USB-adapter som kan kopplas till vanlig 3pins fläkt!

Permalänk
Medlem

USB-adapter som kan kopplas till vanlig 3pins fläkt!

OBS! Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd. Men hoppas att jag lade den på ett ungefär i rätt kategori

Hejsan! Här i Skåne har det varit upp mot 25 grader hela dagen och jag kände mig som en kokt kyckling i värmen. Jag har en liten usb-driven fläkt, men den låter så mycket att den är störande även med mitt relativt ljuddämpande headset på.

Som man ser på bilden så är en vinge ganska böjd vilket orsakar enorma vibrationer

Min första tanke var att typ köpa något skit nätagg och sen koppla lite fläktar till det, så att man kan bli kyld på ett tyst sätt, men kom sedan på att usb fungerar bra för fläktar. Så det jag gjorde var att jag fixade en adapter ifrån usb till 2pins- kontakt (Som man kan sätta 3 eller 4 pins fläkt i)

Här kommer min lilla "bygglogg" på hur jag bl.a. löder helt själv utan hjälp av händige pappa för första gången (Jag är 14):

Detta är vad jag gjorde: Jag tog en sorts "förlängningskabel" för 8-pins kontakt som satt i en powermac g5 som jag nyligen byggt en pc i. Denna skar jag upp så att man kunde komma åt själva pinnarna, innan satt det något hölje utanpå som orsakade att man inte kunde sätta i någon kontakt i den. Sedan skar jag av de två sladdar jag ville använda och skalade den så att trådarna stack ut. Därefter tog jag en gammal usb 2.0 sladd och kollade upp på wikipedia vilka sladdar som skulle användas. Tydligen så var röd 5 volt och svart jord (Vem kunde gissat xD), grön och vit var dataöverföring så de klippte och vek jag direkt. Jag försökte skala den röda och svarta, men det var lite över min förmåga eftersom de var extremt tunna, så där fick jag hjälp av pappa :). Därefter virade jag de skalade sladdarna runt varann och tog denna bild:

Man ser de två sladdar jag ska löda längst upp i mitten. Till er som blir mindfuckade av att den gula sladden inte har någon metallsak utstickandes: Det gick fel när jag fibblade med kontakter xd

Jag testar att koppla in den i en liten usb ström sak, och visst fungerar det!

Dags att löda!

Och där var lödningen klar och kablarna vikta (oskarp bild)

Virade isolerande tejp runt var och en av kablarna först (hade inte tillräckligt liten krympslang) och sedan runt båda.

Synd att jag bara har en 60 mm fläkt i reserv, den blåser inte särskilt mycket, men bättre än den andra fläkten i alla fall, och jag kan ju byta när jag vill!

Tack för att ni tittat in i min lilla myshörna! Bilderna är tagna med mobil så inte de bästa, ska försöka fixa något bättre om jag gör någon ny bygglogg!