Permalänk
Avstängd

Vilken windows 7 version?

Hej!

Ska snart få hem detta paket som jag ska bygga och installera win7 på ->

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6835016/2014-06-09

Nu undrar jag vilken win7 version som passar? Är det x86 eller x64? Ska man ta ultimate, professional eller home? Jag har inte så bra koll på skillnaderna så jag är tacksam om någon kunde vägleda mig rätt.

mvh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Du har köpt 8Gb minne, så du behöver x64-version för att kunna utnyttja det. Jag hade valt den gyllene medelvägen och kört på professional edition. I varje fall inte home då jag tycker att den är alltför begränsad, men i ditt fall kanske home (premium) räcker.

Permalänk
Medlem

Win 7 Home x64 räcker gott. x64 för att kunna hantera dina 8 gb ramminne.

Varför slänga ut mer pengar på ett gammalt operativ? Du har valt en enkel dator som ska funka rakt av, inget avancerat så varför toppa med mer?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Kommer du att använda mer än 16GB RAM eller ansluta datorn till en domän ? nä , tänkte väl det

http://www.inet.se/produkt/9122325/windows-7-home-premium-64-...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Windows home räcker gott och väl.

Jag hade dock köpt windows 8.1 framför w7 idag.

x64 ska du ha.

Permalänk
Medlem

Du har inget grafikkort med i inköpslistan? Har du ett redan?

Vill bara kolla så du inte glömmer nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Du har inget grafikkort med i inköpslistan? Har du ett redan?

Vill bara kolla så du inte glömmer nåt

Det är en A8, den har inbyggd GPU som duger om man inte vill göra något avancerat.

Permalänk

Rekommenderar Windows 8.1.
Windows 7 bör endast användas ifall man har en lägre budget och redan har ett exemplar hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med nya uppdateringen till Windows 8.1 är på väg känns det dumt att skaffa Windows 7 idag. Men om du verkligen vill ha Windows 7 så hade jag valt proffesional.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ultimate Edition alla dagar! Annars Windows 8.1 Pro med Classicshell

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

Om man får ha synpunkter på komponentvalen skulle jag kasta ut hårddisken och ersätta den med en 120 GB SSD. Ingenting annat kommer ge en lika märkbar skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Hej

Kul att ni har massa synpunkter på datorbygget och här kommer svar på ett par frågor

-Nej grafikkort har jag inte glömt då den inte behövs, han kommer inte spela på datorn öht och datorn är bara till för film och officearbete, inbyggda GPU i A8 räcker gott och väl som tidigare nämts

-Windows 8 kommer aldrig röra någon av mina enheter, efter ha ägt två laptops som kört win 8 och slitit håret av mig varje gång så skippar jag nog den skiten för evigt. Hade jag kunnat köra XP så hade jag valt XP alla dagar i veckan före win7 och win8. Imo det bästa OS som någonsin har skapats.

-Han kommer inte behöva 16gb ram i närmaste framtid

-SSD är ingen nödvändighet, 1tb hdd räcker gott och väl. Behövs SSD i framtiden så kan han köpa en men tror inte han har behov av den. Det är framförallt lagringsutrymme han behöver, inte snabbhet. Snabbhet kommer han märka av när han uppgraderar från en intel celeron år 2004 till en AMD A8 så endast det räcker som lyft. Även att få så tyst dator som möjligt.

Så nu tillbaka till topic:

Vad är skillnaden mellan de olika win7 versionerna? dvs home, premium och ultimate? Om jag förstått det rätt så är det x64 som jag behöver då vi har 8gb ram

Jag kan dock inte hitta svenska av home edition här -> http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Edit2: Såg att man kan använda Ei.cfg Removal Utility

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Här kan du se vad som skiljer mellan versionerna av Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Och om du vill installera Windows 7 Home Premium Svenska så kan du ladda hem Windows 7 Professional Svenska och sedan ta bort ei.cfg filen i ISOn då kan du välja Home Premium vid installtionen.

Edit: Om du lägger över Windows 7 ISOn till ett USB minne så bör du ta bort ei.cfg filen manuellt genom att öppna mappen sources på USB minnet och sedan höger klicka på ei.cfg filen och välja ta bort.

Visa signatur

janee

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av amanito:

-SSD är ingen nödvändighet, 1tb hdd räcker gott och väl. Behövs SSD i framtiden så kan han köpa en men tror inte han har behov av den. Det är framförallt lagringsutrymme han behöver, inte snabbhet. Snabbhet kommer han märka av när han uppgraderar från en intel celeron år 2004 till en AMD A8 så endast det räcker som lyft.

Enligt är det just snigeldisk som får en i övrigt modern dator att kännas tio år gammal. Men behöver han verkligen utrymmet så har man ju inget val.

Citat:

Även att få så tyst dator som möjligt.

Det tycker jag inte är ett giltigt argument mot SSD!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Här kan du se vad som skiljer mellan versionerna av Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Och om du vill installera Windows 7 Home Premium Svenska så kan du ladda hem Windows 7 Professional Svenska och sedan ta bort ei.cfg filen i ISOn då kan du välja Home Premium vid installtionen.

Edit: Om du lägger över Windows 7 ISOn till ett USB minne så bör du ta bort ei.cfg filen manuellt genom att öppna mappen sources på USB minnet och sedan höger klicka på ei.cfg filen och välja ta bort.

Tack tack, tror nog det räcker med Home edition. Och det är som du säger via usb som jag ska lägga in win7 så tack för tipset om ei.cfg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Enligt är det just snigeldisk som får en i övrigt modern dator att kännas tio år gammal. Men behöver han verkligen utrymmet så har man ju inget val.

Det tycker jag inte är ett giltigt argument mot SSD!

Jag vet hur du tänker men lagringsutrymme är just nu prio 1 kanske i framtiden så blir det en SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag vet hur du tänker men lagringsutrymme är just nu prio 1 kanske i framtiden så blir det en SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Mekaniska diskar, usch blää, låter för mycket. Nä, skämt åsido... Home Premium är allt han behöver, utan tvek.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tack tack, tror nog det räcker med Home edition. Och det är som du säger via usb som jag ska lägga in win7 så tack för tipset om ei.cfg

Skickades från m.sweclockers.com

Använd USB 2 port när du installerar Windows 7 och vissa USB 3 minnen syns inte i Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool så jag använder istället Universal USB Installer för mitt Sandisk Extreme USB 3 minne.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Använd USB 2 port när du installerar Windows 7 och vissa USB 3 minnen syns inte i Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool så jag använder istället Universal USB Installer för mitt Sandisk Extreme USB 3 minne.

Jag använde mig av rufus då det verkar som att Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool inte kunde göra usb-minnet bootbar och jag vet att jag brukade köra rufus när jag ominstallerade om min gamla win 8 laptop, så rufus är väl bra att använda?

Det är en verbatim 8gb usb minne som jag använder, tror inte det är en USB 3

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Hade valt win8 alla dagar i veckan och 2 ggr på söndag över win 7..Varför frågar du då.

Svar!! bättre optimerade drivrutiner och bättre SSD stöd och nyaste DirextX..
Plus förmodligen kommer alla Win 8 ägare få köpa WIN 9 till kraftigt reducerat pris om man ska tro på rykterna och den omtalade startmenyn återkommer i 8.2

Men 64 bits ska du köra på oavsett OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag använde mig av rufus då det verkar som att Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool inte kunde göra usb-minnet bootbar och jag vet att jag brukade köra rufus när jag ominstallerade om min gamla win 8 laptop, så rufus är väl bra att använda?

Det är en verbatim 8gb usb minne som jag använder, tror inte det är en USB 3

Jag vet att många använder Rufus så det är nog ett bra alternativ för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag använde mig av rufus då det verkar som att Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool inte kunde göra usb-minnet bootbar och jag vet att jag brukade köra rufus när jag ominstallerade om min gamla win 8 laptop, så rufus är väl bra att använda?

Det är en verbatim 8gb usb minne som jag använder, tror inte det är en USB 3

Yes, för USB download tool formaterar stickan i NTFS, därav problemet. Men jag säger kör Windows 8.1 alla dar i veckan, om du inte trivs med modern, kör 3dje part startmeny.

Bättre USB 3 stöd
bättre ssd stöd
bättre DX
bättre drivers
bättre WDM mm mm mm

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200