Steam Machines försenas till 2015

Permalänk
Melding Plague

Steam Machines försenas till 2015

Den som väntar på Steam Machines kommer få vänta länge. Valve anser fortfarande att det finns mycket jobb kvar att göra på Steam Controller, varför konceptet nu skjuts på framtiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, inte bra att ge konsollerna ytterligare försprång.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att behöva vänta, men jävligt bra att se att Valve fortfarande är Valve och vägrar släppa halvdana produkter. Som alltid med deras produkter ska det osa kvalitet och vara genomtänkt, underbart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så länge Steam Machine inte får "Half-life 3"-syndrom är jag nöjd...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kan inte säga att jag är förvånad när jag såg hur kontrollern först såg ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det var riktigt synd.
Men jag har tillit till Valve så skjuter dom upp den så var det nog för att dom inte ville lansera en produkt som inte håller deras standard. Deras mål är ju som sagt att bryta gränsen mellan konsol och PC, det kommer aldrig att göras med en produkt som inte revolutionerar marknaden fullständigt. No room for errors.
Bättre att vänta 1 år till och låta Valve göra det dom gör bäst.
In Gaben we trust.

Permalänk
Medlem

Bättre att de väntar tills användarna tycker att det är färdigt. både Microsoft och Sony har en hel del att lära där. Alltså att man ska vänta med att lansera en produkt tills användaren är helt nöjd, så slipper man göra kovändningar, tappa förtroende och bli till allmänt åtlöje. Så är det. Heja Gabe

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre att de väntar tills användarna tycker att det är färdigt. både Microsoft och Sony har en hel del att lära där. Alltså att man ska vänta med att lansera en produkt tills användaren är helt nöjd, så slipper man göra kovändningar, tappa förtroende och bli till allmänt åtlöje. Så är det. Heja Gabe

Jag förstår peaken till Microsoft, men vad har Sony gjort som inte var nåt vidare tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Förhoppningsvis i samband med HL3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre att användaren är helt nöjd, så slipper man göra kovändningar, tappa förtroende och bli till allmänt åtlöje. Så är det. Heja Gabe

Hmm,rätta mej om jag har fel men just den kursiva fadäsen har jag för mej att ngt stort mjukvaruföretag just gjorde?Har för mej att det var ngn konsollansering?

Tråkigt att behöva vänta på kontrollen men Valve gör helt rätt som väntar tills produkten är klar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Steammachine släpps i äkta Valve-anda alltså. Inte vid ett datum, utan när den är färdig!

Permalänk

Jag tror faktiskt aldrig att steammachines kommer lyckas. Är det något som hotar konsollerna är det ipads osv med sina skitspel.

Skrivet av Batman:

Jag förstår peaken till Microsoft, men vad har Sony gjort som inte var nåt vidare tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

De gjorde ett gäng impopulära grejer med ps3 vill jag minnas (typ ta bort bakåtkompatibilitet i nya revisioner och ta bort linuxstöd osv.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Låter lovande att de samlar in mer data från fler spelare. De där handkontrollerna har ju varit det stora frågetecknet känns det som. De måste leverera ordentligt om de ska slå ut Xbox 360 som de facto standard på PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kvittar vad man tror om Steam Machines men satsningen på Linux av Valve har verkligen burit frukt för spelandet för Linux. Tycker även kontrollen ser väldigt intressant ut så bara bra om de gör det rätt från början genom att skjuta fram lanseringen av den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har man nu väntat i 10 år på ett HL3 kan man väl vänta ett år på en handkontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Hmm,rätta mej om jag har fel men just den kursiva fadäsen har jag för mej att ngt stort mjukvaruföretag just gjorde?Har för mej att det var ngn konsollansering?

Tråkigt att behöva vänta på kontrollen men Valve gör helt rätt som väntar tills produkten är klar.

Stämmer dubbelt. Samma företag gjorde en liknande fadäs vid lanseringen av ett nu ganska så omdebatterat operativsystem, även det med ett antal U-svängar som följd.

Skrivet av Batman:

Jag förstår peaken till Microsoft, men vad har Sony gjort som inte var nåt vidare tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Sony har skött sig snyggare än Microsoft här, absolut, men båda borde lyssnat på de som sa att hårvaran var för klen. Sedan är jag fortfarande grinig på Sony för deras XCP-rootkit, även om det var länge sedan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man nu väntat i 10 år på ett HL3 kan man väl vänta ett år på en handkontroll

Indeed. Om något så är det bevisat att de flesta har hög grad av tålamod med Valve. På gott och ont.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bra alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara släppa CAD-filerna för chassit?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att få deras kontroller att fungera bra med VR-headset är en av orsakerna till att de skjuter fram det hela. Valve verkar vara fullt medvetna om hur stort VR kommer blir och det vill ju inte ge ut en kontroller som är svår att använda med en HMD på huvet.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Skyller de på kontrollen? 360-dosan fungerar ju alldeles utmärkt under tiden. Ut med burkarna/steam/spelen.

Börjar misstänka att det är rätt många låsta förhandlingar med leverantörerna.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen. Ingen skillnad från en dator vad jag kan se.

Bättre att spelutvecklarna lägger energi på mantle och motsvarande. I slutändan handlar det ju mest om optimering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Sågade konstruktionen redan vid första anblick, nu har de nog fått det svart på vitt - konstruktionen höll inte måttet... fram med spakar?

Permalänk
Medlem

ang kontrollen så måste de först och främst sätta dit analoga avtryckare på axlarna, känslan i bara knappar håller inte idag, ch särskilt inte i de speltyper som garanterat kommer bli vanligast på den maskinen. jag tror även det vore bra att byta den ena styrplattan mot en styrpinne. helst med möjligheten att byta plats på dem, eller kanske tom kunna välja att sätta dit en till eller rent av ha två pinnar istället. den nya designen med symmetrisk BAXY / D är dock smart, vilket såklart måste fullföljas om man ändrar som jag spekulerar.

Skrivet av Arazand:

Så länge Steam Machine inte får "Half-life 3"-syndrom är jag nöjd...

både maskinen och spelet har nog snart nått sina halveringstider redan innan de släppts.

Skrivet av Zotamedu:

Låter lovande att de samlar in mer data från fler spelare. De där handkontrollerna har ju varit det stora frågetecknet känns det som. De måste leverera ordentligt om de ska slå ut Xbox 360 som de facto standard på PC.

fast Steampaddan följer mer eller mindre just den standarden till 99%, så hur sent kontrollen än släpps så borde det inte vara nått problem att bumpa ut Xboxpaddan när den väl släpps.

Skrivet av holmberg:

Förstår inte riktigt vitsen. Ingen skillnad från en dator vad jag kan se.

Bättre att spelutvecklarna lägger energi på mantle och motsvarande. I slutändan handlar det ju mest om optimering.

Skickades från m.sweclockers.com

eftersom systemet i sig inte medger DX så är ev Mantle ändå vad som kommer behöva nyttjas mer. det ena ger alltså det andra automatiskt mer eller mindre.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror faktiskt aldrig att steammachines kommer lyckas. Är det något som hotar konsollerna är det ipads osv med sina skitspel.

De gjorde ett gäng impopulära grejer med ps3 vill jag minnas (typ ta bort bakåtkompatibilitet i nya revisioner och ta bort linuxstöd osv.)

AAA-titlar kommer aldrig någonsin komma till vare sig plattor eller telefoner. det enda som är risken är alltså att det blir en mer specialiserad marknad med en återgång för den indieflod som så sakta börjat sippra fram. vilket iof är tråkigt nog.

visst, men att fråga en fokusgrupp (som nån trodde tog upp uppåt i tråden) om det hade inte ändrat på den saken det minsta. de hade kommit fram till exakt samma sak som nu, kanske tom tidigare, de flesta brydde sig inte om bakåtkompatibiliteten och de flesta kände inte ens till otherOS och de flesta av de som gjorde det såg ändå inte vitsen med det. personligen tyckte jag båda rationaliseringarna var otroligt kass, men de flesta tycker aldrig som jag, tyvärr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ser inte hypen med Steammachine.

1. Linux i grunden med med ett skal på (finns redan massor med sådana varianter idag).
2. Helt vanlig PC vem som helst kan bygga med mer eller mindre valfri hårdvara.
3. Kommer inte vara så problemfritt som de renodlade spelkonsolerna är då kompatibilitetsproblem i sammband med valfri hårdvara kommer finnas.
4. Kommer inte att gå att optimera till samma nivå som mot spelkonsoller.
5. Handkontrollen man sätt innehåller inte heller direkt något banbrytande i nytänkande/funktion.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

ang kontrollen så måste de först och främst sätta dit analoga avtryckare på axlarna, känslan i bara knappar håller inte idag, ch särskilt inte i de speltyper som garanterat kommer bli vanligast på den maskinen. jag tror även det vore bra att byta den ena styrplattan mot en styrpinne. helst med möjligheten att byta plats på dem, eller kanske tom kunna välja att sätta dit en till eller rent av ha två pinnar istället. den nya designen med symmetrisk BAXY / D är dock smart, vilket såklart måste fullföljas om man ändrar som jag spekulerar.

både maskinen och spelet har nog snart nått sina halveringstider redan innan de släppts.

fast Steampaddan följer mer eller mindre just den standarden till 99%, så hur sent kontrollen än släpps så borde det inte vara nått problem att bumpa ut Xboxpaddan när den väl släpps.

eftersom systemet i sig inte medger DX så är ev Mantle ändå vad som kommer behöva nyttjas mer. det ena ger alltså det andra automatiskt mer eller mindre.

AAA-titlar kommer aldrig någonsin komma till vare sig plattor eller telefoner. det enda som är risken är alltså att det blir en mer specialiserad marknad med en återgång för den indieflod som så sakta börjat sippra fram. vilket iof är tråkigt nog.

visst, men att fråga en fokusgrupp (som nån trodde tog upp uppåt i tråden) om det hade inte ändrat på den saken det minsta. de hade kommit fram till exakt samma sak som nu, kanske tom tidigare, de flesta brydde sig inte om bakåtkompatibiliteten och de flesta kände inte ens till otherOS och de flesta av de som gjorde det såg ändå inte vitsen med det. personligen tyckte jag båda rationaliseringarna var otroligt kass, men de flesta tycker aldrig som jag, tyvärr.

Nu gör den typ det men inte förra iterationen för den saknade D-pad. Den senaste modellen har fyra knappar som verkar gå att använda som D-pad fast frågan är hur bra det fungerar med fyra separata knappar istället för någon sorts styrkors. Det blir ju lurigare att svepa mellan olika riktningar och frågan är hur bra det fungerar med fyra knappar för att köra åtta riktningar.

Sen är också frågan hur bra det går att ersätta analoga spakar med touchpads. Du tappar en hel massa taktil feedback och frågan är hur långt haptsk feedback räcker för att ersätta det. Jag tror att Sony är inne på ett bättre spår där. Hade potentiellt varit mycket smidigare att göra som med Vita och sätta en touchplatta under kontrollen. På så sätt kan du styra den enkelt med ett pekfinger utan att du behöver byta grepp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu gör den typ det men inte förra iterationen för den saknade D-pad.

Den senaste modellen har fyra knappar som verkar gå att använda som D-pad fast frågan är hur bra det fungerar med fyra separata knappar istället för någon sorts styrkors. Det blir ju lurigare att svepa mellan olika riktningar och frågan är hur bra det fungerar med fyra knappar för att köra åtta riktningar.

Sen är också frågan hur bra det går att ersätta analoga spakar med touchpads. Du tappar en hel massa taktil feedback och frågan är hur långt haptsk feedback räcker för att ersätta det. Jag tror att Sony är inne på ett bättre spår där.

Hade potentiellt varit mycket smidigare att göra som med Vita och sätta en touchplatta under kontrollen. På så sätt kan du styra den enkelt med ett pekfinger utan att du behöver byta grepp.

ja. och visst, vi vet ju inte om den slutgiltiga kommer ha samma layout som denna heller iof.

lite sämre blir det givetvis. men det skulle i viss mån kunna kompenseras med en upphöjning i mitten.

jag har inte testat kontrollen men jag har testat liknande fysikexperiment där det simulerats 3D-känsla från en platt yta enbart med vibrationer. det är förvånansvärt realistiskt. men hur det sen kommer lyckas översättas till känslan av att halka av "styrpinnen" med tummen vettefanken.

ja jag spekulerade på den modellen för PS4-paddan. i denna version har Steampaddan visst också ett par knappar under har jag för mig, så det utrymmet är redan upptaget nog ev. på Vita används den väldigt sällan, så jag tror utvecklare ser problem med baksidesmodellen också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så länge Steam Machine inte får "Half-life 3"-syndrom är jag nöjd...

Kommer HL3?!!? YIIPIII!

Skrivet av AndreaX:

både maskinen och spelet har nog snart nått sina halveringstider redan innan de släppts.

Det tråkiga är, jag tror att många (inkl mig) inte hade brytt sig om HL3 hade varit hyfsat med effekter. Utan vi faktiskt gillar spelserien, konceptet och storyn. Som den är nu är den helt förstörd, och jag förstår ärligt inte hur Valve kan bara skita i sin spelarbas som har gett dem all inkomst från alla HL spel genom åren. Om de inte ska göra 3:an, fine. Men gör iaf KLART HL2:3 då.

Ang konsolen så var det väl det många hoppats på skulle komma med just den konsolen, som ett dragplåster.
Men 2015 är så pass långt bort att alternativ och hela iden riskerar att hamna på IS i folket som fortfarande är intresserad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

ja. och visst, vi vet ju inte om den slutgiltiga kommer ha samma layout som denna heller iof.

lite sämre blir det givetvis. men det skulle i viss mån kunna kompenseras med en upphöjning i mitten.

http://geekjoan.com/videogames/wonderswan2.jpg

jag har inte testat kontrollen men jag har testat liknande fysikexperiment där det simulerats 3D-känsla från en platt yta enbart med vibrationer. det är förvånansvärt realistiskt. men hur det sen kommer lyckas översättas till känslan av att halka av "styrpinnen" med tummen vettefanken.

ja jag spekulerade på den modellen för PS4-paddan. i denna version har Steampaddan visst också ett par knappar under har jag för mig, så det utrymmet är redan upptaget nog ev. på Vita används den väldigt sällan, så jag tror utvecklare ser problem med baksidesmodellen också.

Nej jag vet att fler har kört fyra fysiska knappar istället för ett kors eller en platta och det har fungerat. Mycket hänger på hur brytarna är också. Många som kör handkontroll på PC är rätt känsliga när det gäller sånt. Plattformsspel kan bli helt ospelbara med en dålig D-pad så jag hoppas de löser det. Xbox 360 har ingen jättebra. Den är ok men rätt svampig. Blev tydligen bättre när de införde transforming D-pad. Går att modifiera den lite också men det har jag inte orkat göra. Men att de insåg att det var en viktig del tycker jag är bra och det faktum att de plockar in feedback från spelare är också positivt för då finns det hopp om att det blir bra när det är klart.

Fast det är ju trögheten i spaken och de hårda stoppen i ändläget som är intressant också. Jag är väldigt sugen på att testa en Steam Controller. Hoppas den dyker upp i elektronikbutikerna sen när den lanseras så man kan leka lite med den. Så länge den fungerar hyfsat så kan jag helt klart tänka mig att köpa en som komplement till Xbox 360. Vore ju kul om den kan ersätta min nuvarande kontroll men det är jag fortfarande lite tveksam till. Vi får se när den är klar och tills dess tänker jag hålla mig försiktigt positiv till konceptet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag vet att fler har kört fyra fysiska knappar istället för ett kors eller en platta och det har fungerat. Mycket hänger på hur brytarna är också. Många som kör handkontroll på PC är rätt känsliga när det gäller sånt. Plattformsspel kan bli helt ospelbara med en dålig D-pad så jag hoppas de löser det.

Fast det är ju trögheten i spaken och de hårda stoppen i ändläget som är intressant också.

Vi får se när den är klar och tills dess tänker jag hålla mig försiktigt positiv till konceptet.

riktigt inpiskade PC-spelare borde iof finna övergången från WASD till en separerad D ganska enkel. men det är nog inte dem som kontrollen riktar sig mot nej. det optimala tycker jag åas hade varit att bygga in en digital D-padda under båda eller endera "analog"-plattor. mekaniskt krångligare och dyrare såklart, men.

ja, ändläget är ju lättlöst med en kant. trögheten däremot, utöver det simulerade, vill man inte ändå ha den så konstant som möjligt? PS4 har väll även gått mot en lite mindre tröghet om jag inte minns galet. men helt konstant kan ju en mekanisk fjädring inte bli, vilket är ett litet negativt drag när man tex ska följa ett rörlig mål med sikte osv. åas är det positivt för att mer likna känslan vid att svänga tex en bilratt, så inget odelat positivt eller negativt med saken.

är nog klokt i vanlig ordning då inget blir perfekt, men som jag ser det har lösningen iaf möjligen några riktigt bra egenskaper utöver de primära. 1. mer flexibilitet med utväxling för olika speltyper. 2. möjlighet till 0 vandrande inmatning trots 0 dödzon. 3. samt, ingen risk för försämrad mekanisk funktionalitet, vilket påverkar punkt 2 i än högre grad annars.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint