Permalänk

repration slutsteg

Söker en duktig person som bor i stockholm nära bromma som kan felsöka ett QSC MX 2000 slutsteg. Ena kanalen startar inte. Hittar uppenbara brännskador på kretskortet. Troligen en död resitor. Har tillgång till multimeter och lödkolv. Vem kan tänka sig att hjälpa till emot en pizza eller så? Är inte ute efter en hel renovering utan endast en bra knuff på vägen så jag får ihop bitarna. Besitter inte så höga kunskaper själv.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Var i kontakt med Tomi och en driva andra butiker idag. De bästa verkar vara HifiKit och sedan på andra plats Bengans reprations firma. Men man tittar fortfarande på 1500kr. Så känner någon sig manad att försöka så får dom givetvis något roligt för jobbet. Tror inte felet är så jätte extremt stort. Skall försöka sussa ut det själv. Men det är ju inte de lättaste.

Om någon har ett gammalt QSC MX 2000 steg skramlar runt med en död kanal så köper jag annars gärna den hela kanalen och slänger i mitt steg för samma pengar som de kostar att laga steget Så är ju inte oflexibel. Just nu söker jag någon bra kontakt person som är duktig på det hela att ringa in vad som är fel.

Hjälpte inte mycket av att man tog upp steget och tvättade av det och petade lite med en multimeter. Kom fram till att där lödpunkterna såg risiga ut hade koppar banan brunnit. Så jag lödde dit en jump sladd tänkte YAY easy fix. Not so much. Startar fortfarande inte. Men steget ser iallafall renare ut nu. Det är en bonus. Om inte annat blir det en bra barlast längst ner i racket utifall de blir jordbävning

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Jag har anlitat Reference Audio för att fixa saker med gott resultat. De vill ha en femhunka för felsökning och bjöd tidigare på felsökningskostnaden om man valde att låta dem reparera prylen.
Det har inte varit något problem att få utrustning de själva inte säljer reparerad. Jag vet inte om de vill åta sig att fixa PA-utrustning, eller vilka garantier de i så fall kan lämna.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad Assist Workshop ute i hammarby/globen tar för att reparera den/undersökningskostnad?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Skall ringa dom och se vad dom säger. Reference audio är det inte dom som nyttjar Bengas reparations firma i åkersberga?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Reference audio är det inte dom som nyttjar Bengas reparations firma i åkersberga?

Kanske. Kvittot på reparationen hade ett annat företagsnamn på sig, men jag minns inte vilket.

Permalänk

Mätte alla transistorer med en ohm mätare. De mätte alla 16ohm. mätte sedan volten från transformatorerna och de mäter ok. Provade även att byta plats på ström sladdarna från kanal A till B och ingen skillnad. A stays dead. Så frågan är om det inte är transformatorn. inte är transistorerna vad jag ser. Vad kan det annars vara?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Mätte alla transistorer med en ohm mätare. De mätte alla 16ohm. mätte sedan volten från transformatorerna och de mäter ok. Provade även att byta plats på ström sladdarna från kanal A till B och ingen skillnad. A stays dead. Så frågan är om det inte är transformatorn. inte är transistorerna vad jag ser. Vad kan det annars vara?

Jag vet inte vilka kunskaper du har i elektronik och hur man felsöker, t.ex. ett slutsteg.
Du skriver att alla transistorer mätte 16 Ohm. Hur har du mätt då? Vad har du använt för instrument, digital multimeter eller en analog?

När man mäter halvledare, som transistorer och dioder, bör du löda av två ben på transistorn och ett ben på dioden innan du mäter. Gör du inte det kommer du att mäta hela kretsloppet de är anslutna i och får fel värden.

Med en digital multimeter skall du inte använda Ohm-läget vid mätning av halvledare. Du skall använda diodläget, som är anpassat för kisel-halvledare i synnerhet och germanium i allmänhet.
Med detta instrument skall du få ett spänningsfall på ca. 0,7 Volt på kiselhalvledare (germanium används sällan idag) mellan bas och emitter respektive bas och kollektor på transistorn. Det skall ske enbart i en riktining (miltimetern ger ifrån sig "plus och minusspänning" i anslutningarna och mätprobarna skall vändas vid varje mätning).
Det är olika för NPN respektive PNP då "polariteten" på dem är de motsatta.
Mellan emitter och kollektor skall du har oändligt värde, d.v.s. du skall inte få något spänningsfall alls vid mätning med en digital multimeter (för analog multimeter och läget Ohm skall mätvärdet vara oändligt).

Om du har provat att byta spänningsanslutningen mellan båda kanalerna och det är samma kanal som inte fungerar, då är det inte transformatorn det är fel på.
Jag tror mer på att du har defekta transistorer i slutsteget. Med dem rasar även dioder och resistorer.

Att felsöka ett defekt slutsteg tar tid. Om man byter ut alla defekta komponenter utom en riskerar man att alla de nya komponenterna går sönder igen på direkten.
Jag föreslår att du använder en vridtransformator som du kopplar slutsteget till efter reparation. Du vrider upp spänningen försiktigt och kontrollerar att emitterkopplingen i slutsteget till högtalarutgången inte har någon DC-spänning i förhållande till jord.
Vid ca. 80 VAC in till slutsteget skall det kunna fungera och ge ljud ifrån sig om det är helt. Den maximala DC-spänningen som får ligga ut på högtalarutgången är normalt +/- 0,5V. Är den inte inom detta område och förstärkaren är försedd med ett skyddsrelä, kommer inte reläet att dra.

Om allt verkar ok vid 80VAC kan du vrida upp spänningen till ca. 120VAC. Fungerar slutsteget vid denna matningsspänning kommer den med största sannolikhet att fungera vid 230VAC också.

Alla komponenter i slutsteget måste mätas upp och de som är defekta bytas ut innan test görs. För att göra detta korrekt bör den som gör detta ha kunskap om hur mätvärdena skall tolkas för att kunna verifiera huruvida komponenten är ok eller defekt.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Jag vet inte vilka kunskaper du har i elektronik och hur man felsöker, t.ex. ett slutsteg.
Du skriver att alla transistorer mätte 16 Ohm. Hur har du mätt då? Vad har du använt för instrument, digital multimeter eller en analog?

När man mäter halvledare, som transistorer och dioder, bör du löda av två ben på transistorn och ett ben på dioden innan du mäter. Gör du inte det kommer du att mäta hela kretsloppet de är anslutna i och får fel värden.

Med en digital multimeter skall du inte använda Ohm-läget vid mätning av halvledare. Du skall använda diodläget, som är anpassat för kisel-halvledare i synnerhet och germanium i allmänhet.
Med detta instrument skall du få ett spänningsfall på ca. 0,7 Volt på kiselhalvledare (germanium används sällan idag) mellan bas och emitter respektive bas och kollektor på transistorn. Det skall ske enbart i en riktining (miltimetern ger ifrån sig "plus och minusspänning" i anslutningarna och mätprobarna skall vändas vid varje mätning).
Det är olika för NPN respektive PNP då "polariteten" på dem är de motsatta.
Mellan emitter och kollektor skall du har oändligt värde, d.v.s. du skall inte få något spänningsfall alls vid mätning med en digital multimeter (för analog multimeter och läget Ohm skall mätvärdet vara oändligt).

Om du har provat att byta spänningsanslutningen mellan båda kanalerna och det är samma kanal som inte fungerar, då är det inte transformatorn det är fel på.
Jag tror mer på att du har defekta transistorer i slutsteget. Med dem rasar även dioder och resistorer.

Att felsöka ett defekt slutsteg tar tid. Om man byter ut alla defekta komponenter utom en riskerar man att alla de nya komponenterna går sönder igen på direkten.
Jag föreslår att du använder en vridtransformator som du kopplar slutsteget till efter reparation. Du vrider upp spänningen försiktigt och kontrollerar att emitterkopplingen i slutsteget till högtalarutgången inte har någon DC-spänning i förhållande till jord.
Vid ca. 80 VAC in till slutsteget skall det kunna fungera och ge ljud ifrån sig om det är helt. Den maximala DC-spänningen som får ligga ut på högtalarutgången är normalt +/- 0,5V. Är den inte inom detta område och förstärkaren är försedd med ett skyddsrelä, kommer inte reläet att dra.

Om allt verkar ok vid 80VAC kan du vrida upp spänningen till ca. 120VAC. Fungerar slutsteget vid denna matningsspänning kommer den med största sannolikhet att fungera vid 230VAC också.

Alla komponenter i slutsteget måste mätas upp och de som är defekta bytas ut innan test görs. För att göra detta korrekt bör den som gör detta ha kunskap om hur mätvärdena skall tolkas för att kunna verifiera huruvida komponenten är ok eller defekt.

Hej hej fick tipset att köra med min fluke multimeter och mäta dom på ohm läge. Men det kanske var fel då. Gör om imorgon! Tänkte iallafall försöka ringa in felet själv. Så man vet ungefär vad de kostar att laga.

trafon verkar fungera som den skall. För jag har prova swappa matningen till kanalerna och felet stannar på samma kanal.

Har tyvärr ingen variac eller vad dom heter. Men tänkte lämna de till någon som kan de bättre. Men vore skönt att veta att inga trissor eller liknande är paj Trissor som jag förstår de på folk är de dyraste bitarna förutom trafon i stegen. Och 1500kr till 2000kr är jag berädd att lägga. Men efter 2000kr känns det tungt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Du bör mäta bas - kollektor kollektor - emitter sen bas - emitter ibland lär du löda loss dem för ett säkert värde det skall vara oändligt på ohm du skall även kunna mäta diod mätning mellan benen men bara åt ett håll.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Hej hej fick tipset att köra med min fluke multimeter och mäta dom på ohm läge. Men det kanske var fel då. Gör om imorgon! Tänkte iallafall försöka ringa in felet själv. Så man vet ungefär vad de kostar att laga.

trafon verkar fungera som den skall. För jag har prova swappa matningen till kanalerna och felet stannar på samma kanal.

Har tyvärr ingen variac eller vad dom heter. Men tänkte lämna de till någon som kan de bättre. Men vore skönt att veta att inga trissor eller liknande är paj Trissor som jag förstår de på folk är de dyraste bitarna förutom trafon i stegen. Och 1500kr till 2000kr är jag berädd att lägga. Men efter 2000kr känns det tungt.

Att mäta halvledare i Ohm-läget med en digital multimeter (vilket din Fluke bör vara) är ett sämre läge än i Diod-mätningsläget.
En analog multimeter har inte denna funktion och Ohm-läget på den fungerar lite annorlunda mot en digital multimeter.

Transistorer i slutsteg kan vara dyra. De är oftast dyra om man köper den genom en butik som säljer utrustningen. Köper man dem i en elektronikaffär (som Elfa) är det oftast betydligt billigare. Nu är det inte säkert att de finns hos vilken elektronikaffär som helst.

Du har sannolikt fel på transistorer i slutsteget. Vad jag kan se har du 2 gånger 10 stycken komplementärpar i varje kanal. Det är japanska transistorer av äldre modell (vanliga i äldre Yamaha-förstäkrare) och sannolikt utgångna. Det finns dock ekvivalenter till dem.
Vad jag kan få fram har du följande sluttrissor:

2SD424
2SB554

I Sverige blir de svåra att få tag i om du inte vill köpa ekvivalenter. Om du köper ekvivalenter bör du byta alla 10 transistorer för varje del (förklaring kommer nedan), även de som eventuellt inte är defekta.
På eBay kan du hitta dem till bra pris:

http://www.ebay.com/itm/5x-2SB554-5x-2SD424-Toshiba-Power-Tra...

Om schemat jag hittat på förstärkaren stämmer är konstruktionen väldigt udda. Man använder sig av matningsspänningen som referens och kopplar ljudsignalen via kondensatorer till högtalarna, via ett relä. Ett mycket knepigt sätt att få ut ljudsignalen och inget jag sett tidigare.
Vet inte om schemat är felritat för jag hade inte gjort en sådan konstruktion om jag var konstruktör och har aldrig sett något liknande.

Du har dessutom något som Hitachi en gång kallade "Turbo driver", vad jag kan se. Det innebär att 10 transistorer tar hand om ljudsignaler som inte kräver så stor effekt. När förstärkaren behöver kräma ut mycket slår slutsteget över till en annan del som matas med dubbla spänningen. Kapaciteten för denna är liten men klarar transienter.

Yamaha hade samma teknik i sina förstärkare i början på 1980-talet.

Mät spänningen på ett av benen på spolarna L601 eller L602 i förhållande till jord (eventuellt chassit). Även om det i schemat ser ut att vara omöjligt att få likspänning på dem så finns det en likspänningsavkännare kopplad till dem. Det är denna krets som ser till att reläet inte drar om det finns DC ut till högtalarna. Likspänning till en högtalare är förödande och reläet är till för att skydda så högtalaren inte går sönder p.g.a. likspänning ut från förstärkaren.

Skall du ge dig på det här själv med begränsade kunskaper skall du ställa in dig på en hel del timmar innan du eventuellt är klar.
Kom ihåg, missar du att byta en enda komponent som är defekt är risken stor att den drar med sig alla nya in i döden igen och du får börja om.

Har du ingen vridtransformator kan du koppla in en glödlampa (obs! glödlampa) på 75-100W i serie med matningsspänningen. Om lampan lyser starkt när du startar slutsteget är det fortfarande fel i det. Glöder lampan litet är det sannolikt ok. Då kan du prova och se om du får ljud ur den.

Permalänk
Medlem

Den kopparbana som var avbränd, vad är den kopplad till?
Det krävs en hel del ström för att något sådant ska hända, så antagligen har det varit en ren kortslutning där strömmen tagit den vägen kretskortet.
Jag skulle också tippa att det är en eller flera av slutstegstrissorna som har gett upp.

Kan också vara värt att mäta upp alla effektmotstånd, framförallt R723-727, R728-732 och R623-627, R628-632 och leta efter avbrott.

Skrivet av Marathonkillen:

Om schemat jag hittat på förstärkaren stämmer är konstruktionen väldigt udda. Man använder sig av matningsspänningen som referens och kopplar ljudsignalen via kondensatorer till högtalarna, via ett relä. Ett mycket knepigt sätt att få ut ljudsignalen och inget jag sett tidigare.
Vet inte om schemat är felritat för jag hade inte gjort en sådan konstruktion om jag var konstruktör och har aldrig sett något liknande.

Tog en titt på schemat. Det är en väldigt ovanlig koppling, även om jag tolkar den på ett lite annat sätt. E706-709, E704-705 och E601-602, E603-606 är vanliga glättningskondensatorer, sedan så har dom kopplat den interna signaljorden till det som normalt brukar vara utgången på förstärkaren.

Permalänk
Medlem

ang ebay

detta är vad jag fann hos en amerikans sida, där han jobbar med samma trissor och vad som hände honom efter sk billiga trissor från Kina

Fake Counterfeit 2SB554 and 2SD424 Power Transistors

--------------------------------------------------------------------------------

I am an older experienced service tech. I have an Adcom GFA-555 amplifier that one 2SD424 failed on an amp channel. I won't replace just one device (I believe it will be unbalanced and fail eventually). So, I found the 2SB554 and 2SD424 from an eBay seller in China and ordered a new set of transistors. Guess what? They failed in about a millisecond, no load, no nothin, just the voltage swing killed/shorted 7 of 8 of them. Just want you all to know that now I am replacing those transistors with a new set of ON MJ15024G / MJ15025G. I ordered them from Mouser. THESE must be true NON-COUNTERFEIT parts! Even these transistors are available from China, obvious more counterfeit parts. Just thought I'd throw in my 2 cents worth. Any other ideas out there? Oh yeah, I'm applying for a refund from the China eBay seller.na,

sida: http://www.diyaudio.com/forums/parts/59427-fffake-2sd424.html

Permalänk
Skrivet av Tchjaffa:

detta är vad jag fann hos en amerikans sida, där han jobbar med samma trissor och vad som hände honom efter sk billiga trissor från Kina

Fake Counterfeit 2SB554 and 2SD424 Power Transistors

--------------------------------------------------------------------------------

I am an older experienced service tech. I have an Adcom GFA-555 amplifier that one 2SD424 failed on an amp channel. I won't replace just one device (I believe it will be unbalanced and fail eventually). So, I found the 2SB554 and 2SD424 from an eBay seller in China and ordered a new set of transistors. Guess what? They failed in about a millisecond, no load, no nothin, just the voltage swing killed/shorted 7 of 8 of them. Just want you all to know that now I am replacing those transistors with a new set of ON MJ15024G / MJ15025G. I ordered them from Mouser. THESE must be true NON-COUNTERFEIT parts! Even these transistors are available from China, obvious more counterfeit parts. Just thought I'd throw in my 2 cents worth. Any other ideas out there? Oh yeah, I'm applying for a refund from the China eBay seller.na,

sida: http://www.diyaudio.com/forums/parts/59427-fffake-2sd424.html

Det som står ovan behöver inte bero på att transistorerna var falska.
Skribenten nämner inget om vad denne gjort innan bytet av transistorerna. Hur säkert är det att samtliga defekta komponenter faktiskt byttes ut första gången?
Det som hänt kan bero på just det jag skrivit om i tidigare inlägg, om en enda komponent som är defekt inte byts ut kan denna komponent orsaka att alla nya komponenter går sönder direkt vi första test.
Man behöver således inte ansluta högtalare eller mata in signal för att de skall gå sönder igen.

Det är lätt att bortförklara sina egna misstag.

Det är också skälet till att jag föreslår att en vridtransformator används vid första test för att se hur förstärkaren uppför sig. Med en lägre nätspänning är risken för sådana haverier mer eller mindre uteslutna. I det här fallet fungerar det eftersom förstärkaren har en transformator. Förstärkare med switchade nätdelar kan inte testas på detta viset då nätaggregatet inte går igång förrän den nominella nätspänningen nästan nåtts.

Permalänk
Skrivet av bizon:

Den kopparbana som var avbränd, vad är den kopplad till?
Det krävs en hel del ström för att något sådant ska hända, så antagligen har det varit en ren kortslutning där strömmen tagit den vägen kretskortet.
Jag skulle också tippa att det är en eller flera av slutstegstrissorna som har gett upp.

Kan också vara värt att mäta upp alla effektmotstånd, framförallt R723-727, R728-732 och R623-627, R628-632 och leta efter avbrott.

Tog en titt på schemat. Det är en väldigt ovanlig koppling, även om jag tolkar den på ett lite annat sätt. E706-709, E704-705 och E601-602, E603-606 är vanliga glättningskondensatorer, sedan så har dom kopplat den interna signaljorden till det som normalt brukar vara utgången på förstärkaren.

Det som gör schemat märkligt är att den normala jorden brukar vara mittpunkten på sekundärsidan på transformatorn.
Här är den märkt " K " i en ring medan det som är signalen i förstärkaren är märkt " P " utan ring.
Samtidigt är just det som normalt brukar vara jord (eller nollpunkten) märkt med både "Common" och " P " utan ring.
Ett besynnerligt sätt att skapa signalväg för förstärkaren.

Vad som också är vanligt är att signalen till högtalaren tas ut via emitterkretsen. Nu ligger emitterkretsen till matningsspänningen. Emitterkretsens impedans är lägre än kollektorkretsen.
Fast med den koppling som är gjord blir det väl annorlunda eftersom schemat skiljer sig från gängse normer.