blir man avtrubbad. Porr, skräckfilmer eller filmvåld. Samma sak gäller i verkligheten - ex inom vården där du snabbt blir avtrubbad för kroppsvätskor och att patienter dör. Det är helt normalt. Hon skriver också att de som är vana spelare inte påverkas (pga just den mekanismen). Jag ser inte riktigt problemet. Upplever du att du själv har farit illa av det när du kunde spela "det mesta"?

Jag tycker att det finns en distinkt skillnad mellan tv-/datorspelsvåld och våld irl. Under perioder då jag spelade CS blev jag väldigt illa berörd både av våld irl och "äkta" våld på filmklipp på nätet. Folk är ju olika dock och jag vet inte hur andra reagerar.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Men å andra sidan skulle jag inte vilja hävda att avtrubbningen är något som är specifikt till datorspelen. Den individ som vill vara lite on the edge har inga svårigheter med att googla både det ena och det andra. Råkar det nu vara vapen t.ex. finns det gott om amerikaner eller ryssar m.fl. på youtube som skjuter vilt på div. saker i rent nöje. Halkar personen senare in på de mörkare delarna av nätet så påverkar det garanterat också.

Våldsspel, våldsfilmer, våld i allmänhet är egentligen inget bra och påverkar unga. Men det är en del av vår media eskapism. Det är upp till föräldrarna att ha lite koll här anser jag. Åldersrekommendationerna bör följas samt även en gnutta koll på nätvanorna. Det har diskuterats hårt i andra trådar dock så det djupdyker jag inte här. Barn finns över huvud taget inte i mina framtidsutsikter men jag hoppas folk som har den planen ser över detta med spelen till viss mån.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att studie kollar på fel saker. Avskärmat våld på en skärm har ingen association till verkligt våld. Men av etiska och moraliska skäl kan man inte göra en studie om detta på ett sätt som faktiskt ger bra statistik och rätt resultat.

Att för det första fokusera en upplevelse av virtuellt våld jämt emot en virtuell upplevelse utan våld ger en felaktig bild av vad problemet är. Problemet är att man tror det är ett sammanband mellan verkligt våld och virtuellt våld, därför kan man inte jämföra två virtuella upplevelser och komma fram med ett korrekt svar.

För det andra är neuro-forskning är notorisk svårtolkad. Det finns inget definitivt område i hjärnan som har hand om känslor kring våld.

Studie har riktat in sig på fel sak. Studien hade varit mer intressant om vi hade tagit en större grupp ungdomar låter dem spela lite våldsamma spel sen efter en tid av vila ifrån spelen sätta samma ungdomar i en skådespelad fysiska situation där de utsätts för våld, då när de inte är medvetna om det är skådespel och en gång när de är medvetna om det. För då vet man hur personerna reagerar ifrån virtuellt våld, spontant verkligt våld och planerat verkligt våld. Att jämföra två grupper på sättet de gjort ger ingen bra statistik och inget bra resultat.

Men som sagt en studie så som jag skulle vilja se den är nog inte etiskt möjlig att utföra idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Hälften av pojkarna fick spela ett våldsamt dataspel, den andra hälften fick spela ett spel som hade liknande tempo och upplägg, men utan våldsinslag.

Jag undrar om psykologen var kompetent att avgöra det? Det rimliga är ju ändå att det är tempot och upplägget i spelet som avgör hur "stressande" det är, inte hur många polygoner som färgas röda.

Jag gissar att det helt enkelt var ganska olika sorters spel som spelades och det var det som gjorde att det var skillnad på subjektens stressnivåer.

Permalänk
Medlem

Tycker industrin gjort helt fel i att göra underhållning väldigt inriktad på just krig och våld.
Är ju själv spel intresserad men aldrig riktigt tyckt om t.ex. battlefield eller cod.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med sådana här forskningar är vridningarna och tolkningarna som folk gör i efterhand.

Att man blir avtrubbad inför att se våld på film och spel och inte reagerar varken fysiskt eller psykiskt är inget konstigt alls. Som många redan skrivit så gäller det allt här i livet, saker man blir utsatt för mycket, det reagerar man inte på efter ett tag.

Detta betyder dock [b]inte[/b] att någon som spelar mycket datorspel blir mer våldsbenägen i verkliga livet och/eller tycker att det är OK med våld i verkliga livet. På detta område finns ingen forskning som varken stöder idén eller indikerar motsatsen.

Min personliga åsikt är dock att de som spelar mycket datorspel ofta har bättre inställning mot våld i verkliga livet än andra, dvs. är emot verkligt våld mer än andra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så i en studie där visar det sig att om man spelar datorspel med våld så blir man avtrubbad av dataspelsvåld, har dem visat att det gäller våld i verkligheten eller vad är problemet att man ser våld i dataspel som mindre allvarligt efter en tid det viktiga är att skilja verklighet mot dataspel.

När ämnet om åldersgräns på spel tagits upp så är dessa framtagna hel och hållet ur arslet utan forskning som styrker anledningen till att ha dem på det nivåer som finns idag men det är bra att det finns för det kan ge föräldrar en bra guideline om dem inte är så insatta i spelvärlden själva.

Personligen tycker jag att man borde utföra mer tester bland flera årsgrupper och kön innan man börjar prata goja men det är bara min åsikt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Ganska meningslös rapport i mina ögon, sunt förnuft säger att utsätter man sig för en sak mycket så kommer man bli avtrubbad.
Oavsett om detta är bergsklättring, motorcyckelracing eller våld i datorspel.

Det som vore intressant är kopplingen till riktigt våld.
Alla seriösare rapporter jag läst verkar peka i riktningen att dessa inte har någon direkt anknytning till varandra.

Ofta kommer dock skräckrapporter som t.ex. att Anders Behring Breivik spelade våldsspel.
Är ju inte speciellt konstigt att en del av de värsta mördarna gör detta då en väldigt stor del av befolkningen spelar våldsamma spel.
I en rapport jag såg som gjordes i USA för brottslingar med våldsbrott var antalet som spelade våldsspel betydligt lägre hos dessa än genomsnittliga befolkningen. Kanske för sitter man och spelar våldspel sitter man troligtvis hemma framför datorn?

My 2 cents

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Kan inte fatta hur man orkar "forska/studera" och lägga ner sin tid på detta längre. Våldsamma människor har alltid funnits och kommer alltid finnas och att spel skulle vara den stora boven tror jag knappast...

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tycker industrin gjort helt fel i att göra underhållning väldigt inriktad på just krig och våld.
Är ju själv spel intresserad men aldrig riktigt tyckt om t.ex. battlefield eller cod.

Detta kan jag hålla med om. Men det är tyvärr en ganska långt utdragen tradition skulle man nästa kunna kalla det. Se det klassiska "cowboys och indianer" argumentet som ett exempel. Världs bilden är den att våra förfäder skapat bilden att pojkar(framförallt, men detta är ingen könsdebatt) ska ha någon slags stridsvana. Leksaks skjutvapen tillverkades så tidigt som på 1930-talet. Innan dess fanns leksaks svärd. Osv. Vi är en avbild av våra förfäders val trots allt. Tror därför inte spelindustrin står till skuld direkt för att det blev våldsinriktat ifrån början. Det är nog tyvärr så att för de på 70-talet så var krigs- och våldskoncept ett naturligt val att göra spel om p.g.a gamla traditioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag undrar om psykologen var kompetent att avgöra det? Det rimliga är ju ändå att det är tempot och upplägget i spelet som avgör hur "stressande" det är, inte hur många polygoner som färgas röda.

Jag gissar att det helt enkelt var ganska olika sorters spel som spelades och det var det som gjorde att det var skillnad på subjektens stressnivåer.

Från forskningen:

Citat:

Två undersökningar med inomindividsdesign utfördes med pojkar, 12-16 år
gamla, rekryterade från kommunala skolor. Pojkarna fick spela spel med våld
(Manhunt) och utan våld (Animaniacs) i sina hem under två olika vardagskvällar
mellan klockan 20 och 22. I den första undersökningen (artikel I och II) deltog
19 respektive 21 pojkar med varierande erfarenhet av spel där de fick bära hjärtmätare från och med innan spelandet till och med nästa morgon, ta
salivkortisolprov efter spel och nästa morgon och fylla i en sömndagbok nästa morgon.
Utfallsvariabler: HR, HRV, kortisol och självskattad sömn. I den andra undersökningen (artikel III) - med samma design - deltog 30 pojkar där hälften brukade spela våldsspel tre timmar eller mer och den andra hälften en timme eller mindre
per dag. Utfallsvariabler var HR, HRV, självskattad sömn och emotioner.

Källa: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:711918/FULLTEXT01.p...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Ganska meningslös rapport i mina ögon, sunt förnuft säger att utsätter man sig för en sak mycket så kommer man bli avtrubbad.
Oavsett om detta är bergsklättring, motorcyckelracing eller våld i datorspel.

Avtrubbning förekommer nog, ja; som i många sammanhang, som flera har sagt.

En nyligen nämnd studie pekar på att långvarigt och omfattande (fler än 3 timmar per dag) spelande, som går ut över tid för vanlig mänsklig interaktion, hade en negativ effekt på utveklingen av sådant som empati, tillit och omsorg om andra, som sker i den unga åldern. Föga förvånande, men som sagt sades bero på omfattningen och typen av spel.
http://www.bbc.com/news/education-26049333

Skrivet av WarWolf.667:

Det som vore intressant är kopplingen till riktigt våld.
Alla seriösare rapporter jag läst verkar peka i riktningen att dessa inte har någon direkt anknytning till varandra.

Apropå det, en än nyare rapport studerade aggression, på ett annorlunda vis, och kom till något väntade och oväntade slutsatser. De som spelar kan bli aggressiva om de inte klarar av ett visst moment ... (Frustration inför en svårlöst uppgift har nog de flesta erfarit.)
http://www.bbc.com/news/technology-26921743

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Apropå det, en än nyare rapport studerade aggression, på ett annorlunda vis, och kom till något väntade och oväntade slutsatser. De som spelar kan bli aggressiva om de inte klarar av ett visst moment ... (Frustration inför en svårlöst uppgift har nog de flesta erfarit.)
http://www.bbc.com/news/technology-26921743

Jo detta är inget nytt heller om man studerar dataspelsdesign.
Aggression mot ett datorspel har nog alla spelare upplevt, men om detta har något med verkligt våld och avtrubbning för det har jag svårt att tro.
Däremot är ju tidsaspekten väldigt viktig, om man lägger väldigt mycket tid på att spela i stället för andra sociala aktiviteter så utvecklar man ju inte sin sociala kompetens.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hälften av pojkarna fick spela ett våldsamt dataspel, den andra hälften fick spela ett spel som hade liknande tempo och upplägg, men utan våldsinslag.

Är verkligen Animaniacs jämförbart med Manhunt?

Jag har svårt att se hur på-skärmen våld avtrubbar människor inför "riktigt" våld, om det inte föreligger några diagnoser i bakgrunden. Men själv kommer jag nog inte sätta mina 5åringa barn framför avrättningsspelet Manhunt när det finns så otroligt många andra (bra) spel, som dessutom känns mer propra ur en moralistisk synvinkel.

Den större frågan tycker jag är hur Telefoner/Plattor/Datorer i vissa fall helt har övertagit fostrande rollen som föräldern bör ta.
Alldeles för många parkerar sina ungar helt framför elektronik istället för att behöva umgås med/fostra dom.
Det om något bör det forskas mer i, för ungar med taskig uppväxt går det snett för i vuxna livet.

Permalänk
Medlem

Inte för att PEGI eller de andra åldersmärkningsorganisationerna baserar på vetenskap men tycker att det är rätt hyfsade rekommendationer ändå. Skulle aldrig få för mig att låta min unge spela GTA, inte förrän han fyller 18. Och jag stör mig verkligen på föräldrar som tydligen inte bryr sig om sina barn, inte på riktigt för många låter sina barn spela spel med 18:årsgräns och sen skyller de på spelen när sina barn imiterar karaktärer och scenarion som deras unga sinnen inte förstår sig på. Jag menar hade det här gällt film så hade de flesta föräldrarna inte låtit sitt 10:åriga barn se tex The Human centipede så varför helt fullständigt skita i sina barn när det kommer till spel?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Inte för att PEGI eller de andra åldersmärkningsorganisationerna baserar på vetenskap men tycker att det är rätt hyfsade rekommendationer ändå. Skulle aldrig få för mig att låta min unge spela GTA, inte förrän han fyller 18. Och jag stör mig verkligen på föräldrar som tydligen inte bryr sig om sina barn, inte på riktigt för många låter sina barn spela spel med 18:årsgräns och sen skyller de på spelen när sina barn imiterar karaktärer och scenarion som deras unga sinnen inte förstår sig på. Jag menar hade det här gällt film så hade de flesta föräldrarna inte låtit sitt 10:åriga barn se tex The Human centipede så varför helt fullständigt skita i sina barn när det kommer till spel?

Barnförbjudna filmer har 15-års gräns i Sverige men 18 i USA, rekommendationen är tänkt globalt och därför står det 18 på spel. Men kan tycka att 15 år räcker för att få spela GTA.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Barnförbjudna filmer har 15-års gräns i Sverige men 18 i USA, rekommendationen är tänkt globalt och därför står det 18 på spel. Men kan tycka att 15 år räcker för att få spela GTA.

Nog för att jag respekterar din åsikt men det är skillnad på att titta på en film och spela ett spel. För att ta ett exempel där du vill uppleva skräck; vad är läskigast av att spela ett skräckspel och att titta på ett klipp när någon spelar exakt samma spel? Det var en retorisk fråga men varför är det så, varför upplever vi det på olika sätt med exakt samma sak?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Håller med, jag är rejält avtrubbad när det gäller våld i både spel och film, dock när det gäller verkligheten är det en helt annan femma där jag har ont av att enbart se blod. I spel, ingen som helst känsla för det då jag vet att det är som sagt va just ett spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

"Det där att trubba av inför någonting som vi kan kalla för ett obehagligt stimuli, det är ju någonting som man också gör i terapeutiska sammanhang. Man låter patienten exponeras för någonting tills de inte reagerar längre, säger Malena Ivarsson."
Man måste förstå en sak. Att man inte reagerar hysteriskt på våld betyder inte att man vill utföra våldsamma handlingar. Om det vore så hade alla mordutredare varit massmördare idag. Man kan tolka resultat men man måste tänka efter på hur man kopplar frågan till resultaten.
Att ungdomar skulle bli mer våldsamma av datorspel är rent nonsens, att de däremot inte reagerar lika starkt på våldsamma inslag är helt naturligt, men deras moraliska och empatiska känslor är inte påverkade för det. Ungefär som alla andra som ser på nyheterna och ser alla lemlästade människor från självmordsbombare osv...jag reagerade starkt på det i början, men nu är jag så van att jag inte ens tänker på det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Är verkligen Animaniacs jämförbart med Manhunt?

Jag har svårt att se hur på-skärmen våld avtrubbar människor inför "riktigt" våld, om det inte föreligger några diagnoser i bakgrunden. Men själv kommer jag nog inte sätta mina 5åringa barn framför avrättningsspelet Manhunt när det finns så otroligt många andra (bra) spel, som dessutom känns mer propra ur en moralistisk synvinkel.

Den större frågan tycker jag är hur Telefoner/Plattor/Datorer i vissa fall helt har övertagit fostrande rollen som föräldern bör ta.
Alldeles för många parkerar sina ungar helt framför elektronik istället för att behöva umgås med/fostra dom.
Det om något bör det forskas mer i, för ungar med taskig uppväxt går det snett för i vuxna livet.

Håller med helt. Denna undersökning säger väldigt lite om våldets påverkan och desto mer om stressmoments påverkan. Animaniacs är inte i närheten av så stressigt som Manhunt. Och var går gränsen för våld? De hade kunnat jämföra typ GTA3 med Simpsons-spelet (Hit and Run kanske) eller liknande men även Simpsons innehåller förstås en hel del våld även om det inte är blodigt eller liknande. Animaniacs är inte våldsfritt heller även om det inte är alls lika utstuderat och grovt som i Manhunt förstås. Det är som att undersöka videovåld och jämföra typ Motorsågsmassakern med Tom och Jerry, båda är våldsamma och det är typen av våld som skiljer. En mer rättvis jämförelse hade varit mellan typ Portal och något FPS eller Mario mot typ Metal Slug. Samma typer av spel med liknande stressnivåer där det är våldet som skiljer.

Sen håller jag absolut med om att plattor och liknande ofta fått ta över rollen som förälder eller barnvakt . Jag skrev min C-uppsats om ett angränsande område, om hur mycket kontroll man bör och vill ha över sina barns användning av nätet. De som svarade på mina enkäter var ganska väl medvetna om risker och hade ganska bra koll på vad deras barn gjorde, i alla fall enligt deras svar. Men samtidigt så ser jag ju minst dagligen barn som försöker få uppmärksamhet från sina föräldrar och föräldern bara glor i telefonen liksom.

Det finns en svensk forskare som har ganska intressanta och kontroversiella slutsatser i sin forskning, den handlar visserligen om barn och TV men mycket är applicerbart på nätanvändning, Margareta Rönnberg vid Umeå Universitet. Hennes bok TV är bra för barn är mycket intressant och tankeväckande. Hon menar på att barn ofta har mer medievana än sina föräldrar och därför är bättre på att exempelvis se igenom reklambudskap eller att se hur verkligheten skiljer sig från mediabilden. Hon menar också att barn lär sig väldigt mycket från teven om sociala interaktioner, hur man ska agera i olika situationer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nog för att jag respekterar din åsikt men det är skillnad på att titta på en film och spela ett spel. För att ta ett exempel där du vill uppleva skräck; vad är läskigast av att spela ett skräckspel och att titta på ett klipp när någon spelar exakt samma spel? Det var en retorisk fråga men varför är det så, varför upplever vi det på olika sätt med exakt samma sak?

Tack för att du respekterar min åsikt, och inte direkt attackerar mig för jag ser det från en annan vinkel.

Det beror nog på vem man tittar på. Är det humor riktat mot andra delar av spelet förutom våldet, tänkte i synnerhet på t.ex. seananners där de mest kör PvP och leker i en öppen miljö? Eller är det en person som spelar in där han bara går omkring och slaktar människor med en kniv? Tror att jag håller med dig dock. Om man själv aktivt ställs inför valen att utföra en hemsk handling i ett spel eller inte har större påverkan mot om någon annan gör valen.

Däremot tror jag fortfarande att en 15-åring kan distansera sig från spel lika bra som en 18-åring, men det kan ju vara helt individuellt också. En 18-åring kan ju vara omognare än en 15-åring.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så har jag bara blivit avtrubbad för våld och sexuellt innehåll som jag vet inte är på riktigt.

Har kört spel med ganska mycket blod och kroppsdelar som flyger men jag kan fortfarande bli illamående av att se på filmklipp och bilder som beskriver riktiga människor som blir attackerade, skadade och blödande, spel enbart har inte avtrubbat mig, det är bara om man kombinerar det med att titta på riktigt våld på en regelbunden basis som det blir på det viset i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Min spontana tanke är att studie kollar på fel saker. Avskärmat våld på en skärm har ingen association till verkligt våld. Men av etiska och moraliska skäl kan man inte göra en studie om detta på ett sätt som faktiskt ger bra statistik och rätt resultat.

Att för det första fokusera en upplevelse av virtuellt våld jämt emot en virtuell upplevelse utan våld ger en felaktig bild av vad problemet är. Problemet är att man tror det är ett sammanband mellan verkligt våld och virtuellt våld, därför kan man inte jämföra två virtuella upplevelser och komma fram med ett korrekt svar.

Håller med. Att vara avtrubbad är långt ifrån samma sak som att vara våldsam.
Jag gillar våldsamma spel och splatterfilm, men att gå ut irl och göra något sådant är väldigt avlägset.

Däremot, som förälder inser jag att man måste vara försiktig med yngre barn.
Min dotter (knappt 4 år då) råkade se en scen i "Idle Hands" där de hugger av handen. Filmen är ju i stort sett en komedi men hon råkade komma upp just då och det satte sig, det har tagit mycket förklarande av att det bara är på låtsas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Samma gamla skåpmat ....NEJ ....bara NEJ

När ska folk fatta

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

I min erfarenhet så har jag bara blivit avtrubbad för våld och sexuellt innehåll som jag vet inte är på riktigt.

Har kört spel med ganska mycket blod och kroppsdelar som flyger men jag kan fortfarande bli illamående av att se på filmklipp och bilder som beskriver riktiga människor som blir attackerade, skadade och blödande, spel enbart har inte avtrubbat mig, det är bara om man kombinerar det med att titta på riktigt våld på en regelbunden basis som det blir på det viset i min mening.

Håller med om detta, jag gör stor skillnad på "fake" och "real" i huvudet sedan en sak som jag tycker folk glömmer när man pratar om det är att barn idag utsätts för mindre sådana saker IRL. Nu säger jag inte att det är något dåligt direkt men förut var folk mindre överbeskyddande och ordspråk som "ger sig in i leken får leken tåla" var det man gick efter. Barn såg och lärde sig att skador, slag m.m. faktiskt kändes, att få ett slag i ansiktet av en kompis var inte direkt skoj och liknande. Det tillsammans med en allmän distansering i samhället människor mellan och därmed en bristande respekt samt att barn ofta tillåts agera hur de vill utan större konsekvenser tror jag bidrar minst lika mycket om inte mer.

För de flesta så tror jag att det är stor skillnad på "fake" och "real", hur du reagerar på ett spel är inte samma som hur du reagerar IRL om något så är det ju mer troligt att de som spelar våldsspel i undersökningen gör just denna avdelning, jag skulle vilja se att de tog samma personer och visa dem döda lik eller grovt skadade personer eller operationer för att se hur de faktiskt reagerar IRL. För egen del kan jag säga att jag är inte direkt känslig varken för film, spel eller IRL men jag har svårt för t.ex. att se operationer, men att spela surgeon simulator lovar jag inte påverkar mig ett skit

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood