Proppen går när man sätter på grenuttag.

Permalänk
Medlem

Proppen går när man sätter på grenuttag.

Har haft min dator i några månader nu och den har fungerat jättebra hela tiden. För en vecka sedan köpte jag ett nytt grenuttag med strömbrytare på, och varje kväll stänger jag av strömmen på grenuttaget. Det funkar perfekt när man väl har satt på det, men ibland när man trycker på strömbrytaren så går proppen, då är det bara att fixa proppen och sen funkar det igen. Proppen har aldrig gått när man andvänder grejerna kopplade till uttaget, utan det är bara när man sätter på det som det händer.
Det jag har kopplat till det är dator, skärm, ratt, högtalare och en lampa. Det ända som jag inte hade inkopplat innan jag köpte uttaget var lampan, så jag har kopplat ur den nu för att se om det hjälper. Har provat två olika grenuttag, dock av samma märke/modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

*Rätt så okunnig i el, rätta mig om jag har fel* Men kan det inte vara så att du har alldeles för mycket inkopplat på en fas/uttag? Pröva använda två uttag i väggen istället och se om det blir bättre

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

*Rätt så okunnig i el, rätta mig om jag har fel* Men kan det inte vara så att du har alldeles för mycket inkopplat på en fas/uttag? Pröva använda två uttag i väggen istället och se om det blir bättre

Så kan det vara, men datorn är ju inte på när jag trycker på grenuttaget, men det kanske inte spelar någon roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Låter ju som att något är fel med den, tycker du ska gå till affären där du köpte den och be om en ny.
Då du tydligen kan köra utan problem när den väl är på så tror jag inte du har för mycket kopplat till den proppen. Annars borde den gå när du startar datorn.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Så kan det vara, men datorn är ju inte på när jag trycker på grenuttaget, men det kanske inte spelar någon roll?

Hmm.. har faktiskt ingen aning om det, haha

Men det kanske bara räcker om nätagg strömknappen är på? Experimenteringsdags

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett defekt grenuttag, testa att inte ha något alls ikopplat i grenuttaget och slå av och på några gånger för att se ifall proppen går, gör den det så är det självklart grenuttaget, och skulle det vara något annat så borde proppen gå när du koppplar in datorn (eller något annat du har ikopplat i samma grenuttag) i vägguttaget.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Tycker det låter som ett defekt grenuttag, testa att inte ha något alls ikopplat i grenuttaget och slå av och på några gånger för att se ifall proppen går, gör den det så är det självklart grenuttaget, och skulle det vara något annat så borde proppen gå när du koppplar in datorn (eller något annat du har ikopplat i samma grenuttag) i vägguttaget.

Men jag har ju provat med två olika? De är dock från Ikea så det kanske inte är bästa kvalitén...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Det är på grund av att när du slår på grenuttaget så fylls kondensatorbanken i nätdelarna för datorn, skärmen och högtalarna med ström.
Belastningen som sker i det ögonblicket är mycket högre än när du använder prylarna normalt. Men på grund av att det sker under en så kort tid så klarar sig säkringen ibland.

Det kan även bero på om du har automatsäkring, har den löst ut många gånger så kan den vara extra känslig för högre belastningar.