Problem med överhättning vid spelande, tror det är moderkort elr processor hjälp!

Permalänk

Problem med överhättning vid spelande, tror det är moderkort elr processor hjälp!

Hej, Det är så att när jag spelar spel så är det nånting som överhättar och det har pågått alldeles för länge. I början när jag började märka att det överhättade så kände jag att det kom värme ända ut till bena, och då testade jag att ladda ner hwmonitor/openhwmonitor för att se vad felet är och då såg jag att det var en temperatur som visade över 100+ grader och jag kunde till och med spela så att temperaturen vart så hög att det inte gick att se temperaturen längre och datorn höll på att stängas av vid flera tillfällen. Men ingenting har pajat ännu som tur. Då hade jag också bara stockkylaren så jag tänkte att det kanske är den det är fel på så jag köpte en cooler master hyper 212 evo, ett tag med den nya kylaren så var tempen runt 60 grader men några veckor efter så började den överhätta igen, fast den kom inte alls upp i så höga temperaturer som den gjorde med stockkylaren. I dagsläget med den nya kylaren när jag spelar så kommer den upp i runt 75-80 grader och det är fortfarande för mycket. Här är en bild på vilken temp det är.
http://imgur.com/1IyLljv. Den röd omringade tempen är det. Jag har kollat runt på nätet vad den tempen kan innebära och det stod att det var en cpu temp. Men det jag inte förstår är att alla cpu cores är ju superkalla.

Permalänk
Medlem

CPU ser prima ut, skulle tro att det du har ringat in är VRM och runt 70-75 är ingen fara alls.

Dock så är dina siffror helt värdelösa då det verkar vara mätt med datorn i idle.

Ladda ner Prime95, kör den i 10 minuter och sen visa samma bild igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

ok tack för svaren, vad är VRM?. Jag hade kört bf4 cirka 30-40 minuter innan jag tog bilden. Jag laddade ned prime95 körde 14 tests inga fel uppstod men temperaturerna gick knappt upp. http://imgur.com/QebQoth. Oneone är 100% säker på att dammet inte gör något för det är knappt något damm. Men ggustavsson datorn blir ju varm när jag spelar spel som t.e.x bf4 och när jag har spelat i mer än 1 timme så kan det börja hacka lite när jag spelar.

Permalänk
Hedersmedlem

Med de tempsen är det inte överhettning, så kör du med detta nemas problemas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assaultcompany:

Hej, Det är så att när jag spelar spel så är det nånting som överhättar och det har pågått alldeles för länge. I början när jag började märka att det överhättade så kände jag att det kom värme ända ut till bena, och då testade jag att ladda ner hwmonitor/openhwmonitor för att se vad felet är och då såg jag att det var en temperatur som visade över 100+ grader och jag kunde till och med spela så att temperaturen vart så hög att det inte gick att se temperaturen längre och datorn höll på att stängas av vid flera tillfällen. Men ingenting har pajat ännu som tur. Då hade jag också bara stockkylaren så jag tänkte att det kanske är den det är fel på så jag köpte en cooler master hyper 212 evo, ett tag med den nya kylaren så var tempen runt 60 grader men några veckor efter så började den överhätta igen, fast den kom inte alls upp i så höga temperaturer som den gjorde med stockkylaren. I dagsläget med den nya kylaren när jag spelar så kommer den upp i runt 75-80 grader och det är fortfarande för mycket. Här är en bild på vilken temp det är.
http://imgur.com/1IyLljv. Den röd omringade tempen är det. Jag har kollat runt på nätet vad den tempen kan innebära och det stod att det var en cpu temp. Men det jag inte förstår är att alla cpu cores är ju superkalla.

det där är inte överhettning, supervanligt fel på msi korten, det är tydligen en sensor som inte finns, står massor om det på msis forum, min brukar kunna gå upp i 120 grader, har haft detta moderkort i 3 år utan problem, dra en googel på tmpin1 och msi så förstår ni vad jag menar kan ju snarare vara ditt nätagg som blåser ut varmluft ner mot dina fötter än något annat.

Permalänk

Ok, kollade upp tmpin1 på google fanns massor som sa exakt som du. Men innan jag köpte ny kylare och bara hade stockkylaren så när jag körde gta 4 så var datorn på gränsen att lägga av vid flera tillfällen, och då var det bara den tempen som var alldeles för hög. Riktikgt konstigt iaf. Tack för svaret det underlättade lite iaf om vad det kan vara. Nu är jag avskräck för livet att köpa msi kort igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assaultcompany:

Ok, kollade upp tmpin1 på google fanns massor som sa exakt som du. Men innan jag köpte ny kylare och bara hade stockkylaren så när jag körde gta 4 så var datorn på gränsen att lägga av vid flera tillfällen, och då var det bara den tempen som var alldeles för hög. Riktikgt konstigt iaf. Tack för svaret det underlättade lite iaf om vad det kan vara. Nu är jag avskräck för livet att köpa msi kort igen

En del MSI har haft rykte om sig att ha lite klen strömförsörjning av CPU, är det VRM modulen är till för, och vissa har visst brunnit upp.
Men kanske bättre idag..

Lite osäkert vad grafikkortet når för temp när det belastas hårdare, men om du hade HWmonitor igång samtidigt med BF4 så är dess temp 65c svalt och fint.

Vad har du för nätdel?
Du har väl 8pins kontakt anslutet till moderkortet, den kontakt som förser CPU med ström?
så inte bara en 4pins.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assaultcompany:

I början när jag började märka att det överhättade så kände jag att det kom värme ända ut till bena

Skulle bara anmärka på att om du känner varmluft kommande ut ur datorn har med effekten på komponenterna att göra snarare än temperaturen de jobbar vid, och behöver därför inte ha något med eventuell överhettning att göra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Prova Aida64 det brukar vara lite enklare att se vad som är vad i det programmet, och du har även ett stabilitetstest du kan köra inuti programmet.

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet i lådan ?