Yamaha Subwoofer ger inget jud alls

Permalänk

Yamaha Subwoofer ger inget jud alls

Hallå hittade inget om min förstärkare och sub och tröttnade på att söka, så frågar proffsen (a)

Har köpt ett hemmabio från Yamaha. Förstärkaren är en Yamaha RX-V775 och subwoofern är en YST-SW315. Och dem andra högtalarna är oviktiga just nu.

Har kopplat in suben med en subwooferkabel till förstärkaren och suben låter ytterst lite under ljudtesten. Så lite liv har den. Har kollat på manualer och allt är kopplat enligt den men ändå hörs basen inte alls vid musik/film oavsett ljudprogram jag väljer. Kollat bland inställningarna och kladdat lite men vet inte vad jag mer ska göra.

Så min fråga är egentligen vad har jag gjort fel? Eller vad ska jag testa eller vas ska jag ställa in? Kan även koppla fronthögtalarna i suben, men blir en massa högtalarkablar extra.

Ursäkta min usla text och behöver ni mer info så fixar jag de

Mvh Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pebbebengtsson:

Hallå hittade inget om min förstärkare och sub och tröttnade på att söka, så frågar proffsen (a)

Har köpt ett hemmabio från Yamaha. Förstärkaren är en Yamaha RX-V775 och subwoofern är en YST-SW315. Och dem andra högtalarna är oviktiga just nu.

Har kopplat in suben med en subwooferkabel till förstärkaren och suben låter ytterst lite under ljudtesten. Så lite liv har den. Har kollat på manualer och allt är kopplat enligt den men ändå hörs basen inte alls vid musik/film oavsett ljudprogram jag väljer. Kollat bland inställningarna och kladdat lite men vet inte vad jag mer ska göra.

Så min fråga är egentligen vad har jag gjort fel? Eller vad ska jag testa eller vas ska jag ställa in? Kan även koppla fronthögtalarna i suben, men blir en massa högtalarkablar extra.

Ursäkta min usla text och behöver ni mer info så fixar jag de

Mvh Fredde

Snabbt svar, prova ställa i förstärkaren att dina front-högtalare är "small". Verkar vara vanligt för Yamahaförstärkare (kanske även övriga?) att de annars bara skickar de allra lägsta frekvenserna.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste du kan göra är att koppla in mätmikrofonen i avsett uttag på fronten, följa instruktionerna på displayen och låta förstärkaren ställa in sig själv.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Sätt också på "Extra bass", annars matar den bara ut basljud om det är 5.1-källa. Iaf gör min RX-V767 så.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Läs manualen till din hemmabioreceiver,de kan vara rätt kluddiga med alla inställningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Sätt också på "Extra bass", annars matar den bara ut basljud om det är 5.1-källa. Iaf gör min RX-V767 så.

Jag vet inte riktigt om det är något fel på mitt nyinköpa system, Yamaha RX-V775.. Den spelar ingen bas alls? Dynavoice Definition DF-8 är högtalarna, det är ju ändå 8" basar o man tycker det borde trycka på rätt ordentligt.. Har ställt 2.1 på o ökat basen till max 6db+ är det alla inställningar? Riktigt störande ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag vet inte riktigt om det är något fel på mitt nyinköpa system, Yamaha RX-V775.. Den spelar ingen bas alls? Dynavoice Definition DF-8 är högtalarna, det är ju ändå 8" basar o man tycker det borde trycka på rätt ordentligt.. Har ställt 2.1 på o ökat basen till max 6db+ är det alla inställningar? Riktigt störande ...

Skickades från m.sweclockers.com

Får du ingen bas alls ur ett par DF8'or så bör ngt. vara fel.
Kolla så du inte råkat fasvända ena högtalaren, alltså förväxlat +/ - då detta märks mest i basen.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Får du ingen bas alls ur ett par DF8'or så bör ngt. vara fel.
Kolla så du inte råkat fasvända ena högtalaren, alltså förväxlat +/ - då detta märks mest i basen.

Det var tydligen en kalibrerings sak.. Kopplad in mic verktyget som ställer in ljudet... O vilket ljud det blev..det här är grejer verklige .. Nu är jag nöjd..perfekt balans mellan bas o diskant..ska köra in högtalarna också, sägs 50 timmar...
Edit: Kommer även bli en sub framöver.. Haha då jäklar..
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pebbebengtsson:

Hallå hittade inget om min förstärkare och sub och tröttnade på att söka, så frågar proffsen (a)

Har köpt ett hemmabio från Yamaha. Förstärkaren är en Yamaha RX-V775 och subwoofern är en YST-SW315. Och dem andra högtalarna är oviktiga just nu.

Har kopplat in suben med en subwooferkabel till förstärkaren och suben låter ytterst lite under ljudtesten. Så lite liv har den. Har kollat på manualer och allt är kopplat enligt den men ändå hörs basen inte alls vid musik/film oavsett ljudprogram jag väljer. Kollat bland inställningarna och kladdat lite men vet inte vad jag mer ska göra.

Så min fråga är egentligen vad har jag gjort fel? Eller vad ska jag testa eller vas ska jag ställa in? Kan även koppla fronthögtalarna i suben, men blir en massa högtalarkablar extra.

Ursäkta min usla text och behöver ni mer info så fixar jag de

Mvh Fredde

Är subben kopplad till "Subwoofer 1 PRE OUT"?
Har du skruvat upp volymkontrollen på subben till ungefär kl. 11?
Har du använt receiverns inbyggda kalibreringsprogram där man kopplar in medföljande mikrofon?
Har du ställt in övriga högtalare som "Small"?

Mina initiala förslag. Har en RX-V767 och kan säga att manualen är guld värd ibland.

Skrivet av zyberzero:

Sätt också på "Extra bass", annars matar den bara ut basljud om det är 5.1-källa. Iaf gör min RX-V767 så.

Från en som har samma förstärkare så tycker jag detta känns konstigt eftersom jag inte ens känner igen den inställningen men har ändå inga problem med basljud oavsett ljudkälla.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Det var tydligen en kalibrerings sak.. Kopplad in mic verktyget som ställer in ljudet... O vilket ljud det blev..det här är grejer verklige .. Nu är jag nöjd..perfekt balans mellan bas o diskant..ska köra in högtalarna också, sägs 50 timmar...
Edit: Kommer även bli en sub framöver.. Haha då jäklar..
Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, skönt att det löste sej

Se till att spela in dem innan du springer och köper subba, de borde lossna ordenligt i basen efter lite inkörning.
Bor du inte i lägenhet så kan du snabba på processen med basarna med aptung bas så elementen får svänga lite:
https://www.youtube.com/watch?v=knWnMKKEt88&oref=https%3A%2F%...
Låter du Rack city mullra i ett par timmar så borde du märka skillnad i djupbasen

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Hehe, skönt att det löste sej

Se till att spela in dem innan du springer och köper subba, de borde lossna ordenligt i basen efter lite inkörning.
Bor du inte i lägenhet så kan du snabba på processen med basarna med aptung bas så elementen får svänga lite:
https://www.youtube.com/watch?v=knWnMKKEt88&oref=https%3A%2F%...
Låter du Rack city mullra i ett par timmar så borde du märka skillnad i djupbasen

Jadu, den där låten har riktigt djup bas utan tvekan... Du har nog rätt i att 4st 8or som är inspelade trycker på rätt ok... ) får se om det blir o köpa sub..
edit: jag tror jag inte behöver sub efter jag kört rack city.. Dra åt helve#te.. Vilken djup bas, nu märker jag direkt vilken potential högtalarna har.. Någon sub är överdrivet märker jag.. Yterdörren trillar snart isär.. Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Ska inte överdriva, men fy hel skotta... Jag blev riktigt överraskad när basen gick igång på "rack city" det lustiga är att låten i sig var ganska "tyst" inga höga toner frekvensen är tydligen låg i låten, bara låg frekvens där basen får jobba.. jag vet inte hur mycket jag vågar dra på men jag fylde hela lägenheten på 80kvadrat så det mullrade iaf, å då var det mycket kvar att ge .. Omg säger jag.. Vadå disco ljud, släng dig i väggen.. Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Ska inte överdriva, men fy hel skotta... Jag blev riktigt överraskad när basen gick igång på "rack city" det lustiga är att låten i sig var ganska "tyst" inga höga toner hz är tydligen låg i låten, däremot så verkar det vara,gott om låg hz där basen får jobba.. jag vet inte hur mycket jag vågar dra på men jag fylde hela lägenheten på 80kvadrat så det mullrade iaf, å då var det mycket kvar att att ge .. Omg säger jag.. Vadå disco ljud, släng dig i väggen.. Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, får passa dej lite nu så inte störningsjouren knackar på

Låten i sej är ju inte speciellt bra men den har nog bland den tyngsta basgången jag hört.
Här hemma ramlar min största canvastavla ner från väggen varje gång man laddar på med den

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag vet inte riktigt om det är något fel på mitt nyinköpa system, Yamaha RX-V775.. Den spelar ingen bas alls? Dynavoice Definition DF-8 är högtalarna, det är ju ändå 8" basar o man tycker det borde trycka på rätt ordentligt.. Har ställt 2.1 på o ökat basen till max 6db+ är det alla inställningar? Riktigt störande ...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ett par golvare och ingen basmodul ska du inte konfigurera det som 2.1 eftersom du då filtrerar bort basen, jag vet inte om autokalibreringen rättade till det åt dig eller om den bara justerade nivån, men du bör ställa in att du inte har basmodul och fronthögtalarna som fullregister, dvs normal stereo (2.0) för det är väl det du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett par golvare och ingen basmodul ska du inte konfigurera det som 2.1 eftersom du då filtrerar bort basen, jag vet inte om autokalibreringen rättade till det åt dig eller om den bara justerade nivån, men du bör ställa in att du inte har basmodul och fronthögtalarna som fullregister, dvs normal stereo (2.0) för det är väl det du har ?

jag körde auto config med micen o allt ställde in sig, som du påpekar så ställde den sig på 2.0 stereo, nu spelar det hejdlöst bra, fyller som min lägenhet utan problem.. O basen verkar även den "spela in sig" men det blir väl bara bättre o bättre.. Jag är riktigt nöjd än så länge.. Kan verkligen rekommendera dom här högtalarna tillsammans med förstärkaren..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Funderar på en uppsättning likadana högtalare , hur blir det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Haha, får passa dej lite nu så inte störningsjouren knackar på

Låten i sej är ju inte speciellt bra men den har nog bland den tyngsta basgången jag hört.
Här hemma ramlar min största canvastavla ner från väggen varje gång man laddar på med den

men va i, grannarna här stör sig på allt precis allt..jag bryr mig inte, dom får köra ut mig, jag känner mig inte levande utan musik :p..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Jag har också en yamaha receiver och jag hade samma problem. Efter ett tag hittade jag i inställningarna någon stans att subwooferns volym lågt på -10db så jag höjde den till +10db och allt blev bra hoppas detta hjälper

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nVIDIA:

jag körde auto config med micen o allt ställde in sig, som du påpekar så ställde den sig på 2.0 stereo, nu spelar det hejdlöst bra, fyller som min lägenhet utan problem.. O basen verkar även den "spela in sig" men det blir väl bara bättre o bättre.. Jag är riktigt nöjd än så länge.. Kan verkligen rekommendera dom här högtalarna tillsammans med förstärkaren..

Skickades från m.sweclockers.com

Resonansfrekvensen på basarna brukar sjunka efter några timmars spelande men efter typ 10 timmar spelande med lite starkare nivå, säg 1-10 w medeleffekt så händer det mycket lite som går att mäta, man bör därför justera in ljudet efter den perioden, högtalarna har ofta en tendens att låta lite tjockt eftersom djupbasen saknas i dem i början och kalibrerar man med nått system med eq på oinspelade högtalare så kan kalibreringen öka nivån på djupbasen och ev minska på mellan/övre bas, vilket gör att det blir konstigt när högtalarna har stabiliserat sig och nivån på djupbasen ökat och mellanbasen minskat rent fysiskt i högtalaren.

Glöm därför inte bort att justera in placeringen på högtalarna och kalibrera om om nån vecka, kalibrera/eq a helst manuellt för det brukar gå att göra bättre än autoläget om man jobbar lite med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Resonansfrekvensen på basarna brukar sjunka efter några timmars spelande men efter typ 10 timmar spelande med lite starkare nivå, säg 1-10 w medeleffekt så händer det mycket lite som går att mäta, man bör därför justera in ljudet efter den perioden, högtalarna har ofta en tendens att låta lite tjockt eftersom djupbasen saknas i dem i början och kalibrerar man med nått system med eq på oinspelade högtalare så kan kalibreringen öka nivån på djupbasen och ev minska på mellan/övre bas, vilket gör att det blir konstigt när högtalarna har stabiliserat sig och nivån på djupbasen ökat och mellanbasen minskat rent fysiskt i högtalaren.

Glöm därför inte bort att justera in placeringen på högtalarna och kalibrera om om nån vecka, kalibrera/eq a helst manuellt för det brukar gå att göra bättre än autoläget om man jobbar lite med det.

ojdå, måste man ställa in dem också? Hur och vart gör jag det? Kalibrera/eq hur gör jag det?
edit: börjar märkas att som börjar slå riktigt djupt i basen... O det verkar som det blir djupare o djupare hela tiden? När avtar det?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nVIDIA:

ojdå, måste man ställa in dem också? Hur och vart gör jag det? Kalibrera/eq hur gör jag det?
edit: börjar märkas att som börjar slå riktigt djupt i basen... O det verkar som det blir djupare o djupare hela tiden? När avtar det?
Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju kört autocobnfig skrev du ...
Men manuellt kan oftast bli bättre, läs manualen så ser du hur du hittar inställningarna.
Manuell setup börjar på sidan 91, Yamahan har ju möjlighet till att automäta i flera positioner samt att man kan kopiera autoinställningarna och sedan justera manuellt med utgångspunkt från autokalibreringen enligt den info som börjar på sidan 91, du kan passa på och leka runt & lära dig hur apparaten fungerar och sedan göra en seriös injustering om några veckor när högtalarna har stabiliserat sig.
http://download.yamaha.com/search/product/?language=en&site=u...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju kört autocobnfig skrev du ...
Men manuellt kan oftast bli bättre, läs manualen så ser du hur du hittar inställningarna.
Manuell setup börjar på sidan 91, Yamahan har ju möjlighet till att automäta i flera positioner samt att man kan kopiera autoinställningarna och sedan justera manuellt med utgångspunkt från autokalibreringen enligt den info som börjar på sidan 91, du kan passa på och leka runt & lära dig hur apparaten fungerar och sedan göra en seriös injustering om några veckor när högtalarna har stabiliserat sig.
http://download.yamaha.com/search/product/?language=en&site=u...

vad mycket apparat det är för pengarna, kan ju ställa in hur mycket som helst, verkar vara rätt så "seriösa" saker.. Verkar spela för riktigt bra också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nVIDIA:

vad mycket apparat det är för pengarna, kan ju ställa in hur mycket som helst, verkar vara rätt så "seriösa" saker.. Verkar spela för riktigt bra också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är bara att börja lära sig om du vill få ut maximalt av delarna, du kan även ta hjälp av REW om du vill, det är ett bra gratisprogram för rumsakustiska mätningar som du kan använda som hjälpmedel till högtalarplacering och eq jobb. Det finns flera guider till det om du söker.
http://www.roomeqwizard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något riktigt störande med dessa stream tjänster.. Är bara jag som upplever dom som "stryper" ljudet något enormt o får öka på volymen mer.o jag som kör wimp o dom påstår att dem kör,flac, vilken skit... O kvalitén är väl sådär också...

kom på att "strypandet" beror delvis på att jag kör med av1 audio från aux från telefonen.. Varför det stryper så pass vet jag inte ...

edit: jag kör vanligtvis med minne o flac, då är det oftast bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753