Permalänk

PC för musikproduktion

Hallåhallå.

Hade tänkt att fixa till en hemmastudio och behöver därför en ganska bra pc. Varit inne på en Mac men pc känns som mer väl spenderade pengar.
Jag skulle behöva er hjälp; behöver en dator för runt 12-13k. Billigaste grafikkortet som möjligt, behöver inte klara av spel eller liknande.
Tänkte köra i Cubase.

Några förslag på en bra pc för 12-13k med mycket kräm i sig? Skulle gärna vilja ha den ihopbyggd då jag inte känner mig säker i pcbyggande.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Vore det möjligt att bara smacka ihop bästa delarna man hittar och skita i ett grafikkort och köra på det integrerade grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre att ha ett grafikkort.. men räcker nog med ett billigt.
Försökte hitta 'Rekomenderade hårdvarukrav' men finns bara minimum kraven specificerade.
Kräver ju ganska lite, men man vill ytterst sällan ligga på minimum, bör ju satsa på bättre än minimum.
Cubase finns ju som 64-bit och 2GB RAM är ju ingen som rekomenderar i dagens läge.. du bör ju ha 8GB eller 16GB.

Dualcore är inte heller aktuellt, 4-core är ju standard idag, verkar som Steinberg rekomenderar att stänga av HT.
så då är väl en i5 en bra processor då dom inte har HT.

Citat:

Cubase 7.5 - Minimum System Requirements:

Windows 7/Windows 8.x*
Intel or AMD dual core CPU
Windows compatible audio hardware**
2 GB RAM
8 GB of free HD space
Display resolution of 1280 x 800 recommended
DVD-ROM dual-layer drive
USB port for USB-eLicenser (not required for Cubase Elements)

Internet connection required for activation, account setup and personal / product registration.
Additional downloads may be required for the installation.

Permalänk
Medlem

Du får mycket, mycket processorkraft för 12.000 om grafikkortet kan vara av billigaste slaget.
Jag ska se vad jag kan göra. Jag utgår från att du inte ska överklocka processorn.
Du är ju inte ett datorfreak - du är musikfreak

Det blir i alla fall en modern dator med plats för att sätta in fina ljudkort och sådant.
Jag tar inte med nån bildskärm - det kanske du har. Och inget tangentbord eller mus, högtalare - det har du.
Men jag stoppar med ett Windows 8 - det senaste.

Jag tror att jag tar också och låter INET montera ihop delarna INNAN dom skickar datorn till dig.

BLIR DET BRA?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

Det låter skitbra halojoy, tackar som fan!

Permalänk
Hjälpsam

Ser ingen nytta med ett grafikkort här men hur är det med ljudkort? har du nått externt eller speciella krav på ett internt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Du får mycket, mycket processorkraft för 12.000 om grafikkortet kan vara av billigaste slaget.
Jag ska se vad jag kan göra. Jag utgår från att du inte ska överklocka processorn.
Du är ju inte ett datorfreak - du är musikfreak

Det blir i alla fall en modern dator med plats för att sätta in fina ljudkort och sådant.
Jag tar inte med nån bildskärm - det kanske du har. Och inget tangentbord eller mus, högtalare - det har du.
Men jag stoppar med ett Windows 8 - det senaste.

Jag tror att jag tar också och låter INET montera ihop delarna INNAN dom skickar datorn till dig.

BLIR DET BRA?

Nu är jag klar
Det blir den kraftigaste processorn på ett bra moderkort.
Det finns plats för både PCI-Express kort och äldre PCI.

Framför allt är den här datorn tyst.
Och snabb!

Det finns naturligtvis möjlighet att lägga till en hårddisk utöver den här på 500 GB.
Windows 8.1 ingår.
Du får datorn hem ihopmonterad och testad av INET.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6887179/2014-06-27gtx750_musik1_12551

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Ser ingen nytta med ett grafikkort här men hur är det med ljudkort? har du nått externt eller speciella krav på ett internt kort?

Var någon som skrev att det blev lagg med ASIO med integrerat kort.. var det jag gick efter.
Tyvärr inte nog insatt i musik skapar program för att säga med 100% om det behövs eller inte.

Permalänk

Tack för alla svar! Datorn ser bra ut, var något sådant jag hade tänkt.

Ska köpa ett externt ljudkort.

Permalänk
Hjälpsam

Vill du spara en pizza på paketet ovan så ta Mb+CPU i paket http://www.inet.se/produkt/v100371/asus-z97-a-intel-i7-4790k-...