Fiberanslutning Svensk infrastruktur/Lidendata, Enköping/Bålsta

Permalänk
Medlem

Fiberanslutning Svensk infrastruktur/Lidendata, Enköping/Bålsta

Skapar en tråd om Svensk infrastrukturs (SI) satsning i Enköping/Bålsta för diskussion.

SI har under våren knackat dörr i mitt område med erbjudande om villafiber.
Ingen blev gladare än jag, då jag idag sitter på Telia ADSL 24/2, som maxar 12-13mbits i bra väder.
Grävningarna skulle enligt säljaren börja i april/maj, för att vara installerat och klart i september.

Nyligen blev SI nekade grävtillstånd i grannkommunen Bålsta pga dålig återställning av grävarbeten i Järfälla. Detta har överklagats av SI som kopplat in jurister.

Till saken hör att vi har ett lokalt företag i Enköping/Bålsta som pysslar med fibernät: http://www.lidendata.se/lidnet.
Dessa har nu också börjat skicka ut erbjudande om anslutning. Säkert pga att SI har visat intresse för att bygga nät.

I Bålsta samarbetar Lidendata med, http://www.lyssna-njut.se/web/index.php, och http://www.bktv.se/.
Dessa har fått grävtillstånd.

Skillnaden mellan Liden och SI är att Lidendata säljer ett paket med både anslutning och abonnemang, utan möjlighet att byta tjänsteleverantör. http://www.lidendata.se/lidnet/avtal...riser_enkoping

Svensk infrastruktur bygger ett öppet nät, med möjlighet att välja leverantör av tjänsterna via http://svenskinfrastruktur.qmarket.se/.

Börjar bli orolig att det blir kattskit av allting nu när det finns två företag som erbjuder anslutning, därför att det krävs att tillräckligt många per område tecknar avtal, för att någon ska "sätta spaden i marken".

Så, har vi fler från Enköping/Bålsta som beställt fiber från någon av dessa?
Ris/Ros om dessa, tankar, funderingar?

Permalänk

Bor inte i området, men jag skulle tveka på att teckna avtal där man inte kan byta tjänsteleverantör.

Permalänk

Spännande! Inte hört några klagomål om SI i Järfälla, även om jag undrar ifall alla verkligen blivit inkopplade trots att det nu är ett år sedan spaden åkte i marken. I en del kvarter vet jag att allt är klart men här och där ser man fortfarande kabel som ligger löst vid folks brevlådor.

När det gäller antalet aktörer så befarade jag samma sak men både SI och BBTA har grävt + installerat i Järfälla, trots att de sistnämnda rimligen inte alls hade lika många som nappade. Valde själv att inte gå med av flera skäl. Fick lite skumrask-vibbar av båda företagen, ett par konkurser i ryggen och folk bakom det ena bolaget med en mindre diger historia samt mantalsskrivning utomlands. I samma veva drev ett område i Viksjö SI på flykt och gick till sängs med Telia istället. Dessutom blev det väl dyrt när ROTen redan var puts väck. Grannarna på gatan är dock kalasnöjda så det verkar ha gått vägen.

Har nu fått erbjudande om att gå med i en andra omgång. Självklart är ROTen slut igen, men även utan är jag tveksam. Sätter en femma på att Telia hänger billig fiber i sina telefonstolpar inom ett halvår om jag går med

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Jag valde Svensk infrastruktur, främst för att det var just ett öppet nät, men också för att det ingår ett kostnadsfritt 1000/10 abonnemang i 5 år vid anslutning.

Jag har också haft lägenhetsfiber med Lidendata tidigare, och det var ofta problem.
Killen på deras kundtjänst erkände efter 50+ felanmälningar att det var gammal utrunstning i husen som orsakade problemen, och Lidendatas ägare var tydligen inte den som låg i teknikens framkant när det gäller sitt nät..
De erbjuder inte heller symmetriska hastigheter i sitt nät, vilket är lite märkligt när det gäller fiber.

Har hört att många har nappat på Lidendatas fibererbjudande här i området, antagligen därför att folk inte vet skillnaden på öppet och slutet nät, och det är ju ett lokalt företag..

Permalänk
Medlem

@Freddesix

I vårt område i Nacka har vi 2 aktörer som slåss om vår gunst; Telia och SI. Vi har dessutom en fiberförening som startades i och med att ingen var intresserad att installera för 2 år sedan, nu finns det 2?!

Fiberföreningen har försökt att förhandla med både SI och Telia, men Telia körde med storebrors principen att "vi är störst och bäst och tänker inte förhandla någon", det är 19 900SEK (SI 18 900)som gäller! Vi hade vår dubier gällande SI i och med allt snack som har funnits, men vi kollade upp referenser, bokslut etc. Dessutom gjorde vi en bra deal med dom.

I mitt fall så har vi luftledningar och Telia tänkte banne mig inte gräva ner så vi skulle ha fått fiber via luftledning! Inte så aktuellt 2014. Dessutom kostade samma operatör i Telias Öppen fiber 75SEK/m mer än SI helt öppna nätverk.

Både Telia och SI kommer att leverera i området, jag vet i alla fall att SI ligger på ca 40% täckning. Jag måste säga att SI verkar än så länge sköt det snyggt i området med en eventvagn som var bemannad under 3 dagar, kanske några säljare var lite väl på, men överlag trevliga.

Enligt Telia har dom kanalisation i nästan hela området, trots detta ska dom ha mer betalt än SI som måste gräva upp hela området.

Permalänk

Jag bor i Järfälla och vart glad när man äntligen fick fiber erbjudande i postlådan, trött på gamla BBB Adsl. Detta kom på hösten 2012, dom informerade att de kunde ta upp till 12-14månader innan allt va igång just för att skydda sig lite själva mot förseningar.

Gjorde iallafall en beställning och det skulle kosta 18000:- för allt och då ingick även 100/10 från Bahnhof i 3år. Nackdelen med just SI är att iallafall hos mig så äger vi kabeln som går längs staketet in i trädgården, så gör jag tabben och hugger av fibern får man öppna plånboken. Men som sagt, från att grävningen var klar i trädgården med rör fram till huset tog det nog inte mer än ett par veckor så kom ett 2 svenska gubbar och kopplade in fibern. ( Polackerna fick göra dyngjobbet men grävning och allt. Har funkat klockrent sen dess och är väldigt nöjd över hela processen. Har läst mycket om just strul med SI men supernöjd. 8-9 månader från att fått erbjudandet i lådan tills inkopplingen ser jag som bra.

Föreningen har kollat med tex Telia också men dom var inte intresserade av att köra in fiber hos oss iallafall.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Kul att höra positivt om SI, hoppas att det går lika smidigt för oss:).

@ante_ante: Är du nöjd med Bahnhof?

Permalänk
Hedersmedlem

Om det gäller villor så tror jag det bästa är om man kan starta en förening och gräva sin egen fiber. Då kan man själv välja hur man vill göra med olika leverantörer. Där jag bor har vi gjort så och har tecknat gruppavtal med Telia. Det blir lite bättre tryck bakom argumenten när man är 128 villor som förhandlar tillsammans.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med SI, och anledningen till att det dröjer här, är att kommunen förhalar grävtillståndet.
Dom har inte fått ett nej, men det tar tid..

Har sett att SI har börjat bemöta kritiken på http://www.rejta.se/omdome/953542/svensk+infrastruktur
Synd att det ofta är dom missnöjda som hörs mest
I många fall där, beror inte på SI, utan på tröga tjänstemän på kommunen.

Ska börja jaga lite ansvariga i min kommun och se om man kan få någon uppdatering.

Permalänk
Medlem

Bor i Tierp och har Liden data som håller i det "öppna nätet" innan hade vi öppet nät utan krångel, nu har vi nät med mac-adress låsning, dvs pajar din router kan du inte bara byta den utan problem, utan att först meddela dom om din ändrade macadress, vilket för många användare ställer till det rejält.
Vi som är vana datoranvändare kan klona adressen från den gamla routern och byta den vid tillfälle, men hur många användare vet om detta.
Bör även tilllägga att om du har dom som leverantör och har både data och telefoni via dom(iptelefoni) så kan du inte ta kontakt med dom, då din macadress är spärrad så inte ens om du direktansluter dator eller telefon kommer du åt dom eftersom du kommer att få en sida som säger du har en felaktig macadress och tjänsten inte kan nås.
Jag påstår att denna metod tillhör ett förflutet och ett rent ut sagt idiotiskt system som de omeddelbart bör åtgärda och byta ut så vi får tillbaka dynamiska ipdresser igen utan maclåsning.....

Permalänk

Bor i Järfälla och i vårt område blev det INTE SI. De var ute och fiskade i området, men villaägarföreningen (lokal sådan), fixade avtal med IP-Only (Uppsala stadsnät) i stället. Blev riktigt bra.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av joabor:

Kul att höra positivt om SI, hoppas att det går lika smidigt för oss:).

@ante_ante: Är du nöjd med Bahnhof?

Väldigt nöjd, nån enstaka gång det gått ner nån timme.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tchjaffa:

Bor i Tierp och har Liden data som håller i det "öppna nätet" innan hade vi öppet nät utan krångel, nu har vi nät med mac-adress låsning, dvs pajar din router kan du inte bara byta den utan problem, utan att först meddela dom om din ändrade macadress, vilket för många användare ställer till det rejält.
Vi som är vana datoranvändare kan klona adressen från den gamla routern och byta den vid tillfälle, men hur många användare vet om detta.
Bör även tilllägga att om du har dom som leverantör och har både data och telefoni via dom(iptelefoni) så kan du inte ta kontakt med dom, då din macadress är spärrad så inte ens om du direktansluter dator eller telefon kommer du åt dom eftersom du kommer att få en sida som säger du har en felaktig macadress och tjänsten inte kan nås.
Jag påstår att denna metod tillhör ett förflutet och ett rent ut sagt idiotiskt system som de omeddelbart bör åtgärda och byta ut så vi får tillbaka dynamiska ipdresser igen utan maclåsning.....

Jag känner igen det där från min tid som kund hos dem.
Det osar inte direkt nytänkande om Liden Data, kolla bara deras hemsida..

Nu har dock Enköpings kommun äntligen färdigställt det nya markavtalet, så nu är det bara för Svensk Infrastruktur att söka marktillstånd.

Får hoppas att det kan komma igång till sommarn/hösten.

Permalänk
Medlem

Har ingen bra erfarenhet av Lidén data. Är ibland helt omöjligt att få tag i deras support, både via mail och telefon.

En vardag vid runt 10 på förmiddagen har de ca 40 minuters väntetid och den som svarar är oftast oengagerad och vill avsluta samtalet så snabbt som möjligt.
Jag har nu hört av mig via mail för att jag inte orkar sitta i telefon en timme för att få prata med någon. Skickade det i Tisdags, och har fortfarande inte fått någon återkoppling.

Detta kanske inte är helt On Topic, men var tvungen att spy ur mig lite när jag fick reda på att jag kommer ha dessa som leverantör även efter jag flyttar.

Förstår inte hur dessa leverantörer kan få etablera sig med ensamrätt på linan.. Hastigheten de levererar är ovanliga, 10/0.5, 40/10, 20/1?(Om jag kommer ihåg rätt). Det som störde mig mest var just 0.5 upp, hur klarar man sig på det? Finns det någon annan leverantör som har det?
Det räckte med att någon annansurfade samtidigt som man satt på skype för att anslutningen skulle klappa. Ville man ha mer än 0.5 upp var man tvungen att dubbla månadskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _sandroB:

Har ingen bra erfarenhet av Lidén data. Är ibland helt omöjligt att få tag i deras support, både via mail och telefon.

En vardag vid runt 10 på förmiddagen har de ca 40 minuters väntetid och den som svarar är oftast oengagerad och vill avsluta samtalet så snabbt som möjligt.
Jag har nu hört av mig via mail för att jag inte orkar sitta i telefon en timme för att få prata med någon. Skickade det i Tisdags, och har fortfarande inte fått någon återkoppling.

Detta kanske inte är helt On Topic, men var tvungen att spy ur mig lite när jag fick reda på att jag kommer ha dessa som leverantör även efter jag flyttar.

Förstår inte hur dessa leverantörer kan få etablera sig med ensamrätt på linan.. Hastigheten de levererar är ovanliga, 10/0.5, 40/10, 20/1?(Om jag kommer ihåg rätt). Det som störde mig mest var just 0.5 upp, hur klarar man sig på det? Finns det någon annan leverantör som har det?
Det räckte med att någon annansurfade samtidigt som man satt på skype för att anslutningen skulle klappa. Ville man ha mer än 0.5 upp var man tvungen att dubbla månadskostnaden.

Jo, det där med deras hastigheter är väldigt märkligt. En fiberanslutning skall vara symmetrisk upp/ner.
Det är också väldigt synd att gemene man inte förstår skillnaden på det som Lidendata säljer vs ett öppet nät med full frihet att välja själv leverantör av tjänsterna.

Här i Enköping så har SI nu blivit nekade grävtillstånd av gatuchefen... Detta efter att hon har tagit referenser från några kommuner som har haft problem med SI under 2010-2012.

Enköpings kommun tog under sommaren fram ett nytt avtal, med hängslen och livrem, för att skydda sig om SI inte skulle återställa marken efter grävning.
Men trots detta så blev det nu alltså stopp.
http://www.direktpress.se/enahabo/Artiklar/Svensk-Infrastrukturs-kunder-far-hava-avtal/

Om det är fler här i tråden som bor i Enköping och har beställt fiber av Svensk Infrastruktur, så får ni gärna kontakta mig via pm eller mail, för att gemensamt kunna påverka kommunen att ändra sitt beslut.
Ensam är inte stark i det här fallet har jag märkt..

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag bumpar denna tråd för att försöka få reda på om det hänt någonting i ärendet? Min särbo bor i Enköping och Lidén Data är det värsta företaget jag har haft att göra med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.