Köpa mac mini eller inte?

Permalänk
Medlem

Köpa mac mini eller inte?

Jag funderar på att köpa en mac mini, går den att använda tillsammans med sin tv? Dvs koppla ihop tv och mac mini via hdmi och köra på som vanligt? Går det använda vilket trådlöst tangentbord som helst eller är man låst till Appels tangentbord?. Kan man även köra den med en en icke appel skärm?
Samt är den tyst eller högljudd?
Ursäkta mina dum,a frågor men är helt ny vad det gäller mac mini.
Kan man köra den via trådlöst wifi utan att koppla in routern?

Permalänk
Avstängd

Jo, det är en dator, du kan koppla in allt som du kan koppla in i alla andra datorer om du kör Windows eller allt som fungerar på OSX om du kör det. Möss och tangentbord är inga problem oavsett och trådlöst nät finns förstås också.

Ett lite billigare och mer kraftfullt alternativ är en NUC, exempelvis denna som just annonserades här under.

Permalänk
Medlem

Använder själv en Mac Mini med Logitech K400r + XBMC. Och som snajk skriver är det ett lite dyrare alternativ, men i min mening helt klart värt det. Är otroligt nöjd med hur den har fungerat.

Permalänk
Medlem

Alla bluetooth och USB trådlösa tb/möss fungerar inga problem. Den har Wifi också tror jag. Men skulle rekommendera Apples tangentbord trådlösa då det är bluetooth, väldigt hög kvalité också, drar knappt batteri, riktigt snygg och skön att skriva på. Tycker själv att det är det bästa trådlösa tangentbordet om man tar bort alla gamingtangentborden ur bilden

Permalänk
Medlem

dock ska väl också nämnas att nuvarande modellen av mac mini är nästan två år gammal.. jag är själv jättesugen på att köpa en också men jag väljer att vänta och se om det kommer en ny (dom har inte sagt nått än men vore ju konstigt om de inte kommer med ny..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

dock ska väl också nämnas att nuvarande modellen av mac mini är nästan två år gammal.. jag är själv jättesugen på att köpa en också men jag väljer att vänta och se om det kommer en ny (dom har inte sagt nått än men vore ju konstigt om de inte kommer med ny..)

Tänkte precis skriva detta.
Det är lite märkligt att den inte fått haswell än.

Annars är det en perfekt liten dator att ha till tv/projektor.
Har en 2011 kopplad till projektorn och som får agera hemma-server.

Funkar fint med fjärrstyrningsappar till iOS/android med. Vet inte hur det ser ut för winphone men gissar att det finns där med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Man bör dock beakta att en så liten dator alltid innebär kompromisser. Har man så ont om plats i TV-bänken att det är ett måste så är det inte så mycket att göra förstås, men annars får man ju något mycket trevligare för samma pengar om man går upp lite i storlek. Även om prestandan är fullt tillräcklig för allt du ska göra så blir det ju problem när disken blir full exempelvis och ljudnivån är inte direkt superlåg heller tack vare det lilla utrymmet kylningen har att använda. Det gäller inte bara mac Mini utan också NUC eller liknande som Brix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Man bör dock beakta att en så liten dator alltid innebär kompromisser. Har man så ont om plats i TV-bänken att det är ett måste så är det inte så mycket att göra förstås, men annars får man ju något mycket trevligare för samma pengar om man går upp lite i storlek. Även om prestandan är fullt tillräcklig för allt du ska göra så blir det ju problem när disken blir full exempelvis och ljudnivån är inte direkt superlåg heller tack vare det lilla utrymmet kylningen har att använda. Det gäller inte bara mac Mini utan också NUC eller liknande som Brix.

Fast.. det sitter en 500GB resp 1TB disk i Mac Mini som standard vilket borde räcka ganska långt, och annars går det alldeles utmärkt att byta ut disken själv framöver. Och vad det gäller ljudnivå så måste du lägga örat mot för att ens höra den.. Så att..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon96120:

Fast.. det sitter en 500GB resp 1TB disk i Mac Mini som standard vilket borde räcka ganska långt, och annars går det alldeles utmärkt att byta ut disken själv framöver. Och vad det gäller ljudnivå så måste du lägga örat mot för att ens höra den.. Så att..

Jo absolut, men mina poänger kvarstår likväl. Många använder en HTPC som någon form av nätverkslagring, jag ser ofta minis med ett knippe externa diskar exempelvis, så det kanske vore trevligt att få plats med mer än en disk. 0,5-1TB är inte så mycket idag heller. Många vill också spela på sina HTPC, kanske inte från början men med tiden. En dator kopplad till teven och med en handkontroll passar utmärkt till en massa spel, men utan kraftigare grafik än Intels (inte helt färska) inbyggda så blir det förstås problem. Ljudnivå är förstås relativt men särskilt tyst är inte minin.

Sen är minin hyfsat prisvärd, speciellt för att vara en mac, men inte särskilt om man jämför med att sätta ihop något själv. Kolla exempelvis kundvagnen nedan som jag slängde ihop på 5-10 minuter. Lite klenare processor än billigaste minin men den räcker gott och väl, dock ett hyfsat grafikkort, 8GB RAM och 1TB hårddisk som den inte har, och till ett lägre pris. Det är dock inte prisskillnaden som är poängen utan att man kan anpassa datorn som man vill ha den redan från början och inte betala för saker man inte behöver. Man kan lägga på ytterligare diskar om man vill att den också ska agera lagring exempelvis. Man kan lägga på en tyst kylare och byta grafikkortet mot ett passivt om man vill ha den tyst (och kanske byta till SSD). Man kan spara ytterligare genom att köra på en Pentium istället för en i3:a utan större prestandaförluster, eller gå ner till 4GB. Man kan köra på ett fetare grafikkort om man har mer avancerade spel-ambitioner eller helt skippa det om man inte har sådana alls. Osv. Eventuellt köp av OS tillkommer dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men mina poänger kvarstår likväl. Många använder en HTPC som någon form av nätverkslagring, jag ser ofta minis med ett knippe externa diskar exempelvis, så det kanske vore trevligt att få plats med mer än en disk. 0,5-1TB är inte så mycket idag heller. Många vill också spela på sina HTPC, kanske inte från början men med tiden. En dator kopplad till teven och med en handkontroll passar utmärkt till en massa spel, men utan kraftigare grafik än Intels (inte helt färska) inbyggda så blir det förstås problem. Ljudnivå är förstås relativt men särskilt tyst är inte minin.

Sen är minin hyfsat prisvärd, speciellt för att vara en mac, men inte särskilt om man jämför med att sätta ihop något själv. Kolla exempelvis kundvagnen nedan som jag slängde ihop på 5-10 minuter. Lite klenare processor än billigaste minin men den räcker gott och väl, dock ett hyfsat grafikkort, 8GB RAM och 1TB hårddisk som den inte har, och till ett lägre pris. Det är dock inte prisskillnaden som är poängen utan att man kan anpassa datorn som man vill ha den redan från början och inte betala för saker man inte behöver. Man kan lägga på ytterligare diskar om man vill att den också ska agera lagring exempelvis. Man kan lägga på en tyst kylare och byta grafikkortet mot ett passivt om man vill ha den tyst (och kanske byta till SSD). Man kan spara ytterligare genom att köra på en Pentium istället för en i3:a utan större prestandaförluster, eller gå ner till 4GB. Man kan köra på ett fetare grafikkort om man har mer avancerade spel-ambitioner eller helt skippa det om man inte har sådana alls. Osv. Eventuellt köp av OS tillkommer dock.
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6889082-00.png

Då är jag med på hur tänker. Antar att jag som standard ser det hela på ett annat sätt eftersom jag aldrig spelar och vad det gäller lagring så använder jag ca 50GB totalt i den datorn jag normalt använder (dock står det en 2TB Time Capsule här också.)

Hoppas TS hittar de svar han söker och den pryl han tycker passar befintliga och kommande behov.

Permalänk

Undvik Mac till TV. Du kan inte justera DPI som i Windows vilket gör att allt blir väldigt svårt att navigera från tv-soffan eftersom allt är så litet, om du inte sitter väldigt nära eller har en extremt stor tv. Windows fungerar bättre i en htpc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon96120:

Då är jag med på hur tänker. Antar att jag som standard ser det hela på ett annat sätt eftersom jag aldrig spelar och vad det gäller lagring så använder jag ca 50GB totalt i den datorn jag normalt använder (dock står det en 2TB Time Capsule här också.)

Hoppas TS hittar de svar han söker och den pryl han tycker passar befintliga och kommande behov.

Jo absolut. Och jag säger inte minin är kass på något sätt, många prioriterar utseende och enkelhet (i konfiguration och installation) över anpassnings- och expansionsmöjligheter och det är ju en helt ok prioritering. Jag gör den själv för många produkter, inte stationära datorer men allt ifrån laptops (well, det blir en avvägning) till kläder, möbler och bilar.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Undvik Mac till TV. Du kan inte justera DPI som i Windows vilket gör att allt blir väldigt svårt att navigera från tv-soffan eftersom allt är så litet, om du inte sitter väldigt nära eller har en extremt stor tv. Windows fungerar bättre i en htpc.

Jag är ganska säker på att OSX hanterar skalning bra mycket bättre än Windows och att det har varit fallet ganska länge nu. Det brukar gapas ganska högt om det i diverse diskussionsforum i alla fall. Jag har inte kört OSX på ett tag dock så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Undvik Mac till TV. Du kan inte justera DPI som i Windows vilket gör att allt blir väldigt svårt att navigera från tv-soffan eftersom allt är så litet, om du inte sitter väldigt nära eller har en extremt stor tv. Windows fungerar bättre i en htpc.

Så fel...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits, men tänker vänta tills de släpper en ny modell. Förhoppningsvis blir den både lite billigare och strömsnålare.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Undvik Mac till TV. Du kan inte justera DPI som i Windows vilket gör att allt blir väldigt svårt att navigera från tv-soffan eftersom allt är så litet, om du inte sitter väldigt nära eller har en extremt stor tv. Windows fungerar bättre i en htpc.

För DPI-justeringen i Windows är ju toppen...!

I OS X finns den här finurliga panelen som skalar om bilden med automagi och det fungerar väldigt mycket bättre än på Windows.

Jag kör själv min MacBook Pro till TVn när jag vill se på serier och det funkar väldigt bra. Jag har visserligen en rätt stor TV så det funkar utmärkt för mig att köra på 1080p så länge jag inte ska surfa, men då går det ju att göra förstora innehållet i browsern.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa gigabyte brix tycker den är prisvärd. Ifall du inte spelar så mycket så rekommenderar jag att köpa brix PRO http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2431756 . Men om du brukar spela så rekommenderar jag brix gaming http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2491166 . MVH AirNicke

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AirNicke:

Jag tycker du ska köpa gigabyte brix tycker den är prisvärd. Ifall du inte spelar så mycket så rekommenderar jag att köpa brix PRO http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2431756 . Men om du brukar spela så rekommenderar jag brix gaming http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2491166 . MVH AirNicke

Problemet med Brix-modellerna är att de är så högljudda. Sen är de också fula som stryk, men det är förstås en smaksak.

Permalänk
Skrivet av Felix:

Jag sitter i samma sits, men tänker vänta tills de släpper en ny modell. Förhoppningsvis blir den både lite billigare och strömsnålare.

För DPI-justeringen i Windows är ju toppen...!

I OS X finns den här finurliga panelen som skalar om bilden med automagi och det fungerar väldigt mycket bättre än på Windows.
http://i.imgur.com/pO9FRnj.png

Jag kör själv min MacBook Pro till TVn när jag vill se på serier och det funkar väldigt bra. Jag har visserligen en rätt stor TV så det funkar utmärkt för mig att köra på 1080p så länge jag inte ska surfa, men då går det ju att göra förstora innehållet i browsern.

Ah då finns det i alla fall. Googlade i evigheter när jag skulle installera en Mac mini till kompisens TV och allt jag kunde hitta var att Mac saknade möjligheten till skalning.

Permalänk
Medlem

Köp en NUC eller liknande istället.

Har en Mac mini (med 256GB SSD och 16GB RAM) som HTPC själv, men hade jag köpt idag hade det blivit NUC.
Kör Windows 8.1 på min då grafikdrivare i OS X suger getpung. Dessutom hanterar inte OS X HD-ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

I OS X finns den här finurliga panelen som skalar om bilden med automagi och det fungerar väldigt mycket bättre än på Windows.
http://i.imgur.com/pO9FRnj.png

Den där finns väl bara om man har en retina-mac. Jag har i varje fall ingen sån på någon av mina macar. Men det går säkert att köra nåt terminalkommando så man får fram den ändå.

Jag har faktiskt inte tänkt på den detaljen, jag behöver inte veta vad det står i alla dialogrutor för att kunna navigera i OS X så jag brukar mest klicka i blindo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Den där finns väl bara om man har en retina-mac. Jag har i varje fall ingen sån på någon av mina macar. Men det går säkert att köra nåt terminalkommando så man får fram den ändå.

Jag har faktiskt inte tänkt på den detaljen, jag behöver inte veta vad det står i alla dialogrutor för att kunna navigera i OS X så jag brukar mest klicka i blindo.

Du har nog rätt! Kollade på min flickväns dator och hon har bara så att man kan ändra upplösning och inte ändra skalningen. Å andra sidan är jag nästan helt hundra på att den ändrar beteende när man kopplar in en extern skärm... Men jag kan inte svära på det.

Samma här faktiskt, man lär sig ju rätt raskt var man ska klicka oavsett operativsystem. Sen om man akut behöver läsa så är min favorit ctrl+scroll för att enkelt zooma in på en del av skärmen. Då slipper man ful DPI-skalning och kan ändå läsa när man behöver.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag har funderat ett tag på en Mac mini men tvekat lite angående att den är snart två år gammal. Enligt infon jag hittar är det ingen jätteskillnad mellan Ivy Bridge och Haswell i ren prestanda. Den stora vinsten ligger i hur mycket ström processorn drar. Därför är Haswell ett självklart alternativ i laptops. Däremot på en mini så kanske några watt inte spelar så stor roll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulis:

Jag har funderat ett tag på en Mac mini men tvekat lite angående att den är snart två år gammal. Enligt infon jag hittar är det ingen jätteskillnad mellan Ivy Bridge och Haswell i ren prestanda. Den stora vinsten ligger i hur mycket ström processorn drar. Därför är Haswell ett självklart alternativ i laptops. Däremot på en mini så kanske några watt inte spelar så stor roll?

Tja, det är ju egentligen två problem som kommer av högre strömförbrukning. Dels så drar den mer el, så elräkningen blir dyrare och batteriet räcker inte så länge. Påverkan på elräkningen blir dock bara några kronor i månaden beroende på hur man använder den förstås, men sämre batteritid är ju segt. Fast en mini har ju inget batteri så då är ju inte det något problem. Men högre strömförbrukning påverkar också värmeutvecklingen vilket i sin tur påverkar ljudnivå, prestanda osv. På en vanlig stationär så är det ingen större skillnad men på en liten dator så kan det påverka ordentligt. Minin är liten (no shit) och således har den inte så mycket volym som den kan utnyttja för kylning vilket gör problemet större. Fläkten får jobba hårdare, processorn kan inte komma upp i högre hastigheter lika ofta/länge osv.

Permalänk
Medlem

Klart nu är ju minin inget prestandamonster så det gör väl inget att den inte är den hetaste hårdvaran i stan kanske för känner man att användingsområdet man har för den kommer maxa den så kanske man borde titta på billigare&bättre grejjer istället. Lite av det lockande för mig iallafall är ju att den är ganska snygg, tyst och passar i stereobänken så prestandan är inte så viktig, men priset har inte gått ner så himla mycket. Du får betala fullpris för en två år gammal dator vilket inte känns så lockande.
Om dom släpper en ny kommer den antagligen kosta i runda slängar lika mycket men ha helt fräsh hårdvara så det skulle ju inte kännas så kul oaktat om man skulle ha någon glädje av den ökade cpukraften/mindre värmeutvecklingen. Lite av en principsak bara

Permalänk
Medlem

Nu står den här iaf. Slängde i lite minne och min SSD från förra datorn och prestanda finns så det räcker och blir över inom mina användningsområden. Om vi mäter prestanda per liter så kommer den nog ganska högt på skalan samt att den är knäpptyst

Vi får helt enkelt se om det dyker upp någon ny på marknaden snart. Magkänslan säger att äppelskrutten hoppar över det här steget med Haswell på minin.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att inhandla mac mini, och nu står den under min tv. Jag är riktigt nöjd med den och det verkar inte svårt att uppgradera den om man känner för det, fullt nöjd med prestandan på den. Den är även super tyst, jag kan inte förstå vad en annan skrev i ett tidigare inlägg om att den skulle låta högt. Jag hör den inte alls?
Nu försöker man lära sig systemet, det är mycket snyggare än windows 8. Det är även skönt att slippa alla varningsrutor som dyker upp på windows samt skrik om uppdateringar. Det enda jag kan komma på i dags läget som jag ser som ett minus är att en mac tar längre tid att starta upp än windows 8. Mac tar cirka 50 sekunder, jämfört med cirka 10 sekunder på windows.
PS kan man även på något sätt använda sin ipad som skärm till mac?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prada1:

Jag bestämde mig för att inhandla mac mini, och nu står den under min tv. Jag är riktigt nöjd med den och det verkar inte svårt att uppgradera den om man känner för det, fullt nöjd med prestandan på den. Den är även super tyst, jag kan inte förstå vad en annan skrev i ett tidigare inlägg om att den skulle låta högt. Jag hör den inte alls?
Nu försöker man lära sig systemet, det är mycket snyggare än windows 8. Det är även skönt att slippa alla varningsrutor som dyker upp på windows samt skrik om uppdateringar. Det enda jag kan komma på i dags läget som jag ser som ett minus är att en mac tar längre tid att starta upp än windows 8. Mac tar cirka 50 sekunder, jämfört med cirka 10 sekunder på windows.
PS kan man även på något sätt använda sin ipad som skärm till mac?

Så bra! Nej visst är det tråkigt med folk som gissar på att den låter mycket bara pga storleken och sprider rykten bara för att..
Vill man få mer starttiden är skicka i en ssd; kallstart på 10-15s och även start av andra program, filöverföringar mm blir fasligt snabbt!
Kika på VNC Viewer eller liknande för att styra dator med iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Så bra! Nej visst är det tråkigt med folk som gissar på att den låter mycket bara pga storleken och sprider rykten bara för att..
Vill man få mer starttiden är skicka i en ssd; kallstart på 10-15s och även start av andra program, filöverföringar mm blir fasligt snabbt!
Kika på VNC Viewer eller liknande för att styra dator med iPad.

Värt och nämna är att mac-datorer inte stödjer AHCI om du kör Windows på den och dualbootar du så kommer då ha en ganska slö uppstart till windows för den gör ngt innan den vill starta. Har själv Mac Mini med SSD som HTPC.

Och DPI-skalning finns INTE. Punkt. Jag såg inte ett skit, för allt var så litet, från 3m på min 40" fullHD tv när jag körde OSX på den. En av anledningarna till att jag slänge ut det till fördel för Windows.
Googlade som en tok på detta och de ända svaren man fick på Mac-forum var att sänka upplösningen till 720p..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Och DPI-skalning finns INTE. Punkt. Jag såg inte ett skit, för allt var så litet, från 3m på min 40" fullHD tv när jag körde OSX på den. En av anledningarna till att jag slänge ut det till fördel för Windows.
Googlade som en tok på detta och de ända svaren man fick på Mac-forum var att sänka upplösningen till 720p..

Alternativt använder man ctrl+scroll när det behövs
Men det är klart, ska man ha för vana att surfa på TVn så funkar det inte nåt vidare i längden nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prada1:

Den är även super tyst, jag kan inte förstå vad en annan skrev i ett tidigare inlägg om att den skulle låta högt. Jag hör den inte alls?

Pressa den till max så är den inte så tyst längre

Men du har helt rätt, vid normalt användande låter de ingenting.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

En stor grej i HTPC sammanhang är väl att endast Haswell baserade CPU'er klarar av 24p korrekt, medan Ivy-bridge baserade CPU'er ej gör detta!
Gick själv i planerna att skaffa en Mac Mini som HTPC, men den är för gammal och OSX är för limiterat när det gäller HD-audio.
Blev en NUC för min del (http://www.anandtech.com/show/7566/intels-haswell-nuc-d54250w...) och är toknöjd.
Tyst och liten och bara fungerar!