Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem

Konsekvensen av detta kommer sannolikt bli att Politikerna ändrar lagen. Alla partier har idag uttalat sig om hur de vill ändra lagen. Vissa vill sätta det som en obligatorisk skatt, precis som public service utrednignen föreslog förra året. Andra vill göra om det till en obligatorisk avgift som är helt teknikneutral för att de anser att skattsedeln hotar Public service oberoende. Inget politiskt parti ,förutom möjligtvis Piratpartiet, har uttalat ett motstånd mot att göra avgiften obligatorisk på något sätt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Som några säger fredagen den 13e blev ingen otursdag... Jo för RADIOTJÄNST så jävla skönt jävla pack nu kan de gå och gömma sig i hålet de kom ut ur!

Sen ni som har tvingats betala dör denna felaktiga avgift bör ju gå samman i en gruppstämning mot radiotjänst desto större man blir desto starkare blir man...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det var som fan.

Glada nyheter på fredagen den 13:e händer väl inte jätteofta? Dags för en ny trends kanske?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Jag har återfått tron om framtiden och mänskligheten!

Ja, det är goda nyheter. Men, SE UPP! De kommer att försöka sno åt sig pengarna via skatt istället!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Det går inte ihop, det är det som är det märkliga. Radiotjänst hävdar att domarna i lägre instanser gav dem rätt att ta ut avgifter då, men domen i HFD upphäver i princip de tidigare domarna. I varje fall enligt Erik Nymansson som är justitieråd vid HD, och han borde väl rimligtvis veta:

Så antingen väljer Rånartjänst medvetet att misstolka eller så lider deras juristavdelning av svår inkompetens, vet inte vilket som är värst.

Skrivet av yartz:

Japp, Radiotjänst väljer även här att tolka domen fel. Det är mycket klart om du läster beslutet att Radiotjänst tolkade lagen fel, aldrig hade laglig grund att kräva avgift för en dator och är därför skyldiga att betala tillbaka.

Radiotjänst vill tydligen inte betala tillbaka även om domen är tydlig. Så går du till domstol så bör du få tillbaka avgiften om du bara har en dator, surfplatta eller telefon. Det radiotjänst gör nu är ju bara ett desperat försök att göra det krångligare att få tillbaka pengar, så att dom kan behålla de olagligt intagna avgifterna.

Så här står det i domen:

Hela domen om någon vill läsa: http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Det fetade borde ju vara synnerligen olagligt. Verkar som att Radiotjänst insett detta och ändrat meddelandet på hemsidan. Numera står det:

Citat:

Radiotjänst bereder frågan om eventuell återbetalning av avgifter vidare och återkommer med besked före midsommar.

Borde inte detta domslut också ogiltigförklara alla eventuella böter som utfärdats? Det var väl en privatperson som gick till domstol för att pröva frågan tidigare som fick domslutet emot sig?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Ja, det är goda nyheter. Men, SE UPP! De kommer att försöka sno åt sig pengarna via skatt istället!

Det kommer aldrig att kunna genomföras för folk kan välja att inte äga TV eller någon dator/mobil och då kan dom ej skattas för det.
Det blir helt enkelt för krångligt att vissa ska behövas skattas mindre än andra.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det fetade borde ju vara synnerligen olagligt. Verkar som att Radiotjänst insett detta och ändrat meddelandet på hemsidan. Numera står det:

Absolut, jag kan inte se det som något annat än rent bedrägeri

Skrivet av fragande:

Borde inte detta domslut också ogiltigförklara alla eventuella böter som utfärdats? Det var väl en privatperson som gick till domstol för att pröva frågan tidigare som fick domslutet emot sig?

Du tänker kanske på samma snubbe som i detta fall. Det har ju redan varit 2 tidigare rättegångar i detta fall då radiotjänst vann. Men eftersom det blev överklagat fick de domarna aldrig laga kraft och tack vara denna dom är de nu ogiltiga.

Permalänk

FREEDOM!!!

TV är ändå ett döende media. Och Radiotjänst i Kiruna med det.

Jag har inte saknat TV på flera år och kommer aldrig köpa en ny. Aldrig.

Permalänk
Medlem

Finns litet hopp för mänskligheten fortfarande.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Det kommer aldrig att kunna genomföras för folk kan välja att inte äga TV eller någon dator/mobil och då kan dom ej skattas för det.
Det blir helt enkelt för krångligt att vissa ska behövas skattas mindre än andra.

Om public service kommer finansieras med skattepengar så kommer alla betala, oavsett om du äger en tv eller ej. Lika som vi alla betala skatt för skola, vägar, parker, sjukhus osv även om vi inte personligen använder dom.

Men att betala med skatt kan ses som mer rättvist. I dagens system slår tv avgiften hårdast på tex studenter, ensamstående och låginkomsttagande. Då en fattig student betalar like mycket för att ha en tv som en stor rik familj med 10 TV-apparater i huset gör. Vilket speciellt var fallet om man behöver betala för en dator, en student kan ju välja bort en TV, men det går ju inte studera utan dator idag.

Sen är det ju en helt separat fråga om vi ska ha public service tv idag eller om det börjar bli förlegat.

Permalänk
Medlem

Baka in det i skatten, enklare lösning än så finns inte.. hur jälva svårt ska det egentligen vara omg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Baka in det i skatten, enklare lösning än så finns inte.. hur jälva svårt ska det egentligen vara omg..

Statstelevision kallas det. Tillämpas i totalitära stater.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Inaktiv

Skönt att man inte betalat rånartjänst då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Statstelevision kallas det. Tillämpas i totalitära stater.

Och melodifestivalen är "public service" och förhindrar att vi blir en totalitär stat då eller?? Ska public service finnas kvar och ha en värdig plats så ska allt nonsens bort, helt meninglöst att visa sånt som lika gärna kunde visas av de kommersiella kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Statstelevision kallas det. Tillämpas i totalitära stater.

Indirekt är det väl det då regeringen behandlar ansökningar från SVT/SR. Nu senast den om att få sända två nya kanaler i HDTV-format. http://www.regeringen.se/sb/d/18232/a/238809

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Statstelevision kallas det. Tillämpas i totalitära stater.

Inom västvärlden är nog Sverige ett unikt fall där man har separerat tv-avgiften från skatten.. de borde lära sig från sina nordiska kamrater, se på Finland t.ex. inbakat i skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och melodifestivalen är "public service" och förhindrar att vi blir en totalitär stat då eller?? Ska public service finnas kvar och ha en värdig plats så ska allt nonsens bort, helt meninglöst att visa sånt som lika gärna kunde visas av de kommersiella kanalerna.

Nej, vi har redan idag i praktiken en statstelevision kontrollerad av etablissemanget och mediavänstern. TV-avgiften är bara en konstruktion som gör det lättare att lura i folk att man har en "oberoende" TV. Jag håller fullständigt med om att det är meningslöst att "public service" producerar lättviktig underhållning. Sådant ska naturligtvis inte betalas via skatt eller licens.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Inom västvärlden är nog Sverige ett unikt fall där man har separerat tv-avgiften från skatten.. de borde lära sig från sina nordiska kamrater, se på Finland t.ex. inbakat i skatten.

Nej det ar det inte, titta tex pa storbritannien. Det ar som Sveriges radiotjanst med rabies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Baka in det i skatten, enklare lösning än så finns inte.. hur jälva svårt ska det egentligen vara omg..

Senaste utredningen om finansiering av PS hade som ett alternativ att det skulle finansieras på samma sätt som begravningsavgiften (en fast procent som sas går sidan om budgeten), men det togs bort av politikerna. Viljan för detta fanns först men försvann, bla finansdepartementet gillade det inte. Troligen för att det skulle höja det artificiella måttet skattekvoten och kanske att typ M:s välavlönade kärnväljare relativt sett skulle få betala mer.
.
SVT:s pladder om "fri TV" är förstås nonsens och att de inte ska vara beroende av riksdagen för tilldelning, Persson sänkte deras tilldelning på 90-talet när det skulle sparas.
Jag är för PS som institution som stödjer svensk kultur mm, SVT har oftast hög kvalitet på svenska TV-serier. PS som "oberoende" granskare av samhället är rent och skärt nonsens, i det avseendet är de bara det lilla inavlade svenska etablissemangets röst åt massorna. Så är där inte heller någon politisk strömning som seriöst vill avskaffa PS, förutom nån enstaka nyliberal stolle, de är ju etablissemangets bålverk mot de "okunniga" massorna som måste läras att etablissemanget endast har massornas bästa för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Sen tycker jag att public service är så ett vitt begrepp så att det förvirrar. Man talar gärna om ofärgade nyhetssändningar, reportage osv, men allt det andra tramset som sänds utöver dessa borde ju gå att skära ner på om
man måste betala via skattesedeln eller annat. Mycket av den offentliga sektorns tjänster har ju skurits ner (rättsväsende, hälso-sjukvård, skola m m) då borde DE också fatta att livet inte alltid är en dans på rosor, där de alltid skrattar hela vägen till banken, och har varit för dem i decennier. Public service måste också skära ner; bort med allt ovidkommande som allsång på skansen och liknande genrer som inte tillför något alls.

Här är en som tycker att det inte alls är bra att lägga avgiften på skattesedeln. Men varför hon tycker så, motiveras det inte, mer än att hon inte vill att Anders Borg ska sköta det hela. http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/ar...
Är det nån annan som kan ge en god motivering?

Ja Allsång på Skansen är ju mest ett jippo för SVT anställda då en stor del av bänkarna är reserverade för dem och allmänheten som public service ska gå till får ta de platser längre bak som är lediga.
Påtvingade avgifter som tv licens är inte ok enligt mig.
Känns så jäkla fel att bidra till Eva Hamiltons årslön som var 2.3 miljoner enligt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Konsekvensen av detta kommer sannolikt bli att Politikerna ändrar lagen. Alla partier har idag uttalat sig om hur de vill ändra lagen. Vissa vill sätta det som en obligatorisk skatt, precis som public service utrednignen föreslog förra året. Andra vill göra om det till en obligatorisk avgift som är helt teknikneutral för att de anser att skattsedeln hotar Public service oberoende. Inget politiskt parti ,förutom möjligtvis Piratpartiet, har uttalat ett motstånd mot att göra avgiften obligatorisk på något sätt.

Piratpartiet vill ju lägga avgiften på skatten så då blir den ju obligatorisk ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att inte titta på TV behöver inte vara ett politiskt ställningstagande, jag har i stort sätt helt slutat att titta på TV men det beror mest på att jag tycker webben samt radio bättre tillgodoser mitt behov av att konsumera nyheter och annan samhällsinformation.

Betalar TV-licensens och kommer fortsätta då jag ofta lyssnar på radions P1. Är rätt lätt att inse att den typ av program som görs där, t.ex. vetenskapsradion, knappast skulle existera om vi bara hade kommersiell radio.

Du har säkert rätt, dessa program skulle inte längre finnas kvar. Och vet du varför? För att det finns för få personer som tycker de är värda att lyssna på. Det handlar om utbud och efterfrågan. Säg mig: Varför skall program som endast en liten liten skara människor lyssnar på finnas kvar? Har programmen ett värde i sig själva, även om ingen lyssnar på dem? Var går gränsen för att en grupp människor ska ha rätt till allmän finansiering av sina intressen?

Det enda rätta är såklart att låta aktörerna leva på en fri marknad. Gör man ett bra program (eller produkt rent allmänt) så kommer man klara sig och ha kunder. Gör man en dålig produkt så går man under, men det kommer inte vara många som sörjer bortfallet av dåliga produkter, eller hur? Att utsätta SVT och SR för konkurrens skulle förmodligen bara göra deras tjänster långt mycket bättre (för de skulle tvingas till det). Och hur svårt kan det vara: Finansiera det med lite mer reklam, så som de andra gör (TV4, TV3 osv). För de människor som absolut inte tolererar reklam så kan man sända en parallell betalkanal utan reklam, kanske också med lite mer innehåll, filmer mm. Herregud, det är inte raketforskning. Och den gamla devisen att det är "Public service" som skall fungera i kriser osv gäller inte i dagens samhälle. Kolla var de verkligt färska nyheterna kommer ifrån idag, speciellt under svåra förhållanden: Det är medborgarna som Twittrar, Facebookar, SMSar, ringer osv. Vi lever inte längre i en värld där nyheterna kommer på bestämda klockslag via TV:n eller Radion varje kväll.

Skrivet av sitrus:

En tv utan möjligheten att ta emot signalen skulle vara det bästa nu skulle betala av sig själv på ett par år om man slapp tv-avgiften.

Jag tror man kan lämna in sin TV och få mottagaren utplockad/deaktiverad. Men det måste ske av certifierad tekniker. Då kan du meddela detta till Radiatjänst och slippa avgiften.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Det kommer aldrig att kunna genomföras för folk kan välja att inte äga TV eller någon dator/mobil och då kan dom ej skattas för det.
Det blir helt enkelt för krångligt att vissa ska behövas skattas mindre än andra.

Tror du på fullaste allvar att du inte redan skattar för något som du inte använder? T.ex. sjukvården eller annan infrastruktur i samhället.

Permalänk
Skrivet av Mr. Vico:

Inom västvärlden är nog Sverige ett unikt fall där man har separerat tv-avgiften från skatten.. de borde lära sig från sina nordiska kamrater, se på Finland t.ex. inbakat i skatten.

Ja med den logiken borde jag även betala bilskatt... för många har ju bil liksom och anses ju därtill rätt nödvändigt. Men själv har jag ingen bil... så varför borde jag betala bilskatt?
Varför i hela friden skall jag betala för något som jag varken vill ha eller ens ser någon nytta med? Är public service tv nödvändig eller är den det inte? Det är frågan över alla andra frågor.
Lära från våra nordiska kamrater? Va?? Om det funkar så i syskonländerna borde de väl om något lära av denna svenska dom. Inte tvärt om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwid:

Jag tror man kan lämna in sin TV och få mottagaren utplockad/deaktiverad. Men det måste ske av certifierad tekniker. Då kan du meddela detta till Radiatjänst och slippa avgiften.

Gäller inte för privatpersoner.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sa i tråden, SVT tillför ingenting. Hade hellre sett att pengarna gick till polisen och SVT fick reklam. Ändå reklam på alla kanaler så 2 värdelösa kanaler som är reklamfria gör ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Det verkar råda en del missuppfattningar i tråden om vad public service innebär. Det är ingen som har sagt att SVT och SR ska vara ofärgade eller neutrala. De har till exempel ett ganska tydligt demokratiuppdrag, som bland annat innebär att aktivt ta ställning för alla människors lika värde. Däremot ska de vara opartiska – de ska inte anpassa sig till vad exempelvis ett företag eller regeringen vill och inte vill ska rapporteras.

En förutsättning för opartiskeheten är att deras budget inte sätts av staten eller av privata företag, och en förutsättning för att de ska kunna göra saker som är viktiga men inte kommersiellt gångbara är att de inte drivs som ett kommersiellt bolag. Jag har inte mycket till övers för jippon som melodifestivalen, men jag tycker däremot att det är ganska rimligt att det till exempel produceras program på de officiella minoritetsspråken även om det är något som det ligger ganska lite pengar i. Inte för att jag själv talar tornedalsfinska, samiska eller teckenspråk, men för att jag ser det som en viktig del av det samhälle jag är en del av. På samma sätt har jag intresse av att det bedrivs någon sorts folkbildning och att det finns ett forum för samtal om allt mellan himmel och jord, även saker som jag personligen inte är superintresserad av. Lite som att jag är okej med att vi har en skattefinansierad barnomsorg trots att jag inte själv har barn.

Med det sagt är TV-avgiften en väldigt märklig konstruktion, och att betrakta en dator som en TV-mottagare är bara absurt. Jag misstänker att många i riksdagen nu sneglar på Tyskland, där man sedan förra året har en public service-avgift som alla måste betala oavsett vilken teknik de har tillgång till. Det skulle om inte annat låta oss slippa hela kontrollapparaten –just att någon ringer hem till mig och försöker övertyga mig om att min mobiltelefon i första hand är till för att kunna titta på Allsång På Skansen är det sjukaste med hela Radiotjänst-upplägget.

Väl skrivet inlägg, och du har vissa poänger. Problemet som jag ser det är att det borde gå att lösa "Public service" idag på ett betydligt billigare sätt. Skit i dyra produktionsbolag och TV-sändningar om det inte finns en marknad att finansiera det. Använd internet istället. Det är redan ett forum för allt mellan himmel och jord, där alla har möjlighet att diskutera mycket lättare än på radio eller TV. Se bara på vad vi gör nu. På radio och TV är det bara en liten grupp människor med en åsikt som matar lyssnarna med sina åsikter.

Jag tror inte vi skall inbilla oss att vi får folkbildning bara för att program går på TV. Är folk inte intresserade av att bilda sig så kommer de inte titta. Är de intresserade så kommer de söka information och behöver inte matas med sked. De få fallen där någon bara sitter och slötittar på TV och fastnar i en intressant dokumentär på SVT är marginalfall, och handlar snarare om en vana att idag "slötitta på TV". Med tiden skulle fler lära sig att "slösurfa" och samma fenomen skulle breda ut sig än mer på nätet. Vi vet väl alla hur lätt det är att fastna i Wikipedia-träsket.

Nyheter på minoritetsspråk kan väl möjligen ha en liten poäng, men återigen talar vi om människor som högst troligt skulle vara beredda att söka efter den informationen själva. Varför inte ha en finsk och samisk nyhetssida? Publicera lite artiklar, lägg upp reportage mm. Det lär inte behövas en TV-sändning.

Gällande finansieringen så är det en aning naivt att tro att en icke vinstdrivande finansiering skulle säkerställa politisk opartiskhet. Hela konceptet att driva ett företag utan vinst är ju en politisk färgning så det bara skriker om det. Bättre då att bara acceptera att koncept som opartisk journalistik bara existerar i teorin och istället låta olika nyhetskanaler konkurrera. Folk kommer ha sina favoriter, men man kommer ju veta att det finns färgningar bakom rapporteringarna. Troligen som man själv "håller med" i. Hellre det är att tro att SVT och SR är opartiska och sen svälja det som objektiv sanning.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Okej, tack för infon. Då har de ändrat detta. Kanske skedde det i samband med att Banhof skapade sin "Block SVT-tjänst". En "TV" som inte har en fungerande TV-mottagare är dock inte en TV längre, så det är ju hårklyverier. Har man pajjat sin mottagare eller demonterat och kastat den så äger man ingen mottagare, och är enligt lagen inte skyldig att betala avgiften.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwid:

Okej, tack för infon. Då har de ändrat detta. Kanske skedde det i samband med att Banhof skapade sin "Block SVT-tjänst". En "TV" som inte har en fungerande TV-mottagare är dock inte en TV längre, så det är ju hårklyverier. Har man pajjat sin mottagare eller demonterat och kastat den så äger man ingen mottagare, och är enligt lagen inte skyldig att betala avgiften.

Formuleringen fanns med redan i första propositionen till Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (se 5 §). Jag vet inte hur lagen såg ut innan dess, men att privatpersoner har kunnat undslippa avgift genom att använda en plomberad mottagare är vad jag vet ganska mycket av en modern myt (många "har hört" att det går, eller eventuellt "har en kusin som", men, tja) — möjligen gick det att göra i en gråzon innan det var explicit upptaget i lagen, men åtminstone inte sedan 25 år tillbaka .

På samma sätt så är en trasig mottagare också en mottagare. Har man kastat den så att man inte längre äger en mottagare så är det en sak, men en TV utan fungerande mottagare pga funktionsfel är fortfarande en TV, i lagens mening: Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare? [Radiotjänst]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Formuleringen fanns med redan i första propositionen till Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (se 5 §). Jag vet inte hur lagen såg ut innan dess, men att privatpersoner har kunnat undslippa avgift genom att använda en plomberad mottagare är vad jag vet ganska mycket av en modern myt (många "har hört" att det går, eller eventuellt "har en kusin som", men, tja) — möjligen gick det att göra i en gråzon innan det var explicit upptaget i lagen, men åtminstone inte sedan 25 år tillbaka .

På samma sätt så är en trasig mottagare också en mottagare. Har man kastat den så att man inte längre äger en mottagare så är det en sak, men en TV utan fungerande mottagare pga funktionsfel är fortfarande en TV, i lagens mening.

jag har en kompis som faktiskt lyckades slippa betala genom att öppna TVn och pilla sönder TV-mottagaren. Så det har bevisligen gått att med ett relativt enkelt ingrepp göra om en vanlig TV till något som inte var avgiftspliktig. Jag var med när han öppnade TVn. Sen är det möjligt att den specifika personen på radiotjänst gjorde fel eller om det var ett inofficiellt undantag men det har bevisligen fungerat minst en gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24