Recension på Mitt nya Streacom chassie

Permalänk
Medlem

Recension på Mitt nya Streacom chassie

Jag har börjat köra med Streacoms chassin här hemma. Tyckte de var himmla läckra på bild så jag bestämde mig för att testa ett chassi till att börja med. Jag valde F7C på grund av det mycket låga priset.

Har tidigare recenserat detta chassi i ett annat forum men har nu uppdatert med lite temperatr siffror.

Systemet består av:

Chassie: Streacom F7C
Moderkort: Asus AM1I-A (AMD socket AM1)
CPU: AMD Athlon 5350 (QuadCore)
Minne: 4GB Corsair
HDD: En st 60GB SSD och en 500GB Vanlig
Nätaggregat: Helt riktigt ett Pico-kort som ska klara 160w och en nätadatpter på 10 Ampere. Bägge inköpta på e-bay, då jag väntar på ett orginal Streacom.

Jag kan säga att det här chassit levde upp till mina förväntningar! Grym kvalitet. Känns nästan som om den är gjord av ett enda block aluminium. Det är rejäla grejer!

Väggarna på lådan är 4mm tjocka och det känns nästan som om det är handgjort. Passformen är perfekt på lock och låda.

Mitt chassie har en expansionslott för pci-e ett lågprofilskort samt uttag för en slim-slot-in blueray, vilket jag inte använder.

Kände inget behov för varken blueray eller grafikkort. Jag körde i början med ett hd6670 men märkte snart att det inte behövdes.

Testade AMD:s nya athlon 5350 och det räckte gott med den inbyggda grafiken.

Det funkar dock utmärkt att använda ett low-proflie kort i lådan. Jag hade ett av de längre modellerna och det fanns gott om plats.

Den här specifika streacom lådan är byggd för att hålla en 3,5” och en 2,5” hårddsik. Jag kör operativsystemet på en 2,5” SSD och har filer på en 3,5” hårddsik.

Nu var jag lite optimistisk när jag beräknade höjden på cpu-fläkten och var tvungen att köpa till en lägre fläkt.

Detta var dock inget problem då den medföljande 60mm fläkten brummar på i bra tempo och kyler nästan hela systemet på egen hand.

Jag tycker detta system blev superläckert! Det är så skönt att slippa de mastodonta moster man behövde ha i hyllan förr J

Nu räcker det med en liten mini-itx dator för alla behov därhemma.

Bättre än så här blir det inte för mig

Permalänk
Medlem

Nu till temperatur test!

Jag har använt mig av everest som mjukvara när jag testat. Siffrorna stämmer dock inte alltid så väl, då min version av everest inte har stöd för denna processorn, den är för ny.

Man kan ändå få en uppfattning om hur temperaturen ligger. Jag har kört full load under testet både på cpu och gpu och testat med och utan den medföljande fläkten.

Maximum operating temperature på processorn ska vara 90 grader, så det finns marginal som ni nu kommer att få se:

Först idle med 80mm fläkt:

Här är temperaturen under full load och med bra blås på fläkten:

Nästa bild visar idle utan fläkt. Systemet är nästintill passivt, då jag endast har en minimal 30mm på cpu:n

Här är system under full load. Ganska höga temperaturer men ändå klart under gränsvärdena. Systemet är helt ljudlöst med den lillla 30mm fläkten, som egentligen är en nordbryggefläkt jag hade liggande

Permalänk
Medlem

Har även överklockat denna cpu:n för de som är intresserade:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?288953-AMD...

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi! Härligt att du tar dig tid att göra en liten recension!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än att hålla med om att Streacom har riktigt fina chassin! Jag sitter själv med en FC8 EVO som fungerat över förväntan i drygt ett år. Det enda problemet jag har haft är att det verkligen inte fungerar bra att ha en 3,5" hårddisk monterad i chassit då den överhettas. Tack och lov så kunde jag ghetto-modda dit en 70mm fläkt som löste värmeproblemen.

Riktigt fina bilder förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Riktigt snyggt chassi! Härligt att du tar dig tid att göra en liten recension!

Tackar! Jo är lite sysslolös för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kan inte annat än att hålla med om att Streacom har riktigt fina chassin! Jag sitter själv med en FC8 EVO som fungerat över förväntan i drygt ett år. Det enda problemet jag har haft är att det verkligen inte fungerar bra att ha en 3,5" hårddisk monterad i chassit då den överhettas. Tack och lov så kunde jag ghetto-modda dit en 70mm fläkt som löste värmeproblemen.

Riktigt fina bilder förresten!

Ja, det är grymma i designen! Jag har prcis beställt ett F8C evo också, kul!

Jo jag kan förstå att det blir lite varmt med så lite utrymme, min HD funkar bra men då kör jag ju med en athlon 5350 som knappt generarar någon värme alls.

Vad kör du för CPU?

Tack så mycket för kommetarerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikke.a:

Ja, det är grymma i designen! Jag har prcis beställt ett F8C evo också, kul!

Jo jag kan förstå att det blir lite varmt med så lite utrymme, min HD funkar bra men då kör jag ju med en athlon 5350 som knappt generarar någon värme alls.

Vad kör du för CPU?

Tack så mycket för kommetarerna!

FC8 EVO är verkligen inte ett dåligt köp! Anledningen till att 3,5" HDD:n blir varm i mitt fall är ju på grund av att chassit blir väldigt varmt när det körs helt passivt. Det tar givetvis ett bra tag för disken att passera 60°C däremot.

Jag kör med en i3 3220T så inte en så hungrig CPU direkt. Jag kan rekommendera en sådan här fläkt om du skulle märka några problem. Det är bara att tejpa fast den ovanpå det cirkulära hålet i hårddisksvaggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

FC8 EVO är verkligen inte ett dåligt köp! Anledningen till att 3,5" HDD:n blir varm i mitt fall är ju på grund av att chassit blir väldigt varmt när det körs helt passivt. Det tar givetvis ett bra tag för disken att passera 60°C däremot.

Jag kör med en i3 3220T så inte en så hungrig CPU direkt. Jag kan rekommendera en sådan här fläkt om du skulle märka några problem. Det är bara att tejpa fast den ovanpå det cirkulära hålet i hårddisksvaggan.

Jag förstår vad du menar nu. Kopplade bort min fläkt för att testa att köra passivt och hårddisken blev varm. Det ultimata skulle nog vara en 2,5" och / eller en SSD.