Permalänk
Medlem

Hjälp med val av plasma-tv

hej alla läsare,

Jag och min sambo skall köpa en ny tv. Vår budget är inte den högsta för tillfället och därför har vi bestämt oss för att lägga oss under 6k.

De kraven som vi har är att TVn skall ha minst 100 "äkta" Hz i uppdateringsfrekvens, vara full-HD, minst 48 tum samt ha goda inkopplingsalternativ (HDMI, USB, SCART etc)

Vi har tittat på följande alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1745881,1216205,1767088,...

Kan någon vägleda oss i vårt val? Det vi vill ha är en TV med bra bild (minimalt med lagg/flimmer/cloudning/inbränning). Vi vill inte ha några smart-funktioner eller 3D.

Tack på förhand,
Nony

Permalänk

Kan inte direkt hjälpa dig, har ingen koll alls på de där modellerna och jag måste säga att det var en lite märklig lista du fått ihop. Flera modeller säljs bara av någon enstaka affär, en såg jag var från 2012.

Här kanske du kan hitta en del läsning, men jag tror inte det rör sig om några enorma skillnader.
http://www.avsforum.com/f/167/plasma-flat-panel-displays

Det är inte alltid själva TV-modellen är det mest viktiga när det kommer till bildkvalité, till stor del hänger det på hur bra material man matar den med (doh, självklart men ändå värt att påpeka) och inställningar. Många apparater kommer med inställningar som inte är optimala. Här kan det vara en god idé att slå av diverse bildförbättringstekniker och sedan successivt slå på en i taget för att testa sig fram.

Angående inbränningar/temporära skuggbilder så brukade man förr prata om att TVn skulle köras in på låg ljusstyrka de första 100 - 200 timmarna. Kör material som täcker hela skärmen och inte någon gammal tv-serie i 4:3-format eller film i 2,35:1, då blir det rejäla svarta kanter som slits ojämnt.
Det kommer antagligen inte se så där jättekul ut på låg ljusstyrka så givetvis kan ni dra upp den temporärt och titta på någon film, men låt sen TVn stå och rulla för sig själv på lägre ljusstyrka halva dan eller så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en LG 50" plasma för 4 000 kr för inte så länge sen och kunde inte vara mer nöjd med mitt köp. "Smart" blev den när jag kopplade in en billig, liten, ljudlös, strömsnål htpc.
Det enda som jag skulle kunna klaga på är svärtan, men man ska ge många gånger priset för att den ska bli betydligt bättre. Dessutom är det bara jag som ibland ens lägger märke till att den skulle kunna vara bättre.