PC eller PS4 - Vilken är billigast för spel?

Permalänk

PC eller PS4 - Vilken är billigast för spel?

Tjena!

Min brorsa står i valet om vad han ska köpa. Det han undrar är om han ska välja PC eller ett PS4, när det kommer till spelande. Vilket alternativ är billigast?

Tacksam för svar,
/KDAson

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Tjena!

Min brorsa står i valet om vad han ska köpa. Det han undrar är om han ska välja PC eller ett PS4, när det kommer till spelande. Vilket alternativ är billigast?

Tacksam för svar,
/KDAson

ps4 är "billigast" men du kan inte jämföra så.

beror väl på vilka spel ? ska han köra BF4 eller är det final fantasy & rollspel.
nya PS4 spel kostar väl 500-600kr styck. oftast är grafiken nedskalad sämre FPS än vad du kan få med PC versionen.
Datorn kostar mer men du kan välja exakt den hårdvara du vill. få klart bättre spelupplevelse

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

PC är i längden billigare, men inköpspriset är billigare för ps4

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Sötast

Konsoll är billigare i inköp men blir oftast dyrare med tiden pga höga spelkostnader, "guldmedlemskap" och liknande.

PC är dyrare i inköp men man kommer oftast undan brutalt mycket billigare på spelen samt spelutbududet är mycket större samt att en dator har så mycket fler funktioner än att bara spela...

Permalänk
Medlem

PC nu och spelen köper du på STEAM vid deras summer sale. Då har du 30 grymma spel till priset av 5 st på ps4, sen kan man alltid köpa en kontrol till pcn om man vill lira i sängen lr liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Konsoll är billigare i inköp men blir oftast dyrare med tiden pga höga spelkostnader, "guldmedlemskap" och liknande.

PC är dyrare i inköp men man kommer oftast undan brutalt mycket billigare på spelen samt spelutbududet är mycket större samt att en dator har så mycket fler funktioner än att bara spela...

PC blir ganska dyrt eftersom en PS4/One kostar 4k under en 6-7års period ifall man köper en nu medans en dator för ca 6-7k nu kommer att behöva några uppgraderingar för minst 4k för klara minimumkraven för samma spel under samma tidsperiod

Detta exkluderar spelpriser, men vill man spela de nyaste spelen först så är det oftast konsoll som gäller för AAA spel

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Det hänger ju också en hel del på vilka typer av spel man är intresserad av, skulle jag säga. Är man en FPS-junkie så kanske inte konsol är speciellt kul över lag, om man lever för senaste NHL-spelet osv så är nog konsol att föredra.

Generellt sett skulle jag dock säga att PC är billigare i längden, samt att det ger betydligt mer för pengarna.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Sen är en okej spelskärm billigare än en okej TV. Om man nu inte vill störa fru eller föräldrar och spela på den vanliga TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

PC blir ganska dyrt eftersom en PS4/One kostar 4k under en 6-7års period ifall man köper en nu medans en dator för ca 6-7k nu kommer att behöva några uppgraderingar för minst 4k för klara minimumkraven för samma spel under samma tidsperiod

Detta exkluderar spelpriser, men vill man spela de nyaste spelen först så är det oftast konsoll som gäller för AAA spel

Hur menar du? En dator kommer ju hålla prestandan för nya titlar precis lika bra som en konsoll. Att en konsoll skulle "hålla" i 6-7 år skulle jag kalla en "myt" eller liknande, se på förra generationen, BRUTALT dålig grafik/FPS mot slutet av sin tid.

Fördelen med en dator är ju att man KAN uppgradera den.

Med utbudet av smidiga mITX-chassin som finns idag och SteamOS som förhoppningsvis blir stort med många spel, så finns det inte så stor anledning enligt mig att köpa en konsoll.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Pc spel är billigare dock så har du ingen möjlighet att sälja dina spel tack vare diverse drm tjänster, host Steam host.

Så om det blir så mycket billigare är ju upp till en själv om man behåller sina ps4 spel även om man klarat/tröttnat på dom.

Själv har jag varken ps4 eller speldator men ska införskaffa båda. Tex Destiny kommer inte till Pc. Och de bästa mmorpg finns på pc.

Men i min smak så kommer ps4 erbjuda många underbara exklusiva titlar genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

PC blir ganska dyrt eftersom en PS4/One kostar 4k under en 6-7års period ifall man köper en nu medans en dator för ca 6-7k nu kommer att behöva några uppgraderingar för minst 4k för klara minimumkraven för samma spel under samma tidsperiod

Detta exkluderar spelpriser, men vill man spela de nyaste spelen först så är det oftast konsoll som gäller för AAA spel

Det kanske du har rätt i men om 6-7 år så kommer utvecklingen av komponenter ha gått så långt fram så spelen för datorn kommer nog ha betydligt bättre grafik än samma spel till ps4 just för att det har samma hårdvara fortfarande medans speltillverkarnas vet att datorerna ligger långt före. Så välj själv, vill du ha spel som hela tiden blir bättre och har bättre grafik eller vill du att konsolen ska begränsa spelens kvalité?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Jag tycker konsolspelen är skräp så jag säger ju PC. Men vi kanske inte delar smak när det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Det kanske du har rätt i men om 6-7 år så kommer utvecklingen av komponenter ha gått så långt fram så spelen för datorn kommer nog ha betydligt bättre grafik än samma spel till ps4 just för att det har samma hårdvara fortfarande medans speltillverkarnas vet att datorerna ligger långt före. Så välj själv, vill du ha spel som hela tiden blir bättre och har bättre grafik eller vill du att konsolen ska begränsa spelens kvalité?

Underligt detta, speciellt med tanken på de spel som precis kommit till bland annat PS3 och med tanken på att PS4 är redan ute så skriker de kvalité, vist de är inte grafiskt snyggt om man jämför de mot AAA spel, men det finns riktigt många bra spel, speciellt de bästa brukar komma ut vid slutet / en bit efter konsolens livscykel. Samma gällde PS2 som ett bra exempel där några av konsolens bästa spel kom över ett år efter PS3 släpptes.

Så du får vara väldigt vänlig och berätta till mig då jag inte personligen förstår vad som gör att dessa spel saknar kvalité.

Generellt sett det enda folk snackar om här på Swecklockers är enbart grafik, jag antar att du gör det med? Gillar du spel eller är det enbart grafik du spelar? Spelglädje och bra spel är inte synonym till BRA GRAFIK. Det är en bidragande faktor men inte en uteslutande faktor.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

om de var förra genneratoionen skulle man säga i längden är pc billigare, nu... så är inte fallet, ps4 ägare som investera i plus har ca 6 spel gratis redan, sony har varigt flitiga o ge väldigt bra erbjudanden, som steam.

samt pc spel är så billiga är inte sant längre när man ser titanfall till pc för 600 kr i en butik.

samty de är itne vad man ska köpa för vad ska du vilja spela för de är de exlusiva titlarna som ota brukar vara en orsak man skaffar en viss konsoll eller pc, inte hur möe teoretisk kraft den har som typ alldrig används till något vettigt.

Permalänk
Medlem

Vad kostar The last of Us till PC?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

om de var förra genneratoionen skulle man säga i längden är pc billigare, nu... så är inte fallet, ps4 ägare som investera i plus har ca 6 spel gratis redan, sony har varigt flitiga o ge väldigt bra erbjudanden, som steam.

samt pc spel är så billiga är inte sant längre när man ser titanfall till pc för 600 kr i en butik.

samty de är itne vad man ska köpa för vad ska du vilja spela för de är de exlusiva titlarna som ota brukar vara en orsak man skaffar en viss konsoll eller pc, inte hur möe teoretisk kraft den har som typ alldrig används till något vettigt.

Eller så handlar man sina PC-spel Online här: http://www.fast2play.se/

Titanfall 282 kr
FIFA 14 176 kr
Wolfenstein 291 kr
Battlefield 4 282 kr
Watch Dogs 423 kr

Har alltid fungerar klockrent för mig. Bara att aktivera koden i Steam/Uplay/Origin

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Du kan spara ännu mera pengar om du köper ifrån g2play, g2a o kinguin. Du lär spara in kostnaden på mindre än ett år.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

om de var förra genneratoionen skulle man säga i längden är pc billigare, nu... så är inte fallet, ps4 ägare som investera i plus har ca 6 spel gratis redan, sony har varigt flitiga o ge väldigt bra erbjudanden, som steam.

samt pc spel är så billiga är inte sant längre när man ser titanfall till pc för 600 kr i en butik.

samty de är itne vad man ska köpa för vad ska du vilja spela för de är de exlusiva titlarna som ota brukar vara en orsak man skaffar en viss konsoll eller pc, inte hur möe teoretisk kraft den har som typ alldrig används till något vettigt.

Ledsen men det stämmer inte för fem öre. Vet inte vilka butiker du handlar i men Titanfall för 600kr behöver iaf inte jag betala. Enligt Prisjakt ligger Titanfall på skiva för 319kr och skall man bara ha en spelnyckel (vilket är det bästa sättet att handla spel på) så kostar de runt 270kr just nu.

Tittar man på nya releaser och jämför spel på skiva mellan PC och konsoll så är PC spelen alltid 150-200kr billigare. Köper man nyckel är skillnaden ännu större.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Nu är inte grafik något avgörande för honom. Han vill bara ha en maskin att lira spel på.

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Nu är inte grafik något avgörande för honom. Han vill bara ha en maskin att lira spel på.

fast det beror ju på vilka spel.. ?
du kan omöjligen veta om nya spel till konsol är mindre / mer buggiga än samma spel till PC.
vissa kommer vara exklusiva just för PS4 eller Xbox one.
är det bara "casual gamer" där det inte spelar roll vilka spel det är?
sätt ihop en dator för 4000kr köp en skärm på second hand... hittade själv en 24" för 150kr förra veckan.
installera SteamOS på den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

En PS4 är sett till priset billigast även om du köper en stor mängd spel och har PS+ medlemskap detta för att den har en livslängd på 5år+ med en ökande grafikkvalitet för varje år då utvecklarna lär sig. En PC har kanske en livslängd på 3-4 år max (om du ska ligga över konsolerna i spelupplevelse) vilket gör att den ständigt måste uppgraderas eller klumpuppgraderas!

Hur mycket det än bär emot att säga det så har du mer pengar i fickan efter 6 år om du köper en PS4 istället för en dator! FACT! :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En PS4 är sett till priset billigast även om du köper en stor mängd spel och har PS+ medlemskap detta för att den har en livslängd på 5år+ med en ökande grafikkvalitet för varje år då utvecklarna lär sig. En PC har kanske en livslängd på 3-4 år max (om du ska ligga över konsolerna i spelupplevelse) vilket gör att den ständigt måste uppgraderas eller klumpuppgraderas!

Hur mycket det än bär emot att säga det så har du mer pengar i fickan efter 6 år om du köper en PS4 istället för en dator! FACT! :-/

Hahahahaha.... gud....

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tjena!

Min brorsa står i valet om vad han ska köpa. Det han undrar är om han ska välja PC eller ett PS4, när det kommer till spelande. Vilket alternativ är billigast?

Tacksam för svar,
/KDAson

förutsatt att han inte ändå behöver en grafikstark dator för annat än spel, PS4.

Skrivet av KDAson:

Nu är inte grafik något avgörande för honom. Han vill bara ha en maskin att lira spel på.

PS3 alltså. ännu billigare än PS4, väldigt mycket fler och billigare spel att välja på ett bra tag till, samt fri från extrakostnaderna med PS4 om man så väljer bort dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KDAson:

Nu är inte grafik något avgörande för honom. Han vill bara ha en maskin att lira spel på.

PC är generellt marginellt dyrare för samma prestanda än konsollerna men det sparar man in på nolltid på några spelköp. PCspel är oftast många gånger billigare än konsollspel.

Och sedan frågar du på ett Primärt PC forum

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Saken är den att han inte har råd med att uppgradera då det behövs, när det kommer till PC.
Är det då billigare att köpa en PS4, eftersom den inte behöver uppgraderas? Sen kan man ju koppla en PS4 mot monitor istället för tv, om man vill har snabbare bilduppdatering...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KDAson:

Saken är den att han inte har råd med att uppgradera då det behövs, när det kommer till PC.
Är det då billigare att köpa en PS4, eftersom den inte behöver uppgraderas? Sen kan man ju koppla en PS4 mot monitor istället för tv, om man vill har snabbare bilduppdatering...

Lägg en tusenlapp extra på datorn och han får bättre spelutbud, billigare spel och mer prestanda utöver att man kan göra mer med datorn.
Nackdelen är att Windows och kringutrustning inte följer med.

Använd Citera är du snäll så hittar de som lagt inlägg tillbaka när du skriver i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Saken är den att han inte har råd med att uppgradera då det behövs, när det kommer till PC.
Är det då billigare att köpa en PS4, eftersom den inte behöver uppgraderas? Sen kan man ju koppla en PS4 mot monitor istället för tv, om man vill har snabbare bilduppdatering...

först och främst bör man ju kolla på vilka spel man vill spela.

bilduppdateringen kommer inte förbättras av att koppla den till en datorskärm, tvärtom. däremot kan det bli lite snabbare responstid om skärmen saknar bildförbättrande saker som de flesta TV har aktivt, och som de flesta billiga skärmar saknar. stänger man av dessa på TVn blir det däremot lika snabbt som datorskärm, men ev på bekostnad av just bilduppdatering och kvalitet. på billigare datorskärmar åas har man idag ofta inte alternativen alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KDAson:

Tjena!

Min brorsa står i valet om vad han ska köpa. Det han undrar är om han ska välja PC eller ett PS4, när det kommer till spelande. Vilket alternativ är billigast?

Tacksam för svar,
/KDAson

kolla på www.prisjakt.nu

Permalänk

Jag skulle tippa på att det är billigare med PS4. Visst kostar en TV mer än en datorskärm, men det jämnar lätt ut sig på alla uppdateringar man slipper köpa till en PS4. En dator får man ju nästan uppdatera vart eller vartannat år för att kunna spela dom senaste spelen. Vad gäller spelkostnad så går jag inte mycket back på mina PS4:a spel. Köpte Killzone begagnat på Tradera och lyckades sälja det för mer än vad jag köpte det igen på Tradera. Övrga spel jag har haft går maximalt 50-100 kr förlust. Sen är det som sagts tidigare, beroende på vilka spel man är intresserad av. Jag som spelar NHL flera timmar i veckan "måste" ha en konsol då det inte finns till PC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krissmeister:

Jag skulle tippa på att det är billigare med PS4. Visst kostar en TV mer än en datorskärm, men det jämnar lätt ut sig på alla uppdateringar man slipper köpa till en PS4. En dator får man ju nästan uppdatera vart eller vartannat år för att kunna spela dom senaste spelen. Vad gäller spelkostnad så går jag inte mycket back på mina PS4:a spel. Köpte Killzone begagnat på Tradera och lyckades sälja det för mer än vad jag köpte det igen på Tradera. Övrga spel jag har haft går maximalt 50-100 kr förlust. Sen är det som sagts tidigare, beroende på vilka spel man är intresserad av. Jag som spelar NHL flera timmar i veckan "måste" ha en konsol då det inte finns till PC.

Du menar möjligen Uppgradera, uppdatera gör man med mjukvara, uppgradera gör man genom att byta ut en del av en enhet mot en kraftigare del.

I dagsläget är det inte riktigt samma grej med att man skulle behöva uppgradera datorn när man pratar om Konsoller. Dagens konsoler bygger på exakt samma grejer som finns i en dator. Bara att det säljs som en ouppgraderbar enhet och att OS kommer integrerat i minnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin