Permalänk
Avstängd

Överklocka FX 6100?

Tjenare, monterade precis in Hyper 212 EVO i min dator. Tänkte överklocka min skrotprocessor FX 6100 så den kan prestera en aning bättre. Kan någon guida mig? Hört att man ska höja spännning och sånt, hur gör man från steg 1?

EDIT: Jag har moderkortet: Gigabyte 970a-DS3

Permalänk
Skrivet av ShutteN:

Tjenare, monterade precis in Hyper 212 EVO i min dator. Tänkte överklocka min skrotprocessor FX 6100 så den kan prestera en aning bättre. Kan någon guida mig? Hört att man ska höja spännning och sånt, hur gör man från steg 1?

EDIT: Jag har moderkortet: Gigabyte 970a-DS3

Själv så följde jag denna guide då jag överklockade min fx 6300

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Avstängd

en 6100 är en ganska trevlig cpu för oc och du kan säkert räkna med 4200-4700mhz men för att dra det enkelt så

1: turbocore av
2: multiplier up kan nog börja med 4000mhz för det brukar dom klara på stock utan problem
3: öka till du märker att den blir ostabil då får du höja volten lite men bör inte gå över 1.500v
4: håll koll på temperaturen under stabilitets test med full belastning och 62c är max rekommenderad men lite mer är ingen större fara

Extra
om du kör oc så datorn inte startar så gör man en resett bios med bygel alternativt tar ur batteriet på moderkortet så nollställs inställnigarna man gjort och datorn startar igen

Min åsikt angången volt så 1.5 är max rekomenderad går lite mer men känns onödigt då det ger väldigt lite extra mhz
sen angående värme så 62c är max men dom överlever mer utan problem och jag skulle inte bry mig om det står 70c heller och i värsta fall har man värmeskydd men 62 är en bra temp för att hålla sig på för en 24/7 oc och då det är sommar brukar det bli varmare inne så sikta på 62 som max och du har lite marginal

Edit: såg att du har en ds3 antagligen utan mosfetkylning så kan rekomendera att inte helt 100% tok maxa på den då dom blir varm men tror inte närmare 4500mhz ska vara nått större problem ändå men kan vara värt att hålla lite koll på tempen där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w