Permalänk

Ny laptop för max 6k

Hej, söker efter en laptop för max 6k.
Jag ska surfa lite på den men också spela lite spel som CS:GO,LoL och Minecraft. kanske nåt annat spel också men mest de som jag skrev
Jag vill att datorn ska ha bra batteritid, har kollat på den här:http://www.siba.se/product/16768721/asus-k550lb-xo168h?ref=se...
Har hört bra om asus, har ni något annat att rekommendera?
Grafikkortet klarar spelen bra CS:GO 100 fps High 1366 gånger 768
Eller kan ni nån bättre?

Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av Fpsmannen88:

Hej, söker efter en laptop för max 6k.
Jag ska surfa lite på den men också spela lite spel som CS:GO,LoL och Minecraft. kanske nåt annat spel också men mest de som jag skrev
Jag vill att datorn ska ha bra batteritid, har kollat på den här:http://www.siba.se/product/16768721/asus-k550lb-xo168h?ref=se...
Har hört bra om asus, har ni något annat att rekommendera?
Grafikkortet klarar spelen bra CS:GO 100 fps High 1366 gånger 768
Eller kan ni nån bättre?

Tacksam för svar

vad tycker du är "bra" batteritid ? 1, 2, 4, 6 timmar.
hur ska detta mätas när du spelar spel. tittar på film. eller bara slösurf.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Denna dator skulle jag satsa på. Har själv haft tre stycken lenovodatorer, Thinkpad X220i Tablet, Ideapad samt föregående generation av den länkde datorn, och alla har fungerat extremt bra och har aldrig stött på några BSODs.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

vad tycker du är "bra" batteritid ? 1, 2, 4, 6 timmar.
hur ska detta mätas när du spelar spel. tittar på film. eller bara slösurf.

Så bra som möjligt för det här priset. När jag tittar på film eller bara surfar om jag ska spela har jag väl laddaren i.

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Denna dator skulle jag satsa på. Har själv haft tre stycken lenovodatorer, Thinkpad X220i Tablet, Ideapad samt föregående generation av den länkde datorn, och alla har fungerat extremt bra och har aldrig stött på några BSODs.

Verkar ännu bättre ju! Men hur är det med grafikkortet? Är det bättre än det i asusen? är inte så bra på AMD:S grafikkort i bärbara :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Verkar ännu bättre ju! Men hur är det med grafikkortet? Är det bättre än det i asusen? är inte så bra på AMD:S grafikkort i bärbara :S

Tog en till titt på Asusen som du länkade, och jag skulle säga att Asusen nästan är bättre men en större hårddisk och marginellt snabbare grafikkort

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

i5:a istället för i7a men med bättre grafikkort, och så är skärmen full hd och IPS. Den väger lite mindre och batteriet verkar vara okej.

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-573g-54208g50akk-i5...

Kollade dock bara på specsen, har ingen aning om hur byggkvaliteten är på den här datorn, men den finns i eeextreeeeemt många varianter i butikerna.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Tog en till titt på Asusen som du länkade, och jag skulle säga att Asusen nästan är bättre men en större hårddisk och marginellt snabbare grafikkort

Skrivet av morotis:

i5:a istället för i7a men med bättre grafikkort, och så är skärmen full hd och IPS. Den väger lite mindre och batteriet verkar vara okej.

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-573g-54208g50akk-i5...

Kollade dock bara på specsen, har ingen aning om hur byggkvaliteten är på den här datorn, men den finns i eeextreeeeemt många varianter i butikerna.

Jag har gått upp i budget så jag funderar på den här:http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15-... den har mycket bättre grafikkort,skärm och annat. Ska man ta den?

Permalänk
Skrivet av morotis:

i5:a istället för i7a men med bättre grafikkort, och så är skärmen full hd och IPS. Den väger lite mindre och batteriet verkar vara okej.

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-573g-54208g50akk-i5...

Kollade dock bara på specsen, har ingen aning om hur byggkvaliteten är på den här datorn, men den finns i eeextreeeeemt många varianter i butikerna.

Har inte hört bra om acer, byggkvaliten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Har inte hört bra om acer, byggkvaliten osv.

Det har du rätt i, de brukar ofta lura konsumenter genom t.ex. DDR3-minne i deras grafikkort istället för GDDR5. Detta gäller även för Acer-laptopen du blivit länkad. Köpte en av de första quadcorelaptoperna på marknaden, fyfan vad den brast i prestanda då de använde DDR2-minne istället för GDDR3 som på den tiden var aktuellt.

Den Asus-laptopen du länkade ligger i gaming-klass. Personligen skulle jag absolut köpa den!

Alternativt, om begagnat är OK, bör du ta en titt på denna annons! http://www.sweclockers.com/annons/96375-msi-gt780dxr-gaming-l...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det har du rätt i, de brukar ofta lura konsumenter genom t.ex. DDR3-minne i deras grafikkort istället för GDDR5. Detta gäller även för Acer-laptopen du blivit länkad. Köpte en av de första quadcorelaptoperna på marknaden, fyfan vad den brast i prestanda då de använde DDR2-minne istället för GDDR3 som på den tiden var aktuellt.

Den Asus-laptopen du länkade ligger i gaming-klass. Personligen skulle jag absolut köpa den!

Alternativt, om begagnat är OK, bör du ta en titt på denna annons! http://www.sweclockers.com/annons/96375-msi-gt780dxr-gaming-l...

Begnat tror jag inte att jag vill ha. Hittade en till acer som verkar väldigt prisvärd bättre grafikkort,en tom plats för SSD, processor. Det finns en tråd om den och de verkar tycka att den
Är väldigt bra. http://www.inet.se/produkt/1971665/acer-aspire-v5-573g-i5-8gb...
Men det är ju acer men ska jag ta den som jag länkade eller asusen har
Beslutsångest...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Begnat tror jag inte att jag vill ha. Hittade en till acer som verkar väldigt prisvärd bättre grafikkort,en tom plats för SSD, processor. Det finns en tråd om den och de verkar tycka att den
Är väldigt bra. http://www.inet.se/produkt/1971665/acer-aspire-v5-573g-i5-8gb...
Men det är ju acer men ska jag ta den som jag länkade eller asusen har
Beslutsångest...?

Det är samma acer-dator (V5-573G) fast i annan färg. Samma grafikkort, samma extra mSATA-plats, samma processor. Skiljer dock 500kr så någon lite skillnaden kan det förmodligen vara.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Det är samma acer-dator (V5-573G) fast i annan färg. Samma grafikkort, samma extra mSATA-plats, samma processor. Skiljer dock 500kr så någon lite skillnaden kan det förmodligen vara.

Jaha okej blir nog den men ska jag ta svart eller silver? tycker att svart är finast, vad tycker du? 500 kr dyrare också, är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Jaha okej blir nog den men ska jag ta svart eller silver? tycker att svart är finast, vad tycker du? 500 kr dyrare också, är det värt det?

Köp absolut inte Acern. Som jag sa så använder den DDR3-videoramminne, som är avsevärt långsammare än GDDR5 som används i Asus-laptopen. Acerlaptopen kommer att prestera som ett Nvidia GT730 pga bristande minnesbanbredd + hastighet

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Köp absolut inte Acern. Som jag sa så använder den DDR3-videoramminne, som är avsevärt långsammare än GDDR5 som används i Asus-laptopen. Acerlaptopen kommer att prestera som ett Nvidia GT730 pga bristande minnesbanbredd + hastighet

Men det finns ju en tråd på swec på just den modellen och nästan alla säger att den är prisvärd och så, funkar bra och att den är så tunn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Men det finns ju en tråd på swec på just den modellen och nästan alla säger att den är prisvärd och så, funkar bra och att den är så tunn.

Absolut, den fungerar bra och är helt ok i pris, men förvänta dig inte prestandan av ett "riktigt" Nvidia GT 750M med GDDR5-minne. De i den tråden du pratar om har nog köpt laptopen i tro om att det är 4GB GDDR5-minne men verkligheten är att de har fått 4GB DDR3-minne.

Jämförelse mellan GT750M med DDR3-minne samt GDDR5-minne

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Absolut, den fungerar bra och är helt ok i pris, men förvänta dig inte prestandan av ett "riktigt" Nvidia GT 750M med GDDR5-minne. De i den tråden du pratar om har nog köpt laptopen i tro om att det är 4GB GDDR5-minne men verkligheten är att de har fått 4GB DDR3-minne.

Jämförelse mellan GT750M med DDR3-minne samt GDDR5-minne
http://puu.sh/90KnG/7813831f5e.png

Jag tror dom varit väl medvetna om att det är DDR3-minne som följer med datorn. Och vem förväntar sig att kunna lira spelen du länkar till på Ultra-settings på en laptop för 6k med ~60fps? Lite realistisk bör man vara. Det verkar som att datorn klarar de flesta spelen om man drar ner grafikinställnigarna lite. Lirar man CS:GO, LoL och Minecraft som TS så duger Acer-datorn med god marginal och man behöver förmodligen inte äns dra ner grafikinställningarna särskilt mycket, om överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Jag tror dom varit väl medvetna om att det är DDR3-minne som följer med datorn. Och vem förväntar sig att kunna lira spelen du länkar till på Ultra-settings på en laptop för 6k med ~60fps? Lite realistisk bör man vara. Det verkar som att datorn klarar de flesta spelen om man drar ner grafikinställnigarna lite. Lirar man CS:GO, LoL och Minecraft som TS så duger Acer-datorn med god marginal och man behöver förmodligen inte äns dra ner grafikinställningarna särskilt mycket, om överhuvudtaget.

Exakt ska inte spela så tunga spel det gör jag på min stationära. Den är bara til
Att spela lättare spel,Titta på film, surfa m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

Exakt ska inte spela så tunga spel det gör jag på min stationära. Den är bara til
Att spela lättare spel,Titta på film, surfa m.m

Då tror jag du hittat datorn du söker. Det enda jag vet vissa är missnöjda med är touchpaden. Läs mer om det i den dedikerade tråden.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av beg har jag en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182200-w... uppgraderad till 120GB SSD istället för mekaniska disken. Köpte den för en resa som jag nu är hemma från så jag har ingen användning för den. Nypris 10 990, köpt i december 2013. 6000 prutat och klart, kvitto finns och garantin är kvar såklart.

PM:a om du har nåt intresse, jag glömmer säkert att jag skrivit i den här tråden.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av Borche:

Då tror jag du hittat datorn du söker. Det enda jag vet vissa är missnöjda med är touchpaden. Läs mer om det i den dedikerade tråden.

Det blev acern, skriver på den nu, supernöjd med den! Trodde windows 8 skulle vara ett problem men jag har vänjt mej vid det. Touchpaden tykcer jag är skön men vet fortfarande inte hur man ökar och sänker ljusstyrkan på tangenterna :/

Permalänk
Medlem

Fan va nice! Du är nöjd med touch paden också? Gött att höra. Kanske blir en sådan för mig med. Vilken exakt köpte du? (Länk please)

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Fan va nice! Du är nöjd med touch paden också? Gött att höra. Kanske blir en sådan för mig med. Vilken exakt köpte du? (Länk please)

http://www.inet.se/produkt/1971665/acer-aspire-v5-573g-i5-8gb...

Permalänk
Permalänk

Hej! Jag sitter också och funderar på en laptop till ett liknande pris, ca 6000kr.
Brukar inte sitta på forum, så kanske är lite fel ute, men hoppas jag inte drar till mig för mycket hat!
Har kollat lite på de datorer som är länkade här, de verkar najs för vad jag ska ha den till (Dota2, lite cs:go kanske, random surf och stream.. ) Men vad som inte nämns är vad jag brukar störa mig mest på, nästan alla laptops jag haft brukar nästan brinna upp om man startar ett spel skulle gärna ta emot tips på en dator som kan klara dessa "krav"! hoppas jag kan få lite hjälp!
Tack på förhand MVH robinrrrr

Edit : har kollat lite på denna https://www.komplett.se/asus-f550ln-156-hd-matt/808886
kan de va något? hittade inget om hur den håller kyla när jag googlade runt :/

Permalänk
Medlem

kikade med på den när jag letade laptop men tycker det är extremt tråkigt att den inte är fullhd. Vilket gjorde att jag valde acer v573 istället.

Grymt nöjd.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM