Permalänk
Medlem

Hz ändring i minnen?

Hello! Kanske är fel tråd men hursomhelst, jag har sjukt usel koll på datorer, allra mest på ram minnen osv. Köpte 2st nya ram minnen idag från komplett, xms3 ddr3 2x4gb på 1600mhz. Har sen innan 1 ram minne på 4gb på 1330 hz. När jag satte i alla 4 så gick inte datorn igång alls. Rätt så logiskt tänkte jag då man kanske inte ska blanda ihop olika frekvenser, så jag bytte till enbart 1600 så jag skulle få 8GB istället för 4, men datorn vill inte ens starta upp sig, varför?
Så nu kör jag precis som jag hade innan, XMS3 4gb med 1330hz.

Min andra fråga är: Kan man på något sätt ändra hz frekvensen i ram minnerna, eller i datorn på något sätt? Isåfall, hur gör jag det? Om inte av detta går så får jag väl helt enkelt skicka tillbaka grejerna, alternativt försöka sälja av minnena.

Skulle uppskatta seriösa svar och helst enkla svar(om det går)

Permalänk
Medlem

Är inte säker på om du kan blanda olika modeller (och isåfall vilka som går osv) men du kan ändra mhz i bios

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Hmm.. alltså det är samma märke på båda minnena men är rätt säker på att man inte ska blanda ihop olika hz frekvenser iaf, men det märkliga är att datorn kunde inte ens starta upp, även när jag enbart hade 2 minnen med 1600 hz inkopplade. Hur ändrar jag mhz i bios då? Känns en aningen segt att ha köpt fel för minnen för 700 spänn för man inte har 100% koll.

Permalänk
Medlem

Skriv vilket moderkort du har så blir det lättare för folk att hjälpa

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alooh123:

Hmm.. alltså det är samma märke på båda minnena men är rätt säker på att man inte ska blanda ihop olika hz frekvenser iaf, men det märkliga är att datorn kunde inte ens starta upp, även när jag enbart hade 2 minnen med 1600 hz inkopplade. Hur ändrar jag mhz i bios då? Känns en aningen segt att ha köpt fel för minnen för 700 spänn för man inte har 100% koll.

Minnen har ingen egen frekvens, specifikationen säger vad de uppges klara av. Kolla vilka minnen jag kör tillsammans utan problem. Olika timings, spänning, märke, storlek.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tänkte på en annan sak också, när jag väl är inne i BIOS och ska ändra mhz frekvensen(om det nu går) kan det inte vara "farligt" om jag då har i mitt enda ram minne på 4gb med 1300hz? För jag har inte i de andra minnena just för att datorn kan inte ens starta upp med dessa inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alooh123:

Hmm.. alltså det är samma märke på båda minnena men är rätt säker på att man inte ska blanda ihop olika hz frekvenser iaf, men det märkliga är att datorn kunde inte ens starta upp, även när jag enbart hade 2 minnen med 1600 hz inkopplade. Hur ändrar jag mhz i bios då? Känns en aningen segt att ha köpt fel för minnen för 700 spänn för man inte har 100% koll.

Moderkortet kommer dra ner dina 1600MHz minnen till 1333MHz så det är inga problem.
Borde inte vara några problem att blanda minnen men finns säkert finns fel som kan uppkomma.

Vad gör datorn när den "inte startar"?
inget händer alls? felkoder? windows försöker starta och hänger sig? etc etc?

Gör en genomgång och kontrollera att alla kablar, minnen och kort sitter i som det ska.

Permalänk
Medlem

Dina 2 nya minnen bör fungera som det är, minnet du skaffa är specat för 1600Mhz men dom kommer dock gå i 1333 om inställningar är auto i bios.

Är det dessa minnen du skaffa? https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/616...
Dessa är avsedda för lite äldre datorer först och främst då dessa har en spec om 1.65volt vid 1600Mhz

Vad har du för moderkort och CPU? flesta lite nyare vill helst ha 1.5volts minne.
Många lite äldre generationer fungerar även dom utmärkt med 1.5volts minne, men tvärtom kan orsaka problem.

Utan att veta din övriga hårdvara finns det inga enkla svar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Trevligt med mycket svar, ursäkta att jag är lite seg på att svara. Mathoa: Det som händer när jag kopplar in de nya minnena är att datorn inte ens kan starta upp sig, låter utav fan men den vägrar komma "igång" och så fortsätter den så till jag helt enkelt stänger av burkjäveln. Den startar alltså enbart när jag kör mitt gamla minne på 1330hz. Alla kablar och allt sitter som det ska, annars hade ju inte mitt gamla funkat heller.

Gustavsson: Ja precis, exakt dom minnena är det jag köpte. Min dator är ett par år gammal med enbart grejer jag fick ihopplockat av en polare som är lite mer insatt i det där än vad jag är, dock så har jag ingen kontakt med honom längre.
Mitt moderkort vet jag inte riktigt var jag kan kolla upp vilket det är, men cpun är iaf: Intel Core(tm) 2 duo E6850 3.00GHz.

Permalänk
Medlem

Sätt i dina minnen som fungerar, ladda ner CPU-Z gå till flik SPD och gärna även memory fliken.
Lägg upp bild på dessa, så får vi se specar på dina gamla minnen.

Kan hända att dina nya minnen är "för" moderna för att fungera bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sätt i ett minne i taget. Kan vara något som är sönder.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ursäkta för segt svar, men det är nu klart om varför det inte funkade. Hittade på en hemsida att 1330 är MAX för mitt moderkort så att det att lämna tillbaka minnena och köpa annat. Tack för alla hjälp dock!

Permalänk

Jag tvivlar skarpt på att det stämmer ang. moderkortet. Officiellt stöds inte mer än 1600Mhz av dom flesta moderkort, högre än så kallas för OC, och det funkar med XMP profiler. Ett 1600Mhz minne kan köras i lägre klocks det är inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag tvivlar skarpt på att det stämmer ang. moderkortet. Officiellt stöds inte mer än 1600Mhz av dom flesta moderkort, högre än så kallas för OC, och det funkar med XMP profiler. Ett 1600Mhz minne kan köras i lägre klocks det är inga problem alls.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2622#s... <- Där är mitt moderkort. Så det stämmer, det är relativt gammalt moderkort jag har, spänningsantalet stämde inte överrens heller, 1.5v är max på mitt kort, minnena låg på 1.65. Dessutom kan jag lasta max 8gb ram så det var ett misstag att köpa då jag skulle få 12gb isåfall. Man lär sig alltid något nytt. Tack för alla hjälp iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alooh123:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2622#s... <- Där är mitt moderkort. Så det stämmer, det är relativt gammalt moderkort jag har, spänningsantalet stämde inte överrens heller, 1.5v är max på mitt kort, minnena låg på 1.65. Dessutom kan jag lasta max 8gb ram så det var ett misstag att köpa då jag skulle få 12gb isåfall. Man lär sig alltid något nytt. Tack för alla hjälp iaf!

Cipset på ditt moderkort P35 har max support för 2GB stickor, var först med cipset P45 som stöd för 4GB kom samt max total 16GB.

I övrigt ska frekvens och volt inte ha nån betydelse riktigt, OBS att det är vid 1600Mhz som minnet ska drivas i 1.65volt vid lägre frekvenser är ofta volt lägre tex mina 1.5volts minnen (vid 1600HMz) matas bara med 1.35volt vid 1333Mhz

I övrigt ja C2D system kan sällan gå över 1333 i minnesfrekvens som redan det är en OC frekvens, 800 eller 1066 är vad som är vanligast på dessa.

Troliga är att dina minnen du skaffa har alltför avvikande specar och är för "moderna" för att fungera, kolla om du kan lämna tillbaka dessa, och leta efter 1333Mhz eller 1066 minne med 1.5volt och 2GB stora.

Alternativet kanske kan vara nytt moderkort och CPU, och behålla ditt nya minne, moderkort + CPU nytt eller begagnat som har ca dubbla prestandan mot vad du har idag får man för en låg summa, nytt ca 1500:- begagnat kanske 500:-

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Alooh123:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2622#s... <- Där är mitt moderkort. Så det stämmer, det är relativt gammalt moderkort jag har, spänningsantalet stämde inte överrens heller, 1.5v är max på mitt kort, minnena låg på 1.65. Dessutom kan jag lasta max 8gb ram så det var ett misstag att köpa då jag skulle få 12gb isåfall. Man lär sig alltid något nytt. Tack för alla hjälp iaf!

Men ett snabbare minne kan alltid köras långsammare, du kan köra ett 2400Mhz minne i 800Mhz osv

Var inte inställd på en S775 bräda, det är gamla goda prylar det