Permalänk

Trasig bildskärm?

Hej!

Har en väldigt gammal Dell skärm(osäker på modell) som börjat krångla. Den går att sätta på i ca 2 sek, sedan stängs all bakgrundsbelysning av(om jag lyser med ficklampa ser jag bilden). Om man startar om den fungerar det i ca 2 sek till innan samma problemet uppstår igen...

Läste på internet att det kan vara trasiga kondensatorer, så jag öppnade den och kollade efter fysiska skador på alla kondensatorer(för det skall väl synas om de är trasiga) utan att anmärka på något?

Har väl grundliga kunskaper med el, och att byta någon del skulle nog inte vara något problem, men jag vet ej var jag ska börja?

Är fullt medveten om att den inte är värd att laga, men jag är väl helt enkelt lite envis då jag tycker sådans är kul, samt att jag inte har pengar till en ny.

MVH
Artur

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmar med CCFL-rör som bakgrundsbelysning har begränsad livslängd även om de är välbyggda (med bra kondensatorer osv). Det är i princip som ett lysrör i miniatyr och de tar slut, tyvärr. Så de kan vara uttjänta helt enkelt. Nyare skärmar använder oftast (alltid?) LED (lysdioder) som håller mycket längre.

Inte alla kondensatorer sväller eller läcker när de går sönder, man måste mäta för att vara säker. Till elektrolytkondensatorer krävs en ESR-mätare eftersom det är den seriella resistansen som oftast ökar till för höga värden. Inte alltid att kapacitansen påverkas och därför kan man bli lurad om man mäter enbart den. Det kan ju även vara något annat än kondingarna i drivningen som är defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Skärmar med CCFL-rör som bakgrundsbelysning har begränsad livslängd även om de är välbyggda (med bra kondensatorer osv). Det är i princip som ett lysrör i miniatyr och de tar slut, tyvärr. Så de kan vara uttjänta helt enkelt. Nyare skärmar använder oftast (alltid?) LED (lysdioder) som håller mycket längre.

Inte alla kondensatorer sväller eller läcker när de går sönder, man måste mäta för att vara säker. Till elektrolytkondensatorer krävs en ESR-mätare eftersom det är den seriella resistansen som oftast ökar till för höga värden. Inte alltid att kapacitansen påverkas och därför kan man bli lurad om man mäter enbart den. Det kan ju även vara något annat än kondingarna i drivningen som är defekt.

Tack för svaret!
Detta låter omständigt, får bli att hitta någon beg på Sweclockers, eller tradera m.fl!

Tack för svaret dock!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T