AMD Athlon 5350 och Intel Celeron J1900 – Kabini mot Bay Trail

Permalänk
Medlem

Jag har en A 5350 med asus moderkoert (totalpris 800 kr) hade en E450 tidigare som tjänat bra som mediaspelare i biorummet. Använder samma ram-minne och picopsu. Chassit kan man snickra ihop själv då man inte är i behov av något fancy.

Och jag kan säga att kritiken mot att den inte är passiv är grovt överdrivet. När man surfar eller ser på film så hör jag inte fläkten ens om jag lägger örat mot chassit som för övrigt är öppet bak. Så näst intill ljudlöst system så länge som du inte lägger örat mot fläkten.

Vad som däremot är intressant då de mäter effektförbrukningen är att effektförbrukningen går ned på J1900 när de går från mellan GPU till Full GPU. kan det vara så att processorn stallar?

Också kul att se att man valde rätt då alla bara pratat om J1900 och NUC datorer. Speciellt då de inte stöder HD ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caleb:

Q1900dc-itx heter modellen.

Tack!

Skrivet av mrqaffe:

http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/
Nätdelar kan du nog hitta begagnade eller på Ebay om du främst ska ha billigt, 19V är ju den vanligaste spänningen på laptops så det finns ju gott om dem och det räcker förmodligen om de kan lämna 2A så i princip även de klenast nätdelarna till laptops lär orka med.

Tack!

En ny 65watts nätdel från Antec kostar under 200 kronor, känns värt att få med ny garanti osv.

Q1900dc-itx 999:-
ANTEC NP65 189:-
Chieftec IX-01B Mini-ITX 245:-
SanDisk SSD 64GB 399:-
TGE SO-DIMM DDR3 1333MHz 2x2GB 355:-

2187:-

Attans, svårt att få det så mycket billigare än sådär och då känns det inte riktigt värt att köpa jämfört med t.ex. Asus VivoPC VM40B-S111V som kostar under 2500...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du tänkte på någon av Intels Celeron G1840 antar jag? Ja det finns en för ca 350 kr. Problemet är att du sen behöver ett moderkort och de billigaste s1150 kostar en 650 kr ungefär. Så då har man betalat mer för en lite bättre plattform som inte är passivt kyld.

Det finns 1150 moderkort för under 400kr. Om man nöjer sig med H81.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ser faktiskt riktigt intressant ut!

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns 1150 moderkort för under 400kr. Om man nöjer sig med H81.

mATX ja men korten i testet är mITX. Då blir det ju rätt mycket äpplen och päron då halva poängen är att systemet är små och billiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad de här korten fyller för syfte numera.
Lär knappast vara spelnördens förstahandsval ej heller nåt för lagringsnörden som knappast nöjer sig med 2 SATA-portar.

Möjligen som surfburk till moster Agda eller som torrentklient. Du får betydligt mer burk för pengarna på swecs begagnatmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

mATX ja men korten i testet är mITX. Då blir det ju rätt mycket äpplen och päron då halva poängen är att systemet är små och billiga.

Okej men då finns det M itx 1155 kort för 450kr så är det inte livsviktigt med att de är strömsnåla känns det vettigare att köpa en plattform med bra prestanda istället för samma pengar. Och du har möjlighet att sätta i en i7a i framtiden om du skulle vilja ha riktigt bra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej men då finns det M itx 1155 kort för 450kr så är det inte livsviktigt med att de är strömsnåla känns det vettigare att köpa en plattform med bra prestanda istället för samma pengar.

Fast poängen var ju SMÅ och billiga och strömsnåla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast poängen var ju SMÅ och billiga och strömsnåla.

Det du vinner på att välja något av dessa två ju ju strömsnålheten, men du får rätt kass prestanda och ingen möjlighet till att uppgradera cpu till något vettigt. Eller är ett 1155 M ITX kort större än dessa?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jookeer:

Förstår inte vad de här korten fyller för syfte numera.
Lär knappast vara spelnördens förstahandsval ej heller nåt för lagringsnörden som knappast nöjer sig med 2 SATA-portar.

Möjligen som surfburk till moster Agda eller som torrentklient. Du får betydligt mer burk för pengarna på swecs begagnatmarknad.

De fungerar ju utmärkt till det >95% alla användare gör med datorn, billiga, ljudlösa och lagringen via nätverket om du behöver mer plats än en ssd rymmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kanske inte så relevant egentligen men varför matar intel ut yuy2 i mpc? Antar att klippet är i yv12 så varför konverteras det till yuy2? Känns onödigt, är det något som är felinställt eller sker denna konverteringen automatiskt om man kör med hd graphics?

Sen undra jag om ni har provat att avkoda med quicksync ist för dxva med hd graphics (vilket lav stödjer) och isf hur står det sig mot dxva på AMD hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker dessa plattformar är väldigt intressanta men när man ska börja lägga till chassi och nätagg så blir det helt plötsligt inte alls lika prisvärt längre då dessa inte alls är billiga i storleksklassen.

Någon som har några bra tips på passande chassin och nätagg till dessa plattformar som jag kanske missat?

http://www.inet.se/produkt/6911437/corsair-obsidian-250d-svar...
Det här har fått toppbetyg på många sidor och hos användare! Ska själv införskaffas efter sommaren till en liten HTPC/NAS, kommer bli snyggt brevid TVn!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att bygga en htpc på AMD eftersom den även klarar dts-hd ljud. Tyvärr är den inte passivt kyld, är det någon som kan beskriva hur högt processorfläkten låter?

Jag såg inte att det nämndes i testet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sKRUVARN:

Kanske inte så relevant egentligen men varför matar intel ut yuy2 i mpc? Antar att klippet är i yv12 så varför konverteras det till yuy2? Känns onödigt, är det något som är felinställt eller sker denna konverteringen automatiskt om man kör med hd graphics?

Sen undra jag om ni har provat att avkoda med quicksync ist för dxva med hd graphics (vilket lav stödjer) och isf hur står det sig mot dxva på AMD hårdvara?

Det är faktiskt en mycket bra fråga. Inställningarna ska vara samma (omodifierade efter installation), så något automatiskt pågår. Hade inte noterat själv innan du påpekade, ska försöka komma ihåg att kika på det imorgon. Jag tänkte testa Quicksync men hade AMD-systemet igång just då, sedan glömde jag helt enkelt. Ska se om jag kan kika även på detta och lämna en kort kommentar imorgon.

Generellt är det svårt att täcka allas önskemål i mediadelen. Jag försökte köra lite grundläggande grejer med brett intresse, till exempel 1080p, Youtube och hur kontrollpanelerna ser ut. Det finns ju oändliga möjligheter att gotta ned sig i filter och annat, men det är nästan material för en separat artikel av någon som är mer insatt. Själv är jag nöjd med rätt grundläggande inställningar för min HTPC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det du vinner på att välja något av dessa två ju ju strömsnålheten, men du får rätt kass prestanda och ingen möjlighet till att uppgradera cpu till något vettigt. Eller är ett 1155 M ITX kort större än dessa?

Nej de var ju dyrare. Det billigaste mITX H81 på webhallen kostade 650 kr och den billigaste processorn som inte är Silvermont är en tvåkärnig Celeron för 350 kr. Den är lägre klockad än den Pentium som är med i testet och har mindre cache så den lär väl prestera någonstans mellan J1900 och G3220 fast närmare Pentium.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som saknas är bra eftermarknadskylare till AM1 sockeln, det är inga problem att kyla 25W passivt med en hyffsad heatpipekylare (undervoltad Intel Core i3 2100T).

Kommer det sedan moderkort med fler SATA portar så misstänker jag att många kan tänka sig denna plattform i sin filserver.

Och slutligen, visst, den är tänkt att vara billig och många påpekar att man kan få bättre prestanda för samma pengar. Tillräckliga prestanda, till ett rimligt pris och framför allt, en effektsnål helhetslösning (dvs. med en kompetent grafikdel) är syftet med denna plattform enligt min åsikt.

Och jag tror att det finns en stor marknad för dessa system och framför allt om man kan få dem i en 100% tyst version (passiv kylare och SSD). Fläktar kan göras ganska tysta men det är svårt att komma undan att de är små dammsugare och kan man vara utan dem så slipper man ju fundera på det problemet.

Jag håller tummarna för lite kreativt tänkande från tillverkarnas sida framöver.

Z68

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är faktiskt en mycket bra fråga. Inställningarna ska vara samma (omodifierade efter installation), så något skumt pågår. Hade inte noterat själv innan du påpekade, ska försöka komma ihåg att kika på det imorgon. Jag tänkte testa Quicksync men hade AMD-systemet igång just då, sedan glömde jag helt enkelt. Ska se om jag kan kika även på detta och lämna en kort kommentar imorgon.

Generellt är det svårt att täcka allas önskemål i mediadelen. Jag försökte köra lite grundläggande grejer med brett intresse, till exempel 1080p, Youtube och hur kontrollpanelerna ser ut. Det finns ju oändliga möjligheter att gotta ned sig i filter och annat, men det är nästan material för en separat artikel av någon som är mer insatt. Själv är jag nöjd med rätt grundläggande inställningar för min HTPC.

Ja det är helt klart överkurs i en recension som denna, men ja det ser som sagt lite märkligt ut, har aldrig sett mpc mata ut annat än native subsampling. Och ja hade vart kul med quicksync jämförelse någon gång. Körde med det på någon laptop för ett tag sedan och om jag inte missminner mig så var det snabbare än dxva.

edit. http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per... här ser det dock onekligen sämre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z68:

Det som saknas är bra eftermarknadskylare till AM1 sockeln, det är inga problem att kyla 25W passivt med en hyffsad heatpipekylare (undervoltad Intel Core i3 2100T).

Kommer det sedan moderkort med fler SATA portar så misstänker jag att många kan tänka sig denna plattform i sin filserver.

Och slutligen, visst, den är tänkt att vara billig och många påpekar att man kan få bättre prestanda för samma pengar. Tillräckliga prestanda, till ett rimligt pris och framför allt, en effektsnål helhetslösning (dvs. med en kompetent grafikdel) är syftet med denna plattform enligt min åsikt.

Och jag tror att det finns en stor marknad för dessa system och framför allt om man kan få dem i en 100% tyst version (passiv kylare och SSD). Fläktar kan göras ganska tysta men det är svårt att komma undan att de är små dammsugare och kan man vara utan dem så slipper man ju fundera på det problemet.

Jag håller tummarna för lite kreativt tänkande från tillverkarnas sida framöver.

Z68

Jag har plats för 4 hårddiskar på mitt bräde och stöd för bra surroundljud... Visst det är dyrare men slapp även nätaggregatet så gick plus minus

http://www.inet.se/produkt/1902639/asrock-am1h-itx-mitx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sKRUVARN:

Ja det är helt klart överkurs i en recension som denna, men ja det ser som sagt lite märkligt ut, har aldrig sett mpc mata ut annat än native subsampling. Och ja hade vart kul med quicksync jämförelse. Körde med det på någon laptop för ett tag sedan och om jag inte missminner mig så var det snabbare än dxva.

Jag testar på min laptop nu, även den ger YUY2 med HD Graphics. Infon för klippet säger subsampling 4:2:0, vilket om jag tyder Microsofts DXVA-info rätt "borde" innebär att NV12 ska vara primära valet. Det kan väl hända att LAV- eller XBMC-utvecklarna helt enkelt ser någon fördel i att göra konverteringen för just HD Graphics, jag är inte tillräckligt insatt för att spekulera mer än så.

Här är klippet om du vill testa själv, bara en trailer för I Am Legend. Jäkla dålig film, förövrigt.
http://1drv.ms/1xd0kes

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

fi fasiken så usla! tragiskt att se! köper folk verkligen sånt här skräp?

Okunnigt sagt. Gällande prestande per krona är det inget fel på dem alls. Kör lätt alla former av full hd videos med vilken som av dem så varför skulle man inte vilja ha något extremt tyst och strömsnålt som htpc t ex?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wasd_101:

Någon som set modeler liknande denna:http://www.msi.com/product/ipc/MS98E3.html

eller andra kort med dual intel nic

Inte riktigt vad du söker men vill bara tipsa om det vi tog in på jobbet. med s1155
http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1214640
Det är dubbla intel nic. Men bara ett fungerar i VMware ESXi om man inte lägger till stöd för det som jag hittade någon sida där det går att"integrera" fler drivrutiner till. Så efter det så rullade det på.
Tänkas på dock att moderkortet matas med sådan nätadapter som har plugg som Dell använder för laptopladdarna. För att inte krångla till det kör vi mSATA SSD. Skulle man koppla in SATA-enheter med egen matning behövs det väl någon adapter.
Och vad som skickades med var minimalt. Det var verkligen bara moderkortet i en vadderad antistatpåse. Inte manual, inte kablar, inte skruvar inte ens I/O-shield! Nada. Märks att åtminstone det vi köpte var tänkt för att slängas in direkt i något inbyggt system.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag har plats för 4 hårddiskar på mitt bräde och stöd för bra surroundljud... Visst det är dyrare men slapp även nätaggregatet så gick plus minus

http://www.inet.se/produkt/1902639/asrock-am1h-itx-mitx

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag har kikat på det kortet men tycker fortfarande att det är för få SATA. Men visst, det ska ju drivas med den inbyggda nätdelen så det kortet kanske inte skulle klara fler hårddiskar. Man får förmoda att Asrock har funderat över den kompromissen. Ett moderkort med 6-8 SATA portar och gärna ordentliga heatpipekylare till sockel AM1 så skulle man få en bra start till en filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

http://www.inet.se/produkt/6911437/corsair-obsidian-250d-svar...
Det här har fått toppbetyg på många sidor och hos användare! Ska själv införskaffas efter sommaren till en liten HTPC/NAS, kommer bli snyggt brevid TVn!

Dels är den jättestor och dels kostar den 500 kronor för mycket, verkligen inte ALLS vad jag syftade på och var ute efter.
Ett litet mITX chassi utan plats för nätagg öht och enbart plats för moderkort + 1 2.5" enhet typ.

Permalänk
Inaktiv

Passivt kyld hemmaserver, du kan agera router samtidigt som voip, filserver, dns, pxe, webserver, spelserver, vpn, vnc-skrivbord och ssh. Samtidigt kan man ju också köra xbmc och se på video.. dessa typer av x86 datorer är mycket intressanta. Pris, prestanda och kylförmåga lockar mig i dessa! Kul initiativ mot den "passiva marknaden"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z68:

Jo, jag har kikat på det kortet men tycker fortfarande att det är för få SATA. Men visst, det ska ju drivas med den inbyggda nätdelen så det kortet kanske inte skulle klara fler hårddiskar. Man får förmoda att Asrock har funderat över den kompromissen. Ett moderkort med 6-8 SATA portar och gärna ordentliga heatpipekylare till sockel AM1 så skulle man få en bra start till en filserver.

Ja den stödjer ju bara 2st hårddiskar med den interna strömmen så antar att jag får köpa en pico PSU när jag ska köpa 2 diskar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej de var ju dyrare. Det billigaste mITX H81 på webhallen kostade 650 kr och den billigaste processorn som inte är Silvermont är en tvåkärnig Celeron för 350 kr. Den är lägre klockad än den Pentium som är med i testet och har mindre cache så den lär väl prestera någonstans mellan J1900 och G3220 fast närmare Pentium.

Nu finns de ju 1155 också och det finns för 450kr på webhallen, så det är ju ett bra alternativ. Men 1150 var dyr ja om man måste ha Mitx. Sen är det enligt mig riktigt värdelöst att köpa en stationär dator där processorn inte går att uppgradera till något med bra prestanda i framtiden. Men alla prioriterar ju olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag är lite intresserad av att bygga en htpc på AMD eftersom den även klarar dts-hd ljud. Tyvärr är den inte passivt kyld, är det någon som kan beskriva hur högt processorfläkten låter?

Jag såg inte att det nämndes i testet.

Som jag skrev ganska långt och utförligt tidigare så låter den inte alls

Permalänk
Medlem

Den senare Foxconnfläkten på ca 70*70*20mm(?) på AMDs stockkylare tycker jag är bra på låga varv vilket borde vara aktuellt för dessa proppar. Bättre än den tunnare foxconnfläkten (70*70*10mm?) de hade på stockkylaren för ca 10-5 år sedan.
Synd bara att AMD envisas med just 70 mm formatet. Då det finns många bra 80 mm fläktar. Men de gör nog just detta delvis så att folk inte ska byta till fläkt med eventuellt för låg kapacitet.

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga en NAS som kommer köra ett gäng diskar i RAID 5 på sepparat kontroller. Skulle någon av dessa göra sig bra till det, eller bör man gå upp i kraft för att få ut maximal hastighet(1gbe).

Strömförbrukningen är ju helt sjukt bra, med tanke på att dom är uppe och luktar på betydligt törstigare CPUer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

finns även denna http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900TM-ITX/ att leka med, blir dock ebay om man ska ha en just nu...
men den måste vara perfekt å peta i gamla dvd-spelare å dylikt..