EDIT: KLAR! Första vattenloopsbygget, hjälp en nolla

Permalänk
Medlem

bästa som jag personligen tycker är att ha ett "positivt" tryck i chassit för då blir det i teorin mindre damm i själva datorn, så jag skulle ha insug i fram och i bak och utblås i toppen,.. din temperatur kommer inte blir sämre för att du blåser lite "chassiljummen" luft igen dem, värme stiger ju så dumt att dra in luft genom toppen =D.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Ta bild 2, jag kan måla på paint imorrn typ 10.00 och förklara hur jag menar,supportar inte r3 en 140mm i botten,då kan du använda en sån för att få lite övertryck

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Ta bild 2, jag kan måla på paint imorrn typ 10.00 och förklara hur jag menar,supportar inte r3 en 140mm i botten,då kan du använda en sån för att få lite övertryck

Det där är min gamla låda, chassit på bilden är ett Corsair 750D

EDIT: Får antagligen plats med en till 140mm i botten vid radiatorn, bara lite osäker på kablage och fläktplatser på moderkortet, men löser jag kabeldragning till moderkortet så borde det vara lugnt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det där är min gamla låda, chassit på bilden är ett Corsair 750D

EDIT: Får antagligen plats med en till 140mm i botten vid radiatorn, bara lite osäker på kablage och fläktplatser på moderkortet, men löser jag kabeldragning till moderkortet så borde det vara lugnt.

då har du ju löst det så att du både får övertryck och bild 2s luftflöde måste sova nu, VÄLJ BILD 2!!!!!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

då har du ju löst det så att du både får övertryck och bild 2s luftflöde måste sova nu, VÄLJ BILD 2!!!!!

Jag får lägre temps om jag kör med insug i toppen, vid längre spel sessioner då det blir lite värme i systemet märks det klart på tempsen.

Permalänk
Medlem

Har du dammfilter i toppen så kör på bild 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

då har du ju löst det så att du både får övertryck och bild 2s luftflöde måste sova nu, VÄLJ BILD 2!!!!!

Skrivet av thereal_twisted:

Jag får lägre temps om jag kör med insug i toppen, vid längre spel sessioner då det blir lite värme i systemet märks det klart på tempsen.

Skrivet av Jilixi:

Har du dammfilter i toppen så kör på bild 1

Bra, nu känns det glasklart. Inte alls lika oklart som innan jag postade detta! Haha ;D Vad fan...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Bra, nu känns det glasklart. Inte alls lika oklart som innan jag postade detta! Haha ;D Vad fan...

Lyckligtvis är det ganska lätt att vända på fläktarna

Övertryck/undertryck är inget att oroa sig över, det är dator fläktar vi pratar om och ett chassi som läcker som ett såll ändå

Permalänk
Medlem

Ett snabbt tips; se till så du har ett bra sätt att tömma loopen på, annars blir det så jobbigt när det är dags att byta vatten eller någon komponent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Glöm inte bort det som i instruktioner på engelska kallas nylon washers! Vilket på svenska blir... Äh, en bild säger mer än tusen ord!
http://carbon-trader.com/images/dzus/DZUS-WASHERS-500.jpg

Olika vattenblock skruvas fast på lite olika sätt så försök få en uppfattning om var dessa behövs innan du skruvar ihop fästanordningen för CPU-blocket. Det är viktigt att ingen del av CPU-blockets fästanordning av metall är direkt pressad mot ytan av moderkortets PCB. Det är lätt hänt att en hårt fastskruvad metalldel krossar moderkortets PCB till minneskanalerna varpå det förstörs eller orsakar kortslutning *Vips!* så fungerar inte DIMM 2 och DIMM 3 längre.

Nylonbrickor eller plastbrickor if you will

Jag hade kört insug fram och utsug i toppen, varför krångla till det, har du bra temp på vattnet och bra flöde på luften så kommer inte luften i burken eller utanför burken skilja sig många grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Lyckligtvis är det ganska lätt att vända på fläktarna

Övertryck/undertryck är inget att oroa sig över, det är dator fläktar vi pratar om och ett chassi som läcker som ett såll ändå

Sant

Skrivet av lowngcawt:

Ett snabbt tips; se till så du har ett bra sätt att tömma loopen på, annars blir det så jobbigt när det är dags att byta vatten eller någon komponent

Jo, fast jag vet fan inte hur jag ska koppla ventilen så det ska fungera. Har insett att jag nog får montera om min rad i fronten som har in out i toppen så den hamnar i botten istället och sätta ventilen precis innan. Däremot vet jag inte riktigt hur sidan från raden och den som kommer gå till CPU eller GPU riktigt kommer att sitta. Får försöka leta runt på nätet efter någon som kommit på en vettig lösning..

Skrivet av kozmos:

Nylonbrickor eller plastbrickor if you will

Jag hade kört insug fram och utsug i toppen, varför krångla till det, har du bra temp på vattnet och bra flöde på luften så kommer inte luften i burken eller utanför burken skilja sig många grader.

Ja, jag tror det får bli så tills vidare

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/TVtgHlP
som ni ser trycks luften ner av insuget i toppen och tvingas ta en omväg
http://imgur.com/8sSTDXV
Luften far den kortaste och bästa vägen utan omvägar, bästa luftflödet helt enkelt
http://imgur.com/dKRvx8U
Som ni ser så trycks luften runt av bakfläkten.
Det har ar bara en snabbtjord sketch, men den visar pa ett untttm 1m 1ef'r hur det 'r tttm 1m jort, mitt keyboard har tyvv'r f[tt damp

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

http://imgur.com/TVtgHlP
som ni ser trycks luften ner av insuget i toppen och tvingas ta en omväg
http://imgur.com/8sSTDXV
Luften far den kortaste och bästa vägen utan omvägar, bästa luftflödet helt enkelt
http://imgur.com/dKRvx8U
Som ni ser så trycks luften runt av bakfläkten.
Det har ar bara en snabbtjord sketch, men den visar pa ett untttm 1m 1ef'r hur det 'r tttm 1m jort, mitt keyboard har tyvv'r f[tt damp

Haha, jag dör! Jo, bestämde mig för att köra med bild no.2

Vänster shift+alt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Nylonbrickor eller plastbrickor if you will

Jag hade kört insug fram och utsug i toppen, varför krångla till det, har du bra temp på vattnet och bra flöde på luften så kommer inte luften i burken eller utanför burken skilja sig många grader.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag körde 2x7970 matrix @1300Mhz och 3770k på 360+480. Ena i fronten ena i taket, båda som insug, så blev det ordentligt varm luft inne i chassit när man spelade nån timma. Körde bara en 140mm utblås bak. Tempsen var dock bra, och märkbart bättre än när jag körde utblås i toppen, då gick all varm luft genom radden och värmde upp prylarna igen.

Permalänk
Medlem

Nu när världsproblemet är löst så kommer vi till nästa problem, hur jag bör bra slangarna på bästa sätt. Jag har tänkt på två alterantiv där inget av de känns helt optimalt. I bilden nedan så har jag placerat EK DK5 Pump/Res combo längst ned för att kunna ha "dumpventilen" (blå sträcket) i botten vilket borde underlätta vid tömning. Här tar jag alltså bort hdd-buren till förmån av den, MEN... hur fäster jag den? Följer med någon slags plåt, men går liksom inte att fästa i chassit någonstans. Dessutom blir slangen ifrån frontradiatorn till topp radiatorn väldigt lång och löper dessutom genom hela chassit vilket känns både ineffektivt och fult.

I nästa exempel har jag placerat pumpen mer centralt och har in och ut i toppen på radiatorn fram istället. Samma problem här, har ingen aning hur jag fäster pump/res. Dessutom saknar jag någon låg punkt för att placera "dumpventilen". Går det att placera den i toppen istället och sedan vända upp och ned på chassit när jag ska tömma systemet, eller blir det knas? Givetvis får jag väl rotera skiten ett par gånger eftersom det lär vara svårt att tömma ett upp och nedvänd res. Däremot känns slangdragningen mycket bättre.

Någon som har ett förslag till bättre lösning? Spelar det någon roll egentligen vart "dumpventilen" sitter? Det kanske bara ska vara på lägsta punkten för själva loopen? I så fall borde den väl sitta efter grafikkortet på något lämpligt sett, hur vet jag dock inte eftersom jag ju måste ha något den här ska sitta emellan, den kan ju inte bara hänga löst å dingla någonstans

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Drain porten behöver bara sitta på den lägsta punkten som du säger själv.

Medföljer det inga klämmor som du sätter kring res som håller fast det hela? Har aldrig haft pump/res kombo bara lös res.

Från EK's hemsida.

Hur du drar slangarna spelar mindre roll, dra dom på det sätt som är smidigast/snyggast.

Permalänk
Medlem

jag skulle ha vänt på topp radden, och dragit slangarna typ pump/res>gpu>cpu>topprad>frontrad>ventil>pump/res
med pump/res combon placerad som på bild 1!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Drain porten behöver bara sitta på den lägsta punkten som du säger själv.

Medföljer det inga klämmor som du sätter kring res som håller fast det hela? Har aldrig haft pump/res kombo bara lös res.

Från EK's hemsida.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

Hur du drar slangarna spelar mindre roll, dra dom på det sätt som är smidigast/snyggast.

Nope, inga alls. Lite inne på att fixa sån där Velcro och fästa den med. Enda som följde med var den där "uni-holder" som verkligen inte gör skäl för namnet.

Skrivet av lowngcawt:

jag skulle ha vänt på topp radden, och dragit slangarna typ pump/res>gpu>cpu>topprad>frontrad>ventil>pump/res
med pump/res combon placerad som på bild 1!

Lät inte helt dumt faktiskt, nu återstår bara hur jag ska fästa pump/res i botten. Får nog ta bort hdd-buren och försöka få fast den där

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Nope, inga alls. Lite inne på att fixa sån där Velcro och fästa den med. Enda som följde med var den där "uni-holder" som verkligen inte gör skäl för namnet.

Lät inte helt dumt faktiskt, nu återstår bara hur jag ska fästa pump/res i botten. Får nog ta bort hdd-buren och försöka få fast den där

Se till att du dämpar det hela ordentligt, finns inget mer störande än en pump som låter när allt annat är tyst.

Jag brukar köra med en bit skumgummi med nåt självhäftande på bara. Du kan ju göra samma sak fast med Velcro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Se till att du dämpar det hela ordentligt, finns inget mer störande än en pump som låter när allt annat är tyst.

Jag brukar köra med en bit skumgummi med nåt självhäftande på bara. Du kan ju göra samma sak fast med Velcro.

Hmm, utveckla? Eller ännu bättre, posta bild? Förstod inte riktigt vad du menade där

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Hmm, utveckla? Eller ännu bättre, posta bild? Förstod inte riktigt vad du menade där

Jag kör med nåt sånthär, skumm gummit behöver inte vara alls så tjockt dock.

Har ingen av pumparna fastskruvad på nåt sätt, dom står bara löst på dämp materialet. Hörs absolut inget även på max hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag kör med nåt sånthär, skumm gummit behöver inte vara alls så tjockt dock.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Har ingen av pumparna fastskruvad på nåt sätt, dom står bara löst på dämp materialet. Hörs absolut inget även på max hastighet.

Ah, tack då förstår jag Kanske ska fundera lite på dämpning då, ser ut som du tagit ett tunt lager på radsen också?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ah, tack då förstår jag Kanske ska fundera lite på dämpning då, ser ut som du tagit ett tunt lager på radsen också?

Det där på radsen är en packning för att täta mellan rad/fläkt så luften går genom rad och inte smiter ut på sidan. Finns att köpa i olika storlekar beroende på hur stor rad man har.

Permalänk
Medlem

Idag hoppas jag att de sista delarna som fattades ska komma så kan jag förhoppningsvis färdigställa skiten imorgon för testkörning av loopen för läckage...

En annan sak dök upp i huvudet dock, kapning av slangar... Någon som vet vart man kan köpa i BUTIK? Inet har givetvis inte den i vare sig butik, lager eller hos leverantör :/ Har en kökssax, men osäker på hur vass den är egentligen. Har ju köksknivar också, men känns svårare att få till ett rakt snitt med kniv (jag kan fan inte ens skära en tomatjävel ordentligt)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Idag hoppas jag att de sista delarna som fattades ska komma så kan jag förhoppningsvis färdigställa skiten imorgon för testkörning av loopen för läckage...

En annan sak dök upp i huvudet dock, kapning av slangar... Någon som vet vart man kan köpa i BUTIK? Inet har givetvis inte den i vare sig butik, lager eller hos leverantör :/ Har en kökssax, men osäker på hur vass den är egentligen. Har ju köksknivar också, men känns svårare att få till ett rakt snitt med kniv (jag kan fan inte ens skära en tomatjävel ordentligt)

Jag kör med vanlig sax

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag kör med vanlig sax

Skickades från m.sweclockers.com

Tar nog och dränker saxen i Isopropanol och klipper lite på prov sen. Har ju trots allt 4m slang, så det finns utrymme för att faila

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tar nog och dränker saxen i Isopropanol och klipper lite på prov sen. Har ju trots allt 4m slang, så det finns utrymme för att faila

ska nog inte vara några problem att bara klippa, se till att du får allt i ett klipp bara så det blir jämna fina kanter

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

ska nog inte vara några problem att bara klippa, se till att du får allt i ett klipp bara så det blir jämna fina kanter

Okey, tack för tipset

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, tack för tipset

Hur går det för dig?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hur går det för dig?

Oj, ja jag kanske skulle uppdaterat lite. Jag blev klar för en dryg vecka sedan, blod, svett och tårar samt ett och annat varulvstjut där jag svor att det här var det dummaste jag gjort. Men när jag väl fått alla delar och till slut fick ihop skiten så är jag otroligt nöjd och känner mig stolt. Tyvärr har jag bara min Iphone 5 att ta bilder med så, men här är några iaf

Alla saker har anlänt (trodde jag, visade sig att jag saknade en del saker). Bygget kan påbörjas!

Lite fläktar installerade

Modermodem och CPU på plats

Här gick det sedan 1,5 vecka innan jag hade tid att fortsätta med bygget tyvärr. Stödde på ett problem också, jag visste inte var jag skulle göra av Pump/Res eftersom "uni" holdern inte var speciellt uni. Lösningen blev att såga ett hål i hdd-buren och fästa den där istället.

Sedan var båda radsen på plats samt cpu-blocket också!

Dags att rengöra GPU från gammal pasta och monetera vattenblocket och backplate

Throwback Thursday! Ett 780 Classified med ett av mina tidiga grafikkort, ett GeForce 2 MX med saftiga 32MB i VRAM!

Här stötte jag på nästa problem, efter att ha monterat ditt grafikkortet upptäckte jag att min lösning fortfarande inte var tillräcklig. Den blev för hög och tog i på översta delen på reservoairen. Back to the drawingboard med muttrande...

Efter lite fnulande så upptäckte jag att det var ganska precis för mycket hög som delen man skruvade fast hdd-buren med. Om jag bara kunde bli av med den på något sätt. Men hur ska jag då fästa buren eftersom det inte finns några gängor att skruva fast den med utan botteplattan?

Lösningen blev dubbelhäftande tejp! Här blev det svordomar åter igen då jag misslyckades första gången och tejpade lite fel. Det tog ett JÄVLA BRA TAG att pillla bort skiten och sedan få bort de sista resterna med Isopropanol... MEN, till slut så gick det. Jag flyttade dessutom buren en bit bort, jag fick offra en potentiell fläktplats i botten, men å andra sidan så kan jag få plats med två kort nu i framtiden vilket varit planen hela tiden.

Allt klart! Tycker inte slangarna blev helt fy skam för att vara första gången Dags för leaktest. Vilket antiklimax, när skiten äntligen är klar måste jag vänta i 24h, urk! Här har jag varit utan dator i 8 dagar. Ni förstår abstinensen... Nåja, har det tagit 13 dagar så vad fan är en dag till?

Det var en del bubblor i början! Var ett jäkla håll igång med och tilta chassit i alla möjliga och omöjliga håll va 20:e minut samt att öppna ressen och släppa ut lite luft å slå lite på slangarna för att försöka få bort lite bubblor.

25h har passerat att det har inte läckt ett skit, väldigt nöjd! Drog som fan överallt och hoppades att det skulle vara rätt, men förutsatte nästan att det skulle läcka eftersom det var första gången. I med PSU, koppla ihop alla sladdar och starta upp. MONSTRET LEVER!

Otroligt glad blir jag, tills jag ser tempsen på CPU. Inne i BIOS bara och den är på 58 grader och går upp med nästan en grad i sekunden... panik. Vad fan... visar sig at jag glömt koppla in strömkabeln får pumpen när jag kopplade ihop allt igen efter läcktestet

Nåja, sen kan jag montera på sidopanelerna och flytta åbäket från vardagsrumsbordet till sin tilltänka plats på golvet en bit bort. Framsidan med NZXT Sentry fläktkontroller. Som vanligt knivskarp mobilbild!

Resterande är bilder på när det är klart. Väldigt nöjd, otroligt tyst när fläktarna går på lågvarv. Nu återstår det att hitta optimala inställningar för alla överklockningar Tack till alla som hjälpte till!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2