Sprut lackering av chassi? 'tips etc emottages tacksamt'

Permalänk
Medlem

Sprut lackering av chassi? 'tips etc emottages tacksamt'

Min fru hon har inrett vardagsrummet i vit går typ i liatorps vit allt

Så min CHIEFTEC hightower som jag använt för se på film efter den har slutat fungera som fil server
ser smutsgul ut

Jag funderar på lacka den vit så jag undrar hur många spray flaskor går åt?
på en höft

är de billigare köpa ett vit chassi ?

Modekortet är ett atx kort som används
så inga små chassin fungerar

tips etc emottages tacksamt

-----

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

På vilket sätt har chassit slutat fungera, förutom att det möjligen ser fult ut?

Möjligen att powerknappen eller något annat har kletat igen om det har kommit färg i det, men annars är det nog snarare moderkortet, nätagget eller fläktar som är i den större riskfaktorn.

Men annars är väl Corsars obsidian 750D - 900D chassin rätt stora.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

matta ner med fint sandpapper 1200>
skulle tippa 2 burkar max, är lite täcka när det är svart

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Grunda med en grundfärg först innan du målar vitt, annars kan du få måla spraya hur mkt som helst innan det blir bra.
Billigare att köpa ett nytt blir det nog inte men det beror ju på hur du värderar din tid.

Permalänk
Inaktiv

Provmåla lite först, så din dator inte blir vit och resten av nya inredningen blir smutsgul i jämförelse. Folk har blivit ihjälslagna för mindre.

Permalänk
Medlem

ahh den är ju gråvit

http://www.3dvelocity.com/reviews/dragon/info/Welcome%20to%20...

men åldern på har gjort den mer åt de gula

men tack för tipsen

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

För mig gick det åt 3,5 flaska, men då sprayade jag insidan helt vit också. Tänk på att spraya med plastprimer på plastdelar för att slippa att färgen faller bort. Rugga(sandpappra bort) den gamla färgen på metalldelar. Sen är det bara att börja spraya.

//Lantz

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

okej tack

sandpappra med vad?

Skrivet av Lantz326:

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

För mig gick det åt 3,5 flaska, men då sprayade jag insidan helt vit också. Tänk på att spraya med plastprimer på plastdelar för att slippa att färgen faller bort. Rugga(sandpappra bort) den gamla färgen på metalldelar. Sen är det bara att börja spraya.

//Lantz

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorce:

okej tack

sandpappra med vad?

Med ytruggare brukar finns där du köper sprayflaskorna(fråga annars i butik efter detta), funkar med sandpapper också som nämnts tidigare i tråden.

"matta ner med fint sandpapper 1200>"

OBS! OBS! rugga/ sandpappra inte plastdelarna om du vill ha kvar det blanka på plastytan. Istället då använder du plastprimer och "grundar" innan på plastdelarna, sedan så sprayar du dessa vita. Men om man inte vill ha den blanka ytan på plastdelarna så kan man rugga/ sandpappra dessa.

I denna bilden ser du den ytruggaren(den bruna, kostade 12:-) som jag använde för metalldelar i hela chassit.

//Lantz

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Skrivet av sorce:

ahh den är ju gråvit

http://www.3dvelocity.com/reviews/dragon/info/Welcome%20to%20...

men åldern på har gjort den mer åt de gula

men tack för tipsen

Det går åt en burk om den redan är nästan vit. en sprayburk är typ 90% lösningsmedel och det är stor skillnad i kvalitet mellan olika burkar tycker jag. Vill man spara cash finns det oftast burkar som är primer och topplack i ett. (yeah right..) funkar väl så där. Egentligen kan du köpa vad som helst bara det kommer från en riktig färgaffär/industriell firma såsom wurth och likande, sakerna ska ju bara vara inne ändå liksom.

Annars kan du köpa en bruk syraprimer som grund, sen en epoxyprimer, sen en whatever fabrikat valfri urethan, sen en polyurethan klarlack på det. Du behöver proffsgrejer till att spruta det dock. Räkna med minst 10k i utrustning, material och färg om du köper det billigaste.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden