Värt att köpa Surface pro?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa Surface pro?

Hej,

Tycker ni att det är värt att köpa Surface pro (1 gen) eller är det värt att lägga mer pengar på (2 gen) av Surface pro?
Skillnaden i pris är ganska stor, 128 GB Surface pro kostar 5500 kr medan andra generationens Surface pro kostar 7999 kr.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

minnet sviker mig, men jag väntade på release för Pro 2, kan tyvärr inte komma på exakt varför jag väntade förutom några punkter.

1: nyare hårdvara (och större disk, har 512gb varianten)
2: bättre batterilängd
3: kickstand i 2 lägen, gen1 har bara 1 läge. (jag har iaf beställt ett fodral via kickstarter för att få fler lägen då varken 1 eller 2 lägen klarar av alla olika ställningar i soffan )

vad ska du använda den till? för mig var Pro 2 riktigt nice då jag klarar en hel arbetsdag på batteri

edit, andra generationen tangentbord är även dem riktigt trevliga då det är bakgrundsbelysta tangenter, vet inte om dessa tangentbord fungerar på gen1 surface, fast de borde göra det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Jag har gen1 och enda som stör mig lite är dålig batteri tid. Vet dock inte hur stor skillnad det är. Men har man alltid tillgång till ström är det ju ingen stor deal. Men om jag själv stod inför samma val skulle jag köra en gen2 även om det kostade en del mer.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

minnet sviker mig, men jag väntade på release för Pro 2, kan tyvärr inte komma på exakt varför jag väntade förutom några punkter.

1: nyare hårdvara (och större disk, har 512gb varianten)
2: bättre batterilängd
3: kickstand i 2 lägen, gen1 har bara 1 läge. (jag har iaf beställt ett fodral via kickstarter för att få fler lägen då varken 1 eller 2 lägen klarar av alla olika ställningar i soffan )

vad ska du använda den till? för mig var Pro 2 riktigt nice då jag klarar en hel arbetsdag på batteri

edit, andra generationen tangentbord är även dem riktigt trevliga då det är bakgrundsbelysta tangenter, vet inte om dessa tangentbord fungerar på gen1 surface, fast de borde göra det

Den ska användas till filmtittande, läsa PDF filer, lyssna på Spotify, skriva och programmera lite. Har en Surface 2 som jag är missnöjd över då den hackar och laggar jämt. Därför tänke jag att det är lika bra att uppgradera.

Permalänk

Jag köpte nyligen en begagnad Surface Pro Gen1, fick den extremt billigt - 2000kr för 128gb varianten köpt i USA så fick med tangentbordet men riktiga tangenter med engelsk layout, perfekt då jag skriver kod med engelsk layout.

Batteriet är inte det bästa, 4-5 timmar kanske under användning så som Netflix eller liknande som tar lite prestanda ändå. Och på tal om prestandan så är den riktigt kraftfull för att vara så liten och i mitt fall billig. Har testat spela lite på den och Hearthstone/D3/Path of Exile är inga problem. Inte heller något problem att se på 1080p video. Upplever ingen hackning i menyer eller vid uppstart av program.

Men jag hade personligen inte köpt en ny för 5999kr eller vad den kostar men det är mycket för att jag egentligen inte har något behov för den.

Permalänk
Medlem

Chans finns ju att priset sjunker mera när Pro 3 lanseras i Sverige i slutet av Augusti. Så om du har tid vänta tills dess och se vad 2:an hamnar på.

Om du såvida inte vill ha trean, något jag ska uppgradera till från min gen 1

Permalänk
Medlem

Köp Pro 3 när den kommer imo, funderar på att sälja min tvåa och köpa trean eftersom 3:2 12" är grymt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabireal:

Hej,

Tycker ni att det är värt att köpa Surface pro (1 gen) eller är det värt att lägga mer pengar på (2 gen) av Surface pro?
Skillnaden i pris är ganska stor, 128 GB Surface pro kostar 5500 kr medan andra generationens Surface pro kostar 7999 kr.

Tacksam för svar

kampanj på dustin just nu

http://www.dustin.se/product/5010749980/microsoft-surface-pro...

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Priset gäller endast företagskunder.

Permalänk

Värd för det priset om man kan köpa som företagskund då? Känns som ett ok pris.