Permalänk
Medlem

Antec, inte bra..?

Bytte ut mitt gammla 330w (noname) mot ett Antec 480w.Kan säga att jag är långt ifrån nöjd.
Resultat:
Antec
+3.3V 3,18-3,25
+5V 4,89
+12V 11,62-11,68
-12V 11,89-11,92
-5V 5,09
noname 330w
+3,3V 3,26-3,29
+5V 4,97
+12V 11,82-11,92
-12V 11,92-11,95
-5V 4,97
Spänningarna är under fulload, dock skiljer sig inte Antec's obelastat (stiger lite med nonome).Detta är på ett Aopen AX4R+ med Vcore,Vdimm och AGP Default.

Kan tillägga att +12V går ner till 11.44 vid lättare klockning, är detta något att oroa sig för?

Visa signatur

Tyst och stabilt
P4 1.8A@?

Permalänk
Hedersmedlem

stabilt?

om så, oroa dig inte.

ostabilt?

byt agget.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Tror det snarare är moderkortet som inte ger rätt spänning. Prova att mäta med en multimeter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Tror det snarare är moderkortet som inte ger rätt spänning. Prova att mäta med en multimeter.

Håller med dig... Hade en at7max2 där mitt agg ge väldig dåliga värde, nu sitter det en 8rda+ i burken med samma agg och värderna är j*vligt bra-..

Permalänk
Medlem

En snabb mätning direkt på nätdelen med multimeter visar bra värden.Frågan är bara hur mitt gammla kunde prestera bättre på moderkortet?
Hinner inte göra några omfattande stabilitetstester innan helgen.

Visa signatur

Tyst och stabilt
P4 1.8A@?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Antec Truepower är att det är ett suveränt nätagg som utklassat alla andra jag provat, det må vara Enermax, AOpen, PowerMan, Sirtec, ToPower, .. Men det kan ju hända att du fått tag på en OEM-version av ett Antec 330W.

Som du märker sätter jag Truepower högt på min lista.. och det bara är så.

Du bör inte jämföra nätagg på små förändringar i spänning och du bör inte heller tolka stora variationer som "prestandaproblem", jag tycker att det är mera komplext än så, av två orsaker. För det första är snabbheten på spänningsregleringen mycket viktig och sådant kan man inte se i annat än ett oscilloskop, sensorerna på moderkortet plockar aldrig upp sådant. För det andra betyder inte en låg spänning under load att moderkortet och andra komponenter blir "instabila". Så länge spänningen regleras snabbt så att den hamnar inom vad ATX-specifikationen tillåter (+/- 5%) är det lugnt. När man sen tänker på att moderkortet i sin tur reglerar ner spänningen från vad du matar den med för att t.ex. processor och minne ska få sitt, blir det hela inte så intressant. En spänningsregulator är relativt okänslig för variationer i inspänningen.. det är därför det är en "regulator".

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att putsa kontakterna på moderkortet (till AXT-anslutningen) med mycket fint (1200) slippapper. Se till att atx-kontakten är ordentligt intryckt. Min +5v ligger också lite lågt på antec 430:n 4.92v, men den är mycket stabil.

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Min +5V ligger på 4.68 V och -5V är på -5.33 V vid belastning. Är det något att oroa sig för?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Om den är stabil så behöver du väl inte oroa dig. Men det kan hända att krascher beror på dåligt nätagg. Ser att du klockat en del. Du kanske kommer högre eller iaf blir stabilare på en högre frekvens med ett bra nätagg.

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rex
Om den är stabil så behöver du väl inte oroa dig. Men det kan hända att krascher beror på dåligt nätagg. Ser att du klockat en del. Du kanske kommer högre eller iaf blir stabilare på en högre frekvens med ett bra nätagg.

Chieftec 340W har jag, det ska väl vara ett rätt bra agg ändå, eller? Vad är det som belastar 5V egentligen?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield