Autodesk Inventor: Ta bort material [Löst]

Permalänk

Autodesk Inventor: Ta bort material [Löst]

Hej,

det är så att jag i min arbetslöshet sitter och försöker lära mig nya program och just nu står Autodesk Inventor på listan. Jag försöker konstruera ett nav till en bil (läst tips och riktlinjer om tillvägagångssätt) men har fastnat.

Situation:
Jag vill ta bort den gröna cylinderna och de små cylindrarna för att göra hål i "navet"

Problem:
Att ta bort de små cylindrarna med Combine/cut tar även bort en del av själva navet

Gissning:
Det verkar som att de små cylindrarna har på något sätt hamna tillsammans med samma kropp som navet är del av (syns i bild 2)

Fråga: Hjälp!:D Hur löser jag det här smidigast? suttit med det någon timme nu och googlat omkring men tänkte fråga här innan jag skrotar projektet och provar att börja ifrån start

Bilder:

Konstruktionen:

att flytta musen över de små cylindrarna highlightar navet

Tar combine/cut för att ta bort den gröna cylindern (DUMMY)

Hur det blir att ta bort de små cylindrarna ifrån navet

Dold text

EDIT: Jag sitter för övrigt med en trial-version men det borde inte påverka något

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

lyckades få split/SplitBody att fungera och kunde separera ut de små cylindrarna. Vet inte om jag gjort rätt men det SER rätt ut åtminstone^^

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Ser rätt ut är inte lika med att man gjort rätt^^
Märks tydligt hos oss när det kommer nyexade och sätter sig i CAD:en, de får det att se rätt ut men de är modellerade helt åt helvete.

Tar något år eller så innan man blir skapligt duktig och några år till innan man blir expert^^
Men man måste ju börja någonstans och det har vi alla gjort!

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Ser rätt ut är inte lika med att man gjort rätt^^
Märks tydligt hos oss när det kommer nyexade och sätter sig i CAD:en, de får det att se rätt ut men de är modellerade helt åt helvete.

Tar något år eller så innan man blir skapligt duktig och några år till innan man blir expert^^
Men man måste ju börja någonstans och det har vi alla gjort!

Jovisst, ska bli intressant och se hur det ter sig när jag kommer vidare med modellen. Sparade den som ett separat projekt så jag kan gå tillbaka till den här punkten om det visar sig att allt skräpar sig senare=) Tack för visdomsorden!=)

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Ser rätt ut är inte lika med att man gjort rätt^^
Märks tydligt hos oss när det kommer nyexade och sätter sig i CAD:en, de får det att se rätt ut men de är modellerade helt åt helvete.

Tar något år eller så innan man blir skapligt duktig och några år till innan man blir expert^^
Men man måste ju börja någonstans och det har vi alla gjort!

Dold text

Jag får förresten lite udda resultat med ytfärgerna. Allt är menat att vara i samma färg (Chrome - Black) men insidan på navet har något annat (står dock Chrome - Black överallt). Du råkar inte veta något om det?

Bild:

Dold text
Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

nvm, återigen så "ser det rätt ut"^^

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja