Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Köp spelet istället för att tanka hem det så ska det nog fungera

Har gjort det nu, funkar kanon =p

Permalänk
Medlem

Fuck hade precis kommit igång efter 1000 misslyckanden, hade 20.00 invånare, fått vatten till allt, dock var många arbetslösa av nån konstig anledning, men gick hyffsat bra. Så låste sig skiten!! GAHH ! Blir att spela hela natten

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra backup på allt, då gjorde jag backup på alla mina städer i SimCity4, men den stad som jag kommit bäst på (ca 150 k invånare) den kom in i en mapp som heter "Downloaded" eller "Downloads", men de andra städerna kom till den vanliga regions mappen.
Hur lägger man till en stad i en region? Jag måste ha tillbaka min stad!!!!!

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Glömsk

Spelade precis SC4 för första gången och lyckades komma upp i 4000 invånare, för att det jävla spelet stänger av sig själv och jag kommer tillbaka till desktop. Får visserligen skylla mig själv som inte sparade, men det borde inte stänga ner sig själv sådär. Kör 1.0. Löser en patch problemet?

Edit: Det jag menar är, har någon av er haft det här problemet och löst det med en patch? Kommer inte in på simcity.ea.com eftersom min webbläsare är imkompatibel. Heh.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

så går det när man inte anväder IE

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Glömsk

Jag använder IE 5.00 på W2kPro/Sp3

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

IE 6 och XP Pro funkar det bra. Men efter att jag installerat Direct X 9 så är det lite dumt, när jag ALT+TABbat mig ur SC4 och sen tillbaka igen så avslutas det

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Dom kräver nya byggnader men så kollar man på ett sånt område tex hus så vill ha mera men kollar man då där det finns sånt så finns där massa svarta tråk hus som ingen bor i hur ska man motverka att det förfaller?

Permalänk
Medlem

Har en grafikbugg. Har inte hittat nåt om det här...

När byggnader är "under construction" så syns dom ändå!

SC4 gör så att hela byggnaden placeras ut direkt, fast under jord. Sedan sätts en byggställning. I takt med att byggandet fortgår flyttas byggnaden upp steg för steg till hela är ovanför jorden.

Mitt problem: Den delen som är under jord syns! Och den hamnar överst! Har ingenstans att lägga screenshots, men om ett hus ska byggas bakom ett annat, så syns det som är under konstruktion framför det hus som ska vara längst fram. Skitskumt. Vet inte om det varit så hela tiden, det blev ju ett problem först nu när jag börjar få större byggnader. (ett 900-personershus tar ju en del rutor)

Kör med quin-blabla aa och 2x aniso. Är det anledningen? Läst i tråden om att man bör stänga av det, men vill inte behöva ändra mina inställningar varje gång jag vill spela S.C.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom större delen av den här tråden nu, men inte hittat det jag söker..
Jag hajjar inte hur bussystemet fungerar. Samma med tåg och tunnelnbana. Ska man se att det glider runt små fina SL-bussar på vägarna eller? För när jag sätter ut busshållplatser så händer det inte speciellt mycket mer än det...
Samma med tunnelbanan.. Satte ut tunnelbana mellan indutriområdet och bostadsområdet, men den används inte.. Trots allt det är massiva bilköer till och från. Måste man, liknande TTD, köpa bussar/tåg eller är det något annat jag missat?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Men buuhuu.. Kan någon förklara för mig varför det hela tiden börjar brinna på exakt samma ställe (i ett inudustriområde)?

Väldigt tröttsamt..

Btw, kan man ställa in så att brandmännen åker och släcker branden själva utan att man själv ska behöva beordra dem?

För övrigt överlycklig, då jag äntligen lyckats gå plus!

Visa signatur

yeye

Permalänk
Medlem

brandmännen kan bara jobba inom ett visst område, en stor ring. så du får placera ut flera brandstationer.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Så mycket har jag förstått, men om det börjar brinna inom en brandstations territorium, så sköter den det själv eller?

Sen en annan sak.. Alla mina industriområden blir svarta och tråkiga... Vad kan man göra åt det?

Visa signatur

yeye

Permalänk
Medlem

Nä, men risken att det börjar brinna i ett område är mycket mindre om det är täckt av en station.

Mina inustrier är också svarta... Men jag undrar om det beror på att jag satt skatten på 12%

Permalänk
Medlem

Så industrierna blir svartare med högre skatt?
Nu fattar jag noll

Visa signatur

yeye

Permalänk
Medlem

Fortfarande nån som spelar sc4!?

Med nya patchen ute har jag tagit nya tag, hackar nada, inte ens när jag zoomar. Men nu har jag lite frågor:

Har gjort en stad för varje grej, har en res, en ind och en com och även en för sopor. Är det verkligen det bästa att göra så, läste på sc4 officela sida, tips hur man skulle komma igång. Och visst, går väl hyffsat bra men inte mer. Går plus i alla städer, och har mest invånare i residential-staden. Men händer inte så mycket mer nu, precis börjat sätta ut skolor och nu verkar dom vara nöjda. Hur ska jag få dom att bygga ännu mer? Bussar? College?

Och sen tycker jag inte det med olika "städer" är speciellt bra. Dom pausas ju när man är i nån annan så man måste ju byta hela tiden. T.ex om res-invånarna behöver mer jobb så måste man över till den "staden", vänta lite på att dom bygger sen över till res igen, vänta på att dom ska bygga. Så blir det ju hela tiden.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Funkar patchen bra eller? Inga hack alls längre? Bra då tar jag o installerar det igen!

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra, hackade så jag avinstallerade spelet när jag hade ca 20.000 invånare innan. Nu har jag runt 30.000 och har inte känt det minsta hack eller segning.

Gött, installera om det så kan vi utforma en grym, ofelbar strategi

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

hehe, jo hade fan en stad på 350k inv innan, och ett par runt med ~100k och några bara industrier... funkade bra, sedan orkade jag inte med för att det gick så slött mest med att flytta mellan städerna...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Någon som spelar fortfarande? Jag fick ett litet ryck när jag läste om att femman "är på g". Har nog spelat närmre 40 timmar den senaste veckan.

Hittills är min största framgång en stad på 100k invåndare, ca 20k industrijobb och 40-50k handel/service.
Strax efter 100k började jag stöta på problem - dels så var utrymmet slut att bygga på och jag började sakta men säkert gå minus, utan någon riktig anledning. Kraftverken började bli gamla (sol och skräpförbränning) och behövde ersättas etc.

Mayor rating på ~60, Education på 160-200, nästan bara high-tech jobb och alla områden förutom Miljö låg jag bra i.

Den enda lösningen jag kom på för att drastiskt förändra mina utgifter var att ta lån för att slopa solkraften som hade kass livslängd och bytte till naturgas. Samtidigt sänkte jag skatten för låginkomsttagare och manufacturing-industrin. Under den här tiden tappade jag 20k invånare, som sedan kom tillbaks, men i form av fattigare och lägre utbildade. Nu är jag på ~110k invånare, education på ~120 och lite allmänt skitigare stad och inte lika fina värden som innan. Men jag har lite marginaler i budgeten iallafall och ska nog kunna spara ihop till några större förändringar. Frågan är bara vilka.

Jag är osäker på hur jag ska gå vidare - hur får jag in mer folk på samma yta? Behöver jag sänka "garbage" ännu mer i min stad eller finns det någon annan trolig grej som förhindrar utveckling?

Det är en singelstad utan grannar, och skulle vilja ta staden så långt som möjligt utan att behöva grannskapet... om det går?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad roligt. Är sjukt sugen på 5:an, såg ju riktigt snyggt ut också. Jag ska inte uttala mig i den här tråden kanske, spelade Simcity2000 när jag var 6-7 (och lärde mig en bra grund till hur ekonomi fungerar faktiskt )

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Pro-bump! Sista inlägget skrevs nästan när jag joinade

Jag erkänner att jag installerade Simcity 4 på Steam för några dagar sen, men har bara tweakat och kört igång det (tweakat = custom support för 1920x1200). Ska köra så snart det finns tid (tar ju lite tid att köra Simcity på riktigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Pro-bump! Sista inlägget skrevs nästan när jag joinade

Jag erkänner att jag installerade Simcity 4 på Steam för några dagar sen, men har bara tweakat och kört igång det (tweakat = custom support för 1920x1200). Ska köra så snart det finns tid (tar ju lite tid att köra Simcity på riktigt).

Jo det vart en fin bump :). Vad är det för tweak? Tror jag kör nån 4:3 upplösning på min widescreen, vissa saker kan se lite småsneda ut, men det är inget jag tänker på numera. Annars fungerar det bra, men de senaste dagarna har det börjat spontankrascha, så det blir till att spara ofta och efter varje större bygge/investering.
Köpte spelet på steam för att jag blev så grymt sugen!

Surt att alla guider är på sidor som är blockerade här på jobbet. Nåja, får väl hålla mig tills jag kommer hem.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Om du har det i Steam, så kan du lägga till det i "Set Launch Options" genom Properties på spelet. Ifall man har det utan Steam är det bara skapa en ny shortcut och lägga till det där.

-CustomResolution:enabled -r1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om du har det i Steam, så kan du lägga till det i "Set Launch Options" genom Properties på spelet. Ifall man har det utan Steam är det bara skapa en ny shortcut och lägga till det där.

-CustomResolution:enabled -r1920x1200

Ah, tackar! Ska bli till att testa när jag kommer hem. Ska även kolla på lite olika moddar och tillägg också. Kanske finns några fler grafiktweaks, jag tycker att det går lite väl segt emellanåt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Får också taskig prestanda. Det är nog begränsat av motorn tyvärr. Om jag ställde allt på högsta fick jag 10-20 fps i en stad när jag skrollade runt (kollade med Fraps counter) Men testade ställa om till "Software Rendering" och sen ställa upp allt till max och då fick jag runt 30 fps istället. Så kör med det nu.

Permalänk

Roligt att se att de fortfarande finns folk här som spelar SC4
Själv kör jag en hel del just nu. Det som tar mest tid är alla mods och lots man vill lägga in, spenderar nästan mer tid på de än i själva spelet
Håller på att skapa en någorlunda svensk inriktad region just nu.
Kan även tillägga att jag kör allt på en gammal skoldator med XP istället för W7. Testade köra med W7 men då kraschade allt hela tiden..

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Får också taskig prestanda. Det är nog begränsat av motorn tyvärr. Om jag ställde allt på högsta fick jag 10-20 fps i en stad när jag skrollade runt (kollade med Fraps counter) Men testade ställa om till "Software Rendering" och sen ställa upp allt till max och då fick jag runt 30 fps istället. Så kör med det nu.

Jag har inte mätt några fps. Det är väl mest i de större städerna och när man zoomar in/ut som jag tänker på att det går lite väl långsamt. Ska testa att ändra lite inställningar i spelet, har för mig jag slog på allt, vilket kanske var onödigt.

Skrivet av Callezzon:

Roligt att se att de fortfarande finns folk här som spelar SC4
Själv kör jag en hel del just nu. Det som tar mest tid är alla mods och lots man vill lägga in, spenderar nästan mer tid på de än i själva spelet
Håller på att skapa en någorlunda svensk inriktad region just nu.
Kan även tillägga att jag kör allt på en gammal skoldator med XP istället för W7. Testade köra med W7 men då kraschade allt hela tiden..

Kul :). Vilka mods har du att rekommendera? Har läst nått om att det finns mods som ändrar/förbättrar mass transit och sånt. Finns det några sådana moddar att rekommendera, eller är det moddar i stil med nya byggnader etc?

Svenskinriktad? På vilket sätt då? Screenshots vore kul! Tidigare bilder i tråden fungerar inte... av nån helt okänd anledning ;).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Jag har inte mätt några fps. Det är väl mest i de större städerna och när man zoomar in/ut som jag tänker på att det går lite väl långsamt. Ska testa att ändra lite inställningar i spelet, har för mig jag slog på allt, vilket kanske var onödigt.

Kul :). Vilka mods har du att rekommendera? Har läst nått om att det finns mods som ändrar/förbättrar mass transit och sånt. Finns det några sådana moddar att rekommendera, eller är det moddar i stil med nya byggnader etc?

Svenskinriktad? På vilket sätt då? Screenshots vore kul! Tidigare bilder i tråden fungerar inte... av nån helt okänd anledning ;).

Du har ju en bra transit mod som heter NAM (Network Addon Mod). När du har installerat den så installerar du RHW (Real Highway Mod) + NWM (Network Widening Mod).

länkar:

NAM
http://sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=851

RHW
http://www.sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=853

NWM
http://sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=2376

Forumtråd om det hela:
http://sc4devotion.com/forums/index.php?topic=990.0#post_Down...

OBS: Krävs att du har ett konto som man kan registrera gratis.

En tråd om hur de kan se ut:

http://sc4devotion.com/forums/index.php?PHPSESSID=da6b14c7504...

Detta tycker jag är en bra start att börja med och denna motorväg är mycket bättre och ser mer realistiskt ut än original.

www.simtropolis.com är en bra sida som du kan ladda ner saker och se hur folk har byggt sina städer/regioner. Du måste också skapa ett kostnadsfritt konto om du ska ladda ner något och skriva i forumet.

Just den regionen som jag håller på med nu har jag tyvärr inte hunnit så långt på så kan tyvärr inte visa några bilder just nu. Men den kommer att bli bra hoppas jag!

Fråga på om de är något mer du vill ha reda på

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Själv kan jag helt enkelt inte gå tillbaka till fyrkantiga SimCity efter att jag provat Cities XL 2012...