Permalänk
Medlem

Golvhögtalare med bas!

Tjo där! Länge planerat att köpa golvhögtalare men det gick på is ett tag men nu är jag igång igen och söker ett par stereo golvhögtalare, det jag vill att dom ska ha är bra ljud (obv) och ganska fet bas då jag gillar hardstyle och sånt, men vill att hiphop osv också ska gå och lyssna på! dom ska även gå att ha ganska hög volym på.

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt med förstärkare också?
Vad har du för budget?
Cerwin Vega brukar vara kända för att spela högt.
Andra partylådor är väl Dynavoice Dynamite och Proson Event, som jag kommer på såhär.

Kan ju även berätta att jag har ett par Dynavoice M-65 som dunkar på helt okej, men fokuset ligger inte på supermycket bas.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

En av de mycket få dunka dunka högtalare som låter bra när man spelar civiliserat
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=10876...
Ett slutsteg på 300W eller mer passar bra om du ska spela starkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som Rydisen säger så är det Cerwin Vega du vill kolla in om du vill ha bas. Dunkar på rejält, inte så finspelande dock.

Permalänk
Medlem

klipsch rf 62 eller 82 går att spela högt och även fin lira med

Permalänk

Leta nå billiga Proson/Genexxa högtalare på Blocket lr liknande, hittade ett par 15"are för 200 eller 400 och har en gammal förstärkare sen 15 år tillbaka som man säkert kan köpa för en hundring. Dunkar på rätt skapligt enligt mig.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

En som jag kommer ihåg som lätt spelar skjortan av CV var en modell från förra JBL studio som har utgått, den var som ett monster och kostade bara 17k/paret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Tjo där! Länge planerat att köpa golvhögtalare men det gick på is ett tag men nu är jag igång igen och söker ett par stereo golvhögtalare, det jag vill att dom ska ha är bra ljud (obv) och ganska fet bas då jag gillar hardstyle och sånt, men vill att hiphop osv också ska gå och lyssna på! dom ska även gå att ha ganska hög volym på.

Seriöst TS, vi behöver lite budget från ditt håll.
Gissningslek slutade att vara kul när man gick på fritids som 6 åring.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

JBL är bra om du gillar tung bas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

http://www.ljudochbild.se/test/hrt-stage

Om du ska ha dem till dator så är nog de här bäst i prisklassen. Du får med förstärkare som är anpassad till högtalarna.

Har dem själv. Fantastiskt ljud.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

En som jag kommer ihåg som lätt spelar skjortan av CV var en modell från förra JBL studio som har utgått, den var som ett monster och kostade bara 17k/paret

Skrivet av OldComputer:

JBL är bra om du gillar tung bas.

Hemma JBL har snarast för lite djupbas, men gamla L, SVA eller Ti serien kan ju vara nått om det får bli lite dyrare.
Men även sånt mög som Cerwin Vega saknar ju nästan totalt alla tillstymmelser till djupbas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare

Svårt att ge högtalartips utan att veta rumsstorlek och budget men försöker ändå.
Ett par Klipsch RF-62 II borde passa hardstyle, hiphöp och dina övriga kriterier. Bra ljud är ju väldigt subjektivt men om jag skulle välja en högtalare för eletronisk musik på hög volym hade jag valt denna. Bra ös alltså men inte helt hifi-korrekt.
Se till att lägga lite pengar på en ok förstärkare också, ingen brödrost med 7xfantasiwatt utan en bra 2-kanalare som kanske kan balansera Klipschens lite aggressiva ljud.
Klipsch RF-62 II går för ca 3500kr billigare från "Hur många tyskar finns det i Göteborg?....... Gööööörmänny."
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2451169_-...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=695422

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ett par PA/Pro högtalare o separat subwoofer om det är möjligt är väl att föredra.. Det är härligt när man känner basen slå en fram och tillbaks Plus att sådana högtalare är betydligt mycket effektivare så du behöver egentligen ingen monsterförstärkare men det skadar ju inte att ha det också!

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Ett par PA/Pro högtalare o separat subwoofer om det är möjligt är väl att föredra.. Det är härligt när man känner basen slå en fram och tillbaks Plus att sådana högtalare är betydligt mycket effektivare så du behöver egentligen ingen monsterförstärkare men det skadar ju inte att ha det också!

På PA-sidan finns det också aktivt så att man bara behöver koppla in datorn och köra hårt.
www.billebro.se har bra saker till rätt pris. Jag äger själv deras högtalare så jag vet.
Men dom har även mer välkända märken för den, som gillar att betala 10 000:- för plastbiten i fronten, och resten för högtalaren.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

På PA-sidan finns det också aktivt så att man bara behöver koppla in datorn och köra hårt.
www.billebro.se har bra saker till rätt pris. Jag äger själv deras högtalare så jag vet.
Men dom har även mer välkända märken för den, som gillar att betala 10 000:- för plastbiten i fronten, och resten för högtalaren.

Billebro är det sämsta som finns, och deras högtalare är värre. Seriöst. Googla, du kommer bli förvånad. Håll dig långt, långt borta från Billebro.

Här har du en rolig tråd som visar just hur extremt dåliga deras högtalare är: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=29646

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

På PA-sidan finns det också aktivt så att man bara behöver koppla in datorn och köra hårt.
www.billebro.se har bra saker till rätt pris. Jag äger själv deras högtalare så jag vet.
Men dom har även mer välkända märken för den, som gillar att betala 10 000:- för plastbiten i fronten, och resten för högtalaren.

Vad du än gör, rekommendera inte billebro.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Som Willekillen sa, undvik Billebro. Gränsfall att man vågar röra ett par kablar från dom..
Men ett par RCF eller kanske Yorkville högtalare skulle vara intressanta för trådstartaren.
Yorkville ska tydligen vara bra för pengarna, och RCF ett av dom bättre, men kostar därefter.
Även Electro-Voice och dB Technologies är bra vad jag vet av egen erfarenhet..
QSC, Mackie, Peavey är väl också helt ok.
Finns nog en hel del fler bra märken men här finns det lite alternativ att kika efter..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Billebro är det sämsta som finns, och deras högtalare är värre. Seriöst. Googla, du kommer bli förvånad. Håll dig långt, långt borta från Billebro.

Här har du en rolig tråd som visar just hur extremt dåliga deras högtalare är: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=29646

Skrivet av morxy49:

Vad du än gör, rekommendera inte billebro.

Skrivet av Meckoman:

Som Willekillen sa, undvik Billebro. Gränsfall att man vågar röra ett par kablar från dom..
Men ett par RCF eller kanske Yorkville högtalare skulle vara intressanta för trådstartaren.
Yorkville ska tydligen vara bra för pengarna, och RCF ett av dom bättre, men kostar därefter.
Även Electro-Voice och dB Technologies är bra vad jag vet av egen erfarenhet..
QSC, Mackie, Peavey är väl också helt ok.
Finns nog en hel del fler bra märken men här finns det lite alternativ att kika efter..

Hehe jag förstod att dom kommentarerna skulle komma.
Jo Billebro har ju varit ett jävla bluff-företag.
Men de senaste två tre åren har dom iallafall gjort vad dom kunnat, för att förbättra både företaget och produkterna.
En stor del av de gamla skräpvaror som förr låg i hyllorna, är nu för tiden borta, och högtalarna i dagens läge är faktiskt riktigt bra.
Jag jämförde med ett par JBL JRX 125, och den största skillnaden var väl diskanten som var något högre på Billebro TNT 215A.
Men det är lätt att få permanent dåligt rykte.
Det enda jag kan säga är att jag äger ett par TNT 215A, och dom är faktiskt riktigt bra.
Att priset dessutom är så lågt borde göra i t.ex TS fall att han övervägde dom, beroende på hans budget, då han vill kunna spela högt men även kunna ha bra bas.
Nåväl jag har sagt mitt, det är upp till er själva att innehava er uppfattning.

EDIT: Tråden från ljudbojen är dels från 2008, och dessutom redigerat i efterhand av Stefan som är TS i den tråden.
Innan Kent skrev in dom nya och fräscha uppgifterna, så sade Stefan själv att högtalaren lät som om den hade ungefär 85-90 watt RMS.
Med tanke på att korrigeringsuppgifterna angav att det var 75 watt RMS som stämde, så får man väl snarare se det som beröm.
Att sedan limmet som höll fast delningsfiltret lossnade är en annan sak men kom igen.
LIM ÄR LIM.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

I min krets så har alla jag vet som testat Billebro råkat ut för dåliga produkter och service.. Kanske otur?
Eller så kanske du och några andra kanske har haft tur, men jag tycker det är riskabelt att köpa från ett företag som är känt för att vara riktiga skojjare. Det känns lite onödigt att riskera när det finns lågbudgetalternativ som t.ex. the Box från Thomann.. Eller P.Audio högtalare från ljudia.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

I min krets så har alla jag vet som testat Billebro råkat ut för dåliga produkter och service.. Kanske otur?
Eller så kanske du och några andra kanske har haft tur, men jag tycker det är riskabelt att köpa från ett företag som är känt för att vara riktiga skojjare. Det känns lite onödigt att riskera när det finns lågbudgetalternativ som t.ex. the Box från Thomann.. Eller P.Audio högtalare från ljudia.

Ja jag vet inte, jag hade kontakt med Kent för ett par år sedan via email och då berättade han att dom fått in en till anställd och även sökte fler för att kunna ordna upp företaget lite bättre.
Produkterna nu för tiden är riktigt bra och det är synd att man inte kan spela in och lägga ut på Youtube med precis samma läte som på riktigt.
Just modellen jag har TNT-215A har utgått, så då får man kolla efter andra högtalare oavsett om det är aktivt eller passivt man vill köra.
Men i dagens läge är det värt att ge Billebro en chans, är man osäker betalar man bara med faktura, så att det blir test and pay.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!