Permalänk
Medlem

Desperat:770 krashar

Hej!
Mitt asus gtx 770 krashar vid ca 75 graders och mellan 60-80% load vet någon vad detta beror på och hur jag kan åtgärda det, jag testade att köra far cry 3 på låg grafik och det krashade endå, i och med att asus inte har någon man kan prata med på dears support ber jag om hjälp här.
Det är inte överklockat (mer än stock) och har de senaste drivrutiner, har testat båda beta och oficiella drivers.
Har även avinstallerat allt nvidia från datorn och insalerat om det.
Har även testat med annat Ram och problemet kvarstår.
Jag kör windows 8.1
övriga komponenter:
mobo:msi z87 g45
cpu:i5 4670K
ram:vengeance 8gb

tacksam för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hagstrom:

Hej!
Mitt asus gtx 770 krashar vid ca 75 graders och mellan 60-80% load vet någon vad detta beror på och hur jag kan åtgärda det, jag testade att köra far cry 3 på låg grafik och det krashade endå, i och med att asus inte har någon man kan prata med på dears support ber jag om hjälp här.
Det är inte överklockat (mer än stock) och har de senaste drivrutiner, har testat båda beta och oficiella drivers.
Har även avinstallerat allt nvidia från datorn och insalerat om det.
Har även testat med annat Ram och problemet kvarstår.
Jag kör windows 8.1
övriga komponenter:
mobo:msi z87 g45
cpu:i5 4670K
ram:vengeance 8gb

tacksam för svar!

Kontakta aldrig tillverkaren utan vänd dig främst till Återförsäljaren.
Återförsäljare så som Inet, Komplett samt Webhallen har kompetenta servicetekniker som kan hjälpa dig, hantera och felsöka via ett reklamationsärende.
Låter som att kortet är defekt så kontrollera att samma problem uppstår i en annan dator och reklamera sedan kortet om det stökar även där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kontakta aldrig tillverkaren utan vänd dig främst till Återförsäljaren.
Återförsäljare så som Inet, Komplett samt Webhallen har kompetenta servicetekniker som kan hjälpa dig, hantera och felsöka via ett reklamationsärende.
Låter som att kortet är defekt så kontrollera att samma problem uppstår i en annan dator och reklamera sedan kortet om det stökar även där.

Har dessvärre ingen annan dator att testa det i.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hagstrom:

Har dessvärre ingen annan dator att testa det i.

Du känner väl kanske personer som har datorer?
Om inte så kan du inget annat göra än att testa den integrerade GPU:n i datorn utan dGPU ikopplad och stresstesta och se att det inte är något att som vajar sig.

Kan även vara PSU som överbelastas av GPU i temperaturer över 70°C och Belastning mot 60-80% då strömförbrukningen påverkas av temperaturen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

hur är det med kylning i chassit ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du känner väl kanske personer som har datorer?
Om inte så kan du inget annat göra än att testa den integrerade GPU:n i datorn utan dGPU ikopplad och stresstesta och se att det inte är något att som vajar sig.

Kan även vara PSU som överbelastas av GPU i temperaturer över 70°C och Belastning mot 60-80% då strömförbrukningen påverkas av temperaturen.

Ja absolut men ville helst få det löst idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

hur är det med kylning i chassit ?

Kylningen är helt ok (antar jag) define r4 med orginalfläktarna på ( 2 st 140mm) en i fronten och en på baksidan, har även testat utan att ha sidan på men det hjälper inte.,

Permalänk
Medlem

klan även tillläga att jag har satt chassifläktarna på max och även höjt fläktarna på grafiikkortet till 100% men problemet kvarstår

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hagstrom:

Ja absolut men ville helst få det löst idag.

Ja men börja stresstesta då, vi kan ju inte göra något här ifrån.

Skrivet av Hagstrom:

Kylningen är helt ok (antar jag) define r4 med orginalfläktarna på ( 2 st 140mm) en i fronten och en på baksidan, har även testat utan att ha sidan på men det hjälper inte.,

Skrivet av Hagstrom:

klan även tillläga att jag har satt chassifläktarna på max och även höjt fläktarna på grafiikkortet till 100% men problemet kvarstår

Använd redigera, bumpning är inget som uppskattas.

OnTopic: Vad har du gjort hittills i felsökningsväg?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja men börja stresstesta då, vi kan ju inte göra något här ifrån.

Använd redigera, bumpning är inget som uppskattas.

OnTopic: Vad har du gjort hittills i felsökningsväg?

sorry, jag har somsagt installerat om allt från nvidia. jag har testat valley och 3D mark men då häder det inte (kört ca 15-20 minuter)

vilket program till att strasstesta, prime?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hagstrom:

sorry, jag har somsagt installerat om allt från nvidia. jag har testat valley och 3D mark men då häder det inte (kört ca 15-20 minuter)

Om det inte kraschar i något annat än FarCry3 Vad är sannolikheten att det är GPU:n det är fel på och inte Spelet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

skicka tillbaka skiten säger jag, uppenbart ett defekt kort, den temperaturen som du får är inga problem dom stora korten blir varma, men det är absolut inget att oroa sig för om det inte är över typ 90. mitt gtx 580soc slutade funka en dag så kontaktade inet som fixat problemet åt mig även fast min garanti hade gått ut. så prova återförsäljaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det inte kraschar i något annat än FarCry3 Vad är sannolikheten att det är GPU:n det är fel på och inte Spelet?

Glömde tillägga att det händer i alla spel jag har spelat (bf3, ac4 splinter cell blacklist osv) my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

skicka tillbaka skiten säger jag, uppenbart ett defekt kort, den temperaturen som du får är inga problem dom stora korten blir varma, men det är absolut inget att oroa sig för om det inte är över typ 90. mitt gtx 580soc slutade funka en dag så kontaktade inet som fixat problemet åt mig även fast min garanti hade gått ut. så prova återförsäljaren

Jag ska kontakta återförsäljaren om jag inte kan fixa det själv, jag vill ju helst få det att funka nu när man är spelsugen;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vuzuul:

skicka tillbaka skiten säger jag, uppenbart ett defekt kort, den temperaturen som du får är inga problem dom stora korten blir varma, men det är absolut inget att oroa sig för om det inte är över typ 90. mitt gtx 580soc slutade funka en dag så kontaktade inet som fixat problemet åt mig även fast min garanti hade gått ut. så prova återförsäljaren

Troligen hade det gått mindre än 3år vid detta tillfälle?
GTX770 har TurboBoost 2.0 till 80°C och stänger av sig vid ca 97°C. Så 90° är precis som du säger lugna puckar.

Skrivet av Hagstrom:

Glömde tillägga att det händer i alla spel jag har spelat (bf3, ac4 splinter cell blacklist osv) my bad

Skrivet av Hagstrom:

Jag ska kontakta återförsäljaren om jag inte kan fixa det själv, jag vill ju helst få det att funka nu när man är spelsugen;)

Använd Redigera är du snäll, ännu en gång.

Det är bra att man inkluderar allt man gör så blir det lättare för oss som ska hjälpa till. Om du vill att vi ska lägga ner vår tid på dig så lägg ner lite tid själv på att skriva är du snäll. 5minuter av din tid. 1minut av min tid. 30s av din tid, 5s av min tid.

Skicka tillbaka skiten då. Uppenbarligen något som är på tok.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen hade det gått mindre än 3år vid detta tillfälle?
GTX770 har TurboBoost 2.0 till 80°C och stänger av sig vid ca 97°C. Så 90° är precis som du säger lugna puckar.

Använd Redigera är du snäll, ännu en gång.

Det är bra att man inkluderar allt man gör så blir det lättare för oss som ska hjälpa till. Om du vill att vi ska lägga ner vår tid på dig så lägg ner lite tid själv på att skriva är du snäll. 5minuter av din tid. 1minut av min tid. 30s av din tid, 5s av min tid.

Skicka tillbaka skiten då. Uppenbarligen något som är på tok.

Jag ber om ursäkt för att jag bumpar, är ganska ny på forumet.. Är det då som ovanstående säger bäst att gå till återförsäljaren eller asus själv?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hagstrom:

Jag ber om ursäkt för att jag bumpar, är ganska ny på forumet.. Är det då som ovanstående säger bäst att gå till återförsäljaren eller asus själv?

Jag märker det, var god och läs reglerna för forumet, samt läs alltid "innan du skapar en tråd" om du inte vet exakt vad du behöver inkludera om du vill ha hjälp.
Jag tar och citerar mig själv:

Skrivet av DavidtheDoom:

Kontakta aldrig tillverkaren utan vänd dig främst till Återförsäljaren.
[...]och reklamera sedan kortet om det stökar även där.

Reklamera kortet, hävda inte garantiärende. Du har bättre skydd med en reklamation, reklamationen är alltid mellan dig och återförsäljare. Du kan aldrig reklamera kortet mot tillverkaren bara hävda garanti där. Garantin är frivillig och på tillverkarens villkor. Reklamationen är ett lagstadgat skydd för konsumenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag märker det, var god och läs reglerna för forumet, samt läs alltid "innan du skapar en tråd" om du inte vet exakt vad du behöver inkludera om du vill ha hjälp.
Jag tar och citerar mig själv:

Reklamera kortet, hävda inte garantiärende. Du har bättre skydd med en reklamation, reklamationen är alltid mellan dig och återförsäljare. Du kan aldrig reklamera kortet mot tillverkaren bara hävda garanti där. Garantin är frivillig och på tillverkarens villkor. Reklamationen är ett lagstadgat skydd för konsumenter.

Jag tackar så mycket för hjälpen och ska kontakta återförsäljaren på måndag, ursäkta för misstagen!

Permalänk
Medlem

När du skriver att det kraschar, snackar vi blåskärm då eller? Eller vad exakt är det som händer?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k