Asus visar Zenbook NX500 – 15,6-tummare med 4K-upplösning

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xGreenRed:

Räcker det inte med WQHD på 15,6"

Absolut inte, 3200x1800 på 15" med 200%-zoom fungerar faktiskt riktigt bra sedan Win8.1. Saker och ting har då storleken motsvarande 1600x900 vilket är en bekväm storlek på 15", program som inte har explicit stöd för högupplösta skärmar skalas då av Windows och denna skalning blir klart bättre om den ska skala hela pixels och inte fraktioner av pixels vilket är fallet med t.ex. 125/150/180% som är andra zoom-nivåer som brukar används.

Enda "problemet" är att man lider varje gång man tvingas använda 1920x1080 på 20"+ efter vant sig med 3200x1800 på 15", men får nog betecknas som en i-landsproblem av icke-kritisk karaktär.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Absolut inte, 3200x1800 på 15" med 200%-zoom fungerar faktiskt riktigt bra sedan Win8.1. Saker och ting har då storleken motsvarande 1600x900 vilket är en bekväm storlek på 15", program som inte har explicit stöd för högupplösta skärmar skalas då av Windows och denna skalning blir klart bättre om den ska skala hela pixels och inte fraktioner av pixels vilket är fallet med t.ex. 125/150/180% som är andra zoom-nivåer som brukar används.

Enda "problemet" är att man lider varje gång man tvingas använda 1920x1080 på 20"+ efter vant sig med 3200x1800 på 15", men får nog betecknas som en i-landsproblem av icke-kritisk karaktär.

Oj! Det visste jag inte

Dock så upplever jag lite problem ibland när jag zoomar in 125% på Chrome, men det stödjer inte W8 kanske. Visste inte om det med program utan stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast inte ens med en väldigt stor pupill på natten får du ner en teoretisk upplösning till 0,3 bågminuter. Då har man inte heller tagit hänsyn till att skärmar är bakgrundsbelysta vilket kommer få pupillen att dra ihop sig varpå vinkelupplösningen minskar.

Jag läste igenom den där artikeln och ingenstans pekade den på vilka källor som gav så extremt hög upplösning. Mer än att en person på en annan sida sa något om det. Jag har försökte gräva ett tag och en Eugene Ackerman har skrivit en bok som heter Biophysical Science (1920) som bland annat tar upp ögat och dess upplösning. Han ger ett värde på strax över 1 bågminut som vanligt men att vissa väldigt skarpsynta kan nå 0,7 bågminuter under optimala förhållanden. Kan tyvärr inte länka dig till boken då jag hittade den som PDF bakom en inloggningsmur på Chalmers bibliotek. Det krävs medlemskap för att nå många av deras databaser men den kanske går att hitta någon annanstans.

Råder inga tvivel om att man kan se individuella pixels på en 15" skärm med 3200x1800 upplösning, men det kräver att man sätter näsan betydligt närmare skärmen än man normalt skulle göra. På normalt avstånd ser jag individuella pixels med 1920x1080 på 11" (~200 PPI, t.ex. Surface Pro och Dell Venue 11 Pro), möjligen kan man ana pixels i riktigt högkonstrast-områden med 3200x1800 på 15" (~240PPI, dator i artikeln och XPS15) men på 13" (~280PPI, t.ex. Samsung Serie 9) torde det vara rätt svårt att överhuvudtaget se individuella pixels.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast när det gäller upplösning finns det en hård gräns när det är fysiskt omöjligt att uppfatta högre pixeldensitet. Ögat har en begränsad upplösningsförmåga. Rent fysiskt begränsas dessutom användbar upplösning av Rayleighs upplösningskriterium som grundar sig i diffraktion. Dock har vi andra begränsningar i ögat och hjärnan som ger oss sämre faktisk upplösning än så. Det varierar lite mellan olika personer men en person med bra syn har en vinkelupplösning på mellan en och två bågminuter. Därifrån kan du sedan räkna ut vilken pixeldensitet som är vettig baserat på betraktningsavstånd.

Så med lite enkel trigonometri får vi fram att en person med väldigt bra syn måste sitta närmare än 35 centimeter från skärmen på den där laptopen innan bilden blir pixlig. Det är mer läsavståndet för en bok eller en tidning än en laptop.

http://clarkvision.com/articles/eye-resolution.html anger 0.3 bågminuter per pixel (detta gäller i det område där ögat har som högst upplösning). Då blir det betydligt mer. Jag skulle gärna ha tre gånger så stor linjär upplösning som på min nuvarande laptopskärm, vilken jag inte har några problem att urskilja pixlar på från normalt avstånd.

Sedan är ju den där upplösningen uppmätt som det avstånd två linjer smälter samman för en försöksperson, alltså inte något teoretiskt beräknat värde.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon89918:

http://clarkvision.com/articles/eye-resolution.html anger 0.3 bågminuter per pixel (detta gäller i det område där ögat har som högst upplösning). Då blir det betydligt mer. Jag skulle gärna ha tre gånger så stor linjär upplösning som på min nuvarande laptopskärm, vilken jag inte har några problem att urskilja pixlar på från normalt avstånd.

Sedan är ju den där upplösningen uppmätt som det avstånd som två linjer smälter samman för en försöksperson, alltså inte något teoretiskt beräknat värde.

Läs igenom resten av tråden. Det finns andra källor som fortfarande säger standard runt 1 bågminut och ja det är uppmätt där med. Den källa sa 5e-4 rad som vanlig vinkelupplösning, det vill säga 1,7 bågminuter och att de bästa uppmätta under ideala förhållanden ger 2e-5 rad, det vill säga 0,7 bågminuter. Rayleighs upplösningskriterium var vid samma förhållanden 1e-4 rad, det vill säga 0,35 bågminuter. En datorskärm är tyvärr inte ideala förhållanden eftersom den som sagt är bakgrundsbelyst vilket får pupillerna att dra ihop sig vilket flyttar diffraktionsgränsen.

Jag har letat efter referenserna till den där artikeln du länkat men de är svåra att hitta. Hecht 1931 verkar inte finnas digitalt och Chapman och Hall 1967 verkar inte finnas indexerad någonstans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det varierar lite mellan olika personer men en person med bra syn har en vinkelupplösning på mellan en och två bågminuter.

Nja. Synskärpa 1,0 motsvarar väl 1 bågminut. En del har uppåt 2,0 (alltså en halv bågminut) utan glasögon och vi med synfel kommer ofta upp över 1,0 med korrektion, 1,6 i mitt fall, varför man nog inte ska ta såna siffror alltför absolut.

On topic: Underbart med en skärm som går att skala 200% till utan att få "låg upplösning" för det.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Jag hoppas att det dyker upp något i stil med en Zenbook UX302LG med uppdaterat grafikkort. Jag ser inte varför jag skulle vilja ha 4K på en laptop än på länge. Ett par gpu-generationer framåt om dom får till hyfsad batteritid [så kan jag tänka mig att jag ändrar mig](edit).

Tja, UX303LN kanske? Som en mix av UX32LN och UX302LG.

http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-revi...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken premiumkänsla!

Permalänk
Medlem

För en fotograf är ju denna upplösning idealisk, då man får större yta att jobba med bilderna på.
Verktygen försvinner mer på sidorna och arbetsytan ökar..

Blir att kolla något test framöver om hur bra skärmen är, då den är fabrikskallibrerad och riktar sig till professionella användare.
Kanske blir att man kan slänga ut Applebröten...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

För en fotograf är ju denna upplösning idealisk, då man får större yta att jobba med bilderna på.
Verktygen försvinner mer på sidorna och arbetsytan ökar..

...men de blir år andra sidan så små att man måste förstora dem för att se vad man klickar på -> samma skärmyta som tidigare Däremot kan bilderna ha betydligt högre PPI vilket ju är trevligt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Tja, UX303LN kanske? Som en mix av UX32LN och UX302LG.

http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-revi...

Såg klart intressant ut!
Det var det där med den höga upplösningen igen bara, som dom sa i recensionen så kan man ju hoppas på en version med vanlig full HD panel.
Men helt klart en modell jag ska hålla ögonen på, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Det var det där med den höga upplösningen igen bara, som dom sa i recensionen så kan man ju hoppas på en version med vanlig full HD panel.

Det ska komma en FHD-version med matt skärm, förmodligen kommer den att ersätta den nyligen släppta UX32LN i europa. Fast ärligt talat, om man ändå skiter i upplösningen/touch och kan klara sig utan den extra mini-SSD-platsen så är ju redan UX32LN en oerhört bra maskin med likvärdig prestanda.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Måste säga att designen är skitful. Avskyr den där cirkeln de har på vänstersidan av tangentbordet. U500an är betydligt mycket fräschare!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det ska komma en FHD-version med matt skärm, förmodligen kommer den att ersätta den nyligen släppta UX32LN i europa. Fast ärligt talat, om man ändå skiter i upplösningen/touch och kan klara sig utan den extra mini-SSD-platsen så är ju redan UX32LN en oerhört bra maskin med likvärdig prestanda.

Det har du rätt i, vi får väl se vad det blir till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Känns som en riktigt dålig kompromiss med tanke på hur ytan måste vara för att det ska fungera med touch. Och priset för den delen.

Håller med om att det normalt är trevligare med matta skärmar än blanka. Dock har de flesta bärbara, långt innan touch blev vanligt, tyvärr valt att köra med blanka skärmar.

Dessutom så är det inget som hindrar att man gör bärbara med touch som har matta skärmar (skriver detta just nu på en ThinkPad med touch och matt skärm).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns några lanseringsdatum och prisuppgifter ute än.??
Sugen på att inskaffa asusen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar