Photoshop / Illustrator / Premiere bärbar PC / MAC sökes

Permalänk
Medlem

Photoshop / Illustrator / Premiere bärbar PC / MAC sökes

Som titeln ovan

Budget runt 8000-10 000kr

Mina krav är:

- Mycket program igång samtidigt: som illustrastor photoshop webbrowser
- Ganska lätt men kan väga
- Skarp skärm
- Medelstor skärm
- Den kommer överleva några år framöver
- 10-11K MAX i budget

Tack!

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag MAC är bättre för bildbehandling, men dessvärre får du inte mycket till sådan med din budget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Personligen tycker jag MAC är bättre för bildbehandling, men dessvärre får du inte mycket till sådan med din budget..

Mac mini får man lätt för den budgeten. Och om man har tur så får man en begagnad iMac.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk

IPS, PLS skärm är att föredra, minst 8GB ram men det är ofta billigt att köpa till mer att peta in om inte annat, finns ofta lediga platser eller så köper du större stickor. Ett någorlunda kraftfullt grafikkort helst om du ska dra runt tyngre bilder.

Mac är bra men då får du höja budgeten, men det finns rätt gott om kandidater på pc fronten nuförtiden med rätt bra skärm etc.

Permalänk
Medlem

Okay, tack för alla svar än så länge!

Höja budgeten?!
Herregud, då kanske man ska köra på en PC iallafall.

Känns som en riktig pretto dator den där Macbook:en.
Jag vill ju såklart ha en men jag kan väl få samma prestanda med en bra bärbar PC? Vilket märke är bäst inom PC?

Tänkte ändå installer Windows 7 på Macdator om jag införskaffar en sådan.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Photoshop och Illustrator uppför sig exakt likadant oavsett plattform, men Premiere Pro är något vassare under Windows, främst på grund av bättre drivrutiner för GPU-acceleration.

Mina prioritering:
Intel CPU, fyra kärnor
Minst 8GB RAM
IPS-skärm, helst matt, 1080P eller högre
GPU, om du ska göra något seriöst i Premiere Pro behöver du GPU-acceleration och det får du bäst med nVidia-kretsar.
SSD är så klart att föredra, i alla fall till OS, men det är ju lätt att komplettera med senare vid behov

Med det sagt har du inte så många alternativ som ryms inom din budget.
Asus N550JV uppfyller de flesta. Förmodligen blank skärm, men IPS är viktigare än ytbehandlingen. Ingen SSD men det går ju att pilla i senare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107330

Sen finns det så klart allt Clevo-modeller etc som du kan konfigurera själv men de har jag ingen vidare koll på.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Följ refluxs prioriteringar. Jag kollade runt lite snabbt och fick fram samma asus som ett av de mer lämpliga alternativen, men har liten kunskap om huruvida den är bra eller inte men den såg klart ok ut för budgeten. Seg 5400rpm HDD inuti men det är som nämnt lätt att byta.

Permalänk
Medlem

Hackintosh är inget som skulle intressera dig då? Jag tycker iallafall att det skulle vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Photoshop och Illustrator uppför sig exakt likadant oavsett plattform, men Premiere Pro är något vassare under Windows, främst på grund av bättre drivrutiner för GPU-acceleration.

Mina prioritering:
Intel CPU, fyra kärnor
Minst 8GB RAM
IPS-skärm, helst matt, 1080P eller högre
GPU, om du ska göra något seriöst i Premiere Pro behöver du GPU-acceleration och det får du bäst med nVidia-kretsar.
SSD är så klart att föredra, i alla fall till OS, men det är ju lätt att komplettera med senare vid behov

Med det sagt har du inte så många alternativ som ryms inom din budget.
Asus N550JV uppfyller de flesta. Förmodligen blank skärm, men IPS är viktigare än ytbehandlingen. Ingen SSD men det går ju att pilla i senare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107330

Sen finns det så klart allt Clevo-modeller etc som du kan konfigurera själv men de har jag ingen vidare koll på.

Tack!
Ska ta mig an de där prioteringar.

Värt att notera att jag inte använder Premiere så ofta

Lutar sig mer mot en Asus dator, ska ta en titt i butiker och känna på dem.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Tänk också på att bara för att det är en IPS-panel, betyder det inte att den är bra till bildbehandling..

Finns en hel del olika paneler och i laptops sitter det oftast av den billigare typen.

Här kan du läsa på om olika paneltyper..
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Photoshop och Illustrator uppför sig exakt likadant oavsett plattform, men Premiere Pro är något vassare under Windows, främst på grund av bättre drivrutiner för GPU-acceleration

Jag upptäckte att det är tvärtom för mig, Premiere Pro i Win 8 är långsammare än i OSX, på precis samma hårdvara. Dock använder jag icket GPU acceleration, någon som vet om det finns Kexts för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Jag upptäckte att det är tvärtom för mig, Premiere Pro i Win 8 är långsammare än i OSX, på precis samma hårdvara. Dock använder jag icket GPU acceleration, någon som vet om det finns Kexts för det?

Om du arbetar med Quicktime-filer (MOOV-container) så är det förmodligen lite snabbare på OSX, beroende på att Apples Quicktime-komponenter för Windows är hopplöst förlegade, skrivna i 32-bitarskod. Kommande uppdateringen av PPro CC kommer dock att hantera många Quicktime-filer, exempelvis filmer från vanliga systemkameror, internt och med bättre hastighet på bägge plattformar.

Vad har du för Mac? Du måste ha en separat GPU för att kunna utnyttja GPU-acceleration i dagsläget. Nästa version ska även stödja OpenCL via Iris Pro i den senaste Macbook Pro 15" (den utan nVidia-grafik).

Här står lite om Premiere Pro och CUDA om det är aktuellt för dig:
http://blogs.adobe.com/kevinmonahan/2013/09/13/enabling-cuda-...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Om du arbetar med Quicktime-filer (MOOV-container) så är det förmodligen lite snabbare på OSX, beroende på att Apples Quicktime-komponenter för Windows är hopplöst förlegade, skrivna i 32-bitarskod. Kommande uppdateringen av PPro CC kommer dock att hantera många Quicktime-filer, exempelvis filmer från vanliga systemkameror, internt och med bättre hastighet på bägge plattformar.

Vad har du för Mac? Du måste ha en separat GPU för att kunna utnyttja GPU-acceleration i dagsläget. Nästa version ska även stödja OpenCL via Iris Pro i den senaste Macbook Pro 15" (den utan nVidia-grafik).

Här står lite om Premiere Pro och CUDA om det är aktuellt för dig:
http://blogs.adobe.com/kevinmonahan/2013/09/13/enabling-cuda-...

Ja jag jobbar med MOV, kasnke är därför det går lättare på mac. Jag kör en Hackintosh, ingen "riktig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Ja jag jobbar med MOV, kasnke är därför det går lättare på mac. Jag kör en Hackintosh, ingen "riktig"

Ah, men har du nVidia eller AMD-grafik? Borde inte vara några problem att aktivera oavsett, du måste bara redigera lite ini-filer.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ah, men har du nVidia eller AMD-grafik? Borde inte vara några problem att aktivera oavsett, du måste bara redigera lite ini-filer.

Kör ett amd kort, vet du ifall man kan aktivera det på projekt som man glömt aktivera det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Kör ett amd kort, vet du ifall man kan aktivera det på projekt som man glömt aktivera det på?

Tyvärr inte, kör själv nVidia och Windows. Men googla, det bör finnas instruktioner på youtube etc. Vinsten bör du främst få med bättre realtidsprestanda med redigering i tidslinjen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Vad du än väljer så bör du välja en burk med i7 processor. Sen som det sas i en annan tråd jag såg idag så rent kvalitets och komponent mässigt så ligger macbooks ganska bra i pris jämfört med tex HPs Envy serie.

Gå noga igenom vad som sitter i och framförallt vad det är för paneltyp som nämndes ovan.

Kör själv både på Mac och pc så detta är inte så mycket fanboyande som det kan låta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Macbook PRO

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du börjat kolla på 13" datorer också? Jag fick hem min UX32LN igår och första intrycket är väldigt gott. Totalt blev det under 14k för datorn med 1TB SSD och 12GB RAM, känns ganska prisvärt med tanke på GPUn. Bra skärm, helt ok hastighet för en så pass liten och lätt dator. Och då fick jag en 120GB SSD över att sätta i ett snabbt USB3-kabinett för när jag ska flytta bilder och video.

Men, om man inte behöver den extra GPUn (dvs, för tyngre Premiere Pro-arbete) och inte bryr sig så mycket om att kunna uppdatera disk/minne själv så tycker jag också att 13" Macbook Pro är ett väldigt bra köp, förmodligen det bästa. Den har 28W-varianten av i7-4xxxU och klarar högre klockfrekvenser under längre stunder. Apple-datorerna har ju även PCIe-baserad SSD vilket ger en rejäl prestandaskjuts. Jämförbar modell är Asus UX301.

Den 15.4" Asus jag tidigare länkade till skulle processormässigt banka skiten ut bägge dem, men själv prioriterade jag vikt och storlek och landade då på UX32LN som det enda vettiga alternativet med matt skärm och bra GPU.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Har du börjat kolla på 13" datorer också? Jag fick hem min UX32LN igår och första intrycket är väldigt gott. Totalt blev det under 14k för datorn med 1TB SSD och 12GB RAM, känns ganska prisvärt med tanke på GPUn. Bra skärm, helt ok hastighet för en så pass liten och lätt dator. Och då fick jag en 120GB SSD över att sätta i ett snabbt USB3-kabinett för när jag ska flytta bilder och video.

Men, om man inte behöver den extra GPUn (dvs, för tyngre Premiere Pro-arbete) och inte bryr sig så mycket om att kunna uppdatera disk/minne själv så tycker jag också att 13" Macbook Pro är ett väldigt bra köp, förmodligen det bästa. Den har 28W-varianten av i7-4xxxU och klarar högre klockfrekvenser under längre stunder. Apple-datorerna har ju även PCIe-baserad SSD vilket ger en rejäl prestandaskjuts. Jämförbar modell är Asus UX301.

Den 15.4" Asus jag tidigare länkade till skulle processormässigt banka skiten ut bägge dem, men själv prioriterade jag vikt och storlek och landade då på UX32LN som det enda vettiga alternativet med matt skärm och bra GPU.

Okay tack för den värdefulla informationen,

Jag har en snål budget, endast 10 000 - 11 000 max

Så då lutar det sig åt Macbook Pro eller Asus Zenbooks motsvarighet,

Adobe Premiere är uteslutet nu.

Mina krav är:

- Mycket program igång samtidigt: som illustrastor photoshop webbrowser
- Ganska lätt men kan väga
- Skarp skärm
- Medelstor skärm
- Den kommer överleva några år framöver
- 10-11K MAX i budget

En asus lutar det sig emot,

jag får ju mer RAM !

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

En asus lutar det sig emot,

jag får ju mer RAM !

Och en för bildbehandling kass skärm...

Rent krasst kan du ha den kraftfullaste datorn som går att få tag på, men har du inte en vettig skärm, blir inte bilderna bättre än så..
När jag tittar tillbaka på bilder jag redigerat på billiga skärmar får jag nästan ångest, då de ser ut som.................%#/"%¤!!!
Men jag hade ju en värstingdator, varför blev de inte bra...?

Med Mac:en får du en bra skärm, som väldigt många fotografer uppskattar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Och en för bildbehandling kass skärm...

Fast nu hittar du bara på. Asus-datorerna med IPS-panel har VÄLDIGT bra färgåtergivning för redigering, täcker nära 100% av sRGB och går utmärkt att finjustera med vanlig skärmprofilering. Dessutom matt yta för att dämpa reflexerna, precis som de flesta grafiker/fotografer beställde på sina gamla Macbook Pros och som många fortfarande saknar på Retina-modellerna... Det är fortfarande ett mycket bra val om man inte tar MBP.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Fast nu hittar du bara på. Asus-datorerna med IPS-panel har VÄLDIGT bra färgåtergivning för redigering, täcker nära 100% av sRGB och går utmärkt att finjustera med vanlig skärmprofilering. Dessutom matt yta för att dämpa reflexerna, precis som de flesta grafiker/fotografer beställde på sina gamla Macbook Pros och som många fortfarande saknar på Retina-modellerna... Det är fortfarande ett mycket bra val om man inte tar MBP.

Jämförde skärmarna mellan ASUS och Mac, innan jag köpte min Macbook PRO.. och jo, det är skillnad.

Satt väldigt långt inne för mig att skaffa en Mac, men skärmen var det som avgjorde det hela..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jämförde skärmarna mellan ASUS och Mac, innan jag köpte min Macbook PRO.. och jo, det är skillnad.

Satt väldigt långt inne för mig att skaffa en Mac, men skärmen var det som avgjorde det hela..

Visst, det är visuell skillnad på grund av ytbehandling/glaskonstruktion och upplösning/systemskalning men UX32LN har LÅNGT ifrån en "kass" skärm för bildredigering. Likvärdigt med eller bättre än allt Apple hade innan Retina-modellerna släpptes. Huvudsaken för bildredigering är färgäkthet/möjlighet till profilering och det är inga problem med dess IPS-skärm och pixeldensiteten är högre än på proffsskärmar för redigering. Själv avskyr jag glossy när jag sitter i fält för att redigera bilder, men det är ju en smaksak.

TS bilder kommer att bli bra oavsett vad han väljer, de är bägge fullt tillräckliga för normal bildbehandling med höga krav.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.